Reglera vakuum till fördelare?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
roobarb
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: lör jul 14, 2012 10:42 pm

Reglera vakuum till fördelare?

Inlägg av roobarb »

Hej!

Jag har en måttligt trimmad B20 med 123-fördelare, och håller just nu på och testar olika tändkurvor. Problemet jag har är att jag vill använda vakuumförställning eftersom motorn då går mycket bättre på tomgång och dellast, får bättre gasrespons osv. Har inte provat alla tänkbara kurvor ännu, men hittills verkar det som att jag med vakuum får spikningar vid lätt gaspådrag i mellanregistret, om jag inte vrider tillbaka fördelaren så att centrifugalkurvan blir för låg.

Jag borde förstås ha köpt den programerbara fördelaren istället, men nu får jag stå mitt kast och har istället börjat fundera över om det går att hitta på något fiffigt sätt att reglera nivån på vakuumet som når fördelaren. Alltså med någon slags justerbar ventil eller regulator. Har grunnat på om man skulle kunna använda en dubbelverkande vakuumklocka, alltså med anslutningar på bägge sidor om membranet, och då koppla ena sidan till insuget och andra sidan till fördelaren. Ja och så skall den förstås ha ett justerbart fjädertryck mot membranet för att justera känsligheten. Maximala utslaget borde man ju kunna reglera genom att begränsa slaget på armen som suttit kopplad till plattan i fördelaren (den som man tagit klockan ifrån).

Vad tror ni? Skulle nåt i den stilen kunna funka? Kan man göra en icke justerbar ”vakuumklocka” justerbar på det här sättet? Om någon har gjort någonting liknande, eller har någon mer eller mindre smart ide om hur man kan lösa det här så vore det kul att höra.

Hur pass skadliga är förresten den här sortens ”småspikningar” vid låg belastning? Det kanske någon också kan svara på.

Mvh

Robban
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Reglera vakuum till fördelare?

Inlägg av hauge »

En enkelverkande vakumklocka kan man bygga om till ställbar.. har jag gjort. Dubbelverkande vet jag inte hur de ser ut.
Man kan också begränsa klockans utslag om man sätter ett mekaniskt stopp inne i fördelaren
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
roobarb
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: lör jul 14, 2012 10:42 pm

Re: Reglera vakuum till fördelare?

Inlägg av roobarb »

Tackar för svar Hauge!

Tyvärr så har inte 123-fördelaren någon vanlig vakuumklocka, utan bara en nippel för slangen, och den läser så vitt jag kan förstå av vakuumet elektroniskt, och hur vakuumkurvan ser ut beror på vilken av de sexton originaltändkurvorna man har valt. Alla jag provat hittills verkar ge för mycket vakuumförställning, så jag är ute efter ett sätt att minska vakuumet på vägen fram till fördelaren.

Dubbelverkande klockor finns på en del bilar som har både höjning och sänkning av tändläget med hjälp av vakuum. Sänkningen är då oftast pga avgasreningsskäl, det är också därför som det brukar vara ett portat uttag till vakuumet på förgasaren. Så att man får lägre tändning på tomgång, vilket ger högre avgastemperatur och lägre HC-utsläpp. Men dom flesta motorer går nog bättre med vakuumet direkt till insuget, min gör då i alla fall det, och går inte upp i temp lika mycket på tomgång heller.

Mvh

Robban
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Reglera vakuum till fördelare?

Inlägg av hauge »

sorry ..okej.. visste inte vad 123-fördelare var... trodde det var namn på en std-fördelare (har läst på nu). Du har alltså den varianten som har ett antal fasta kurvor och ej programmerbar med usb.

Din tanke är att använda en dubbelverkande klocka som "vakumkonverterare" i brist på bättre ord just nu.
Hmmm första tanken/problemställningen som kom upp var hur man får ett självutjämnande system. Det kan vara ett problem. Alltså den mängden luft som finns mellan vakumklockan och fördelaren kan vid t.ex vakum (körning en stund med måttlig själlöppning) dra in en gnutta luft pga ej 100% täta anslutningar. Sen när man stänger av motorn så får man ett övertryck där pga den ökade luftmängden.

Funderat en stund nu. Jo det borde funka. Det kan bli lite "krock" SÅ TILLS VIDA ATT VI INTE HAR EN ANING OM HUR LINJÄRt *CAPS lock* vakumkonverteraren kommer att arbeta så att signalen fördelaren får stämmer olika bra beroende på vilket vakum vi har i insuget.
Det där med tryckutjämningen löser sig själv då läckage är mycket små och bilen står betydligt mer än den körs.
Det med "krocken" är inte att bry sig så mycket om, eftersom om vi inte har ett fullständigt programmerbart system så blir det aldrig optimalt ändå och borde/skall fungera tillfredsställande.

Vad jag gjorde när jag byggde om min enkelverkande klocka var att jag skar av locket på klockan. Sen istället för locket lödde jag dit (elektroniktenn, gasbrännare samt ett vattenbad för att skydda memranet) en rörstump med en invändig gänga i (skruvhål). I skruvhålet satte jag min egentillverkade anslutningsnippel. Denna nippeln verkar på fjädern i gasklockan och jag kan på så vis ställa in vid vilket vakum den skall börja arbeta.
Mitt problem var att jag hade dåligt vakum pga vass kam. Ställde jag in så att motorn hade bra tomgång så stod den på näsan när jag lade i driven. Tvärtom med bra tomgång med driven i så blev det jättehög tomgång när jag lade i friläget.. Kommer inte ihåg varför portat vakum inte var bra/inte funkade, för det borde löst det.

En annan lösning skulle kunna vara att ge sig på signalen från mapsensorn inne i fördelaren och lägga dit en spänningsdelare/enkel resistor som höjer eller sänker signalen med 10-20%, men då får man börja löda och riskerar att ha sönder något. Beror lite på hur kretskortet ser ut.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
roobarb
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: lör jul 14, 2012 10:42 pm

Re: Reglera vakuum till fördelare?

Inlägg av roobarb »

Ja just ja, det har du rätt i, det där med tryckutjämningen blir ju ett problem, inte bara pga eventuellt läckage, utan trycket i den inneslutna luften kommer ju att påverkas av temperaturen också. Det skulle väl behövas en ventil som öppnade den delen av kretsen när vakuumet i insuget är lågt. Fast det hjälper ju inte vid en längre stunds körning i jämn fart. Det där med hur linjär eller olinjär tryckskillnaden mellan de två sidorna blir är ju också ett bekymmer. Man skulle väl helt enkelt få prova sig fram och kanske tillverka en egen anpassad klocka, snarare än att hoppas på att någon random klocka från skroten skall passa bra.

Hm, det blir nog mera komplicerat än jag hade hoppats på det här, jag hade liksom sett framför mig någon enkel bonnmeckig lösning, typ en liten burk mitt på slangen som fixade lite lägre vakuum. Men så enkelt är det väl kanske inte.

Undrar hur det skulle funka med en ”kontrollerad läcka”, alltså att helt enkelt via en justerbar ventil släppa in lite tjuvluft i slangen. Linjäriteten blir väl ett problem här också förstås, och den måste ju vara stängd på tomgång för att inte den extra luften skall påverka gången för mycket. Kanske man kunde ha en vakuumstyrd ”tjuvluftsventil” för att få en mera linjär verkan. Fast risken är väl att man med den här metoden sänker vakuumet i hela insuget på ett sätt som man inte vill. Ja-ja, jag spånar bara nu, men det brukar ju gå åt ett antal korkade ideer innan man kommer på någon bra.

Man tycker ju att det borde finnas någon anordning i den här stilen på någon bil, men jag har inte hittat något vettigt ännu när jag har hållit på och googlat. Fast apropå din bil så läste jag någonstans om någon bil som hade en ”vacuum regulator valve”, som just hade till uppgift att höja tändningen när man la i driven. Det stod inget om hur själva ventilen funkade, men det kanske var så att den bara växlade mellan portat och oportat vakuum.

Att mixtra med elektroniken i fördelaren vore ju förstås det mest riktiga sättet, men det är definitivt överkurs för mig så det är inte aktuellt. Jag får klura vidare på mina redneck-metoder istället. Fler ideer och erfarenheter mottages tacksamt.

Mvh

Robban
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Reglera vakuum till fördelare?

Inlägg av hauge »

http://www.google.com/patents?id=LWp8AA ... &q&f=false" onclick="window.open(this.href);return false;
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
roobarb
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: lör jul 14, 2012 10:42 pm

Re: Reglera vakuum till fördelare?

Inlägg av roobarb »

Snyggt jobbat Hauge! Tackar så mycket!

Mvh

Robban
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Reglera vakuum till fördelare?

Inlägg av hauge »

vassego :)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar