OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Sv: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av J00r »

De plus spärra spjället då måste man ligga bra till:-D
Jonas Almqvist
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av MattiasH »

Ja låt ideerna flöda, funkar det med besiktningssystem så får vi börja ta till dom riktiga knepen ;)
Åker gärna linglong i vanliga fall, halt och rycker bra :thumbright: Men just nu sitter de iaf nå michelin sulor på.

Får man tid kan man ju prova sig fram nån helg, tror mer på göra den slö så testet görs i 50km/h på tvåan och full gas. Maskin är lite på hugget då så den ryter ju till så gott den kan på 0.45 bar :roll:

Låsa spjället var ju annars en rätt bra ide :whistle: :thumbright:
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av x6rs »

du har möjligtvis inte något elschema från din bil? antar att du byggt eget, ska börja bygga eget i min med:)
0708960667
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av therealpinto »

Jag har ju bullrat ganska många bilar och bygger man bara klokt så klarar man 84 dB(A) med 3" sidepipes och V8, det handlar om att ha stor volym på dämparna och inte strypa för mycket i slutröret. Nästan alla som bygger flera bilar har till andra-tredje bygget ett avgassystem som inte är besiktningssystem, utan låter precis lagom och klarar provet...

Om bilen är uppenbart strypt (trottelstopp eller liknande) så underkänns den av den anledningen istället. Så det lönar sig att klämma dit vettiga ljuddämpare istället för att meka med fullösningar...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Släpp på wastegaten.. låt klaffen ligga och dingla.
Då blir det inte det där morret som C20let gör vid typ 3000-4000rpm då man gasar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av MattiasH »

Nej jag har inte gjort ett eget elsystem.
Utgick från corsans original elsystem, tog bort det jag inte ville ha och la till det som saknades. Det var klart smidigast.

Hänger man av eller slkar wg-staget så kanske den inte hinner spoola på dom 20 metrarna testet är.
Får prova om det inte räcker med nya avgas (som borde räcka hur bra som helst 8) )
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av MattiasH »

Snickra ihop ett nytt svart 2,25" avgas i afton med en lite mindre och en större ljuddämpare, knappast det bästa ur prestanda eller estetisk synpunkt men tystare blev de :thumbright:

Bild

Bild
trionic5
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tis jan 06, 2009 10:39 am

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av trionic5 »

Hej..

Blir spännande och se vad detta system ger för db.....

Robban
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av MattiasH »

Ett nytt bullerprov gjordes i helgen och den här gången gick de bättre :thumbright:
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av MattiasH »

Länge sen det hände nåt nu :doh:
Har allting klart för regbes nu, känns jävligt skönt men jag avvaktar till efter nyår för att slippa nästa besiktning så länge som möjligt.

Har haft kärran ute i en lada sen bullerprovet sist, 16 grader kallt i fredags men det var då bara slå på strömmen och vrida på nyckeln så hoppa den igång fint :)

Tog in den i farsans flong nya kundmottagning och plockade ner fjäderbenen så ag kunde mäta befintliga bussningar och packboxar då dom ska bytas nu före nyår.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av Robin Olivi »

Man blir ju skelögd när man tittar på dina bilder. :hihi:

Får hoppas bes går bra sen.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av MattiasH »

Bättre skeva bilder än inga bilder alls :thumbright:
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av MattiasH »

Plockade ur en bussning och packbox ur ett ben förra helgen för att ta mått så jag kunde beställa nya.
Ringde KH motorsport i onsdags och skulle beställa nya, dock hade dom inte hört om 30mm höga bussningar som jag hade i mina ben utan dom använde bara 20mm bussningar. Tyvärr hade dom inga på lager så fick ringa M&M motorsport som hade både bussningar (44x40x20) och packboxar hemma. fanns på posten idag så jag for hem och plocka rent båda benen invändigt.
Blir det att be grannen svarva en hylsa med styrning så jag kan pressa i dom nya imorn så kanske man kan få dit benen på bilen igen :thumbright:

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av Kadett4wd »

jag svarvade egna i lagerbrons till kadetten... funkade förträffligt ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av MattiasH »

Det gör de garanterat och så hade jag nog också gjort om jag hade tillgång till svarv och material :doh:

Sa när nya köpes kostade 135kr styck var det inte mycket tt fundera om :thumbright:
Skriv svar