Camaro -67 LS turbo
Re: Camaro -67 Pro Street/touring bygger bakaxel..
nya gummi 315-35-17
skulle kunna se ut så här men kommer nog inte så långt upp
bakaxel riktning
drivaxlar
bladfjäderfäste .. kan konstatera att smalare bakaxel på en gen 1 camaro med bladfjädrar är nog omöjligt
skulle kunna se ut så här men kommer nog inte så långt upp
bakaxel riktning
drivaxlar
bladfjäderfäste .. kan konstatera att smalare bakaxel på en gen 1 camaro med bladfjädrar är nog omöjligt
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Camaro -67 Pro Street/touring bygger bakaxel..
Det ser bra ut.
Ett litet förslag bara, om du inte svetsat dit bladfjäderfästena ännu.
Korta av förstärkningen på huset lite. Den gör inte särskilt mycket nytta så nära axeländarna, då påfrestningen inte är så stor längst ut. Sedan så byter du till "vanliga" bladfjäderfästen och U-bultar så blir det inte lika trångt ute vid ytterändarna.
http://www.summitracing.com/parts/MOR-85090/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är svårt att svetsa fjäderfästet längst ut på axeländen utan att hjullagerläget slår sig. Du får svetsa en LITEN bit i taget.
Ha de'
Ett litet förslag bara, om du inte svetsat dit bladfjäderfästena ännu.
Korta av förstärkningen på huset lite. Den gör inte särskilt mycket nytta så nära axeländarna, då påfrestningen inte är så stor längst ut. Sedan så byter du till "vanliga" bladfjäderfästen och U-bultar så blir det inte lika trångt ute vid ytterändarna.
http://www.summitracing.com/parts/MOR-85090/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är svårt att svetsa fjäderfästet längst ut på axeländen utan att hjullagerläget slår sig. Du får svetsa en LITEN bit i taget.
Ha de'
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: Camaro -67 Pro Street/touring bygger bakaxel..
mm tyvärr är det för sent , det blir trångt som jag gjorde det men det funkar nog tror jag .
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Camaro -67 Pro Street/touring bygger bakaxel..
Hur har det gått med den här då????
Skulle vara trevligt med en uppdatering
Skulle vara trevligt med en uppdatering
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: Camaro -67 Pro Street/touring byggt bakaxel/ren v-låda
kommer en lite uppdatering då med bilder av blandad kvalitet ..
bakaxeln färdig svetsad med lite färg och monterat bromsok från V50.
provmontering med bromsskiva från BMW
Och bladfjädrar är klara för montering ..
egentillverkade caltrax fäste
Växellådan höll bara en crusing sen gav den upp , och det var inte det lättaste att hitta en med rätt planetväxel .
Och från början var det tänkt att jag skulle byta lameller,packningar mm men hela lådan var skrot förutom huset .
Så nu efter provkörning så kan jag känna mig nöjd med att jag helrenoverat och justerat en powerglide låda .
jag fick tag i en låda med den starka planetväxeln med 1,76 utväxlingen .
fick bygga ett fäste till motorstativet
den nya planetväxeln med förstärknings svetsar
locket till high clutch drum med några punkter för att hålla drevet på plats
en ny eftermarknads "hub" som ska hålla bättre och tillåta fler lameller
en lägre kolv till reverse paketet för fler lameller i förebyggande för transbrake
nersvarvad kolv till high clutch drum för att få in 6 lameller
bakaxeln färdig svetsad med lite färg och monterat bromsok från V50.
provmontering med bromsskiva från BMW
Och bladfjädrar är klara för montering ..
egentillverkade caltrax fäste
Växellådan höll bara en crusing sen gav den upp , och det var inte det lättaste att hitta en med rätt planetväxel .
Och från början var det tänkt att jag skulle byta lameller,packningar mm men hela lådan var skrot förutom huset .
Så nu efter provkörning så kan jag känna mig nöjd med att jag helrenoverat och justerat en powerglide låda .
jag fick tag i en låda med den starka planetväxeln med 1,76 utväxlingen .
fick bygga ett fäste till motorstativet
den nya planetväxeln med förstärknings svetsar
locket till high clutch drum med några punkter för att hålla drevet på plats
en ny eftermarknads "hub" som ska hålla bättre och tillåta fler lameller
en lägre kolv till reverse paketet för fler lameller i förebyggande för transbrake
nersvarvad kolv till high clutch drum för att få in 6 lameller
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 40
- Blev medlem: tis jan 25, 2005 10:47 pm
- Ort: kristianstad
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: Camaro -67Pro Street/Pro Touring ,ny bakaxel/ren v-låd
Ser så jäkla rätt ut!
Hade dock fått vara mindre krom på karossen men det är bara jag
Hade dock fått vara mindre krom på karossen men det är bara jag
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Camaro -67Pro Street/Pro Touring ,ny bakaxel/ren v-låd
Jepp...det är bara du Jag gillar verkligen att orginal kromet får sitta kvar så bilen behåller sin identitet, och tidsera.freddan302 skrev:Ser så jäkla rätt ut!
Hade dock fått vara mindre krom på karossen men det är bara jag
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: Camaro -67Pro Street/Pro Touring ,ny bakaxel/ren v-låd
utan kromkanterna hade det inte funnits skärmkanter bak .....
Re: Camaro -67Pro Street/Pro Touring ,ny bakaxel/ren v-låd
dags för en lite uppdatering vad som är på gång ..
jag har hittat en motor som ska ses över och byggas om för att passa sitt nya hem .
Motorn såldes som ett renoveringsobjekt , den har lyfts ur donatorfordonet ganska brutalt så vissa saker
saknas och andra saker är skadade.
Det som saknas är startmotor o generator och styrbox. annars är det komplett motor med kabelmatta .
vattenpumpen är kass efter demonteringen .
Vad jag fått fram från olika koder och märkningar är att det är en
LQ4 (troligen 01-02)
6,0L gjutjärnsblock ,alutoppar 317
jag har hittat en motor som ska ses över och byggas om för att passa sitt nya hem .
Motorn såldes som ett renoveringsobjekt , den har lyfts ur donatorfordonet ganska brutalt så vissa saker
saknas och andra saker är skadade.
Det som saknas är startmotor o generator och styrbox. annars är det komplett motor med kabelmatta .
vattenpumpen är kass efter demonteringen .
Vad jag fått fram från olika koder och märkningar är att det är en
LQ4 (troligen 01-02)
6,0L gjutjärnsblock ,alutoppar 317
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Camaro -67 Pro Touring
Vad snygg bilen blev med de fälgarna och sänkningen.
Erland
Erland
Re: Camaro -67 Pro Touring
tackar ..
Motorn är tänkt att bli en vass gatmotor med skaplig effekt 7-800hk vore ju trevligt och borde ju inte vara så svårt med 6 liter och överladdning.
Motorn är tänkt att bli en vass gatmotor med skaplig effekt 7-800hk vore ju trevligt och borde ju inte vara så svårt med 6 liter och överladdning.
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1366
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Camaro -67 Pro Touring
Snygg kärra!
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek