chellquist BMW 2002 turbo - dynonrapport sid25
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
chellquist BMW 2002 turbo - dynonrapport sid25
Jag har jönsat runt rätt länge på sts och i sävar nu så jag tyckte det var dags att slänga upp lite bilder på mitt projekt... Ska försöka hålla tråden uppdaterad. ...Fråga om det är nått som ser mysktiskt ut
Bilen är alltså en 02a som jag har haft i några år och har funderat över vilka "uppgraderingar" som jag vill göra. Bilen köptes ifrån Norrbotten och är inte speciellt rostig. Tanken på att sätta vinkelslipen i bilen känns inte rätt så den får gå som sleeper med lite för mycket motor under huven. Jag har tänkt rega den med turbo så det gäller å hålla sej under 160hk
Bilen ska användas till blandad körning, stan, bana och provapå strip.
Jag har min kusin "abris" som garagepolare och idespruta och vi håller på med varsin 02a i ganska lika tappning. Just nu bygger vi motorerna i hans garage i sävar. Han har sin projekt tråd här och många bilder är gemensamma. Jag har inte pysslat så mycket med sån här trimning så god hjälp är bra att ha.
Jag har som ide att försöka vara ute med nya motorn och framvagnen och sen ge mej på bakvagn, lack, 5vxl så sånt som också behövs men kan vänta nått extra år.
Recept på aktuell gat-motor:
Standardbotten 2l med orginalpakning. Ersatt med skärringspackning 2011
Kolvar orginal 2002 "lilla piano"
Topp 1,8i med ur bilade förbräningsrum ca 60cc
dr.schrick 304 med std ventiler och schrick enkelfjädrar
Megasquirt&extra edis (MS1) ersatt med MS3x full seq 2011
M5 separata spjällhus
MSD 525cc spridare
Wallbro pump gs392
Precision SC50 turbo 54mm in 57mm ut. (Upp till 450hk enl tillv)
IC 600x300x75
TiAl 38wastegate
PPF 50mm dump
Fin motorn har aldrig hittat ner i bilen! Bilen körs fortfarande orginalmotorn enl ovan
Recept på fin motorn:
Standardbotten med 2mm deckat + kopparringar
Kolvar Mahle 90,5
Putsad topp 1,8i med rundade förbräningsrum 65cc
dr.schrick 304 med std ventiler och schrick enkelfjädrar
Megasquirt3 på V3 kort
M5 separata spjällhus
MSD 525cc spridare
Wallbro pump gs392
Precision SC50 turbo 54mm in 57mm ut. (Upp till 450hk enl tillv)
IC 600x300x75
TiAl 38wastegate
PPF 50mm dump
Recept drivning/chassi:
Växellåda Getrag 245 5vx - ej klart
E21 lamelldiff 3,91 + 323 drivaxlar - ej klart
Bilstein sprint / sachs 02 fjäderkit
Tii fjäderben + 323 skivor + 528 e12 bromsar
Boxad bärarmar bak
Bak golf2 bromsok på e30 skivor - ej klart
Nylonbussningar utom difffästet
Lite bilder
Gamla motorn
Bussningar
Flödning hos dr jensa
Motorbyggning
Tredje varianten turbo till projektet. Först skaffade jag mej en t3a sen en td04-16t nu blir det sc50 som skruvas dit. Det går ju alltid å byta ....
Så nästa tisdag blir det till å vikta in stakarna
Bilen är alltså en 02a som jag har haft i några år och har funderat över vilka "uppgraderingar" som jag vill göra. Bilen köptes ifrån Norrbotten och är inte speciellt rostig. Tanken på att sätta vinkelslipen i bilen känns inte rätt så den får gå som sleeper med lite för mycket motor under huven. Jag har tänkt rega den med turbo så det gäller å hålla sej under 160hk
Bilen ska användas till blandad körning, stan, bana och provapå strip.
Jag har min kusin "abris" som garagepolare och idespruta och vi håller på med varsin 02a i ganska lika tappning. Just nu bygger vi motorerna i hans garage i sävar. Han har sin projekt tråd här och många bilder är gemensamma. Jag har inte pysslat så mycket med sån här trimning så god hjälp är bra att ha.
Jag har som ide att försöka vara ute med nya motorn och framvagnen och sen ge mej på bakvagn, lack, 5vxl så sånt som också behövs men kan vänta nått extra år.
Recept på aktuell gat-motor:
Standardbotten 2l med orginalpakning. Ersatt med skärringspackning 2011
Kolvar orginal 2002 "lilla piano"
Topp 1,8i med ur bilade förbräningsrum ca 60cc
dr.schrick 304 med std ventiler och schrick enkelfjädrar
Megasquirt&extra edis (MS1) ersatt med MS3x full seq 2011
M5 separata spjällhus
MSD 525cc spridare
Wallbro pump gs392
Precision SC50 turbo 54mm in 57mm ut. (Upp till 450hk enl tillv)
IC 600x300x75
TiAl 38wastegate
PPF 50mm dump
Fin motorn har aldrig hittat ner i bilen! Bilen körs fortfarande orginalmotorn enl ovan
Recept på fin motorn:
Standardbotten med 2mm deckat + kopparringar
Kolvar Mahle 90,5
Putsad topp 1,8i med rundade förbräningsrum 65cc
dr.schrick 304 med std ventiler och schrick enkelfjädrar
Megasquirt3 på V3 kort
M5 separata spjällhus
MSD 525cc spridare
Wallbro pump gs392
Precision SC50 turbo 54mm in 57mm ut. (Upp till 450hk enl tillv)
IC 600x300x75
TiAl 38wastegate
PPF 50mm dump
Recept drivning/chassi:
Växellåda Getrag 245 5vx - ej klart
E21 lamelldiff 3,91 + 323 drivaxlar - ej klart
Bilstein sprint / sachs 02 fjäderkit
Tii fjäderben + 323 skivor + 528 e12 bromsar
Boxad bärarmar bak
Bak golf2 bromsok på e30 skivor - ej klart
Nylonbussningar utom difffästet
Lite bilder
Gamla motorn
Bussningar
Flödning hos dr jensa
Motorbyggning
Tredje varianten turbo till projektet. Först skaffade jag mej en t3a sen en td04-16t nu blir det sc50 som skruvas dit. Det går ju alltid å byta ....
Så nästa tisdag blir det till å vikta in stakarna
Senast redigerad av chellquist den sön nov 04, 2012 10:45 pm, redigerad totalt 28 gång.
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Ser bra ut chelllqvist,
Du kommer nog att kunna hålla dig under 160hkr (NOT)
Har ni (du och din kusin) räknat ut vart ni kommer hamna i kompförhållande?
Vet du om det finns någon gräns för vridet på 02orna, vad gäller regbes alltså.
Jag har inte hittat någon info om detta endast 110kw som effekt gräns.
//Niclas
Du kommer nog att kunna hålla dig under 160hkr (NOT)
Har ni (du och din kusin) räknat ut vart ni kommer hamna i kompförhållande?
Vet du om det finns någon gräns för vridet på 02orna, vad gäller regbes alltså.
Jag har inte hittat någon info om detta endast 110kw som effekt gräns.
//Niclas
kul bygge!
fråga:
http://www.diket.se/chhe/usch.jpg
satt det en weber där innan? har du kvar luftfiltret? sälja? skicka PM isf
fråga:
http://www.diket.se/chhe/usch.jpg
satt det en weber där innan? har du kvar luftfiltret? sälja? skicka PM isf
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Jo det satt en weber 28-36 där innan men lutfilteret är ett nerklippt s**b v4 filter som inte passar bra alls. Inte heller filterplattan passar så bra tyvärr. Jag kan ta några bilder om du är intresserad men jag tyckte den drog en hel del tjuvluft.Rogge skrev:kul bygge!
fråga:
http://www.diket.se/chhe/usch.jpg
satt det en weber där innan? har du kvar luftfiltret? sälja? skicka PM isf
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Tackarbmw02touring skrev:Ser bra ut chelllqvist,
Du kommer nog att kunna hålla dig under 160hkr (NOT)
Har ni (du och din kusin) räknat ut vart ni kommer hamna i kompförhållande?
Vet du om det finns någon gräns för vridet på 02orna, vad gäller regbes alltså.
Jag har inte hittat någon info om detta endast 110kw som effekt gräns.
//Niclas
160hk hehe vi får se. Hoppas nog på lite till. Det står ingenting i papperna om vridgräns så jag tror att dom inte kolla det. Bromspapper vill dom dock se. Jag har snackat med 2st som regat sina 02or med turbo och vridet har inte varit nått problem för dom. Däremot får man räkna med å ha med sej p-02-00-50 (länken nedan) pappret å visa dom deras egna regler
p-02-00-50 har jag hittat på andersc's braåha sida
Jag tog lite för mycket ur mina toppar så med 65cc och 1,3mm packning blir det 7,5:1. Abris tror jag landar på mera lämpligt 7,7:1.
Senast redigerad av chellquist den tis apr 21, 2009 8:30 pm, redigerad totalt 2 gång.
ok, nä det behövs inte i sånna fall.. tack ändåchellquist skrev:Jo det satt en weber 28-36 där innan men lutfilteret är ett nerklippt s**b v4 filter som inte passar bra alls. Inte heller filterplattan passar så bra tyvärr. Jag kan ta några bilder om du är intresserad men jag tyckte den drog en hel del tjuvluft.
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
chellquist skrev:Tackarbmw02touring skrev:Ser bra ut chelllqvist,
Du kommer nog att kunna hålla dig under 160hkr (NOT)
Har ni (du och din kusin) räknat ut vart ni kommer hamna i kompförhållande?
Vet du om det finns någon gräns för vridet på 02orna, vad gäller regbes alltså.
Jag har inte hittat någon info om detta endast 110kw som effekt gräns.
//Niclas
160hk hehe vi får se. Hoppas nog på lite till. Det står ingenting i papperna om vridgräns så jag tror att dom inte kolla det. Bromspapper vill dom dock se. Jag har snackat med 2st som regat sina 02or med turbo och vridet har inte varit nått problem för dom. Däremot får man räkna med å ha med sej p-02-00-50 (länken nedan) pappret å visa dom deras egna regler
p-02-00-50 har jag hittat på andersc's braåha sida
Jag tog lite för mycket ur mina toppar så med 65cc och 1,3mm packning blir det 7,5:1. Abris tror jag landar på mera lämpligt 7,7:1.
Har lite tur där om man läser det pappret så behöver jag inte göra några ändringar för att regga med 150hkr, detta då min heter 2000 touring
och inte 2002 touring.
Har pratat med tekniska och de säger att det är grönt att regga utan ändringar.
Så det kör jag på.
Kommer iofs att boxa bärarmar och har redan uppgraderat bromsar. men ändå!
//Niclas
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Åhoj turbovänner
Det här projektet går väldigt långsamt framåt pga för mycket jobb på annat håll. Det fortsätter trots allt....
Nu har jag tvingat fram en PLAN-B
Jag skaffat en 2l motor till som reservdelsmotor. Tanken är att stoppa ner den i bilen som sugmotor över sommaren. Då kan man glida och testa lite hjulupphängning, bromsar, fäljar, däck å sånt samt besiktiga å få 2 nya friska år
Jag saknar dock ett 02 oljetråg, överfallet för oljepumpsfästet samt plåten som håller oljepumpen. Nån som har över och kan tänka sej sälja så hojta till
/C
Det här projektet går väldigt långsamt framåt pga för mycket jobb på annat håll. Det fortsätter trots allt....
Nu har jag tvingat fram en PLAN-B
Jag skaffat en 2l motor till som reservdelsmotor. Tanken är att stoppa ner den i bilen som sugmotor över sommaren. Då kan man glida och testa lite hjulupphängning, bromsar, fäljar, däck å sånt samt besiktiga å få 2 nya friska år
Jag saknar dock ett 02 oljetråg, överfallet för oljepumpsfästet samt plåten som håller oljepumpen. Nån som har över och kan tänka sej sälja så hojta till
/C
jaha....tror du på plan B (beige) själv eller.....
Undra om jag kommer att jobba nått rådjuriskt med mina RACE grejjer under tiden du småskruvar med din fjuttmotor...
//a
Undra om jag kommer att jobba nått rådjuriskt med mina RACE grejjer under tiden du småskruvar med din fjuttmotor...
//a
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
IKKE det kan du glömma jag kommer å montera en webkamera så jag kan hålla koll på racer projektetabris skrev:jaha....tror du på plan B (beige) själv eller.....
Undra om jag kommer att jobba nått rådjuriskt med mina RACE grejjer under tiden du småskruvar med din fjuttmotor...
//a
Händer det nått fränt kommer jag att dyka upp som Kimi Raikkonen
Dags för blästring å pulverlack snart
/C
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Så där ja då har man fixat oljereturen
Senast redigerad av chellquist den tor maj 14, 2009 10:17 am, redigerad totalt 1 gånger.
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Så då är man ute på gatorna å snyter om kvällarna
Kör med sug besiktningsmotorn men har ändå riktigt roligt. Har bromsuppgraderat och chassieuppgraderat å sånt måste ju provas ut lite lungt eller not. Ska försöka klämma dit lamelldiffen innan säsongen är slut.
Var å mappade (weber 28 och orginaltändning ) i sävar som alla andra tuffa rejsbilar. Närå skämt åsido tackar för hjälpen abris nu går det ju lungt å städat och blev ju rent av stark på lågvarv hehe
Nåväl besiktning nästa vecka . Info som jag tydligen missat är att veteranbilar inte behöver besikta inställelsemånaden utan man får 24mån uppskov tillsnästa gång För att inte behöva skrämma ut räsrarna mitt i vintern
En sista sak är det nån som har en tät volvo 240 kylare över för min 02kylare läker
Kör med sug besiktningsmotorn men har ändå riktigt roligt. Har bromsuppgraderat och chassieuppgraderat å sånt måste ju provas ut lite lungt eller not. Ska försöka klämma dit lamelldiffen innan säsongen är slut.
Var å mappade (weber 28 och orginaltändning ) i sävar som alla andra tuffa rejsbilar. Närå skämt åsido tackar för hjälpen abris nu går det ju lungt å städat och blev ju rent av stark på lågvarv hehe
Nåväl besiktning nästa vecka . Info som jag tydligen missat är att veteranbilar inte behöver besikta inställelsemånaden utan man får 24mån uppskov tillsnästa gång För att inte behöva skrämma ut räsrarna mitt i vintern
En sista sak är det nån som har en tät volvo 240 kylare över för min 02kylare läker