Ett hot mot vår hobby.
Re: Ett hot mot vår hobby.
Vissa grejer är ju iofs bra, tex vill de få stopp för den illegala exporten som gör att massor av gamla/billiga bilar försvinner ur landet med målvakter som ägare i registret med hundratals avställda bilar (som förmodligen hamnat i något afrikanskt land).
Bara att titta på verksamheten nere vid Backaplan GBG, en jäkla utförsel av bilar är det. Svårt att hitta äldre/billiga bilar tillslut med den verksamheten igång.
Så någon form av begränsning av antalet avställda bilar kanske kan vara en femma, de nämner 10-20 styck med dispans för tex verteranbils samlare, det borde räcka för de flesta med "bilhobby".
Och om man visar att man är en samlare kanske man kan ha 50st, kanske fler.
Sen är det ju ingen höjdare om skrotbilar hamnar i naturen, bättre införa skrotningspremie då så slipper man nog en större del av det där.
Bara att titta på verksamheten nere vid Backaplan GBG, en jäkla utförsel av bilar är det. Svårt att hitta äldre/billiga bilar tillslut med den verksamheten igång.
Så någon form av begränsning av antalet avställda bilar kanske kan vara en femma, de nämner 10-20 styck med dispans för tex verteranbils samlare, det borde räcka för de flesta med "bilhobby".
Och om man visar att man är en samlare kanske man kan ha 50st, kanske fler.
Sen är det ju ingen höjdare om skrotbilar hamnar i naturen, bättre införa skrotningspremie då så slipper man nog en större del av det där.
Räsern: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=272" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=m1VLwgpTm2A" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=m1VLwgpTm2A" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ett hot mot vår hobby.
Vart tog skrotningspremie pengarna vägen? Som alla nybilsköpare betalde in.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 280
- Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
- Ort: Skällinge, Wheremountain
Re: Ett hot mot vår hobby.
De pengarna försvann på några dagar kring sommaren 2008 eller närdetnuvar då de höjde premien till 4 papp för en bil som varit bes det senaste året eller nåt. Minns att jag skrotade min kära 42tusenmila dieselfolkabuss för att jag behövde kontanter, något som jag ännu ångrar
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Re: Ett hot mot vår hobby.
Uppskriven
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 1
- Blev medlem: lör aug 11, 2012 10:03 am
Re: Ett hot mot vår hobby.
Sinnessjukt, kasta handgranater på de jävla politikerna och deras korrumperade leverne.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 122
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 7:40 pm
- Ort: arjeplog
Re: Ett hot mot vår hobby.
Vilka jävla dumskallar alla jävla miljömuppar är
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Ett hot mot vår hobby.
Lite positiva tongångar från SBF som har engagerat sig i frågan.
http://www.sbf.se/2012/08/14/uttjanta-bilar/
http://www.sbf.se/2012/08/14/uttjanta-bilar/
Re: Ett hot mot vår hobby.
Stötande att läsa att maktmissbrukarna ser privat egendom som sin! Har vi bara våra ägodelar till låns?
Re: Ett hot mot vår hobby.
Tycker det låter bra.
Förstår inte varför folk blir så upprörda?
Förklara hur detta påverkar DIG negativt
Förstår inte varför folk blir så upprörda?
Förklara hur detta påverkar DIG negativt
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ett hot mot vår hobby.
Jag har typ 15 bilar. Vet folkraceåkare som har 40...
De vill också att bara certifierade bilskrotare ska få utfärda skrotningsintyg. Idag så måste man skicka in en kopia på folkracelicensen och vagnboken, så avregistreras bilen. Denna möjlighet ska alltså försvinna tydligen.
Att man inte får flytta dumpade/övergivna bilar hur som helst är ett problem. Löses enklast genom att kommunen tar det ansvaret och att bilproducenterna betalar. Helt i linje med
"Hanteringen av uttjänta bilar regleras av en EU-gemensam lagstiftning, det s.k.
ELV-direktivet. I svensk lag har detta implementerats framförallt genom förordningen
(2007:185) om producentansvar för bilar, och i bilskrotningsförordningen
(2007:186)."
Sen ska man lägga märke till att detta gäller ca 10 000 bilar uppdelat på 290 kommuner. Så i snitt är det 35 bilar per år och kommun, dvs inte ens en i veckan. Till en kostnad på ca 1000-2000 per flyttning. Sen skiljer det sig givetvis mellan kommunerna. Ett struntproblem egentligen alltså.
"Högt räknat så handlar det om 10 000 övergivna skrotbilar/år och en flyttkostnad
på ca 1 000-2 000 kr per fordonsflytt. Liknande siffror finns i en rapport från riksdagen
10"
När det gäller reservdelsbilar, som bla jag har, så ser jag detta som ett hot:
"När det gäller illegal bilskrotning föreslår vi att det görs straffbart att obehörigen ta
emot uttjänta bilar samt att man tar bort ordet yrkesmässig i definitionen av bilskrotning.
Detta anser vi skulle underlätta för tillsynsmyndigheten då man ofta
hamnar i problem med bevisning av vad som är att anse som yrkesmässigt. All
bilskrotning ska ske på auktoriserade bilskrotar."
För att tala klarspråk "Vi bestämmer över dig!"
Kapitel 7
"De som sysslar med bilar som hobbyverksamhet får aldrig skrota sin
bil hemma. "
Här är förslaget på skrivning i lagen: "2. obehörigen utger sig för att vara auktoriserad
bilskrotare eller obehörigen tar emot
uttjänta bilar,"
"- anser att en rad ytterligare åtgärder skulle kunna begränsa den illegala hanteringen,
däribland begränsning av avställningstiden. De bör i så fall utredas
närmare i samband med annan illegal export av farligt avfall"
"Bland annat föreslås kriterier på vad som ska anses vara en
uttjänt bil (respektive en begagnad bil). Förslag som finns med i vägledningsdokumentet
(utkast) för vad som ska klassas som en uttjänta bil är t.ex. om fordonet är
avregistrerat, inte har genomgått godkänd besiktning de senaste 2 åren, okänd ägare,
reparationskostnader överstiger fordonets aktuella värde, fordonet utgör en
säkerhetsrisk eller t.ex. saknar dörrar. "
Detta står under kap 8 illegal export. Men jag tolkar det inte som att förslagen bara ska gälla vid export. Utan man vill komma åt att det överhuvudtaget finns bilar att exportera.
"Möjligheten att ställa av sin bil finns inte i
samtliga EU-länder."
Se där, vad bra, eller...
Givetvis är detta problemet:
"Yrkesmässiga tillverkare och importörer av bilar (producenter) ska
enligt förordningen (2007:185) om producentansvar för bilar ta emot uttjänta bilar
för skrotning, som huvudregel utan att begära ersättning för detta. "
Klart det inte funkar. Producentansvar låter fint, men funkar ofta uselt. En tydlig avgift och lagstiftning att följa upp med, det funkar. Men då kommer hela klabbet med upphandlingar osv, så fan vet hur det skulle funka.
Och som den "miljömupp" jag är, så ser jag mest fördelar med att afrikaner mm köper begagnade reservdelar här. Återanvändning liksom.
De vill också att bara certifierade bilskrotare ska få utfärda skrotningsintyg. Idag så måste man skicka in en kopia på folkracelicensen och vagnboken, så avregistreras bilen. Denna möjlighet ska alltså försvinna tydligen.
Att man inte får flytta dumpade/övergivna bilar hur som helst är ett problem. Löses enklast genom att kommunen tar det ansvaret och att bilproducenterna betalar. Helt i linje med
"Hanteringen av uttjänta bilar regleras av en EU-gemensam lagstiftning, det s.k.
ELV-direktivet. I svensk lag har detta implementerats framförallt genom förordningen
(2007:185) om producentansvar för bilar, och i bilskrotningsförordningen
(2007:186)."
Sen ska man lägga märke till att detta gäller ca 10 000 bilar uppdelat på 290 kommuner. Så i snitt är det 35 bilar per år och kommun, dvs inte ens en i veckan. Till en kostnad på ca 1000-2000 per flyttning. Sen skiljer det sig givetvis mellan kommunerna. Ett struntproblem egentligen alltså.
"Högt räknat så handlar det om 10 000 övergivna skrotbilar/år och en flyttkostnad
på ca 1 000-2 000 kr per fordonsflytt. Liknande siffror finns i en rapport från riksdagen
10"
När det gäller reservdelsbilar, som bla jag har, så ser jag detta som ett hot:
"När det gäller illegal bilskrotning föreslår vi att det görs straffbart att obehörigen ta
emot uttjänta bilar samt att man tar bort ordet yrkesmässig i definitionen av bilskrotning.
Detta anser vi skulle underlätta för tillsynsmyndigheten då man ofta
hamnar i problem med bevisning av vad som är att anse som yrkesmässigt. All
bilskrotning ska ske på auktoriserade bilskrotar."
För att tala klarspråk "Vi bestämmer över dig!"
Kapitel 7
"De som sysslar med bilar som hobbyverksamhet får aldrig skrota sin
bil hemma. "
Här är förslaget på skrivning i lagen: "2. obehörigen utger sig för att vara auktoriserad
bilskrotare eller obehörigen tar emot
uttjänta bilar,"
"- anser att en rad ytterligare åtgärder skulle kunna begränsa den illegala hanteringen,
däribland begränsning av avställningstiden. De bör i så fall utredas
närmare i samband med annan illegal export av farligt avfall"
"Bland annat föreslås kriterier på vad som ska anses vara en
uttjänt bil (respektive en begagnad bil). Förslag som finns med i vägledningsdokumentet
(utkast) för vad som ska klassas som en uttjänta bil är t.ex. om fordonet är
avregistrerat, inte har genomgått godkänd besiktning de senaste 2 åren, okänd ägare,
reparationskostnader överstiger fordonets aktuella värde, fordonet utgör en
säkerhetsrisk eller t.ex. saknar dörrar. "
Detta står under kap 8 illegal export. Men jag tolkar det inte som att förslagen bara ska gälla vid export. Utan man vill komma åt att det överhuvudtaget finns bilar att exportera.
"Möjligheten att ställa av sin bil finns inte i
samtliga EU-länder."
Se där, vad bra, eller...
Givetvis är detta problemet:
"Yrkesmässiga tillverkare och importörer av bilar (producenter) ska
enligt förordningen (2007:185) om producentansvar för bilar ta emot uttjänta bilar
för skrotning, som huvudregel utan att begära ersättning för detta. "
Klart det inte funkar. Producentansvar låter fint, men funkar ofta uselt. En tydlig avgift och lagstiftning att följa upp med, det funkar. Men då kommer hela klabbet med upphandlingar osv, så fan vet hur det skulle funka.
Och som den "miljömupp" jag är, så ser jag mest fördelar med att afrikaner mm köper begagnade reservdelar här. Återanvändning liksom.
Re: Ett hot mot vår hobby.
Jag funderar på att hämta "gratis piano", för att komma åt trät. Är det olaglig skrotning??????
Re: Ett hot mot vår hobby.
vad ska man med 15 bilar till?
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ett hot mot vår hobby.
Vet du nån frimärkes samlare, som bara har ett frimärke?
Re: Ett hot mot vår hobby.
frimärken har nog inte samma miljöpåverkan. Potentiellt kan ju någon ha 23 bilar som dryper olja i ett vattenskyddat område.
Det finns såklart exemplariska samlare. Men när jag ahr sett skrotbilssamlare så brukar det se ut som en soptipp med massa rostigt skit
Det finns såklart exemplariska samlare. Men när jag ahr sett skrotbilssamlare så brukar det se ut som en soptipp med massa rostigt skit
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ett hot mot vår hobby.
Då skall man angripa miljöskadorna, och inte fordonen i sig. Och självklart är några droppar olja värre än de megaton industrin tillåts att släppa ut...
Det var en gång en liten firma som ville återvinna freon. Att ta tillvara så mycket som gick. Där blev det stopp. För det läckte några kilo/år. Bilföretaget i närheten hade tillstånd att släppa ut flera ton/år.....
Det var en gång en liten firma som ville återvinna freon. Att ta tillvara så mycket som gick. Där blev det stopp. För det läckte några kilo/år. Bilföretaget i närheten hade tillstånd att släppa ut flera ton/år.....