Extractor

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

JAS skrev:Oj oj.. det är ju halvdyra grejer ju :)
Jo, men med tanke på alla pengar jag lägger på bilen nu, så ville jag inte bara köpa första bästa extraktorröret på blocket och få en flaskhals där.
Funderat nå mer på vad du ska gå på, 4-2-1 eller 4-1?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Rally-amazon skrev:Är inte så hemma på just b20 men är väll så att har du trimmat bör du ha 4-2-1 för du förlorar effekt om du har 4-1 då är orginalgrenrör bättre ur effektsunpunkt men kör du inte så mkt funkar det trimmat är 4-1 !!
jag tror du har läst för mycket i kg katalogen! 4:2:1 för brett typ rally och 4:1 för full race dragrace! graham bell har en enkel och bra räkne metod i sin 4 stroke performens bok
Petter E
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 11, 2005 9:47 pm
Ort: Skellefteå

beräkning av primärrör!!!

Inlägg av Petter E »

Jag har gjort beräkningar på primärrör för extraktor. det är två variabler som är viktiga. varvtal för avstämning och avgastemperatur. avgastempen kan väl ligga på 700 - 900 grader i rören i snitt. det handlar om pulser och självsvängningar i rören. Man kan stämma av ett 4-2-1 så det också får ett kort register. anledningen till att 4-2-1 har bredare register är att dom är sämre avstämda så att man inte får den toppeffekt som man kan ha. Det behöver inte vara av ondo att dom är sämre avstämda, dom som är bra avstämda kan i sin tur ge lägre effekt än ett "dåligt" utanför det varvtal som det "bra" är avstämt för. man kan likna det med en normalfördelningskurva. antingen hög och smal eller bred och lägre. Man kan tyvärr inte ha både bredd och hög.
JAS
För mycket laddtryck
Inlägg: 275
Blev medlem: tor sep 02, 2004 7:21 pm

Inlägg av JAS »

Okej.. mycket folk som säger sitt... men vad tycker ni då? Det är ju inte seriös racing vi snackar här..... det är burnisar och blyfot som gäller.

Att köpa ett nytt eller svetsa ett själv är nog inget jag gör förens det blir tal om turbo.
Petter E
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 11, 2005 9:47 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Petter E »

Om frågan gäller 4-2-1 eller 4-1 måste jag säga 4-2-1. Jag känner bara till att KG tillverkat 4-2-1 extraktor och dom är ju bra. mycket bättre än dom billiga 4-1 som ex Biltema sålde på 80-talet och som man kan hitta på blocket för en billig peng. Glöm dom klassiska klyssorna om att 4-2-1 ger bra vrid och 4-1 bra topp. med dom alternativ du har så är 4-2-1 bäst både på topp och vrid.
JAS
För mycket laddtryck
Inlägg: 275
Blev medlem: tor sep 02, 2004 7:21 pm

Inlägg av JAS »

Jag får helt enkelt kika på blocket och se vad jag hittar för rimliga pengar
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

JAS skrev:Jag får helt enkelt kika på blocket och se vad jag hittar för rimliga pengar
En annons som kom ut igår:
http://www.blocket.se/view/5076747.htm? ... c=1&city=0
JAS
För mycket laddtryck
Inlägg: 275
Blev medlem: tor sep 02, 2004 7:21 pm

Inlägg av JAS »

Volvo142 skrev:
JAS skrev:Jag får helt enkelt kika på blocket och se vad jag hittar för rimliga pengar
En annons som kom ut igår:
http://www.blocket.se/view/5076747.htm? ... c=1&city=0

Tack. Ska ta och skriva till killen och se vad det blir av saken :)

mvh jas
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

ett tips är att försöka få tag på bilder på grenrören innan man köper dem, har varit ut för folk som har haft ganska egna uppfattningar om bl.a. vad 3 tums anslutning är några gånger, (eller så visar mitt skjut mått ca en tum fel jämt) =)
Finns ju många skräprör tillverkade av diverse fabrikanter under 80 talet så det är ju risk att nån försöker sälja dem vidare.
JAS
För mycket laddtryck
Inlägg: 275
Blev medlem: tor sep 02, 2004 7:21 pm

Inlägg av JAS »

erssa skrev:ett tips är att försöka få tag på bilder på grenrören innan man köper dem, har varit ut för folk som har haft ganska egna uppfattningar om bl.a. vad 3 tums anslutning är några gånger, (eller så visar mitt skjut mått ca en tum fel jämt) =)
Finns ju många skräprör tillverkade av diverse fabrikanter under 80 talet så det är ju risk att nån försöker sälja dem vidare.

hehe! :) bra tips, ska göra det :D

mvh jas
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

det ska vara 4:1 inget annat, läs på TGs hemsida o lär!
FMR
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre feb 18, 2005 11:26 am
Ort: Emmaboda

Inlägg av FMR »

Skrev nog en aning otydligt innan!

4-1 GER MEST EFFEKT om det är riktigt byggt vill säga dock svårare att frå det bra avstämt(Att få motorn gå jämt o bra)


4-2-1 jämnare gång!


ska bromsa med båda typerna på min motor i maj så sen vet vi hur mkt det gör..
matzin
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: sön mar 19, 2006 2:39 pm
Ort: finland, vasa

Inlägg av matzin »

4-2-1 tillverkat i råstfritt skulle väl inte vara nån dum idé?
flödar bättre och håller jämn värme minst 600 grader efter en väl inspererad körning
varför inte 4-1 i råstfritt för ännu mer effekt?

har ingen provat extraktorgrenrör i råstfritt? skulle va roligt att veta :roll:
mopar70
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tor nov 03, 2005 10:17 am

Inlägg av mopar70 »

jag hade ett rostfritt extraktor 4-2-1 på epan.
sen hade ja på en weber 36a, motorn var en helt orginal b20A
den var riktigt pigg!! gick å varva ur den till ventilsläpet på 8000 rpm
Skriv svar