B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)7.94åmsele

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av mekomaskin »

Det här med att jämföra hästar från olika bänkar är nog ganska omöjligt att få till. Det finns ju en uppsjö av olika bänkkonstruktioner med olika mekaniska egenskaper.
Först har vi själva konstruktionen på bänken med enkelrullar, dubbelrullar, navdyno och motorbromsbänkar.
Sen har vi ett antal olika bromsmetoder med elbromsar, vattenbromsar och accelerationsbänkar.
Att få fram rättvisande omräkninsfaktorer för att jämföra resultaten av dessa kommer man aldrig att lyckas med, även om man vill.
Det är för många olika faktorer som påverkar korrektionen. Dessutom är många av dessa faktorer inte linjära, utan påverkar olika mycket vid olika varvtal eller accelererationer.
Det räcker ju med att ändra tryck eller fabrikat på bakdäcken så påverkar du alltihopa.
Det är väl bara att konstatera att hästkraftsiffror säljer och den trimmare som får till högsta siffrorna får sälja mest.

Skall man kunna jämföra hästar fullt ut är det nog bara bromsningar på samma ställe och vid samma tillfälle som gäller.
Senast redigerad av mekomaskin den fre nov 16, 2012 8:41 am, redigerad totalt 2 gång.
Micke
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av mekomaskin »

En liten fundering bara:

Om Erland lyckas plocka ut 211 hästar med en KG6 kamaxel, vad är det då som blir så mycket bättre med dom moderna profilerna....?
Micke
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Amazonic »

du la upp ett bromspapper på lindqvist motor,så det e klart jag menar den motorn...
Erland Cox skrev:
Amazonic skrev:erland vet du minsta o största arean på den toppen samt vad den flödar?
att bara titta på ett bromspapper o säga att det går inte,för jag kan inte.är ju dumt...
Menar du på fullt allvar att det är möjligt att plocka ut 170 hästar med en 36 DCD eller var det nån annan motor du menade?

Erland
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Erland Cox »

mekomaskin skrev:En liten fundering bara:

Om Erland lyckas plocka ut 211 hästar med en KG6 kamaxel, vad är det då som blir så mycket bättre med dom moderna profilerna....?
KG 6 är en Enem H3 och det är en väldigt bra kam.
Motorn har 92 i borr vilket ger bra mycket bättre flöde än 89mm.
Den har 85 i slag och stake samt kolv väger mer än 500 gram mindre, tror det var 700 gram än original.
Det ärr smalare ringar, veven är strömlinjeformad, förgasarna som är för små är portade allt vad det går.
Jag ska prova den Hedlund kammen som Jens säljer på en annan motor men det får bli med 50 DCO.

Denna motorn är inte särskilt bra med 105,6% i VE men det är en gammal B20.
Och den spikar vid max vrid på 36 grader med 98 oktan så jag fick sänka tändningen.


137.903 Cubic Inches @ 6987 RPM with 105.60 % Volumetric Efficiency PerCent

Required Intake Flow between 189.4 CFM and 199.5 CFM at 28 Inches
Required Exhaust Flow between 142.9 CFM and 156.5 CFM at 28 Inches

600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 199.4 207.6 211.7 215.8
Peak Torque Lbs-Ft 166.2 173.0 176.4 179.9

HorsePower per CID 1.446 1.506 1.535 1.565
Torque per Cubic Inch 1.205 1.255 1.279 1.304

BMEP in psi 181.7 189.2 192.9 196.7

Man kan se att den dåliga volumetriska verkningsgraden till viss del beror på ventillyftet som är 12mm.
Pipemax beräknar med ett spel på 0.025" så det krävs minst 12,9mm lyft på ventilen i min motor.

-Recommended Camshaft Valve Lift-
Minimum Normal Maximum
Intake = 0.533 0.574 0.632
Exhaust = 0.491 0.528 0.581
Max-effort Intake Lift = 0.662
Max-effort Exhaust Lift = 0.609
Minimum Intake Valve Lift to prevent Choke = .574 Lift @ 6987 RPM
Minimum Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .528 Lift @ 6987 RPM

Här är Pipemax insugningslängder:

- Induction System Tuned Lengths - ( Cylinder Head Port + Manifold Runner )
1st Harmonic= 34.559 (usually this Length is never used)
2nd Harmonic= 19.615 (some Sprint Engines and Factory OEM's w/Injectors)
3rd Harmonic= 13.694 (ProStock or Comp SheetMetal Intake)
4th Harmonic= 10.778 (Single-plane Intakes , less Torque)

Insugningsportarea, Jag har mellan 38 och 39mm i minsta kanaldiameter, minns inte exakt.

285 FPS Velocity CSA= 1.595 sq.in. at 6987 RPM Recommended Smallest Port CSA 36.2mm
260 FPS Velocity CSA= 1.748 sq.in. at 6987 RPM Recommended Port CSA 37.9mm
250 FPS Velocity CSA= 1.818 sq.in. at 6987 RPM Recommended Port CSA 38,6mm

Avgasportarea: Jag har 33,5 mm under ventilen

285 FPS Velocity CSA= 1.261 sq.in. at 6987 RPM Recommended Smallest Port CSA 32,2
250 FPS Velocity CSA= 1.437 sq.in. at 6987 RPM Recommended Port CSA 34,4
240 FPS Velocity CSA= 1.497 sq.in. at 6987 RPM Recommended Port CSA 35,1

Avgassystemsberäkning, jag har för mig att mina rör är 42mm utvändigt och 29,5" långa.
Sen har jag en mergekollektor med Pipemax beräknad megafon.


--- Single Primary Pipe Specs --- for 137.903 CID from 4987 to 7487 RPM
Diameter= 1.494 to 1.619 Length= 30.2 to 32.6 inches long
--- 2-Step Primary Pipe Specs ---
1st Dia. inches= 1.494 Length= 15.1 to 16.3
2nd Dia. inches= 1.619 Length= 15.1 to 16.3
--- 3-Step Primary Pipe Specs ---
1st Dia. inches= 1.494 Length= 10.1 to 10.9
2nd Dia. inches= 1.619 Length= 10.1 to 10.9
3rd Dia. inches= 1.744 Length= 10.1 to 10.9

--- Header Collector Specs (Conventional Straight Tube) ---
Diameter= 3.024 Tuned Lengths= 16.5 best and 8.2 or 33.0

--- Header Collector Specs (Megaphone or Diffuser Cone Shape) ---
Diameter= 2.524 taper to 3.024 Megaphone/Diffuser Length= 16.5 inches

H-Pipe= 16.5 X-Pipe= 66.0 distance behind end of Primary Tube ends

-- Total Exhaust System Tuned Lengths (Primary ends to TailPipe end) --
Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 16.5 , 33.0 , 66.0 , 132.0 inches long

Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 24.7 , 49.5 , 99.0 , 197.9 inches long

Note=> measured from where the Primary Pipes end inside the Collector to
the point the tailpipe exits into the atmosphere.

Note-> all Pipe Diameters are OD and based-off .0625 inch Pipe thickness

---- Primary Pipe's Harmonics ----
1st Harmonic = 132.2 inches long ... typically never used
2nd Harmonic = 50.3 inches long ... longest recommended
3rd Harmonic = 30.2 inches long ... highly recommended , best Torque Curve
4th Harmonic = 21.1 inches long ... shortest recommended
5th Harmonic = 15.9 inches long ... typically never used
6th Harmonic = 12.6 inches long ... typically never used
7th Harmonic = 10.2 inches long ... typically never used
8th Harmonic = 8.5 inches long ... typically never used

---- Collector's Harmonics (includes Intermediate, Muffler , TailPipe) ----
1st Harmonic = 132.0 inches long ... longest with Mufflers and TailPipes
2nd Harmonic = 66.0 inches long ... longest recommended with Mufflers
3rd Harmonic = 33.0 inches long ... more bottom-end Torque
4th Harmonic = 16.5 inches long ... highly recommended , best Torque Curve
5th Harmonic = 8.2 inches long ... reduced Torque , more top-end HP sometimes
6th Harmonic = 4.1 inches long ... reduced Torque , not recommended


Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi i sävar va på studie besök hos mats appelgren för några år sen då vi höll på att göra för studier inför broms byggnationerna och han sa att han använde olika korrigeringar på olika typer av motorer. allt för att siffrorna ska bli jämförbara i de världar där de finns.
V8 motorer bromsas med Race korrigering för så är det i usa och volvo motorerna med DIN. sen anger man bara mät standard så spelar det ingen roll vad man föredrar det är väldigt lätt att räkna om själv.

en klok, rutinerad och duktig kille mats som inte alls är så hemlig som många påstår, inte mot oss iallafall :thumbright:

vi har inte heller som mål att imponera på andra vi bygger, funderar och bromsar för att vi har det som brinnande hobby och intresse :)

"16 st motoringenjörer på en motorutvecklingsfirma" och ingen kommer med nått vettigt att säga angående motorn?

i grund och botten finns det väll 3 olika broms bänkar tror jag?

1 motor bänk
2 hub chassi bänk
3 mätning mot däck bänk

ingen av dem går till 100% att jämföra rättvist mot varandra men om man anger vad det är för bänk och de siffror som mätts upp och hur man korigerar så är dom iallafall jämförbara med samma typ av bänk och med någorlunda överslag även med andra men det föresätter att de är kalibrerade i grund och botten på ett vetenskapligt sätt och att man inte lägger på div special påslag för olika förluster.

mvh jens
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Amazonic »

jag tycker ni i sävar gör ett kanon jobb och har en fin attityd till saker o ting.
ville inte kladda ner tråden,men ibland kan man inte hålla sig.
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
nilsan
För mycket laddtryck
Inlägg: 245
Blev medlem: tor mar 23, 2006 9:31 pm
Ort: gbg

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av nilsan »

Dom som nu sitter o skrattar "14st" eller hur många nu fan dom är.
Jag vill iaf läsa om sådana här projekttrådar, tycker det är givande. Alla ideer e inte "by the book"seriöst eller inte. med all respekt utav all kunskap det finns av alla experter o erkända ingenjörer.


Mvh Daniel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag är iallafall tveksam att lägga upp en ny sån här tråd i framtiden. vi ska ta och fundera på hur vi ska få liknande trådar bättre i framtiden så man slipper alla inlägg som inte har med denna is motor att göra. ni får gärna läsa lite på första sidan igen så kanske det framgår bättre vad meningen med motorn och tråden va igen. (speciellt mitt första och sista inlägg på sid 1)

jag tycker dock att det är vi i sävar fortfarande som bestämmer på denna sida speciellt mattias som sköter om allt utan han så hade denna sida försvunnit.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tyckte du gjorde det bra Jens, du ignorerade tjafset och fortsatte visa dina 'diagnoser' av motorn.
Du gjorde rätt, infon fanns där hela tiden, var bara läsare som läste dåligt.
Att sedan lackade ur lite anser jag HELT okej!
det FÅR en människa göra.

Hursom, är jag också intresserad vad kamaxlarna ger för olika effekt/register, speciellt nu till brorsonens motor.

Så fler bromsningar med olika setuper på olika kamaxlar komemr då jag följa med nyfikenhet.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av mattias »

Jag rensade ännu lite hårdare bland sista inläggen här. Det kanske ser ut som man tappat tråden lite men jag tror den leder vidare på bästa sätt nu.

Idag sitter inte den här motorn i bänken längre, men den kommer helt klart tillbaka snart!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

mattias det finns en film i peters telefon där vi drar motorn upp och ned i varv på full gas och 1.1bar i 30+sek tills retur tanken svämmade över (jag hadde tänkt köra längre). den är rätt frän och det bevisar att det är en hålbar motor som är rätt hållbar. ska snacka med peter om den går att få upp på you tube. det kan va ett rätt kul slut på den här bitvis jobbiga tråden tycker jag?

mvh jens
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Karl V »

Tack för tråden! Kul att ni delar med er av resultaten och vad ni gör i garaget. Bra jobbat!
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Bjorn C »

ska ni tävla i långnabben med motorn här jens
såg tidigare i tråden att du skrivit lite om isracing regler mm och kör man med turbo så är de väl nån regel på max 2 liters motorvolym
mvh björn
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

inte i år detta var bara en test motor. det finns ingen max 2000cc regel i denna klass. du får åka med en cheva BB med dubbla hx 80 om man vill man hamnar bara på max vikten.
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Bjorn C »

Okej jag har för mig att en kompis körde 2 liters Volvo motor tidigare just pga av nån cc regel men de stämmer säkert de du säger för förra året körde han Audi 5a på 2,2 liter och turbo men i år tror jag han skulle gå tillbaka till Volvo snurran igen för att den blev för tung med 5an i och de kanske beror på att han får vikta bilen mer med den motorn i då de är större litervolym plus att själva motorn är nog tyngre också , nåja de återstår ju att se om de blir nå isar ens i vinter så de inte blir som förra året
Skriv svar