Bästa "standard" driftingbil?

Modifieringar och tips
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Bästa "standard" driftingbil?

Inlägg av Sten »

Hej.
Letar med ljus och lykta efter driftingbil,"problemet" är att jag skulle vilja ha en "standard" bil alltså en bil som man kan besikta något så när "enkelt". Vill ju har hyffsat med effekt så den orkar trean på sladd,så även om det går att sladda med typ Volvo 740gl så är det inte det jag riktigt letar efter. Bör nog vara minst ca 300hk och bra med "vrid",beror ju iofs mm hur tung bilen är också.
Grejen är ju den att vill man ha mycket effekt och standard bil (+300hk),så drar det iväg i pengar som jag inte har möjlighet att lägga.

(Börjar överväga att köpa "racerbil" ändå,då det går att hitta bra/potenta driftingbilar för lagom pengar dock ej besiktningsbara.
Skulle lixom vilja kunna använda bilen lite mera som vanligt också.)

Har några förslag:

M3,från -96 ?
E34,540?
M5,E34?
M5,E39?
Supra MK3? (Inte MK4 har inte råd med vänsterstyrd.)
Nissan 200 S14?

Vad tycker ni,ge gärna förslag?

Just det,jag bor på ett sådant ställe att jag kan inte "bara" åka och prova bilar. Annars skulle jag gjort det direkt.
Har heller inte kompisar/vänner som åker snabbare bilar,har haft några själv men det inte varit "standard" bilar.

Mvh/Sten.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
ljungqvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön maj 01, 2011 9:49 am
Ort: Avesta/Borlänge

Re: Bästa "standard" driftingbil?

Inlägg av ljungqvist »

Opel Omega 3000 rätt rolig att om man fixar lite med dom.
Inte i samma prisklass som bilarna du listat men endå.
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Bästa "standard" driftingbil?

Inlägg av erikjakan »

omega WTF...

En rensad m5e39 skulle fungera ypperligt!

Eller en m3 3.2 e36!
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Bästa "standard" driftingbil?

Inlägg av Sten »

Ja är helt inne (eller var....) på M5 E39 men "hört" för mycket om dom så jag törs nog inte köpa en....eller....

Ja precis M3 E36,har den "orken"?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Bästa "standard" driftingbil?

Inlägg av Pacman »

Ska du kunna bygga vidare på bilen framöver så avråder iaf jag från E39. Omständig och komplicerad bakvagn som är svår att göra nåt vettigt med utan att göra extrema ingrepp.

E34 är mycket bättre. En 540 manuell är ju perfekt. M5 är lite svag på lägre varv.
Jag kan inte Mercedes men det finns ju en hel del fräcka sådana med.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Bästa "standard" driftingbil?

Inlägg av Stener »

200sx S14 är bra bilar. Sån går lätt att drifta med standard. Och iom att det är turbo så får du ju upp standardeffekten till 300hk hur lätt som helst, bara krana upp laddet lite. Det är ju inga problem att besiktiga med.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Bästa "standard" driftingbil?

Inlägg av erikjakan »

Pacman skrev:Ska du kunna bygga vidare på bilen framöver så avråder iaf jag från E39. Omständig och komplicerad bakvagn som är svår att göra nåt vettigt med utan att göra extrema ingrepp.

E34 är mycket bättre. En 540 manuell är ju perfekt. M5 är lite svag på lägre varv.
Jag kan inte Mercedes men det finns ju en hel del fräcka sådana med.
Skulle säga helt tvärtom mot dig.

Alu subframe. Stabila diffar o drivaxlar. Justerbara vinklar.

En rensad e39m5 skulle jag valt utan tvekan.

/Erik
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Bästa "standard" driftingbil?

Inlägg av Sten »

Ja,Nissan S14 är ett starkt alternativ.

Men är så sugen på M5,men är kanske för nojig.... Har man råd med en sådan om det skulle bli nått fel?
Går det att få tag i motorer,mm för rimliga pengar?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
ljungqvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön maj 01, 2011 9:49 am
Ort: Avesta/Borlänge

Re: Bästa "standard" driftingbil?

Inlägg av ljungqvist »

erikjakan skrev:omega WTF...

En rensad m5e39 skulle fungera ypperligt!

Eller en m3 3.2 e36!


inte i samma prisklass/bilklass. menade jag :hey:
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Bästa "standard" driftingbil?

Inlägg av Sten »

Men hur pass stark är en ~300hk Nissan S14,orkar den sladd på 3an?
Måste dom varvas mycket eller är dom hyfsat starka på lägre/mellan registret?
När jag väl är på bana så kommer jag förmodligen åka typ 185/195or,så inga breda däck.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Bästa "standard" driftingbil?

Inlägg av Pacman »

erikjakan skrev:
Pacman skrev:Ska du kunna bygga vidare på bilen framöver så avråder iaf jag från E39. Omständig och komplicerad bakvagn som är svår att göra nåt vettigt med utan att göra extrema ingrepp.

E34 är mycket bättre. En 540 manuell är ju perfekt. M5 är lite svag på lägre varv.
Jag kan inte Mercedes men det finns ju en hel del fräcka sådana med.
Skulle säga helt tvärtom mot dig.

Alu subframe. Stabila diffar o drivaxlar. Justerbara vinklar.

En rensad e39m5 skulle jag valt utan tvekan.

/Erik
Jag bygger själv på en E34 just nu och har en kompis som bygger på en E39 540 och han har uppenbara problem. Kan man inte uppfinna saker på egen hand så finns det inte mycket färdigt att köpa.
E34an tycker jag är mycket enklare. Finns inte så mycket färdigt att köpa till den heller men hela konstruktionen är så mkt simplare och lättare att förstå så det ger sig själv ganska fort var och vad som behöver byggas om.

Jag behöver väl knappast förklara hur stora skillnaderna är mellan racing och drifting med tanke på hjulvinklar och chassie? Framför allt framvagnen är föremål för stora förändringar!

E36 som ni var inne på är ännu enklare och till den finns det massor med "köpeprylar" som är nära på bolt-on.
Jag tar nog inte i om jag säger att E36 är Europas vanligaste driftingbil! Minst halva startfältet i King of Europe är E36.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Bästa "standard" driftingbil?

Inlägg av erikjakan »

Vad är det som han har problem med att bygga om i bakvagnen? Behövs det verkligen?

Berätta gärna vad som skiljer bakvagnen från en racingbil och en "driftingbil".

MVH
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Bästa "standard" driftingbil?

Inlägg av Sten »

Vet inte riktigt,men om jag ska satsa på bil i typ 300hk klassen så tror jag jag letar en 740 med T5a.
Hade en sådan förut på kanske 330hk och den funkade till "allt".
Undrar var den är nu....
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Bästa "standard" driftingbil?

Inlägg av Pacman »

Bakvagnen skiljer inte så mkt mellan sportgrenarna mer än att man har hårdare sättning på dämpare och kränghämmare. Möjligen camber och toe beroende på bilmodell.
Fram skiljer det massor...camber, caster, skrubbradie som ger crossweight jacking, ackerman, camberkompensering, camber vid styrutslag, maximalt styrutslag.....nu rabblar jag bara vad jag kommer på som jag fixat med på min egen bil...det finns nog mer.

Jag vet inte exakt vad han hade bekymmer med, men det har svurits en del om E39-bakvagnen ifrån det hållet. Jag ska fiska lite mer uppgifter så kan jag återkomma.
Det är en sedan han har.
Jag har själv en 540 E39 Touring och de ser helt annorlunda ut. Luftfjädring och enklare uppbyggd överlag.
En kompis som bygger om en Passat till rörramsbil valde att använda E39 Touring bakvagn för att den var enkel att använda. Går att modda till coilovers relativt enkelt.
Mest så vi skiljer på äpple och päron ;-)
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Bästa "standard" driftingbil?

Inlägg av Sten »

Ok,nån annan som har tips?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Skriv svar