B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)7.94åmsele

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av super7 »

Det är ingen max vikt, däremot Minimivikten inkluderar förare med komplett personlig utrustning.
För turbo gäller faktisk volym x 1,7.
Ex: 2.0 liter turbo 1360 kg, 2.2 liter 1462 kg
5.0 liter turbo måste väga 2295 kg :shock:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok inte vad jag hört vi ska läsa reglementet sen. erik "stövarn" kan det utantill annars.
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Niklas Sandström »

Jansson åkte väl sista åren med en 2,3l Volvo turbo, den startade ju så dåligt med 2l.

Med turbo finns det två alternativ. Är det en rallycross bil så är det max 2l med 38mm restriktor och 1,5 gångers omräkningskoefficient = 1200kg, går den under isracingspecial så är det fri volym men 1,7 gångers omräkningskoefficient med en maxvikt på 1350kg (tvåventilsmotor -40kg).
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det känns mer bekant.
nä restriktor kan man ju inte ha då suger det ju :hihi:
"isracingspecial så är det fri volym men 1,7 gångers omräkningskoefficient med en maxvikt på 1350kg (tvåventilsmotor -40kg)."
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av quattro »

nä restriktor kan man ju inte ha då suger det ju :hihi:

Nu lägger du upp bollen på straffpunkten, Jens, och jag kan inte låta bli att kicka den direkt på mål. :wink:

Så jag säger att visst, så kan man se det. Men speciellt som motorbyggare kan man ju också välja att se det som en utmaning också. Bygga en motor utan restriktor som ger 400-500 bhp var kanske en utmaning för 20 år sen. Så är det inte idag, vilket du just själv bevisat. Det räcker i stort sett med en bra turbo o ett bra grenrör på en standardmotor.

Att optimera en motor med 34 mm restriktor och få den att ge minst 330 bhp i toppeffekt och över 300 bhp i ett register som sträcker sig från 3500 ända till 7500 rpm däremot, det är 100 ggr svårare. Det är en riktig utmaning.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skojar bara och jag håller med dig men får man välja att åka med eller utan restriktor så väljer jag utan så klart :)

restriktor är riktigt svårt och dyrt då det sliter på motorn och turbo extremt mycket, imponerande att det fungerar så bra för dig och att du orkar hålla på med sånt utan sponsring från stora biltilverkare :thumbright:
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av quattro »

Nja, så bra har jag väl inte lyckats. Nu är du alldeles för snäll, Jens! :wink:
Jag skulle vilja ha Audin att gå betydligt bättre, framför allt skulle vilja att motoreffekten höll ut mycket bättre upp i varven. Den känns iofs bra att köra men det är nog bara för att jag inte kört nån värsting, och man ser fort skillnad på hur konkurrenskraftiga sträcktiderna är, mellan när motorn går bra o när den är svagare. Jag fick testa Daniel Carlssons GrpN Evo5 (eller vilken version det nu var) för ett antal år sen, men det var ingen avancerad test på grus eller så utan bara ett par vändor på en gatstump på några hundra meter. Men mitt intryck var faktiskt att den uppriktigt sagt gick ganska dåligt, så maxvridet på Audin är nog rätt bra, den behöver mest lite längre register.

Audin är ju en snikmotor, lite på samma sätt som dina motorer är, Jens. Jag skulle nog behöva en riktig kullagrad raceturbo o ett bättre grenrör för att komma vidare, och då skulle det nog löna sig med en värre kam också - vilket det inte gör idag. En gammal K26 från 80-talet är ju inte high-tech, precis, den är nog en riktig bromspropp. Men ett ännu större problem med K26:an verkar vara att den inte tål att pressas. Den går ner sig väldigt fort, trots att den har 360-graders lager. Max optimalt laddtryck/mottrycksförhållande som den orkar hålla uppe på olika varv sjunker successivt o då sjunker också effekten efter hand. Som det verkar så räcker det med ett par tre tävlingar för att den skall börja försämras o har man då ägnat sommaren till att testa fram optimala inställningar så behöver man renovera den inför höstens tävlingar.
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Bjorn C »

Niklas Sandström skrev:Jansson åkte väl sista åren med en 2,3l Volvo turbo, den startade ju så dåligt med 2l.

Med turbo finns det två alternativ. Är det en rallycross bil så är det max 2l med 38mm restriktor och 1,5 gångers omräkningskoefficient = 1200kg, går den under isracingspecial så är det fri volym men 1,7 gångers omräkningskoefficient med en maxvikt på 1350kg (tvåventilsmotor -40kg).
okej ja i början vet jag då att de var en 2 liters men han kanske gick upp till 2,3 men i så fall försår jag inte varför hans kulle byta tillbaka från audin på 2,2 för den motorn kanske är minimalt tyngre med han måste ju inte vikta bilen lika mycket
han var ju förbi garaget idag men jag glömde fråga så jag ska höra med han i morgon om han kommer förbi nå

han har ju vunnit ett antal sm guld med volvosnurran i alla fall och senast i vinter så gick de ju ta guld med audisnurran ocskå men
nu sitter då audisnurran i hans volvo 240 gatbil med rakskuren dogboxlåda och allt och den är till salu ifall nån är intresserad

nåja nu ska jag inte störa trådsämnet nå mer
mvh björn
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Här är en liten film då vi hård testar is motorn men det svämmar över i vattenturbinen.

http://www.youtube.com/watch?v=qj_l7H_uuEE&feature=plcp" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

"Test snik B200 motorn" är ombyggd i dag med bättre Agap fjädrar och titan retaners och sen med ombyggt tryckrör för körning utan ic och sen ett annat sämre grenrör och en super HX 35. får se hur mycket den levererar i morgon.
just det en sämre analog tänd kurva med och en liten extra plåt för att hålla oljan bättre på plats också.

undra hur mycket man tappar på dryga 1.00bar? vi hadde ju ca 350hk på det trycket tidigare om jag minns rätt?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

med det nya tryckröret vart dopningen mer aktiv på höga varv med en på fetning som inte gick att kontrolera.

grund bestyckning och lite anteckningar..

H210
L220
F16
55F8 (fet)
dop ca 40%
tänd 24
408
340
1.25in 1.02ut/1.05 motryck på regulatorn.

temp ca 10 grader + och högtryck ute.

remmen vänder på sig, måste svarva nya bussningar till generatorn.

trycker ut olja ut B230 olje fällan imellan 7400-8200rpm men nivån va över kexet lite.

graderingar på vevaxeln mätt från nollan på plast kåpan= 0grader och 24grader.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Erland Cox »

Vad är dop?

Erland
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av fredde_vit_pv »

Extra trycksättning av flottörhus genom att sätta ett rör mot flödesriktningen tidigare
i systemet än plenium!.
Kan i vissa fall tom lura orginal(sug)bestyckningen att fungera vid överladdning

/Fredde
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Erland Cox »

OK, tack!

Erland.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av peppe »

Visst blir det restriktor på den sen om den ska åka is va? Spännande att höra hur det kommer funka!

Mvh
Skriv svar