200sx 2.4 *SFRO, Ombyggt Fordon?*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av dundersmurfen »

Härligt du fick ordnat störningarna :thumbright:

Led väldigt mycket av störningar på skylinen. 6a med wastespark gjorde störningarna tog över helt och tändmissar så den blev okörbar över 4000... På med r stift och så funkade den.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4 *SFRO?*

Inlägg av niclas_ab »

En liten updatering igen då...
Nu kommer delar från ytterligare en bilmodell att leta sig ner under huven, nämligen från en sådan här.
Bild
:hey: inte så vidare rejsigt, men den har en 110amp generator som ska ersätta min nuvarande på 80amp. Hoppas det blir ett steg i rätt riktning :thumbright:. Fanns 1 sådan generator i hela Sverige, ibland ska man ha lite tur.....

Vidare så har bakvagnen blivit uppdaterade med lite snajdiga stag
Bild
Så nu står en 4-hjulsinställning överst på önskelistan...
Senast redigerad av niclas_ab den ons maj 08, 2013 3:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av niclas_ab »

Då var semestern slut, den gick åt till att renovera en gammal timrad kåk mitt i skogen nere på landet. Nytt tak, målning och lyftning/upprätning av huset han vi med :)

Lite har det hunnits med på bilen med. Gjorde en 4-hjulsinställning på redan innan semestern, bakvagnen vart riktigt bra och nu när det släpper så kastar den inte alls ut lika hastigt åt sidan utan vill gå mer rakt fram, vart även bättre bett. Framvagnen vart också mycket bättre, dock tyckte maskinen att castervinkeln var en sisådär 15grader fel... helmysko men den känns ju skapligt bra trots det.

Justerade om kammarna lite mest för skojjs skull men kan inte säga att det gick att känna någon skillnad.

Flyttade slangarna på magnetventilen till laddtryckstyrningen efter tips från tecman och det gjorde stor skillnad :) Nu har jag runt 40% i ref DC tabellen jämfört med tidigare 2-3% för att den ska träffa målvärdet skapligt bra.
Har också ändrat i triggerinställningarna enl. tecmans tips från att ha rising/rising på primär/sekundärtrigger till rising/falling och vipps så försvann precis alla trigger errors. Såg på 1,5h körning inte ett enda error :) hade ju tidigare error på sekundärtriggern säkert 80% av tiden.

Nya generatorn är på plats med, var ju inte bolt-on direkt men efter lite borrande/slipande på generator/fästen och spännare sam en ny rem så passade det.
Pappa var då även vänlig nog att tala om att vi hade en tångamperemeter för likström :) Kanongrejj att undersöka elsystemet med.
Så jag mätte upp lite diverse saker.
Avstängd motor, lysen och full kupefläkt på, drog 12amp
Soppapumpen i tanken drog 5 amp
Nya generatorn lyckas ladda batteriet med 2-6amp på tomgång
Dubbla pumparna i catchtanken tar 25amp på tomgång! :shock: kollar man på specarna för walbro pumpar pekar dom på runt 7amp styck, någonting känns lite skumt med detta så det bör undersökas närmre..

Har väll 3 gissningar på varför det går åt mycket mer kräm än det borde.
1. Jag har walbro kopior som säkert inte drar exakt lika mycket ström som walbropump.
2. Bränsletrycksregulatorn är för liten och jag har för högt grundtryck så att pumparna jobbar mer och drar mer än vad dom borde.
3. Hög resistans någonstans på vägen mellan batteriet och pumparna. Kan vara dålig kontakt vid relät eller strömgenomföringen in i catchtanken..

Bara att påta vidare med dessa relativt små bekymmer :)
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av niclas_ab »

Ok, börjat undersöka lite. Kopplade in oljetrycksmätaren till bränsletrycksregulatorn.

Var inte riktigt som jag trott, 2,7bar hade jag i grundtryck. Så det var ju bra att regulatorn flödar tillräckligt.
Skruvade upp grundtrycket till 3bar. Givaren får sitta kvar ett litet tag så jag kan kolla att inget konstigt händer medan man kör.

Monterade bort spjällhuset med så jag kan ta isär det och se om det går att täta upp, läcker ju endel genom spjällaxeln..

Men när det gäller pumparnas enorma strömförbrukning får jag jaga vidare.....
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av Steve »

Provat att kolla vad dom tar var för sig?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av Daniel-635 »

Min Bosch 984 ligger på 14-16 A vill jag minnas, 7 A låter orimligt lite ?

Min generator laddar 85 A på tomgång med kylfläktar igång, hur mycket som går till batteriet har jag inte vågat kolla :twisted:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av niclas_ab »

Steve: Kan tyvärr inte kolla vad dom drar var för sig. Det är 2st intank pumpar som sitter i min catchtank så dom har gemensam matning fram till genomgången i locket :)
Men, pumpen som sitter i tanken drog ju 5amp. Den matar ju dock inte mot något tryck och det är en walbropump, tror jag.

Daniel: Enligt dom diagram jag hittat på nätet ska det ligga däromkring. Olika typer/märken av pumpar verkar variera väldigt mycket när det gäller strömförbrukningen. Men de måste ju inte vara något fel i det hela :)
85amp var riktigt mycket! men å andra sidan vet jag inte riktigt hur mycket min generator egentligen laddade då jag bara mätte bak vid batteriet och inte framme vid generatorn. Kanske hamnar däromkring jag med med kupe och kylarfläkten igång. Vet du hur mycket din generator är specad till?
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av niclas_ab »

Varit ute och kört lite nu och soppatrycket verkar inte riktigt bra. Vid kall uppstart låg den ju på 3bar som jag ställt in den på men efter man kört lite så ville den ligga på runt 2,5bar :( Tyckte även att det verkade lite "fladdrigt", man kanske måste uppgradera till nån seriösare modell av BTR...
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av Daniel-635 »

Jag tror att min generator vart på 100 eller 120 A men kommer inte ihåg riktigt säkert.

Dock klarar en generator inte ladda ända upp till märkströmmen på tomgång.
Min laddar ju ca. 85 A och det är så mycket den klarar, spänningen sjunker till ca. 13,5 Volt. (Från 14,4V)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av niclas_ab »

Här var det längesen man skrev nått, så får uppdatera lite.

Gjorde säkert mer förra året efter sista uppdateringen här, men det enda jag minns sådär är att frambromsarna uppgraderades med prylar från Hi-Spec.
330mm bell skivor och 4-kolvs aluok. Något kilo lättare än tidigare tror jag trots större dimensioner.


Största "Nya" planen just nu är att regga bilen som ombyggt fordon så att man kan besiktiga bilen. Är trött på att "smyga" runt :)

Nästan allt är ju gjort för att det ska vara möjligt att regga om den, det var faktiskt bara huvudbromscylindern kvar att byta ut.
Så det är inhandlat...
Dock så är det ju lite annat som inte är så besiktningsvänligt utan måste bytas ut.
Soppasystemet är påbörjat och för att förenkla livet för mig själv så blir det nu bara 1 pump i tanken, AN skruvanslutningar i tanklocket och stålomspunnen teflonslang överallt.
BTR byter jag i samma veva mot en Aeromotiv som ju ska vara rätt driftsäkra, min gamla visade ju lite tecken på konstig funktion....
En annan sak jag upptäckt var att fuelrailen hamnade något längre upp med nya spridarna och därmed gått emot huven, så det måste ju också ordnas.

Turbon är väll även den något stor att besiktiga med så den ska bytas ut mot en något mindre. Tror man kan få mer körglädje också med något mindre snurra :)

Sedan har jag också fått tag på en ny diff med 4,3 i utväxling istället för 3,69 som jag har nu. Det tror jag också kommer göra stor skillnad, åt det posetiva hållet för körglädje. Toppfarten lär räcka och bli över ändå.

Körglädje är lite temat nu och blir det inte mer av det när bilen blir lättare? Ska försöka banta bilen några kg så har inhandlat en kolfiberhuv. Fast det bästa med det är ändå hur mycket lättare det blir att plocka av/på huven vid meck :)
Men det + något lättare bromsar, lättare stolar, lättare turbo, borttagen catchtank, samt lite annat bör jag kunna få bort 50-60kg. Kanske kan märkas lite?

Jo, en sak jag funderat lite över är vad som händer med försäkring när det är ett ombyggt fordon? Någon som har koll på det?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 200sx 2.4 *SFRO, Ombyggt Fordon?*

Inlägg av therealpinto »

Min erfarenhet är att olika försäkringsbolag agerar olika i samband med omreggning. För min egen del, för typ 15 år sedan, hände inget alls med premien. I vissa fall är det enklare att få entusiastförsäkring när bilen är klassad som ombyggt fordon.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4 *SFRO, Ombyggt Fordon?*

Inlägg av niclas_ab »

Då var det väldigt länge sen igen. Arbetet fortgår dock som tidigare även om det inte uppdateras så frekvent.
Började säsongen med att mecka av toppen, eftersom det som vanligt inte ville vara helt tätt. Tyckte att ett par av 12.9 bultarna kändes rätt lösa. Så kan varit därför.
Eftersom jag inte orkar efterdra topplocksbultarna stup i kvarten då kammar å allt ska bort varje gång så testar jag en ny variant. Topplocksbultar från en ny ford mondeo tdi dragna efter fords rekomendationer. Så får vi se vad det ger.
När man höll på å dra å slita i motorn tyckte jag den kändes lite lös. Visade sig att ena motorfästet gått rakt av.... kul. Givetvis satt skiten som berget och jag fick ligga under bilen och borra bort det. Glödheta metallspån i ansiktet är alltid en hitt! :-).
Tillslut löste det sig och jag fick dit nya hårdare kuddar iaf.
Borrade även upp bulthålen till grenröret, vilken underlättar montering/ demontering väldigt mycket och så gjorde jag 2st brickor som centrerar upp grenröret perfekt istället.
Här nånstans hade jag faktiskt lite skönt flyt i garaget. Mecka dit grenröret och nya mindre turbon, dags att bygga nytt avgassystem. Trodde jag.
Försökte sätta dit wastegaten men de fanns ju inte en chans i världen, den krockade med bromservot och rejält mycket med!
Med nya stummare motorkuddar förändrades tyligens motorns position rejält mycket uppåt, suck!
Även min nyomsvetsade kompressorkåpa på turbon som var så fint utprovad gjorde att tryckröret hamnade ett hårstrå ifrån fjäderbenstornet.
Bara att riva och börja om från 0 igen typ.
För att korta ner det hela så är dessa problem iaf lösta efter en hel del krångel.
Så just nu är jag mitt uppe i att bygga avgassystem, har kommit förbi den krångligaste biten och är framme vi katalysatorn nu. Hittils tycker jag det blir mycket bra!
Flödeskapaciteten blir väll lite lidande men frigång mot kaross/rattstång och mark ser ut att bli riktigt bra, hoppas att 3,5tum heka vägen ska flöda bättre än mitt gamla hopkok trots lite mer knixar.
Självklart fick jag ju bygga en helt ny växelådsbalk också för att komma förbi den utan att dra ner avgassystemet för mycket.
Glad påsk!
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4 *SFRO, Ombyggt Fordon?*

Inlägg av niclas_ab »

Mjaha, var visst ett tag sen man uppdaterade.
Nu ska allt vara klart för en provtur förutom att jag måste lufta bromssystemet först, så hoppas kunna göra det under veckan nån gång. Spännande :thumbright:

Många tack till Tecman som hjälpt mig med VEMS relaterade uppgraderingar. Numera har jag kopplat in 200:ans hastighetgivare till VEMS:et. Verkar få en bra signal men
måste ju kallibreras lite mot GPS:s för att stämma.
Har även fått igång en blåtandsmodul och surfplatta/telefonen med VEMS appen, på så sätt kan jag få en hastighetsmätare som stämmer! och så får man ju tillgång till en massa bra
info från sprutet :-)

Men måste varna för Firmware 1.2.11 ! Det ska ju vara en stabil utgåva men jag hade riktigt farliga bekymmer med den. På något vis så ändrades konfigurationer i sprutet när jag kopplade in blåtandsmodulen. Provade ett gäng gånger och i stort sätt varje gång den varit inkopplad och man sen kopplade upp sig med datorn/vemstune så varnade den för config validation errors :thumbdown: .
Jag bytte till firmware 1.2.10 istället och då försvan problemet :thumbright: .
Skriv svar