Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, film s7
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
SHIT vad snabba pull. Ni är ju över 1000 rpm/s!
Alla pratar om hur dåliga inertiabänkar är för att det blir så snabba pull men dessa var ju minst lika snabba om inte ännu värre.
Har läst att mellan 300-600 rpm/s ska man hålla sig till om man ska få bra värden och god repeterbarhet. Minns inte om det var Land and Sea eller DynoJet som förespråkade den accelerationen men jag har läst det hos en av de stora märkena.
Vad har du för broms Jens? Stuska?
Vad använder du för controller till vattenventilen? Jag ska själv köpa PerformanceTrends-prylar nu och har läst att de INTE har prylar till att styra vattenventilen med. Det fick man ordna på egen hand.
Alla pratar om hur dåliga inertiabänkar är för att det blir så snabba pull men dessa var ju minst lika snabba om inte ännu värre.
Har läst att mellan 300-600 rpm/s ska man hålla sig till om man ska få bra värden och god repeterbarhet. Minns inte om det var Land and Sea eller DynoJet som förespråkade den accelerationen men jag har läst det hos en av de stora märkena.
Vad har du för broms Jens? Stuska?
Vad använder du för controller till vattenventilen? Jag ska själv köpa PerformanceTrends-prylar nu och har läst att de INTE har prylar till att styra vattenventilen med. Det fick man ordna på egen hand.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
jo som jag skrev i tråden så svepte vi snabbt förbi max vrid på denna motor på dessa varvtal då den är nära döden där men som du ser på filmen så kör vi långsammare vid 6000rpm-7000 där vi jagade 500+hk och där motorn tål vridet. jag kan svepa den i vilken fart som helst. i usa kör de en sån här bänk med stora vatten pumpar till 3500hk så det är inga problem att hålla fast en liten fis 500hk motor
rätt bra att turbon hinner med på det accet ändå.
såg roger hadde lagt upp en film till också ...........
http://www.youtube.com/watch?v=k0yKiK10 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
502 hk pullet
du kan ringa mig om du vill veta mer om performanc trend grejorna jag och jeppes tools säljer de i Sverige.
rätt bra att turbon hinner med på det accet ändå.
såg roger hadde lagt upp en film till också ...........
http://www.youtube.com/watch?v=k0yKiK10 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
502 hk pullet
du kan ringa mig om du vill veta mer om performanc trend grejorna jag och jeppes tools säljer de i Sverige.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
Har du låst fast ngn turbo motor i din bänk.
Vad händer då ? Med motorr och bänk ?
Mvh
Niklas
Vad händer då ? Med motorr och bänk ?
Mvh
Niklas
Niklas
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
jo det är klart vi har. vissa har velat ha sådana värden på sugmotorer då de har bromsats så tidigare eller vill jämföra mot bänkar där de körts så.
jag har hållt fast min B20 turbo också för att se vad som händer. fick fram 640+nm en gång då jag stog och lekte lite bara normalt brukar det bli ca 605nm eller nått sånt men då turbon varvade upp och jobbade på samma varv en stund så ökade vridet lite mer. inget jag normalt rekomenderar på en turbo motor på + 2 bar men en motor med automat låda ska tåla att hållas fast i 3-5 sek då det faktiskt blir sån belastning på strippen.
is-race B200 körde jag full gas i 35 sekunder också för att se att den håller för lite pisk. den svepte jag lite upp och ned ett antal gånger den protesterade inte på nått sätt men vatten reservoaren under turbinen blev full till slut då returpumpen inte höll undan. vi ska dit med en större pump till veckan då vi vill kunna köra långa belastningar till t.ex båtmotorer och så. dem ska man kunna lämna på full gas och gå och ta en kopp kaffe i fikarummet utmed
jag har hållt fast min B20 turbo också för att se vad som händer. fick fram 640+nm en gång då jag stog och lekte lite bara normalt brukar det bli ca 605nm eller nått sånt men då turbon varvade upp och jobbade på samma varv en stund så ökade vridet lite mer. inget jag normalt rekomenderar på en turbo motor på + 2 bar men en motor med automat låda ska tåla att hållas fast i 3-5 sek då det faktiskt blir sån belastning på strippen.
is-race B200 körde jag full gas i 35 sekunder också för att se att den håller för lite pisk. den svepte jag lite upp och ned ett antal gånger den protesterade inte på nått sätt men vatten reservoaren under turbinen blev full till slut då returpumpen inte höll undan. vi ska dit med en större pump till veckan då vi vill kunna köra långa belastningar till t.ex båtmotorer och så. dem ska man kunna lämna på full gas och gå och ta en kopp kaffe i fikarummet utmed
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
Jag anser det faktiskt rätt fränt att motorn orkar upp i den effekten på så snabbt svep.
Det betyder juh den kommer vara hysterisk att pumpa på gasen med på 1an och 2an
Långa svep kan man juh köra för att få finfina effekter ur liten turbomaskin, förr eller senare spoolar juh turbon
Det betyder juh den kommer vara hysterisk att pumpa på gasen med på 1an och 2an
Långa svep kan man juh köra för att få finfina effekter ur liten turbomaskin, förr eller senare spoolar juh turbon
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
Vitfemman fick vi sveoa med 1000 varv per sekund för att turbon inte skulle surga på låga varv.
Bäst är väl att testa med den svephastighet det blir på banan men 600 rps verkar vara standard.
Erland
Bäst är väl att testa med den svephastighet det blir på banan men 600 rps verkar vara standard.
Erland
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
Lite roligt att veta .. alla är ju så flödes inriktade hit och dit. hah 3 av 4 avgaspackningar satt åt fel håll ni som skruvar volvo vet ju hur det ser ut då
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
dom hade inte brunnit upp då?
Det blir rätt fin läpp in i kanalen när man vänder den fel!!
Det blir rätt fin läpp in i kanalen när man vänder den fel!!
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
nä de va hela och ca 4mm miss passning original avgasflödet räcker nog rätt långt ändå. jobbiga fakta för oss topplocks portare
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
HA HA måste ha varit skapligt mottryck med packningarna fel =)
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
eller så är det så att allt funkar med turbo och lustgas men sugmotorer ligger på en annan nivå.
Om inte laddtrycket är maxreglerat eller man har en restriktor.
Vrider man bara på kranen tillräckligt kommer ju effekten ändå.
Erland
Om inte laddtrycket är maxreglerat eller man har en restriktor.
Vrider man bara på kranen tillräckligt kommer ju effekten ändå.
Erland
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
har rivit isär bottendelen och vev och ramlager såg ut som nytt! .
toppen har jag pulat på med lite hos jens. vart byte till värre ventilfjädrar och slipade in ventilerna.
nu borde man kunna varva den till 8500 varv iaf. sen får man nog fixa en laddtryckstyrning i sommar
toppen har jag pulat på med lite hos jens. vart byte till värre ventilfjädrar och slipade in ventilerna.
nu borde man kunna varva den till 8500 varv iaf. sen får man nog fixa en laddtryckstyrning i sommar
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 10
- Blev medlem: ons feb 09, 2011 11:24 am
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
visst känns såntdär jobbigt å höra jens!?Jens Gustavsson skrev:nä de va hela och ca 4mm miss passning original avgasflödet räcker nog rätt långt ändå. jobbiga fakta för oss topplocks portare
men jag har alltid tänkt så att avgaserna har en tendens att väldigt lätt hitta ut ur förbränningsrummet, särskilt då lite högt tryck finns i öppningsfasen!
en så snygg "sväng" som möjligt på kanalen bör man väl försöka få.
mao så tycker jag mej ha märkt att finns bara arean i kanalen å under ventilen så blir de bra effekt omän kanalen kanske inte alltid ser så flödesvänlig ut..
mvh richard
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 10
- Blev medlem: ons feb 09, 2011 11:24 am
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
akta fingrarna nu erlandErland Cox skrev:eller så är det så att allt funkar med turbo och lustgas men sugmotorer ligger på en annan nivå.
Om inte laddtrycket är maxreglerat eller man har en restriktor.
Vrider man bara på kranen tillräckligt kommer ju effekten ändå.
Erland
för visst sa du att en turbo motor aldrig blir bättre än den kunde bli som sug motor?
mao så är de väl lika svårt få effekt i en turbo motor som i en sugare! (jag vet att de inte är så, ville bara påminna å leka tuff)
jag har varit inblandad å byggt ganska många sugmotorer, men..
jag skulle villa säja att varför hålla på me (damm)sugare när du kan ganska lätt få dubbla effekten me en turbo!
för hur vi än vrider på saken så är ju effekt kul!! eller hur?
400hp är ju roligare än 200 om dom har samma respons å karaktär tycker då jag iaf..
och, att få till BRA transistent respons på en turbobil kan va nog så invecklat som att söka 5hp till i en sugare
vill även säja att jag tycker de är förbannt kul att ha dej här på forumet erland!
du tillför mycket kunskap å ifrågasätter..
de är alltid bra å bli ifrågasatt så man måste tänka över sina teorier!
mvh richard
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
Erland menade om man räknade bort överladdningen genom baklängesberäkning.
Jämför man litereffekt mellan fräcka sugmotorer och fräcka överladdade motorer där man räknat bort överladdningen så brukar man normalt aldrig komma upp i samma litereffekt i en överladdad som i en sugis.
Men...på senare tid när det blivit inflation av bromsbänkar och alla har en egen bänk i kommun så poppar det upp det ena fantastiska mätresultatet efter det andra och hur seriösa mätningarna än är så är det nåt lurt med det. Det är det den stora frågan har varit i ett flertal söndertjatade trådar nu i höst.
Jämför man litereffekt mellan fräcka sugmotorer och fräcka överladdade motorer där man räknat bort överladdningen så brukar man normalt aldrig komma upp i samma litereffekt i en överladdad som i en sugis.
Men...på senare tid när det blivit inflation av bromsbänkar och alla har en egen bänk i kommun så poppar det upp det ena fantastiska mätresultatet efter det andra och hur seriösa mätningarna än är så är det nåt lurt med det. Det är det den stora frågan har varit i ett flertal söndertjatade trådar nu i höst.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)