Angry Deere

Tunga dieselfordon går också att överladda!
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Inga stora nyheter på JD-fronten, har fått svarvat om ett svänghjul för anpassning till 2 skivig koppling, ingående axeln till växellådan är ganska kort så det finns inte mycket att spela på. Ska köra med 2 st original 320mm stumma sinterlameller samt en förstärkt original tryckplatta. Behöver dock svarva av centrumen till lamellerna lite pga frigångsproblem, men det borde inte vara något problem då de inte blir smalare än på en 2 skivig crower. Ska bara fundera ut vad mellanskivan skall vara tillverkad i för material. MVH Basse
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Angry Deere

Inlägg av johan johansson »

Händer det något på traktorn?
volvo pv 53 16v
Henrik Gertzell
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis jan 25, 2005 10:47 pm
Ort: kristianstad

Re: Angry Deere

Inlägg av Henrik Gertzell »

Det undrar jag med, fränt projekt!
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Tja, inte händer det mycket, har tömt mina block, dom står nu ivägen i verksta`n och väntar på att tvättas. Alla delar till en motor finns hemma förutom lameller och mellanskivan till kopplingen. Ska försöka att ta tag i detta bara jag får jobba lite närmare hemma (sitter just nu och möglar på ett hotell, som jag gjort de senast månaderna) så man får lite inspiration på kvällarna. MVH Basse
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Angry Deere

Inlägg av johan johansson »

Snart 1års jubeleum. Händer det något på traktorn
volvo pv 53 16v
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Har börjat sätta ihop motorn! Blev det gamla blocket med en beg vev, de gamla kompsänkta kolvarna men omsvarvade vid kronan (-0,2mm) Nya fodermm. Sätter i den nya kammen, har köpt nya stora spridare mm. Har tänkt sätta ihop den med den gamla pumpen samt med s400:an som är 70/80 till att börja med. Har även köpt hem en ny lamell samt fått svarvat svänghjulet. MVH Basse
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Angry Deere

Inlägg av j björk »

Det finns ju en större s400 som väntar på dig också :)
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Nu har det hänt lite mer. Fick satt ihop bottendelen i veckan, la sedan på toppen, satte dit vipparmsbryggan och ett par stötstänger för att kolla frigången mellan ventiler och kolv. Det var så att säga negativ frigång :thumbdown: efter snabbt funderande blev det att konstruera ett verktyg för att göra ventilurtag i kolvarna med dessa på plats i motorn, tog ett par timmar att fixa detta, men nu är det ca 1,5mm frigång vid sämsta läget :thumbright: Det negativa med detta är att nu är det ännu lägre kompression i motorn :doh: Fick sattihop resten av motorn i torsdags samt lyft i den i framramen, så i går kom den stora dagen, skulle den starta? Tog det säkra före det osäkra och höll stora gasolbrännaren framför insuget och tamigtusan den small igång direkt, otroligt lätt faktiskt, men de första minuterna gick den inge bra utan gasolvärme, men den var nog inte tjurigare än förut :hihi: Så nu finns det förhoppning att det ska bli en traktor igen av det hela, deadline är satt till den 17, så vi får hoppas att det inte jävlas förmycket framöver.
MVH Basse
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Angry Deere

Inlägg av johan johansson »

Fan vad kul att du kommit i gång lite. Tänkte du köra på byafesten?
volvo pv 53 16v
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

@johan, Ja, det är tanken, om det bara blir färdigt. Sista dan på semestern idag bara....Men 12 kvällar och en helg kvar :hihi:
MVH Basse
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av David Herbertsson »

Lycka till! Det ska bli kul å se den sen!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Det går frammåt på traktorn iallafall, har fått ihop motor och transmission, fått på bågen, fått dit en sprängfilt runt kopplingskåpan, måttat dit en sits, byggt om tamejfan allt som föregående ägaren byggt förutom bågen, som då sitter ca 10cm för långt fram, vilket medför att man sitter illa som bara den i förhållande till pedalerna. Men det hinns inte ändras på nu.....
MEN det går ialla fall frammåt!
MVH Basse
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Premiär!!! Den blev iallafall såpass färdig att jag kom till start idag. Ett lite varierat startfält där jag var klassens klart lättaste traktor, jag hade inte fått dit en enda vikt. men allt funkade och HÖLL, så det blev 3 drag med olika belastning (1 provdrag) så jag är kanonnöjd med dagens prestation. Till nästa tävling får det bli nya bakdäck, viktställ samt bygga klart det som inte blev färdigt...
MVH Basse
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Angry Deere

Inlägg av Jens Gustavsson »

låter bra! upp med lite nya bilder/film på både traktorn och motor bilder :thumbright:
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Angry Deere

Inlägg av Bassek »

Ett videoklipp. http://www.youtube.com/watch?v=wtaumGrnxsU
Ska förhoppningsvis bli mer provkörning i helgen.
MVH Basse
Skriv svar