Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Nu blir det org. lager både ram och vev (antagligen förgyllda som vanligt till bmw, det bör de vara med tanke på prislappen)
Anledningen till att jag körde glyco ramlager förut var att jag köpte några special, coatade lager som sedan var fel modell.
Då fick jag de här istället.

Vet inte riktigt varför de blivit dåliga, antar att det varit bränsle i oljan som ställt till det.
Den gick ganska fett, speciellt i början.
Dock har jag bytt olja flera ggr under sesången, alltid haft bra oljetryck.
Kört upp oljetryck innan första starten, och även senare när det varit tomt någonstans.

Vevlagren var bara nötta på trycksidan eller vad man ska säga, men ramlagren är mer kostigt nötta.
Typ ena sidan på ena halvan och sådant. Men de är som sagt glyco, vevlagren är org.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har också dåliga erfarenheter av Glyco.
Kolbenschmidt är bättre, de levererar också till många fabrikanter i tyskland, mao ofta originallager.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
bmw*alex
För mycket laddtryck
Inlägg: 169
Blev medlem: tis dec 29, 2009 1:21 am
Ort: Sundsvall

Sv: Heavy metal bmw:n

Inlägg av bmw*alex »

Acl lager kanske att fundera på

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Alexander lind

sundsvall

0762485272
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kadett4wd »

ja, jag hade det som vevlager i min maskin på slutet, verkade funka okej.
såg inga bekymmer med dem.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Det verkar inte finnas vad jag kan se på acl:s sida. Nu är org. lager hemma iaf. så sådana blir det.
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av AsLoT »

Oj jag har missat att du skaffat MPG :) :thumbright:

Jag var sugen på en sån själv innan jag skaffa lencon... MPG är riktigt fräna lådor med lika fränt pris ;)
Kommer bli kanon det där.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Du måste ju hänga med i uppdateringarna :wink:

Jo, priset är en smula saftigt..
Jag räknade med att jag ganska precis skulle lösa de utgifter det skulle bli över vintern, men åkte ju förstås på en del mer än vad jag räknat med :doh:
Bakaxelgrejerna var inte planerat, inte lager till motorn heller.
Sedan blev det lite hastigt bestämt att dra igång ett byggprojekt på tomten också, med schaktning och bygga carport.
Det har vissligen varit planerat rätt länge, men det hade ju inte hänt typ de senaste 2 åren :whistle:
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Henrik Braun »

Jävla skit med lagerproblem! Hur mkt spel hade du?
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jag har guldfiskminne och skriver upp saker på lämplig lapp som finns i närheten :doh:
Dvs. jag vet inte riktigt.. Men har för mig att jag var på övre toleranser på org. måtten.

Jag ska väl bläddra lite i tråden, förhoppningsvis står det här någonstans..
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Henrik Braun »

Ja försök hitta det! Tycker de lagerproblem jag har erfarenhet av är relaterade till förlite spel eller tappat oljetryck. Obalans dödar ju oxå men det borde det ju inte vara här! I promodräsern jag är med och är ivägen för de andra meckarna i har vi mosat på som fan nu i bra många rundor och lagrena är som nya! Flyttar tom över dom när vi byter stakar =) O där är det rejäla spel kan man säga :shock:
Dock har sista ramlagret ledsnat några ggr när kopplingen har varit i obalans, inte så konstigt när man vet hur mkt den väger.
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jag har inte hittat mina gamla anteckningar, men jag har mätt och läst och funderat en del.
Och jag har nog kommit fram till hur det låg och ligger till.

Måtten på veven är:
Ramlager 1: 59,97mm bmw spec: 59,96-97
Övriga: 59,99 bmw spec: 59,98-99
Vevtappar: 48,98 bmw spec: 48,975-48,991

Specat spel vev och ram: 0,03-0,07mm.

Mitt ramlagerspel, 1:an 0,07 övriga 0,05mm

Specat hål i storänden stake 52-52,010mm
Mina stakar var när jag köpte dem orunda och trånga.
De honades då upp, nu har jag 52,020mm
Jag har inte kunnat mäta lagerspelet där nu, men jag har för mig att det gav 0,07mm

Kommer ihåg att jag ville slipa veven ett par hundringar, men vevsliparen menade på att det inte gick att ta så lite.
Vet att vi putsade lite, iaf. på vevtapparna. Men det var nog det lilla.

Vad gör man, går det ta kanske 1-2hundringar på vevtapparna och kanske 3-4 på ramtapparna med smärgelduk?
I maskinen för att slipa vev alltså..
Ska man satsa på 8-9 hundringar, eller vad kan vara lämpligt?

Slänger upp en liten bild på hur min svängningsdämpare blir nu också:

Bild

Blir fint att slippa hålla på med lös gradskiva :thumbright:
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av E34 RRT »

vem har gjort svängdämparen?
Niklas.E
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Moggemx »

Åh , fan vad fin gradskiva :P Sån hade man ju behövt till nya motorn :p
cnc-fräst?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av robbz »

Oj vilken fin skiva :thumbright:

Jag la mig på en öd fast jag inte behövde 8) , för att få en lättare gång i maskin(om det funkar så vet jag inte:) och jag har kört 5 år med nästan 900whp och har inte slaktat motorn än :hey:
Kör med castrol 15/40 turbodiesel mineral olja för 25kr/lit......me like!

/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Det är en lokal kontakt som graderat, tror inte han vill att jag lägger upp vem det är här..
Samma som fräste om kamdreven åt mig, och styrstift i veven till svänghjulet. Skönt med lite kontakter ibland :thumbright:
Han klagade lite på att kamdreven och veven var lite hårda :hihi:

Den är körd i styrd maskin, antar att det är fräs..

Robbz, vad lade du dig på för spel?
Jag kör Q8 SBK Racing 10-50 syntetisk olja, det har jag gjort hela tiden förutom vid ett byte vid första bromsningen. Då blev det en 20-50 mineral har jag för mig, som fanns tillgänglig.

Har blivit 6 byten hittils ser det ut som, ca 10L per gång, och 2 oljefilter..
Har dock bara bytt filter ca varannan gång.
Skriv svar