Team alfapower.nu Knuffarcupen 2013, blekvit 360 GL härnäst
Team alfapower.nu Knuffarcupen 2013, blekvit 360 GL härnäst
Jörn avklarat med 240:n 2012-12-15 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=1&t=71251
Lycksele avklarat med 240:n 2013-01-05 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=1&t=70944
Jörn är nästa vi siktar på 2013-03-16 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=1&t=73025
INFO om 360:n börjar här på sid 4: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 89#p535189
Det är ju alltid kul med garagetrådar, hoppas få fler trådar om knuffarcup-bilar
Vi hade tänkt ställa upp med en Italienare men polaren har förhinder på datumet för tävlingen i Jörn, så vi går på plan B med en Alfa 240 istället
Jag var imponerad över att den varken behövde skattas, besiktas, kablas igång eller bogseras från platsen Senaste två besiktningarna utan anmärkning.
Hemfärden från Överkalix gick helt utan problem, det gick att frikoppla litegrann men man kan lika gärna bara flytta spaken och matcha varvtalet.
Kupéfläkten funkar, det enda av den digra utrustningen som är paj är intervall-läget på torkarna.
Hemma i Luleå blev det garaget direkt för bilen, efter ett Friscomål för att lägga upp taktiken bestämde vi oss för att svetsa torpedväggen kring kopplingen på plats. Inte för många paneler att demontera och kablarna hängdes undan. Pedalstället gick ur som en dans med mutterdragaren
Sprickan hade enligt förra säljaren uppkommit pga belastningar från värre tryckplatta, något som både jag och nuvarande säljaren skrattade åt 48 000 mil låter som rimligare förklaring
Välmarinerat rostskydd, motorn var nyservad med tänddelar inkl brytare och nyspänd kamrem
Lite rost i hb skärm pga avsaknad av stänklappar, reservhjulsbaljorna har klarat sig bra kanske pga dräneringen
Så nu har man ett hyffsat utgångsläge för 800kr och mindre än 8 timmar. Planerna smids för att preppa den ytterligare
Lycksele avklarat med 240:n 2013-01-05 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=1&t=70944
Jörn är nästa vi siktar på 2013-03-16 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=1&t=73025
INFO om 360:n börjar här på sid 4: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 89#p535189
Det är ju alltid kul med garagetrådar, hoppas få fler trådar om knuffarcup-bilar
Vi hade tänkt ställa upp med en Italienare men polaren har förhinder på datumet för tävlingen i Jörn, så vi går på plan B med en Alfa 240 istället
Jag var imponerad över att den varken behövde skattas, besiktas, kablas igång eller bogseras från platsen Senaste två besiktningarna utan anmärkning.
Hemfärden från Överkalix gick helt utan problem, det gick att frikoppla litegrann men man kan lika gärna bara flytta spaken och matcha varvtalet.
Kupéfläkten funkar, det enda av den digra utrustningen som är paj är intervall-läget på torkarna.
Hemma i Luleå blev det garaget direkt för bilen, efter ett Friscomål för att lägga upp taktiken bestämde vi oss för att svetsa torpedväggen kring kopplingen på plats. Inte för många paneler att demontera och kablarna hängdes undan. Pedalstället gick ur som en dans med mutterdragaren
Sprickan hade enligt förra säljaren uppkommit pga belastningar från värre tryckplatta, något som både jag och nuvarande säljaren skrattade åt 48 000 mil låter som rimligare förklaring
Välmarinerat rostskydd, motorn var nyservad med tänddelar inkl brytare och nyspänd kamrem
Lite rost i hb skärm pga avsaknad av stänklappar, reservhjulsbaljorna har klarat sig bra kanske pga dräneringen
Så nu har man ett hyffsat utgångsläge för 800kr och mindre än 8 timmar. Planerna smids för att preppa den ytterligare
Senast redigerad av jol den fre jan 25, 2013 11:08 pm, redigerad totalt 2 gång.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Re: Team alfapower.nu Knuffarcupen 2013, 240 -77 jubileumsmo
Tak-xenon check (det viktigaste först). Har ju bott tre år i Arvidsjaur och det är takmonterat som gäller i skogen
Clipsen som håller panelen för A-stolpen användes för att fästa heavy-duty stöldskyddade tak-elektroniken.
Hade man tänkt till lite längre skulle man monterat längre bak och sluppit lysa upp huv och instrumentbräda. Finns G-keps till 240? En liten skärm under varje ljus löser det vid nästa garagebesök.
Huv och koffertsprintar, check. Hålborrade M10, billigt värre och demonterbart till och från bana och ev. besikning.Original lås sitter med två skruvar så det löser vi på plats.
Alla lyktor går nu att lossa, tagit bort strålkastartorkare och noterat kabeldragningen till bakljusen.
Har också lastat i lite verktyg och bogserlina som säkertkommer till användning, ha ha
Kvar är:
Byta huvudbromscyl då den här internt läckage, pedalen sjunker långsamt men ingen vätska försvinner.
Framvagnskoll då den drar till vänster vänster, fast tänk om banan går moturs
Nummerskylten på taket/takräcke
Fästen i hatthyllan för att montera bakljus
Skicka i en radio, har grävt fram en med iso och död display
Trimma
Clipsen som håller panelen för A-stolpen användes för att fästa heavy-duty stöldskyddade tak-elektroniken.
Hade man tänkt till lite längre skulle man monterat längre bak och sluppit lysa upp huv och instrumentbräda. Finns G-keps till 240? En liten skärm under varje ljus löser det vid nästa garagebesök.
Huv och koffertsprintar, check. Hålborrade M10, billigt värre och demonterbart till och från bana och ev. besikning.Original lås sitter med två skruvar så det löser vi på plats.
Alla lyktor går nu att lossa, tagit bort strålkastartorkare och noterat kabeldragningen till bakljusen.
Har också lastat i lite verktyg och bogserlina som säkertkommer till användning, ha ha
Kvar är:
Byta huvudbromscyl då den här internt läckage, pedalen sjunker långsamt men ingen vätska försvinner.
Framvagnskoll då den drar till vänster vänster, fast tänk om banan går moturs
Nummerskylten på taket/takräcke
Fästen i hatthyllan för att montera bakljus
Skicka i en radio, har grävt fram en med iso och död display
Trimma
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Re: Team alfapower.nu Knuffarcupen 2013, 240 -77 jubileumsmo
Ni planerar att köra till och från banan? Ta med följebil isåfall
Re: Team alfapower.nu Knuffarcupen 2013, 240 -77 jubileumsmo
Mina medtävlare kommer upp från Umeå till Jörn, så jag får ensam möta upp dem norrifrån... men jag har en plan
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 495#256495" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror man måste vara inloggad för att se bilderna men det är en dollyvagn jag byggt och använt ganska flitigt. Det är "bara" 14km extra omväg om man undviker E4 och kör till Jörn via Älvsbyn så jag hoppas det går att ligga över 30 där.
Var på ett liknande evenemang med en liknande bil, även den +35' mil. Fick rulla igång den sen men hem kom vi, bra presterat med tanke på att vevaxelmuttern hade släppt och remhjulet bara hängde i remmarna
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 495#256495" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror man måste vara inloggad för att se bilderna men det är en dollyvagn jag byggt och använt ganska flitigt. Det är "bara" 14km extra omväg om man undviker E4 och kör till Jörn via Älvsbyn så jag hoppas det går att ligga över 30 där.
Var på ett liknande evenemang med en liknande bil, även den +35' mil. Fick rulla igång den sen men hem kom vi, bra presterat med tanke på att vevaxelmuttern hade släppt och remhjulet bara hängde i remmarna
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Re: Team alfapower.nu Knuffarcupen 2013, 240 -77 jubileumsmo
Självklart finns det ju G-Keps till 240 RP Glasfiber säljer!
Enkel http://rpglasfiber.com/pro.php?go=las&id=5318973" onclick="window.open(this.href);return false;
Dubbel http://rpglasfiber.com/pro.php?go=las&id=7272043" onclick="window.open(this.href);return false;
Ba å köp
Enkel http://rpglasfiber.com/pro.php?go=las&id=5318973" onclick="window.open(this.href);return false;
Dubbel http://rpglasfiber.com/pro.php?go=las&id=7272043" onclick="window.open(this.href);return false;
Ba å köp
Teori är när man vet allt och inget fungerar.
Praktik är när allting fungerar och ingen vet varför.
Å i detta hur så förenas teori och praktik.
Ingenting fungerar och ingen vet varför
Praktik är när allting fungerar och ingen vet varför.
Å i detta hur så förenas teori och praktik.
Ingenting fungerar och ingen vet varför
Re: Team alfapower.nu Knuffarcupen 2013, 240 -77 jubileumsmo
Haha det är mer än bilens inköpspris (och värde)
Gjort lite idag med, det viktigaste uppdateringarna först. Dekaltrimmet
Dekaltrim bak och gjort ett par hållare till baklyktorna ovanpå hatthyllan, tänkte använda hela lyktan eftersom den ju redan finns där gratis. Två plåtremsor till så är det bulton
Monterat läcker bandare, samt trimmat med nyckelband
Köpt sprintar till huvpinnarna, 24kr på jula
Bonusbild på dragstången, bekvämt att bara behöva ratta och inte bromsa när man blir dragen. Biltema kulhandske och schackel från båtavdelningen.
Huvudbromscyl beställd. Skruva lite i framvagn och skapa en nummerskylt sen kan man börja med dumheterna. Färdig en månad i förväg var ju rätt bra i tidsplanen
Gjort lite idag med, det viktigaste uppdateringarna först. Dekaltrimmet
Dekaltrim bak och gjort ett par hållare till baklyktorna ovanpå hatthyllan, tänkte använda hela lyktan eftersom den ju redan finns där gratis. Två plåtremsor till så är det bulton
Monterat läcker bandare, samt trimmat med nyckelband
Köpt sprintar till huvpinnarna, 24kr på jula
Bonusbild på dragstången, bekvämt att bara behöva ratta och inte bromsa när man blir dragen. Biltema kulhandske och schackel från båtavdelningen.
Huvudbromscyl beställd. Skruva lite i framvagn och skapa en nummerskylt sen kan man börja med dumheterna. Färdig en månad i förväg var ju rätt bra i tidsplanen
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Re: Team alfapower.nu Knuffarcupen 2013, 240 -77 jubileumsmo
Ska bli kul att se om bilen håller någon längre stund Men angående sprickorna så råkade jag ut för samma sak efter en sommar med tilton.. Hela plåten rör på sig ganska bra om man trycker skapligt på pedalerna
Sen så ska den bilen inte ha hydralisk koppling orginal. Det satt standard på 260 med m46 låda vilket är väldigt ovanligt så något lurt har det allt varit tror jag
Sen så ska den bilen inte ha hydralisk koppling orginal. Det satt standard på 260 med m46 låda vilket är väldigt ovanligt så något lurt har det allt varit tror jag
Re: Team alfapower.nu Knuffarcupen 2013, 240 -77 jubileumsmo
Jo den här vajerlösningen är tungtrampad, i stil med tryckplattan på alfan som den fick. KEP steg 4, från 350kg tryckkraft till 1400kg
Det blir nog ett besök på btema och shoppa en reservvajer, ifall att.
Har på senare tid noterat att oljetryckslampan är död, så givaren är nog boven till oljeförbrukningen också.
Det blir nog ett besök på btema och shoppa en reservvajer, ifall att.
Har på senare tid noterat att oljetryckslampan är död, så givaren är nog boven till oljeförbrukningen också.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Team alfapower.nu Knuffarcupen 2013, 240 -77 jubileumsmo
Upp till kamp:) Kan nog bli svårt att köra den hem...
Jonas Almqvist
Re: Team alfapower.nu Knuffarcupen 2013, 240 -77 jubileumsmo
Kommer ni till Jörn alltså? Konstigt att det inte rasslat till i anmälningslistan på samma sätt som i Lse, när den ligger lite närmare.
Jag tror det inte kommer vara några problem att köra hem den jag har ju kört med släp förut
Jag tror det inte kommer vara några problem att köra hem den jag har ju kört med släp förut
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Re: Team alfapower.nu Knuffarcupen 2013, 240 -77 jubileumsmo
Vi var bara 15 lag första året i Lycksele, sen insåg nog alla hur kul det var Lite trist att vi verkar vara dom enda från Lycksele som anmält oss
Re: Team alfapower.nu Knuffarcupen 2013, 240 -77 jubileumsmo
Vars hittar man info om Jörns tävling??
Re: Team alfapower.nu Knuffarcupen 2013, 240 -77 jubileumsmo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=1&t=71251" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
- professorwinther
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 124
- Blev medlem: lör aug 28, 2010 9:44 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Team alfapower.nu Knuffarcupen 2013, 240 -77 jubileumsmo
Kul att det kommer upp trådar om knuffarbilarna så man får följa motståndet lite!
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt min än!
Re: Team alfapower.nu Knuffarcupen 2013, 240 -77 jubileumsmo
Var är tråden om er bil då?
Arbetsloggen fortsätter
3" avgas och spikband (vad de nu heter) så har taklampornä fått kepsar
Trim-bromscyl bytt
Jag är hos föräldrarna i Mellansel nu och spanar lite tävlingsdelar till den, bland Alfadelarna finns det lite blandat som skulle göra sig bra på den här vagnen...
Arbetsloggen fortsätter
3" avgas och spikband (vad de nu heter) så har taklampornä fått kepsar
Trim-bromscyl bytt
Jag är hos föräldrarna i Mellansel nu och spanar lite tävlingsdelar till den, bland Alfadelarna finns det lite blandat som skulle göra sig bra på den här vagnen...
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi