Hej..
Som namnet antyder kör jag Audi på bana, Har i nuläget en A8 (alubil) rejält lättad,manuell quattro,V8 4,2l med turbo.. ca 450hk/600nm..
Är sugen på att börja åka diesel i den och har efter många timmar på nätet förstått att merca 603 och 606 motorerna är bra ämnen att bygga på..
Tanken är att få lite bättre prestanda än vad V8:an har idag...kanske samma hk men mera vrid..
Att plocka ut dom effekterna verkar vara förhållandevis enkelt med 7mm pump,grenrör,turbo osv?
Frågan är om det håller att plåga långa stunder på full belastning,ibland är man ute på banan halvtimmes vis...
Jag vet många audi bensin byggen där enorma effekter tas ut men då håller det nätt och jämt en strippen repa innan temperaturer,cyltryck mm resulterar i ras..
Blacksmoke racing verkade tidigare åka med liknande effekt på oöppnad 606 motor men håller det i längden el blir det ett helsikes skruvande hela tiden?
/Peter
OM606/603 Banracing
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: tor jun 25, 2009 11:03 am
- Ort: Bromma
- Kontakt:
Re: OM606/603 Banracing
När jag frågade Teemu i somras så skrattade han och sa att det var en gammal taximotor som gått 700.000km innan han våldtog den. Han kör kompressor, stor turbo och lustgas samtidigt. Misstänker att han har nån sån där monsterpump som finnarna hostar fram lite då och då.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: OM606/603 Banracing
Hej bygger 7mm pumpar lämnar 125cc och räcker till minst 300hk i en 603 och säkert närmare 400hk i en 606,
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 97
- Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
- Ort: Burvik
Re: OM606/603 Banracing
dieseln (om606) kmr få betydligt mindre vrid än vad din v8 förmodligen har nu, för dieseln har så låg sugmotor effekt, så innan turbon kommer finns inget, så är de pga vridet du vill ha diesel kommer du bli besviken, däremot så är dom extremt driftsäkra, jag kör 606 3,8 bar laddtryck utan motor problem.... standard delar hela vägen;)
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: tor jun 25, 2009 11:03 am
- Ort: Bromma
- Kontakt:
Re: OM606/603 Banracing
Jo..v8:an har hyfsat vrid redan innan turbon vaknar,men på banan behövs verkligen vridet vid laddtryck så om motorn e lite svag utan ladd påverkar inte så mycket under förutsättning att turbon laddar på när man vill!
Hur blir en om606 på 500hk...e den olidligt seg innan laddtrycket fått aset att vakna?
Får man fullt vrid på tex 2:ans vxl och funkar det att skicka i 3:an med bibehållen kraft?
Hur blir en om606 på 500hk...e den olidligt seg innan laddtrycket fått aset att vakna?
Får man fullt vrid på tex 2:ans vxl och funkar det att skicka i 3:an med bibehållen kraft?
Re: OM606/603 Banracing
ja, en 606 på 500hk är olidligt seg innan laddtrycket, segare än bensin 6or!. för dina ändamål kommer du förmodligen bli rejält besviken som komemr från en v8a turbo. på 2ans växel går det för lätt för att bygga upp 3+bar övertryck som behövs för 500hk. dock så ligger laddtrycket kvar mellan växlingarna iåmed du inte har nån dump
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 288
- Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm
Re: OM606/603 Banracing
Hva med å gå for ein større dieselmotor? BMW 745 Biturbo V8er, evt Chevy Duramax???
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: tor jun 25, 2009 11:03 am
- Ort: Bromma
- Kontakt:
Re: OM606/603 Banracing
Ja...misstänkte att diesel med effekt har sina nackdelar...man kanske får lägga svartröks planerna åt sidan...inget fel med bensin åttan men alltid kul att hitta på nya saker!
Jo,större motor kan va lösning men jag tror det blir trångt att få ner en tex duramax... Kanske ska smyga in hos nån bilhandlare med måttband och kolla duramax mfl...
Tackar alla för tips och åsikter...
Jo,större motor kan va lösning men jag tror det blir trångt att få ner en tex duramax... Kanske ska smyga in hos nån bilhandlare med måttband och kolla duramax mfl...
Tackar alla för tips och åsikter...