Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 14, 2018 5:26 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Portningstråd 530/531
InläggPostat: sön mar 06, 2011 8:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Inlägg: 334
Ort: Enköping
Tänkte slänga upp en portningstråd då många andra och jag själv tycker infon är lite spridd. Helst bilderna på portade 8v toppar är väl inte så jättemånga.

Är man nybörjare som jag är detta högintressant!
Jag börjar med lite bilder på min portade 530!


Jag började med att slänga på en gammal toppackning och rista in efter den med hjälp av en vass skruvmejsel. Då ser man vart man ska begränsa sig i förbränningsrummet.

På bilden ser ni till höger att jag slipat ner knölen runt tändstiftet, vilket ska sänka spikningsrisk och även så ökas ju kubikcentimetrarna också.

På vänstra sidan kan du jämföra hur orginal förbränningsrum ser ut!

Bild

Korta radien ut från sätet på insug, innan portning. Ni ser att det är rätt mycket gods nedanför sätet emot golvet i kanalen. Här sitter en hel del flöde! Men dock finns det en vattenkanal runt 3cm ut i kanalen som man får vara försiktig med.

Bild

Efter portning (inte helt klar) ska ta lite mer på sidorna. Man ska sträva efter att ha nånstans runt 88% av ventildiametern (44/35) orginal blir alltså 30.8mm på avgas och 38,72mm på insug. Det bör man försöka få till i grytan ut mot kanalen. Dock bör man undvika att bredda hela kanalen ut för då minskas gashastigheten! Så lagom är att kona ut diametern till halva insug/avgaskanalen

Bild

Här in mot insugskanalen från flödeshållet.

Bild


Detta med portning är givetvis efter vilken karaktär eller effektmål man söker.
Det här är en 530 topp som lätt portad och anpassad för gatkörning med varvstopp nånstans runt orginal.


Många som frågat efter detta i min tråd.. så nu kan experterna bara fylla på och rätta alla mina fel. :thumbright:

_________________
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portningstråd 530/531
InläggPostat: mån mar 07, 2011 10:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2569
Ort: Bollebygd
bra att du kasta upp denna, hoppas de blir nått vettit av den!!!!!!!!!

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portningstråd 530/531
InläggPostat: tis mar 08, 2011 8:46 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Inlägg: 334
Ort: Enköping
Man kan alltid hoppas! Förhoppningsvis kommer expertisen in och korrigerar ;)

_________________
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portningstråd 530/531
InläggPostat: lör mar 12, 2011 4:36 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2569
Ort: Bollebygd
Dålig respons tycker ja!!
ska se om ja kan få upp lite bilder på 530n som ja har börjat på i veckan som kommer,
ska ha den till PVn med:
B230F block
530 topp (från en 230E) portad, planad och förhoppningsvis förbättrade förb.rum!
K-jet
extraktor
lätt svänghjul
m.m.

OBS! SUGIS!

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portningstråd 530/531
InläggPostat: lör mar 12, 2011 5:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Inlägg: 334
Ort: Enköping
Alla som portar får gärna slänga upp lite bilder, skriv gärna om det är sug/överladd. Flödet vill man ju uppnå i båda men kan ju vara bra att veta.

_________________
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portningstråd 530/531
InläggPostat: lör mar 12, 2011 6:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
det finns liksom ingen bästa lösning för alla, alla olika motorer byggs på olika sätt och bör därför portas olika, blir nog därför svårt att göra en sån här tråd tyvär.... :roll:

ang toppen i builderna ovan så skule jag välja en "gatsetup" som du säger kasnke en 270-290 graders kam med minst 112 gradres nockvinkel, typ 940 grenrör eller xtraktor, en hx35-50 eller motsvarande storlek på andra agg å plocka mellan 400-550 häst vid runt 2 bars ladd.
användbart register tack vare ganska "snäll" topp å lite argare kam mellan typ 3000-7000 beroende lite på vilken turbo.
antagligen en ZF/m90 låda å antingen 3.5-3.9 utvxl beroende på vikten på bilen och valet av agg, borde blir en riktigt potent gatbil :drool:

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portningstråd 530/531
InläggPostat: lör mar 12, 2011 10:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Inlägg: 334
Ort: Enköping
Knotan, givetvis får man porta lite efter setup. Och tänkt effektmål. Dessutom om bilen ska användas till drifting, bana eller rakt fram.

Men det jag och andra vill är nog få bättre flås i toppen överlag, utan att skapa för låg gashastighet osv. Ventilera vart på insug och avgas det bromsar först, och vad man allmänt bör tänka på helt enkelt. Basic grejor (som man givetvis kan lista ut själv om man börjar läsa böcker m.m.)

Det är min topp i bilderna som jag börjat porta lite lätt på, första (eller okej då andra) toppen jag portar. Har ungefär 6 timmars erfarenhet.

Jag kommer köra med:

b230fk (orginal botten tills den rasar)
Ajdén 37mm rör, pulssplitt med HKS 50mm wg
KKK K27 50/68 med stort avgashus
530 toppen på bilderna
KG2T kamaxel (300dgr/10.5in mm/11.9mm ut/114 nockvinkel) Med en nypa salt..
490cc spridare @ 4.5 grundtryck ~ 600cc motsvarande
74mm lmm
3" hela vägen, 300celler kat
Vikingchip
Innovate bblambda
E85
1-1.2 bar ladd

Torsendiff och 3:31 och ett stycke M90.

_________________
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portningstråd 530/531
InläggPostat: sön mar 13, 2011 10:26 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2569
Ort: Bollebygd
Bara för att man samlar bilder behöver ju inte alla toppar va lika/till samma sak!
det bästa vore ju om man la upp bilder och förklara så mycke som möjligt!
isf skulle man ju kunna leta upp nått som passar en å efterlikna!

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portningstråd 530/531
InläggPostat: mån okt 24, 2011 9:12 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2569
Ort: Bollebygd
Dags å lyfta denna tråden kanske??!

Började med en 530 som jag tänkte ha till min PV. (står längre upp i tråden)

Nu funderar jag på att använda denna till min 740 turbo istället!
Hur tycker ni att den ser ut?
Har putsat mest i grytorna och innerradien på insug och på avgas är det grytorna, innerradien och styrningen är nertagen, har inte förstorat kanalerna mer än lite puts!

Förbränningsrummen har jag putsat runt ventilerna och vid stiftet!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Vad ska göras/e fel?

Ska ju inte ha spridarhålen och pulsairhålen ska man plugga dom lr e de bättre å börja på en ny topp utan?

Info om 740n finns här:
viewtopic.php?f=21&t=61218

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portningstråd 530/531
InläggPostat: fre okt 28, 2011 12:21 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5495
Ort: Arvika
Kan komma med några små tips för att öka flödet!
Areor och olika portningar/kamaxel lämnar jag utanför. Dock är detta viktigast.

Korta radien sitter mycket flöde i på 530 topparna. Lägg ner den lite samt runda den fint.
Bra säten är viktigt, inga radiesäten och sådant på insug.
Använd tre eller varför inte 5 vinklar på insug.
Titta in i min tråd på "vad händer i garagen" -"Luhr´s garage" där ser ni bra förbränningsutrymmen.

Som parantes kan jag säga att dom flesta "hemportade" 530 locken som jag flödat ligger runt 150-175cfm.
175 cfm är okej tycker jag men med std ventil kommer man upp i 185-190cfm med lite pysslande.
Den värsta 44mm toppen jag gjort kommer över 200cfm

Men ta innerradien och förbränningsutrymmet och nöjj er där på 530 om ni inte har specifika planer på toppen.
531 är en topp från helvetet och kräver mycket för att bli potentiell (roligare att porta enligt mig).

Blir snabbt ganska trevliga kanaler på insug om man jämnar till en del gjutmissar samt putsar innerradien.
Bör ligga runt 190-200cfm med det enkla ingreppet på std ventil.
Dom bästa topparna jag gjort på 46mm ventil ligger på 245cfm och med std ventil 230cfm

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portningstråd 530/531
InläggPostat: sön okt 30, 2011 9:06 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm
Inlägg: 492
Får du bätre flöde på insug med 3-vinkel ann med radiestål?

ja gillar 4076B stålet bra,alla fall med stor backcut, men kansje en vanlig 3-vinkel jobbe skulle bli bätre då?

har inga flödesbank tyvar.

mvh

_________________
MG Performance


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portningstråd 530/531
InläggPostat: sön aug 26, 2012 11:31 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2569
Ort: Bollebygd
Har påbörjat en 531a till min B23et med recepet:
Std B23ET botten, renoverad å borrad till första öd,
"Lätt" portad 531, std ventiler, lite värre fjädrar,
Axt 275 kam, 112*
extraktor, 37mm invändigt, pulssplit,
BW s200
Orginalinsug till en början, ev. 3" spjäll,

Siktar på 350-450 "roliga" hästar med trevligt register för buskörning!

Har grovfilat kanalen och ska putsa lite mer, men tänkte inte ta bort så mycket mer, ev. lite mer i innerradien, vad tycker folket??

Bild

Bild

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010