Dubbelturbo till Cheva
- PeterAnerland
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: sön dec 18, 2011 6:16 pm
- Ort: Grimslöv.Sydvästra Småland
- Kontakt:
Dubbelturbo till Cheva
Hejsan, har funderingar på att turbomata Camaron. Hittade ett kit på Ebay, vore intresserad av att höra era åsikter angående detta kit:
http://www.ebay.com/itm/350528962546?_t ... 97.c0.m619" onclick="window.open(this.href);return false;
Motorn är en 383" som kommer att lämna cirka 425hk i sugmotorutförande och sprutet blir ett Megasquirt som det ser ut idag.
http://www.ebay.com/itm/350528962546?_t ... 97.c0.m619" onclick="window.open(this.href);return false;
Motorn är en 383" som kommer att lämna cirka 425hk i sugmotorutförande och sprutet blir ett Megasquirt som det ser ut idag.
Re: Dubbelturbo till Cheva
funkar säkert, men grenrören och intercoolertankarna har man ju sett bättre varianter på. bra pris dock
/ Johannes Carlsson
- PeterAnerland
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: sön dec 18, 2011 6:16 pm
- Ort: Grimslöv.Sydvästra Småland
- Kontakt:
Re: Dubbelturbo till Cheva
Grenrören ser väl inte sådär seriösa ut.
Har hittat en centrifugalkompressor, tänkte kika på den.
Tack för din åsikt Johannes.
Har hittat en centrifugalkompressor, tänkte kika på den.
Tack för din åsikt Johannes.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 437
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
- Ort: Dalsjofors Sweden
Re: Dubbelturbo till Cheva
kör en p-1sc procharger ...väldigt simpelt men turbo hade gett mer effekt och mer att växa i
med turbo slipper man slirande rem ;0)
har tyvärr fel märke så det är strul med mjukvara till sprutet kör med en yxig loader mapp i kombination med piggyback
gm är betydligt enklare
är mitt första projekt med överladd och man kan säga att det finns ingen återvändå ;0)
med turbo slipper man slirande rem ;0)
har tyvärr fel märke så det är strul med mjukvara till sprutet kör med en yxig loader mapp i kombination med piggyback
gm är betydligt enklare
är mitt första projekt med överladd och man kan säga att det finns ingen återvändå ;0)
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- PeterAnerland
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: sön dec 18, 2011 6:16 pm
- Ort: Grimslöv.Sydvästra Småland
- Kontakt:
Re: Dubbelturbo till Cheva
Kompressorn jag hittat är en Paxton Novi 2000.
Är nybörjare på det här med överladdning, fördelen med kompressorn är att den drar från låga varv. Turbokitet jag länkar till ska vara god för cirka 750hk enligt säljaren, men det är väl Kina grejer med tanke på priset.
Är nybörjare på det här med överladdning, fördelen med kompressorn är att den drar från låga varv. Turbokitet jag länkar till ska vara god för cirka 750hk enligt säljaren, men det är väl Kina grejer med tanke på priset.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 437
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
- Ort: Dalsjofors Sweden
Re: Dubbelturbo till Cheva
hej beror på vad du menar med låga varv
centrifugalkompressorn måste varvas för att ladda men kan kolla på mina loggar ikväll vad den laddar vid 2500 kontra 5000 varv
centrifugalkompressorn måste varvas för att ladda men kan kolla på mina loggar ikväll vad den laddar vid 2500 kontra 5000 varv
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- Funderar man på att svänga går det för sakta
Re: Dubbelturbo till Cheva
vill du ha bra med tryck från låga varv är en gammal hederlig roots bäst, sen kommer skruvkompressorerna tätt efter och sedan turbo med lite lagg. centrifugal har man ju bara för att dom är enkla att installera
Whipple har riktigt fina kompressorkitt med vattenkylning under kompressorn, kostar dock lite mer..
http://www.whipplesuperchargers.com/pro ... rodID=1172" onclick="window.open(this.href);return false;
skruvkompressor är klart bästa kompressorvarianten som ger ett stabilt laddtryck över hela registret, bara turbo som ger lite bättre verkningsgrad iom att den plockar drivningen från avgaserna istället för veven
Whipple har riktigt fina kompressorkitt med vattenkylning under kompressorn, kostar dock lite mer..
http://www.whipplesuperchargers.com/pro ... rodID=1172" onclick="window.open(this.href);return false;
skruvkompressor är klart bästa kompressorvarianten som ger ett stabilt laddtryck över hela registret, bara turbo som ger lite bättre verkningsgrad iom att den plockar drivningen från avgaserna istället för veven
/ Johannes Carlsson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 437
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
- Ort: Dalsjofors Sweden
Re: Dubbelturbo till Cheva
kollat har ungefär dubbla laddtrycket vid 5000rpm som vid 3000rpm hade säkert haft mer mos med turbo vid 3000
och som ovan säger enkla att montera / samt demontera inför besiktingen
och som ovan säger enkla att montera / samt demontera inför besiktingen
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- PeterAnerland
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: sön dec 18, 2011 6:16 pm
- Ort: Grimslöv.Sydvästra Småland
- Kontakt:
Re: Dubbelturbo till Cheva
Men det beror väl på bl.a om man kör med över- eller underdrivning samt impellerns utformning ? Har för mej jag läste någon gång att Paxtons kompressorer laddar tidigare än Procharger pga annan utformning på impellern.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 437
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
- Ort: Dalsjofors Sweden
Re: Dubbelturbo till Cheva
det är möjligt... p-1sc har rätt kass impeller dom påstår att den är sådan för att få en mer gatsnäll laddkurva med inte för mycket vrid vid lägre varv som sliter loss däcken
passar mig bra då jag har en pickis ..grepp problem ändå
har rätt kass upplösning i orginal mjukvaran så det är en fördel med kompressor som inte pikar laddet så fort
men hur det är på chevy vet jag ej
passar mig bra då jag har en pickis ..grepp problem ändå
har rätt kass upplösning i orginal mjukvaran så det är en fördel med kompressor som inte pikar laddet så fort
men hur det är på chevy vet jag ej
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- PeterAnerland
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: sön dec 18, 2011 6:16 pm
- Ort: Grimslöv.Sydvästra Småland
- Kontakt:
Re: Dubbelturbo till Cheva
Har kört olika kombinationer i DynoSim 5,det finns bara Vortech inlagd, men det blir tvära effektkurvor som du säger.Skulle vilja ha in mer fabrikat så man kan jämföra. Val av kamaxel tror jag har väldigt stor betydelse, man vill ju inte köra igenom bränsleblandningen oförbränd.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 437
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
- Ort: Dalsjofors Sweden
Re: Dubbelturbo till Cheva
har en specialslipad kam med 115 lob separation så den läcker inte igenom så mycket ;0)
har fått va rätt snäll på kamvalet då den måste passera bes obemärkt samt inte trigga obd lampan
men det är ju fördelen med turbo och kompressor att man kan vara snäll med kammen och ändå få effekt
har fått va rätt snäll på kamvalet då den måste passera bes obemärkt samt inte trigga obd lampan
men det är ju fördelen med turbo och kompressor att man kan vara snäll med kammen och ändå få effekt
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- Funderar man på att svänga går det för sakta
Re: Dubbelturbo till Cheva
motorn i övrigt, vad är det för spec? (kamaxel, vippor, toppar, insug, grenrör, avgas etc.)
/ Johannes Carlsson
- PeterAnerland
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: sön dec 18, 2011 6:16 pm
- Ort: Grimslöv.Sydvästra Småland
- Kontakt:
Re: Dubbelturbo till Cheva
Motorn 383" med Trick Flow 195cc toppar, Holley Stealth Ram insug med BBK 2x58mm trottelhus, kamaxel inte bestämt ännu men blir som lägst 114 grader i LCA, Hooker Super Competition headers med dubbelt 3" ,komp 8,5:1, rullvippor Crower Enduro 1,5, Megasquirt styrsystem
Re: Dubbelturbo till Cheva
Låter väldigt lik min motor http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... %C3%A4sarn" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror inte du kommer ångra dig med centrifugalkompressor, att man inte har tryck ända från botten är nog resten av drivlinan bara glad för och och någon tvär effektkurva blir det inte. Stadigt fäste, bred rem och remskivor som linjerar är viktigt.
Tror inte du kommer ångra dig med centrifugalkompressor, att man inte har tryck ända från botten är nog resten av drivlinan bara glad för och och någon tvär effektkurva blir det inte. Stadigt fäste, bred rem och remskivor som linjerar är viktigt.
www.fraesarn.se
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning