Examensbygge tips!

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Volvo_Real
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: lör nov 03, 2012 4:49 am

Examensbygge tips!

Inlägg av Volvo_Real »

Tjenare går andra året på fordonssystemteknik på universitetet i Östersund och ska snart ha igång ett examensarbete. Min lärare är väldigt kunnig på volvos rödblockare och hans kompis är grym på modifering av toppar o s v, min plan är att bygga en rolig motor till min 940 och har fått en del tips och funderat mycket.
Så jag tänkte bygga på en 531 topp fast med k-jetronics svanhalsinsug. Och då kommer frågan vart spridarna ska sitta. I det elektroniska insuget eså blir spridargodset en stor strypning med tanke på att spridarna sitter ovanpå och det blir en "bula" på undersidan. Snackade med han som jobbat med tillverkning av volvomotorer i 40år och han är jävligt duktig, han sa att det bästa sättet är att då ta svanhalsinsuget och sätta spridarna på undersidan av insuget i en sne riktning ner mot tändstiftet. DVS eftersom det är svanhals hela vägen (insug + toppen) så kommer ju spridaren peka perfekt då. Har ni några andra tips om det?

Motorn som jag tänkt mig:

531 topp planad för e85 bränsle, portad och större ventiler
strokad vev från en tidig b21/b23 med b230 stakarna,
svanhalsinsug fast elektronisk styrning,
trång squishspalt mellan topp och motor dvs plana av kolvar och fräsa lite på blocket.
vassare kam naturligtvis
extraktorgrenrör

Detta är en början iaf som jag ska genomföra.
Så kom med tips och funderingar kring denna plan :D
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Examensbygge tips!

Inlägg av vebotrimmarn »

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/bra ... inium.html" onclick="window.open(this.href);return false;
hjälper säkert en del ;)
Volvo_Real
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: lör nov 03, 2012 4:49 am

Re: Examensbygge tips!

Inlägg av Volvo_Real »

Schysst:D Gäller det bara att få tag i en duktig svetsare;)
Skriv svar