B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)7.94åmsele

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jarmo Y »

quattro skrev:vridet blev så mycket bättre med hjälp av bleedventil.

Hur menar du, Jarmo??
Är det för att kompressorn inte skall gå i surge ??
Hur kopplar du den?
Nej, det var helt enkelt system som alla vet redan. Bara t-rör före wastegate så alla luft går inte dit och finjustera trycket med migsvets munstyckena. Limit pressure valve sköter samma sak men gjorde bara såhär på några minuter.
Bästa vrid var 3600 rpm och max. effekt 4200- 6000 rpm. Just like som diesel :hihi:

Jag hadde ET-dator i bilen så kunde se blir det snabbare och det blev, 4wd bil spinner inte ens så det var lätt att jämföra tiderna, 0-100kmh sänkte ca. 2 sek.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

mikael olsson skrev:Det måste vara bra med effekt per investerad krona iaf.. roligt att läsa om dessa tester.. kan du räkna ut vad den motorn skulle lämna i effekt vid 2 bar laddtryck?

den lämmnar nästan lika mycket som min b23016v turbo med 1.5 bar laddtryck. åker kina turbo och de är nog mitt problem

Mvh Micke
det hade blivit mycket mer effekt per krona om det vore en B230 istället för en B200.

hade vi haft insprutning så hade det gått att ladda på mycket mer och även gått att köra på E85 men det var inte det som det handlade om i denna motor vi ville ha ett bra Is race register på liten volym och med minsta möjliga elektronik och med tanke på hur lite tid vi lagt på toppen så är vi nöjda med de 387hk vi fick tillslut.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

dsimila skrev:Mycket bra och intressanta tester.

Hur mycket nm ger de ollika kammarna vid ca 2000 - 2500 rpm.
(inte för att en räserbil går på såna gubbvarv, men vissa är ju intresserade av gatmotorer också) :thumbright:
vet ej exakt men oftast har man 0.15 bar eller nått sånt redan på de varven och speciellt med STS247 så får du riktigt bra vrid där för vanlig bruks körning säkert 10% mer vrid än motsvarande sugmotor iallafall.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Göte skrev::thumbright: Jätte skoj att läsa om sådana här tester.

hade varit skoj att se vad som händer på högre tryck, när jag körde min gamla b230 med hx50 och grp.A T5 race kam (eller vad den hete) så lämnade den 380hk på 0.8bar men sen hände det ingetting på laddtrycksökningen.

Men fortsätt att testa på, så här vi hemmapulare lär oss 8)
förgasarna börjar att få det svårt att leverera mer soppa över 1.2 bar och vi har inget mål att ladda mer heller på detta motor koncept det blir för mycket vrid då. men den svarar nästan bättre och bättre på tryck ju mer vi laddar märkte vi :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har inte lagt teoriena åt sidan, jag använder dem men ja jag satsar mest att jobba med praktiska tester i både flödes bänk, kam pro+ mätaren, flödesbänken och så klart i broms bänken för att lära mig hur motorerna jobbar just nu.
detta var ju inte nån F1 motor direkt men man lär sig saker och samband bra ändå. synd bara att även om det är en relativt billig motor så är sådana här tester rätt dyra om man räknar tid och lite delar, olja bensin mm. men vi bjuder på datan och lite grov fakta för forumets deltagare. lite av det godaste kanske stannar i sävar garage soffan och dyno permen men vi bjuder på resten :)

kul med seriösa frågor och funderingar också, vi lär vi oss säkert ännu mer tillsammans också då vi inte håller allt hemligt tror vi.

mvh jens mm


Bjorn C skrev:måste bara flika in och säga att sånna här tester är rikigt intressanta och sånna hoppas jag du fortsätter med Jens
stort av dig också att dela med dig av dom testen du gör måste jag säga och de är ju bromsbänksresultaten som faktiskt visar verkliga resultatet av alla teorier och beräkningar

vet inte om jag tolkar dig fel när jag läst på sävar men jag fick för mig att du lagt en del teorier åt sidan nu och flödesresultat och jobbar mer mot vad bromsbänken säger och de tycker jag är rätt väg att gå

i vilket fall som helst intressant läsning och fortsätt gärna så

mvh björn
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av jacobson_se »

Vid vilket tryck och varvtal gav den 387?

/Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

ca 0.1 bar mer eller lite drygt 1.25 bar. 7100rpm ungefär.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Erland Cox »

Och mina frågor gick som vanligt inte att svara på?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race

Inlägg av Jens Gustavsson »

sorry. från sid 1 kopierar jag kam datan. om du läser vidare där så ser du sen teastet med mer adv kam med sugmotorn.

mvh jens
Jens Gustavsson skrev:jag provade en lite längre STS269/108 kam men med samma lyft 12.2mm. detta är en vad ska man kalla det enkel/billig låg servis kam som tål mycket varv.
jag hade ingen justerbart drev så den vart tyvär 6 grader retardad istället för tvärt om som jag skulle vilja ha det :( men detta är bara ett 2 timmars test för att se lite vart det bär av. har alla juster brickor och lach caps i påsar för vidare tester med STS247/108 kamaxeln sen med turbo.

ca 41 graders tändning ville den ha med låg kompan och den långa durationen :)

171nm / 109.3hk vid 4500rpm

191.6nm 5600rpm pik (repeterar detta vart pull eller lite mer)

173.4hk 7400rpm pik


max varv i dynon 7700rpm 167hk (ska dit med bättre titan retaners så ska det varvas mer)

den STS 269 kamaxeln ger mer effekt över 5500rpm, men eftersom varvtalr registret vi är ute efter i denna motor är från 4500-8500rpm så blir medel effekten bättre (1000rpm sämmre :thumbdown: 3000rpm med mer effekt :thumbright: )

lite coolt att en sån enkel motor ger lika många HK som toppen flödar med bara 8.8-1 i kompa men den varvar ju rätt mycket så det är ju inte så konstigt men kul ändå.
undra vad den hadde gett med 12-1 i kompa?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Erland Cox »

OK, tack. Jag slog upp den sen på den klistrade kam tråden.
Varför så mycket duration till så lite lyft?
Med den durationen kan du ju lätt lyfta 14mm med 33 mm:s lyftare.
Har man inte lyftet så behöver man ju inte durationen om du förstår vad jag menar.
Då borde K-kam funka lika bra.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

för det första hade vi inte fjädrar för mer lyft i denna enkla topp. sen tycker jag att det är kul att se vad bara durationen gör för för skillnad utan att ändra lyftet då det inte vart en begränsning i grenrör eller turbo.
rätt intressant att effekten ökade så mycket , visst erland?

ibland så tror jag att på enkla motorer som inte är riktigt "fullrace" kan man klara sig med enkla kamaxlar, som behöver minimal service och simpla fjädrar mm.

som du kanske såg gillade sugmotorn denna kam, speciellt då jag advansa den. den gav nästan 10hk mer och dessutom mer peak vrid också.

om du minns -80-90 talet så körde de flesta med 320 graders kamaxlar med 12.5mm lyft, och de motorerna va ju ändå rätt ok i vrid och effekt :thumbright:
lacke har ju mycket kunskap om dem också.

STS269 är ju som sagt en billig kam som är lätt att montera och sköta om, samtidigt har den rätt korta moderna ramper som ger bra cylinder tryck på lägre varv än fast den har ganska mycket duration. men den kräver weber-förgasare på en sugis och ett bra grenrör och fritt avgasystem lika som på turbo motorn.

på en full race motor så får man nästan 16mm lyft på den durationen och en 37mm hel tryckare, men jag tror ärligt talat att den fina kamaxeln inte hade gjort några underverk på den här lilla och enkla motorn med så simpel topp?
sen kostar det kittet med kam, fjädrar, lyftare, retainers, underläggs brickor, lashcaps mm ett antal tusen kronor mer än vad STS269 mm kostar (bara 500kr fjädrar behövs till)

men nu lyfter jag ned motorn från bänken då andra står på tur men vi ska fundera på vad vi lärt oss och vad nästa steg skulle va om vi ska prova motorn i en bil eller uppdatera toppen och kamaxeln mera så vi får ett ännu plattare och varvilligare register?
hur som helst har vi lärt oss en del och haft kul under tiden så även om den här motorn bara hamnar på vindan så är det ok. kanske nån är sugen på att köpa den annars? den har låga leakdown-värden och är i bra skick än fast vi plågat den mycket i dynon.

mvh jens
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av jacobson_se »

Erland Cox skrev:OK, tack. Jag slog upp den sen på den klistrade kam tråden.
Varför så mycket duration till så lite lyft?
Med den durationen kan du ju lätt lyfta 14mm med 33 mm:s lyftare.
Har man inte lyftet så behöver man ju inte durationen om du förstår vad jag menar.
Då borde K-kam funka lika bra.

Erland
Skulle vara intressant om du ville förklara hur du resonerar i detta angående lyft kontra duration. Jag brukar att tänka tid/area.

/Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag skulle också vilja höra mer om det. förstår inte jämförelsen med K kamaxeln (eller med STS247 kamaxeln som bara är lite (ca10 grader) vassare än en K kam?
du kan väll inte mena att det bara är lyftet som avgör till (största del) möjlig effekt i din värld erland??

effekten vid ca 1.15bar ökade från 335hk med STS247 till 370hk till slut med STS269 efter fin justeringar på kamdrevet. men vi filade lite längre på det sista testet helt klart men ändå en tydlig skillnad tycker jag.

samma lyft men mer area på STS269.

mvh jens
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av quattro »

Nej, det var helt enkelt system som alla vet redan. Bara t-rör före wastegate så alla luft går inte dit och finjustera trycket med migsvets munstyckena. Limit pressure valve sköter samma sak men gjorde bara såhär på några minuter.
Bästa vrid var 3600 rpm och max. effekt 4200- 6000 rpm. Just like som diesel :hihi:


Ah-ja. Det var så enkelt. Jag gjorde precis samma sak på min gamla 100 Turboquattro, men så fort laddtrycket gick över 0,7 bar slog boxen av tändningen. Då pluggade jag igen tryckslangen slangen till boxen o då funkade det. Men vid besiktningen så visade det sig att lambdan var helknasig. Avgasreningen fungerade inte utan tryckslangen.
- - -
Har man inte lyftet så behöver man ju inte durationen om du förstår vad jag menar.
Då borde K-kam funka lika bra.


Det beror ju på vilken karakteristik man vill ha på motorn. Jag vill påstå att den blir helt olika med en k-kam jämfört med en låglyftande kam med mer duration.
Sen får man väl väga in hur kanalerna ser ut också. Med trånga kanaler bör mer duration göra större skillnad än mer lyft.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Kadett4wd »

quattro skrev:Quattro, tar du bort den stjärnan så sabbar du grenröret totalt

För sent, Erland. Den försvann för många år sen. Och det är jag nöjd med, jag tror personligen att det röret i originalskick flödar rent bedrövligt. Utloppen är så små att du knappt får in lillfingret i dom. Saxat från en grenrörsbyggare i USA:
" the collector, while engineered to maximize velocity of the pulses at low RPM, manages to become very restrictive at higher RPM and boost levels where maximum flow is most critical "
Det är väl i princip även min uppfattning. Det passar på en standardbil från slutet av 80-talet, men inte på en racebil.

Det andra röret jag har, från Dialynx, ser helt annorlunda ut inuti. Det har definitivt ingen stjärna i utloppet. Enligt Dialynx är det konstruerat av en person som på den tiden (ca 1998) designade avgassystem inom F1-världen. Men det finns mycket kritik mot dessa också (samma källa som ovan):
" its basically an archaic log-design that is said to warp like a "wet-noodle" and pull studs merrily along the way "
Jag har dock aldrig haft problem med mitt trots att det nog blivit varmare än de flesta andra. Specialsträckor på 2 mil är rätt elaka mot materialet.

Kadetten, så här ser originalröret ut, från en tävlingsbil från 1983:
Bild
Inte helt olikt, men inte helt likt heller. Det ser betydligt bättre ut kring kollektorn, tycker jag, med åtminstone 4 runners som mynnar ut i den. Lite skumt är det allt fortfarande men Lehman är ju en guru i de här kretsarna och jag skulle definitivt inte ha något emot att testa det.
Bild

Här är Dialynxröret jämfört med original. Man kan se att det är betydligt grövre dia både i runners o i kollektorn.
Bild
Dialynxröret antar jag ger lite bättre flås på det högre registret.
Alla dessa knep biltillverkarna tar till för att separera pulser hit och dit är juh för att sänka varvtalet turbon börjar jobba.
I en racebil prutar man gärna av nåt tusental varv i botten för att få effekt på topp istället.

En kul grej.. säg man har 2000nm vid 10rpm.. inte mycket jobb utfört då i en personbil *S*

Std lehmanröret såg betydligt bättre ut än kopian måste jag säga.
Det kanske funkar hyfsat iaf ;)
(även om jag anser man kan göra det bättre idag, kolla wrc röret Jens postade tidigare.)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar