Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
Hej!
Mannen med på tok för många projekt , har återupptagit ett motorbygge till en av sina bus/bruksbilar
Det är min Rapid. Ser ni en mattsvart sån, så är det garanterat jag. Finns under 20 Skoda med svansmotor i trafik enligt tidningen Klassiker. Och mängden mattsvarta Rapid bland dem är nog minimal. Hade ingen bild på min, men det är en sån här.
Motorn är en helaluminium 1289kubiks tvåventilare från en Felicia
Borr 75.5
Slag 72.0
Trelagrad vevaxel
Kompressionsförhållande 9,7:1
Stötstänger
Insugsventiler 34mm
Avgasventiler 30mm
Det som jag skaffat till motorn hittills är
Kamaxel 275 grader vid körspel
7,6mm nocklyft
4x Mikuni 34mm förgasare och ett kort insug.
Ventilerna har 8mm skaft och är 101,3mm långa. Så det borde gå att få dit andra större ventiler från nån annan bil. Svarv finns.
Toppen ser ut så här. Detta är en bild som jag hittat på internet, den är tydligen lite portad.
Tror min topp är en sån som ligger till vänster här
Några tips, ideer osv?
Mannen med på tok för många projekt , har återupptagit ett motorbygge till en av sina bus/bruksbilar
Det är min Rapid. Ser ni en mattsvart sån, så är det garanterat jag. Finns under 20 Skoda med svansmotor i trafik enligt tidningen Klassiker. Och mängden mattsvarta Rapid bland dem är nog minimal. Hade ingen bild på min, men det är en sån här.
Motorn är en helaluminium 1289kubiks tvåventilare från en Felicia
Borr 75.5
Slag 72.0
Trelagrad vevaxel
Kompressionsförhållande 9,7:1
Stötstänger
Insugsventiler 34mm
Avgasventiler 30mm
Det som jag skaffat till motorn hittills är
Kamaxel 275 grader vid körspel
7,6mm nocklyft
4x Mikuni 34mm förgasare och ett kort insug.
Ventilerna har 8mm skaft och är 101,3mm långa. Så det borde gå att få dit andra större ventiler från nån annan bil. Svarv finns.
Toppen ser ut så här. Detta är en bild som jag hittat på internet, den är tydligen lite portad.
Tror min topp är en sån som ligger till vänster här
Några tips, ideer osv?
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
Den motorn (till felician) har väl ~55hk?
1 bar på det så har du resan passerat vad som kan anses som lämpligt i det chassit...
Planad topp och lite större insugsventiler?
Vad är målet?
1 bar på det så har du resan passerat vad som kan anses som lämpligt i det chassit...
Planad topp och lite större insugsventiler?
Vad är målet?
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
Ca 100hk vore fint. Den är lätt och ska lättas. Under 900kg torrvikt standard.
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
Svansmotorskoda är fina bilar.
Jag har en 105 super själv men den är sönderplockad i delar och väntar på lite kärlek.
Den gick betydligt bättre än original med 1 bars laddtryck, ända tills topplockspackningen fick nog.
130 måste ju gå som tåget med den fina fyrledade hightec bakvagnen.
Skodadelar börjar bli svåra att få tag på men de är inte så dyra i Tjeckien.
http://www.autobyznys.cz/
Här finns också fina speedparts http://www.speedpro.cz
Jag har en 105 super själv men den är sönderplockad i delar och väntar på lite kärlek.
Den gick betydligt bättre än original med 1 bars laddtryck, ända tills topplockspackningen fick nog.
130 måste ju gå som tåget med den fina fyrledade hightec bakvagnen.
Skodadelar börjar bli svåra att få tag på men de är inte så dyra i Tjeckien.
http://www.autobyznys.cz/
Här finns också fina speedparts http://www.speedpro.cz
Emil Wärn
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Skoda 1,3 gatmotor till
Balla bilar dom där gamla Svansmotor-Skodorna!
Spana in http://www.skodaraptor.hu" onclick="window.open(this.href);return false; ,han har fått riktigt bra snurr på sin!
Spana in http://www.skodaraptor.hu" onclick="window.open(this.href);return false; ,han har fått riktigt bra snurr på sin!
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
http://www.130lr.cz/dokumentace.html
Önskar man kunde tjeckiska!
Man hittar hur mycket intressant som helst om man söker lite.
Hittade en gång en som sålde rakskurna drevsatser och diffspärrar men har slarvat bort adressen.
Önskar man kunde tjeckiska!
Man hittar hur mycket intressant som helst om man söker lite.
Hittade en gång en som sålde rakskurna drevsatser och diffspärrar men har slarvat bort adressen.
Emil Wärn
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
Hörde en rolig historia en gång.
Det var någon ingenjör i skodas rallyteam som skulle ha sagt att fem ramlager bara hörde hem i gatbilar
för att minska på vibrationerna annars innebär det bara extra friktionsförluster.
Det var någon ingenjör i skodas rallyteam som skulle ha sagt att fem ramlager bara hörde hem i gatbilar
för att minska på vibrationerna annars innebär det bara extra friktionsförluster.
Emil Wärn
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
waern
Väghållningen är ganska bra. Har aldrig kört nån med pendelaxel, så jag kan inte jämföra. Har en 130L också, som reservdelsbil. Du kan få köpa en bakvagn om du har vägarna förbi södra Sverige, men jag tror svansmotorskoda är vanligare i Finland än här.
Väghållningen är ganska bra. Har aldrig kört nån med pendelaxel, så jag kan inte jämföra. Har en 130L också, som reservdelsbil. Du kan få köpa en bakvagn om du har vägarna förbi södra Sverige, men jag tror svansmotorskoda är vanligare i Finland än här.
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
Har redan en bakvagn och motor från en 135 gli som jag hittade på lokala skroten.
Det är en riktigt ovanlig Skoda.
Den var inte så farligt dålig men eftersom det var skrotpapper på den så gick den ju inte längre att få registrerad.
Svansmotorskoda blev väl inte importerad till sverige längre efter att de vält en i trafikmagasinet?
De är inte så ovanliga här, men man ser dem sällan i trafik.
Jag tyckte väghållningen var helt okej med pendelaxeln också så länge man inte körde på spårig isbana, då var den riktigt nervös.
Det är en riktigt ovanlig Skoda.
Den var inte så farligt dålig men eftersom det var skrotpapper på den så gick den ju inte längre att få registrerad.
Svansmotorskoda blev väl inte importerad till sverige längre efter att de vält en i trafikmagasinet?
De är inte så ovanliga här, men man ser dem sällan i trafik.
Jag tyckte väghållningen var helt okej med pendelaxeln också så länge man inte körde på spårig isbana, då var den riktigt nervös.
Emil Wärn
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
Ah. Koolt bygge. Gamla gjutjärnstoppen också.
Jo de imorterades fram till 90 tror jag men det såldes inte många efter vältningen 78.
Jo de imorterades fram till 90 tror jag men det såldes inte många efter vältningen 78.
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
Byggde folkracebil av en skoda 130gl den var en -87a.
Var lite synd faktiskt kanonfin kaross bara kopplingen som rasat.
Var lite synd faktiskt kanonfin kaross bara kopplingen som rasat.
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
fränt med svans motor ..
ser svår mekat ut i dom? eller går bak plåten att ta bort smidigt?
ser svår mekat ut i dom? eller går bak plåten att ta bort smidigt?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
Bakplåten sitter med 6 st M6 bultar, men man kanske behöver ta loss kofångaren först. Jag minns inte riktigt hur de var.
Sen ryms man nästan att gå kring motorn så jag skulle inte precis säga att det är svårmeckat.
Sen ryms man nästan att gå kring motorn så jag skulle inte precis säga att det är svårmeckat.
Emil Wärn
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
Bra med plats även med en b230 och k-jet i