P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (sidoprojekt cnc skärbord!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo

Inlägg av P Mäki »

Jannek skrev:Det går ju framåt :thumbright: . Ute på vägarna snart ? :hihi:
Nå snart och snart, beror ju på vem man frågar :wink: är ju det är ju det här me jobbet å allt annat som gör att det tar sån tid för en kan man ju skylla på, men mest äre nog för man är en sån där som tar alldeles för god tid på sig. Men det är ju inte allt för långt till semestern iaf...
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo

Inlägg av Jannek »

Så sant så sant.
Jobbet tar ju rätt mkt av tiden man vill lägga ner på bilen. Helst då man jobbar borta. :thumbdown:
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo

Inlägg av P Mäki »

Håller på och bygga rattstång och skulle behöva ett till knutkors och har då en liten fråga om det är samma splines i e30 som e36???
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (sidoprojekt cnc skärbo

Inlägg av P Mäki »

Har än en gång haft ett sånt uppehåll och inte gjort så mycket på bilen..... Har grejat lite i nya garaget under ledigveckorna för att få ihop det innan vintern som börjar vara allt för nära :? . Man är inte så snabb men det tar sig iaf! Fick för mig i slutet av augusti att börja med ett annat projekt på min lediga tid efter jobbet i Kiruna så tiden skulle gå när man är där oxå. Ett skärbord för plasma är det tänkt, får se bara om man får ihop det eftersom man är ny på det här med cncstyrning :whistle: . Kommer bli ett mindre bord som kan röra sig 1000X1000mm. Börjar med att bara göra styrning i x och y led, men ångrar lite att jag inte beställde direkt grejer för att göra en z-axel. Gjorde ritningen på google sketch up och fick tillslut ihop nåt som såg hyffsat ut. Några detaljer som fattas på ritningen men det är såna grejer som jag tänkte att jag löser när jag har börjat få ihop nåt. Började med iaf att läsa på internet om vad man behövde veta, vad man skulle använda, vad för program som funkar osv osv.... Är ett tag sen man har läst så mycket som man har gjort de senaste månaden!!!! Och sen ännu på engelska :shock:

Bild

Har kört in mig på draftsight som cad, sheetcam som cam och sen till mach 3. Leker ännu med gratis versioner så man vet att man får grejerna att funka. Tyvärr så har tiden gått ut på sheetcam så jag kan inte testa den nå mer :doh:
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (sidoprojekt cnc skärbo

Inlägg av Ajden »

Behöver du hjälp med funderingar kring byggandet av skärbordet är det bara att skrika till för jag är inne på mitt andra bordbygge nu.
Tipps att skaffa rörlig z axel så du kan hålla dig en bit i från bordet när du ska slå hål i plåtarna annars går det åt många munstycken.
Sen fungerar inte plasmor med hf tändning speciellt bra tillsamamns med cnc styrningen, den kan bli störningar om man tänder för långt i från plåten så att vissa axlar rör sig av sig själv då.
Hypertherm och therminal dynamics plasmor funkar.
Sen bör du skaffa en thc som reglerar höjden, för plasmorna är riktigt känsliga mot olika höjder.

Hinner inte skriva mer nu men är det något mer är det bara att höra av dig.
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (sidoprojekt cnc skärbo

Inlägg av Moggemx »

Coolt! :P Funderade också ett tag på att sätta sig in i cnc styrning litegrann, men som tur var så började jag aldrig .. hehe
Hur går det med garaget förresten?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (sidoprojekt cnc skärbo

Inlägg av P Mäki »

Ajden skrev:Behöver du hjälp med funderingar kring byggandet av skärbordet är det bara att skrika till för jag är inne på mitt andra bordbygge nu.
Tipps att skaffa rörlig z axel så du kan hålla dig en bit i från bordet när du ska slå hål i plåtarna annars går det åt många munstycken.
Sen fungerar inte plasmor med hf tändning speciellt bra tillsamamns med cnc styrningen, den kan bli störningar om man tänder för långt i från plåten så att vissa axlar rör sig av sig själv då.
Hypertherm och therminal dynamics plasmor funkar.
Sen bör du skaffa en thc som reglerar höjden, för plasmorna är riktigt känsliga mot olika höjder.

Hinner inte skriva mer nu men är det något mer är det bara att höra av dig.
Jo, det har jag hunnit läsa till mig just om att det förstör munstycken att tända för nära plåten, blir att bygga ihop en z-axel senare. Har tittat på många olika plasmor och har som fastnat just för en powermax 45 som många verkar ha bra erfarenheter av. Tittat oxå på en everlast 60c som oxå är utan hf-tändning, billig i förållande till powermax:en men då är man osäker på vad man får, är inte... Det där med thc har jag inte hunnit sätta mig in i desto mer så det kan tänkas att jag får höra av mig om, när det blir aktuellt. Föresten, vad kör du med för drivning på ditt bord i x och y led och har du nå byggbilder på nå annat forum, är ju som kul att kika på andra och få ideer?

Vart i alla fall överlycklig igår när jag testade att koppla ihop allt på köksbordet och allt verkade funka!! Har ett smoothstepper kort som jag körde med så att jag får via usb:en inkopplad datorn och kan köra med min laptop som annars inte skulle ha funkat. Har läst bruksanvisningen till mach3 på pdf några gånger och börjar lära mig en del men det finns mycket kvar känns det som :wink: Har tänkt iaf bygga elskåpet på nästa vecka om allt går som planerat.
Moggemx skrev:Coolt! :P Funderade också ett tag på att sätta sig in i cnc styrning litegrann, men som tur var så började jag aldrig .. hehe
Hur går det med garaget förresten?
Det var ju som det jag oxå tänkte, alltså bara sätta sig in litegrann men det har som blivit lite mer än vad jag trodde från början!!! Har ju målat färdigt inne väggar och tak å sånt men gjutet platta är det ännu inte, är forfarande bara markisolering som golv och fönstrena är inte ännu på plats, man gör som allt i fel ordning :whistle: . Ska koppla in elen i veckan har jag tänkt, har monterat, kopplat in lysrörsarmaturerna och alla uttag så det är att sätta upp centralen och att koppla in matningskabeln på andra sidan. Man får som inte nog av att el:a på jobbet!!!
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (sidoprojekt cnc skärbo

Inlägg av Ajden »

På mitt gamla bord har jag kugstänger med fjäderbelastat drev som trycks mot stången för att ta bort glappet.
På det nya som jag håller på med ska jag prova med remdrift istället.
Jag kör med en gammal powermax 60 som är på 45 amp till min rörnotch och den funkar bra. Men det är inget att ha om du ska få för dig att slå hål i 10mm plåt. Då krävs det åtminstone 60amp för att det ska gå fort att slå igenom och slippa mycket bakåtsprut.
Hur ser muntyckena ut på evelasten? Har de bra skydd för munstycket så borde det funka bra.
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (sidoprojekt cnc skärbo

Inlägg av P Mäki »

Gjort elskåpet till plasmabordet, är lite lösa trådar som hänger men det ska fixas.

Bild

Tog ett begagnat skåp som jag fick svetsa igen några hål i och så men ska lacka upp det sen så det ser snyggt ut.

Bild

Ont om plats i garaget?? Finns ju sovrum till övers som man kan använda :roll:

Bild

z-axeln ihop!

Bild

Bild

inte så långt till första provkörningen känns det som.

Bild

Har dock haft ganska svårt med att beställa plasmaskäraren... Enda firman som säljer everlast svetsar/plasmor i europa är en finsk firma som jag har haft kontakt med, skickade beställning till dem men de svarade inte. Fick sen svar på att de inte hade den modellen i lager som jag ville ha så de erbjöd nå andra modeller som de hade hemma. Försökte förklara att jag skulle ha plasman till ett cnc skärbord och att de andra modellerna inte var lika lämpliga till de ändamålet eftersom de hade hf-tändning som ger störningar. Efter många om och men så verkade de ge med sig, då visade det sig att det skulle dröja till slutet av december innan de skulle skicka en ny container från staterna och först då kunde de skicka med plasmaskäraren. Skulle vara i finland då nångång i slutet av februari trodde dem........ Inte för jag är i behov av den direkt nu på en gång men det är som trögt å vänta på grejor så länge :|
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (sidoprojekt cnc skärbo

Inlägg av P Mäki »

Första provkörningen av bordet!

http://www.youtube.com/watch?v=H6kupg9gMkE" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (sidoprojekt cnc skärbo

Inlägg av Jannek »

Galet fint :thumbright: Fungerar den nu :wink: ?
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (sidoprojekt cnc skärbo

Inlägg av P Mäki »

Jannek skrev:Galet fint :thumbright: Fungerar den nu :wink: ?
Nä inte än, är ett par månader (slutetet av februari början av mars var det sagt) innan jag får plasmaskäraren tyvärr men har ju kvar lite annat pill å göra på den så! Har iaf köpt program nu till datorn (har tidigare kört med demoversioner) så jag kan börja göra lite mera med den. Kan hända att jag lånar mogges plasma och testa med innan jag får min egen men måste först få flytta ut bordet i garaget!!!
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (sidoprojekt cnc skärbo

Inlägg av MrPete »

Tänkte att detta skulle va en kul och inspirerande tråd att läsa, och det har det varit om man läser tidigare kommentarer! MEN! Inga bilder före sidan 11 funkar.. :(
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (sidoprojekt cnc skärbo

Inlägg av P Mäki »

MrPete skrev:Tänkte att detta skulle va en kul och inspirerande tråd att läsa, och det har det varit om man läser tidigare kommentarer! MEN! Inga bilder före sidan 11 funkar.. :(
Nää, har märkt det.. Är nå skit som har hänt med pixbox som jag tidigare har laddat upp bilder ifrån. Deras sida har varit nere i flera månader nu! :x En bild säger mer än tusen ord som man säger :P Kan hända att jag måste ladda över alla bilder på photobucket å sen ändra mina gamla inlägg om inte deras sida börjar funka igen.
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (sidoprojekt cnc skärbo

Inlägg av Jannek »

P Mäki skrev:
Jannek skrev:Galet fint :thumbright: Fungerar den nu :wink: ?
Nä inte än, är ett par månader (slutetet av februari början av mars var det sagt) innan jag får plasmaskäraren tyvärr men har ju kvar lite annat pill å göra på den så! Har iaf köpt program nu till datorn (har tidigare kört med demoversioner) så jag kan börja göra lite mera med den. Kan hända att jag lånar mogges plasma och testa med innan jag får min egen men måste först få flytta ut bordet i garaget!!!
Ja men då vet man ju till vem man ska vända sig till då man är i behov av avg flänsar :hihi: . Så jävla trist med de där väntandet på grejer :thumbdown: .

Det kanske är bekvämt att ha den på rummet men i längden blir det nog lite jobbigt kan jag tro :lol:
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Skriv svar