Jo, men med tanke på alla pengar jag lägger på bilen nu, så ville jag inte bara köpa första bästa extraktorröret på blocket och få en flaskhals där.
Funderat nå mer på vad du ska gå på, 4-2-1 eller 4-1?
Rally-amazon skrev:Är inte så hemma på just b20 men är väll så att har du trimmat bör du ha 4-2-1 för du förlorar effekt om du har 4-1 då är orginalgrenrör bättre ur effektsunpunkt men kör du inte så mkt funkar det trimmat är 4-1 !!
jag tror du har läst för mycket i kg katalogen! 4:2:1 för brett typ rally och 4:1 för full race dragrace! graham bell har en enkel och bra räkne metod i sin 4 stroke performens bok
Jag har gjort beräkningar på primärrör för extraktor. det är två variabler som är viktiga. varvtal för avstämning och avgastemperatur. avgastempen kan väl ligga på 700 - 900 grader i rören i snitt. det handlar om pulser och självsvängningar i rören. Man kan stämma av ett 4-2-1 så det också får ett kort register. anledningen till att 4-2-1 har bredare register är att dom är sämre avstämda så att man inte får den toppeffekt som man kan ha. Det behöver inte vara av ondo att dom är sämre avstämda, dom som är bra avstämda kan i sin tur ge lägre effekt än ett "dåligt" utanför det varvtal som det "bra" är avstämt för. man kan likna det med en normalfördelningskurva. antingen hög och smal eller bred och lägre. Man kan tyvärr inte ha både bredd och hög.
Om frågan gäller 4-2-1 eller 4-1 måste jag säga 4-2-1. Jag känner bara till att KG tillverkat 4-2-1 extraktor och dom är ju bra. mycket bättre än dom billiga 4-1 som ex Biltema sålde på 80-talet och som man kan hitta på blocket för en billig peng. Glöm dom klassiska klyssorna om att 4-2-1 ger bra vrid och 4-1 bra topp. med dom alternativ du har så är 4-2-1 bäst både på topp och vrid.
ett tips är att försöka få tag på bilder på grenrören innan man köper dem, har varit ut för folk som har haft ganska egna uppfattningar om bl.a. vad 3 tums anslutning är några gånger, (eller så visar mitt skjut mått ca en tum fel jämt) =)
Finns ju många skräprör tillverkade av diverse fabrikanter under 80 talet så det är ju risk att nån försöker sälja dem vidare.
erssa skrev:ett tips är att försöka få tag på bilder på grenrören innan man köper dem, har varit ut för folk som har haft ganska egna uppfattningar om bl.a. vad 3 tums anslutning är några gånger, (eller så visar mitt skjut mått ca en tum fel jämt) =)
Finns ju många skräprör tillverkade av diverse fabrikanter under 80 talet så det är ju risk att nån försöker sälja dem vidare.
4-2-1 tillverkat i råstfritt skulle väl inte vara nån dum idé?
flödar bättre och håller jämn värme minst 600 grader efter en väl inspererad körning
varför inte 4-1 i råstfritt för ännu mer effekt?
har ingen provat extraktorgrenrör i råstfritt? skulle va roligt att veta
jag hade ett rostfritt extraktor 4-2-1 på epan.
sen hade ja på en weber 36a, motorn var en helt orginal b20A
den var riktigt pigg!! gick å varva ur den till ventilsläpet på 8000 rpm