B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)7.94åmsele

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag läste igenom lite mer nu då jag har fått morgon kaffe :) och är mindre lätt retad men står ändå för vad jag skrev.

jag ska försöka inte va så lätt retad och inte läsa på forumet på morgonen om erland bara försöker ta det lite lugnare med hur han skriver också.
jag tycker det är tråkigt att det ska behöva va så här. det ska va kul och trevligt på vårt forum!


erland det är sen inte svårt att lägga upp bilder, en normalt begåvad 5 åring kan lära sig det, det finns en steg för steg kurs i hur man gör klistrad på bilder/filmer avdelningen .
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Kadett4wd »

Inte behöver du urskuldra dig, visar juh bara du är människa du med.

tycker det är intressant hur pass dina (och Gunnars?) kamaxlar presterar så bra.
Jag hade juh själv ganska låglyftande kammar i min räsermaskin jag hade tills nyligen.
Men då med branta ramper och detta gav juh 'flatnose' kammar.
Mycket av durationen skedde juh med mer lyft än en 'normal' kamaxel.
alltså totalt sett var ventilen öppen mera än betydligt vassare kammar fastän durationen var kort.
Ja du förstår hur jag menar. ;)

fördelen var juh att det var som även du förespråkar, helt servicefritt.
Och kunde köras med hyfsat låga sätestryck med alla dess fördelar med friktion etc etc.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Erland Cox »

Jag vet inte vad du blev arg för Jens? Det var du själv som skrev så här om kammarna:

"detta är skillnaden mellan kamaxlarn som jag körde på de instalations vinklar som va bäst (110 på 247 och 106 på 269:an. de är vid 0.35mm v spel så man ser öppning och stängning bättre.

man ser tydligt hur mycket mer aria STS269 har och man ser att insugnings stägningen är stort sätt lika (sts247 stänger faktiskt senare på grund av lite längre långsammare ramp) ändå därför vi inte tappade nått över 5000rpm. pik lyftet är inte allt! men erland du menar väll lyft på olika vevaxel grader skulle jag tro inte bara pik lyft?"

Och lite tidigare skrev du så här vilket inte riktigt stämmer med det ovan:

"jag provade en lite längre STS269/108 kam men med samma lyft 12.2mm. detta är en vad ska man kalla det enkel/billig låg servis kam som tål mycket varv.
jag hade ingen justerbart drev så den vart tyvär 6 grader retardad istället för tvärt om som jag skulle vilja ha det :( men detta är bara ett 2 timmars test för att se lite vart det bär av. har alla juster brickor och lach caps i påsar för vidare tester med STS247/108 kamaxeln sen med turbo."

Var är jag oartig nånstans när jag skriver?
Var uppskattar jag drivlineförluster? Jag ändrade däremot effektsiffran på en 230 turbo som jag fick uppgift på hade bromsat
540 motorhästar när det visade sig att man inte hade kollat utrullning än och den faktiskt bara gav 454 hästar på hjulen.
Vad den ger i motorn återkommer jag till när bränslesystemet är uppgraderat.
Märk väl att om jag skriver något jag sen får reda på eller ser är fel så ändrar jag det i forumet.
Vet du nån annan som gör det?

När man bromsar brukar man ange vad det är för effekt och jag angav att det var enligt DIN normen och att accelerationsförlusterna inte var avdragna. Min 142:a är utrullad och bromsningen var bara på skoj för att se vad den gav.
Det blir en mer seriös bromsning längre fram men jag brukar ställa in förgasarna med lambda när jag kör och även på hur den känns och hur den varvar ut i min uppförsbackedyno. Den är mer verklig än bromsbänk och rulle.
Tycker du att det är fel att få flödesbänkar att visa lika och att man ifrågasätter värden som man inte ens kommer i närheten av? Värden på en originaltopp som är bättre än på en eftermarknadstopp?
Är logik och noggrannhet sandlåda? Det är nog mer sandlåda att inte tåla att höra verkligheten.

När det gäller dina och Görans bromsningar som tydligen görs på samma sätt så håller jag på att läsa Jakten på Salt och Peppar tråden. Detta bromsdiagrammet är därifrån:

Bild

Jag kan inte plocka dom effekterna oavsett vad jag gör med topparna, vad jag har för kam eller insugnings och avgassystem.
Tycker du då att det är konstigt att jag ifrågasätter?
Men visst, jag kan sluta skriva här för de tekniska diskussioner jag startar här leder aldrig någonstans.
Det var länge sen jag gjorde mig lustig som du skrev om hur du skriver men nu måste jag ifrågasätta om du läser lika dåligt som du skriver?
Varför skulle jag vilja hävda mig? Det gör man när man tävlar, when the checkered flag drops the bullshit stops.
Utan mig hade du aldrig ens hörts talas om gashastighet och kanske inte ens haft en flödesbänk, tänk på det!
Det var nog det närmaste att hävda mig som jag varit.

Erland
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Göran »

Erland de provet är från min gamla accbänk och kan inte gämföras med de mätningar jag gör idag. den visade ca 13-14% mer än den utrustning som jag använder idag, jag pratade med dig om de när du var uppe på tävlingen tråkigt att du jämför de med Jens bänk. vad det berorpå vet jag inte tyvär för enligt Kalle P så ska de stämma till hundra% men jag håller med att det viade åtfanders förmycke.

//Göran
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Amazonic »

du menar alltså att så fort nån bromsar mer än dig,så måste det ifrågasättas?varför då?

Erland Cox skrev: Jag kan inte plocka dom effekterna oavsett vad jag gör med topparna, vad jag har för kam eller insugnings och avgassystem.
Tycker du då att det är konstigt att jag ifrågasätter?

Erland
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Erland Cox »

Göran skrev:Erland de provet är från min gamla accbänk och kan inte gämföras med de mätningar jag gör idag. den visade ca 13-14% mer än den utrustning som jag använder idag, jag pratade med dig om de när du var uppe på tävlingen tråkigt att du jämför de med Jens bänk. vad det berorpå vet jag inte tyvär för enligt Kalle P så ska de stämma till hundra% men jag håller med att det viade åtfanders förmycke.

//Göran
Det vet jag Göran. Men då ansågs det ju vara rätt eller hur?
Och nu har en Opel 17,6 bars medeltryck vid max vrid med 98 oktan.
Det anser du vara rätt nu om jag förstår men vem vet om du tycker det i framtiden?
Det är säkert är supermotor men är den så bra?


Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Erland Cox »

Amazonic skrev:du menar alltså att så fort nån bromsar mer än dig,så måste det ifrågasättas?varför då?

Erland Cox skrev: Jag kan inte plocka dom effekterna oavsett vad jag gör med topparna, vad jag har för kam eller insugnings och avgassystem.
Tycker du då att det är konstigt att jag ifrågasätter?

Erland

Jag blir inte klok på dig Amazonic?
Jag har skrivit till dig direkt i trådar och även PM:at dig när det gällde flöden per area när det var
en tråd på gång men då fick jag inget svar. Där hade du chansen att diskutera detta
Det blir antagligen likadant nu, du vill gärna hugga men du har egentligen inget att komma med.
Om man ska använda termerna hästkrafter eller CFM så får man ju anpassa sig till verkligheten.
Annars är det OK att säga att min topp flödar 300 Kenny och min motor bromsar 500 Jens istället.
Att man använder standardiserade värden är för att man ska kunna jämföra.
Det är inte alla som vet att vissa siffror är fel och då undrar dom hur nån kan få 170 hk med
Weber 36 DCD medan nån annan inte får mer med R kamx och dubbla 45:or.
Det handlar inte om nån avundsjuka men varför inte kalibrera rätt istället?

Erland
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Amazonic »

erland vet du minsta o största arean på den toppen samt vad den flödar?
att bara titta på ett bromspapper o säga att det går inte,för jag kan inte.är ju dumt...
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Amazonic »

om man läser exakt det du skrev,att du inte kan få ut den effekten oavsett vad du gör,och och att du då måste ifrågasätta.
det läser jag som att ingen kan få ut mer effekt än dig?
står inget om areor lr flöden m.m
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

erland vi testade olika installations vinklar hit och dit hela tiden för att få till bästa registren i de olika testerna jag kan förstå att det kan ha blivit svårt att följa med i men i grund och botten så va det två kamaxlar vi använde en STS247 och en STS269 båda hadde 108 grader nock vinkel men de vreds åt olika håll för att hitta optimala läget. de som vart bäst i denna motor sett från insugets håll va de vinklar som jag la in i bilden på förra sidan och som sagt de stänger på ungefär samma ställe då men durationen skiljer väldigt mycket i mellan dom, alltså från öppning till stängning. inget konstigt att sen jämföra dem så då det är så de skulle ha suttit i slutändan.

tur att det hållts en B20 dyno och flödes tävlig iallafall där allt jämfördes i samma maskin på samma dag och där såg man ju att du inte va värst iallafall på varken effekt eller flöde erland. (jag måste bara dra upp det :) ) jag är dock ärlig och erkänner att det skulle inte ha gått bättre för mig själv, stefan och göran va i en egen klass :thumbright: tråkigt att jag inte kunde komma till den tävligen det får jag nog ångra resten av mitt liv, alla gammla legendariska B20 trimare i samma garage nästan 8)

vad gällande drivline förluster måste jag få säga att jag inte tror på utrullnings beräkningar det har inget med drivline förlusten att göra tror jag. jag tycker att man bara ska snacka bak hjuls effekt och inget annat då man bromsar på bakhjulen det är det ända men vet säkert i en sån bänk sen korrigera mot vädret och ingen svängmasse korrigering hellre ett långsammare svep eller håll den på det varvet man ska läsa av så inte svängmassan påvärkar (de sveper rätt fint :thumbright: ). vist det blir inte samma typ av effekt som i en motor bänk men det är iallafall en effekt som är mätt där man mäter. hur kalibrerar man vågen i en typ SUN/bosch bänk? eller är det en våg i dem?

jag har sett såna sun/bosch som visat mer på hjulen än vad de ger på vevaxeln i min bänk, vet inte varför det är så mån nått är galet?

klart att man ska kalibrera bänkarna riktigt erland jag håller med där och som jag sagt förut jag har inte min bänk så långt ifrån plattorna på ca 80-300cfm men den är lite för mycket över och under men jag har inte haft tid att fixa det men jag jämför mest mot mina egna flödningar.
den inte 100% linjär så det är inte så lätt att få till så jag kör som jag alltid har haft. ska bygga om röret under bords skivan det är nog där det är lite fel.

erland mins du vad din pik flödes vinnar 16v topp visade i din flödes bänk? den värsta kanalen va på 324cfm/14mm mins jag i min bänk.
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Göran »

Jag viste om att de skilde på effekten mellan de olika mätmetoderna, och jag har diskuterat det med flera lika sinade och kunder, kommit fram till att repetitionsnoggrannheten var viktig använde den programvaran i ca 15år så jag lärde mig vad de skulle lämna med den mätmetoden för att veta vad som var bra eller dåligt. Vad har du hört vad jag tror på och inte tror på eller skrivit de någon stans? Jag tror tex. inte på större aria än 1300mm2 i en531 topp med 37mm tryckare och 16mm lyft med 245cfm i flöde och en motor sådan motor lämnar ca 250 hp de tror jag på. Har bromsat samma motor på rulle och fått ut 280 hp + de tror jag inte på och jag tror inte att en Opel lämnar 290hp häller saker och ting kan gå fel och sönder, vet du tex om när du har pyspunka innan du börjar märka det fattas lyft i däcket? det är lättare att förstå att man har punktering om de blir en däckexplosion eller?

Med vänlig hälsning Göran
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Erland Cox »

Amazonic skrev:om man läser exakt det du skrev,att du inte kan få ut den effekten oavsett vad du gör,och och att du då måste ifrågasätta.
det läser jag som att ingen kan få ut mer effekt än dig?
står inget om areor lr flöden m.m

Jo men det kan dom ju. Både Stefan Lindquist och Göran slog mig i flödes och bromsbänkstävlingen.
Samma bänk, samma dag och ett väldigt trevligt arrangemang.
Samma bänk, då blir det lika.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Erland Cox »

Göran skrev:Jag viste om att de skilde på effekten mellan de olika mätmetoderna, och jag har diskuterat det med flera lika sinade och kunder, kommit fram till att repetitionsnoggrannheten var viktig använde den programvaran i ca 15år så jag lärde mig vad de skulle lämna med den mätmetoden för att veta vad som var bra eller dåligt. Vad har du hört vad jag tror på och inte tror på eller skrivit de någon stans? Jag tror tex. inte på större aria än 1300mm2 i en531 topp med 37mm tryckare och 16mm lyft med 245cfm i flöde och en motor sådan motor lämnar ca 250 hp de tror jag på. Har bromsat samma motor på rulle och fått ut 280 hp + de tror jag inte på och jag tror inte att en Opel lämnar 290hp häller saker och ting kan gå fel och sönder, vet du tex om när du har pyspunka innan du börjar märka det fattas lyft i däcket? det är lättare att förstå att man har punktering om de blir en däckexplosion eller?

Med vänlig hälsning Göran

Hade Opeln lämnat den effekten på högre varv så hade jag trott på det men inte på det varvet.
Kan du förklara hur det går att få den att inte spika med 17,6 bar och 98 oktan så tror jag dig.
Vad du tror och inte tror får man ju anta eftersom du inte borde lämna effektuppgifter du inte tror på.
Därför antar jag att du åtminstone tror på dom när du lämnar ut dom, det vore konstigt annars?
Även rullande landsvägar går att korrigera. I den jag körde 142:an på så lämnade en 321 hästars E36 M3
308 motor och 245 drivhjulshästar. Dubbelrulle och nerspänning kanske ger höga förluster?
Det är en dynaVtech, åtminstone elektroniken är det
Men ska man vara säker ska man jämföra i samma bänk.

1300 kvadratmm area motsvarar 40,7mm, det räcker inte till 245 CFM eller 250 hästar.
245 CFM i en bra motor räcker till mer än 250 hästar men då måste arean vara rätt.
Det är nog olika storlek på våra CFM och hästar.
Varför CFM skiljer hade varit intressant att reda ut eftersom det verkar stämma när man flödar med plattor.med plattor?

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Erland Cox »

Jens, jag minns inte vad 16V toppen flödade i min bänk eller om jag ens hade kalibreringsplattor då?
Vad jag fick för värden går väl att hitta i tråden, den är ju klistrad.

Det är inte för sent för en ny B20 dynotävling Jens. Vi kan hålla den hos dig så behöver du inte ens gå utanför garaget.
Jag ser att jag hade 0,8% för lite både max och medeleffekt förra gången men jag har gjort lite B20 toppar sen dess.
Jag är hungrig på revansch efter min förlust och då får du en ny chans att vara med.
Göran och några andra, gamla och nya deltagare kanske också ställer upp?

Med kammarna menade jag att du inte kan jämföra två kammar med olika intensitet på ramper och flanker.
Att den som har lägre intensitet och mindre area och ger sämre effekt är ju självklart.
Det hade varit intressantare att se tester mellan kammar med samma intensitet men olika duration.
Nog om det nu.

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den fre nov 16, 2012 2:25 am, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Erland Cox »

Amazonic skrev:erland vet du minsta o största arean på den toppen samt vad den flödar?
att bara titta på ett bromspapper o säga att det går inte,för jag kan inte.är ju dumt...
Menar du på fullt allvar att det är möjligt att plocka ut 170 hästar med en 36 DCD eller var det nån annan motor du menade?

Erland
Skriv svar