Worlds Fastest Commer...
Re: Worlds Fastest Commer...
Jag känner mig nästan som en stalker i din och i Gottliebs trådar, men jag fullständigt älskar era byggen. Egentligen är det helt onödigt att ens kommentera för jag VET att det kommer att bli skitbra. Men jag skriver det ändå, Din bil är grym och skärmarna kommer att bli skitbra...
Re: Worlds Fastest Commer...
Tack ska du ha. Din optimism värmer!
Sen får man väl erkänna att det är med svårighet man kan hålla sig från att kommentera alla kul ide'er och skickliga hantverkarlösningar man ser på det här forumet.
Sedan blir det ju lite press att göra saker bra... Vad ska grabbarna på forumet annars säga?
: o)
Sen får man väl erkänna att det är med svårighet man kan hålla sig från att kommentera alla kul ide'er och skickliga hantverkarlösningar man ser på det här forumet.
Sedan blir det ju lite press att göra saker bra... Vad ska grabbarna på forumet annars säga?
: o)
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Worlds Fastest Commer...
Hejsan, jag kan försöka ge några tips ang. glasfiber om du vill.
Om det är möjligt skulle jag lägga skarven längst in, där ytterskärmen slutar och kanten man skruvar i börjar så att säga.
Gjutningen brukar inte bli helt hundra i skarven, och det är lättare att fixa till där den viktiga ytan slutar.
Det spelar även mindre roll om delarna till formen inte hamnar helt rätt mot varandra när man skruvar ihop dem då.
Sedan kan det vara en bra idé att gjuta in nogon slags styrningar i delningsplanen, tex. kullagerkulor, skruvar med rund skalle.
(de skruvar man då dit i den delen av formen man gör först, med tighta hål så de inte kan röra sig. Då får man en avgjutning av skallen i nästa del som den styr på.)
Sedan kan det vara bra att förlänga "sluten" på pluggen, alltså förlänga hur långt skärmkanten går in mot däcket etc.
Detta för att man ska få en avslutningskant eller vad man ska säga. Annars om inte slutet på gjutningen blir perfekt på formen så får man slipa till kanterna lite där.
Samma sak sedan på den färdiga gjutningen, kanske får slipa till kanterna lite där också.
Då har man betydligt mindre kant kvar sedan än vad det var på pluggen.
Om det är möjligt skulle jag lägga skarven längst in, där ytterskärmen slutar och kanten man skruvar i börjar så att säga.
Gjutningen brukar inte bli helt hundra i skarven, och det är lättare att fixa till där den viktiga ytan slutar.
Det spelar även mindre roll om delarna till formen inte hamnar helt rätt mot varandra när man skruvar ihop dem då.
Sedan kan det vara en bra idé att gjuta in nogon slags styrningar i delningsplanen, tex. kullagerkulor, skruvar med rund skalle.
(de skruvar man då dit i den delen av formen man gör först, med tighta hål så de inte kan röra sig. Då får man en avgjutning av skallen i nästa del som den styr på.)
Sedan kan det vara bra att förlänga "sluten" på pluggen, alltså förlänga hur långt skärmkanten går in mot däcket etc.
Detta för att man ska få en avslutningskant eller vad man ska säga. Annars om inte slutet på gjutningen blir perfekt på formen så får man slipa till kanterna lite där.
Samma sak sedan på den färdiga gjutningen, kanske får slipa till kanterna lite där också.
Då har man betydligt mindre kant kvar sedan än vad det var på pluggen.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Worlds Fastest Commer...
Det ser ju kanon ut.det kommer nog blir perfekt till slut.jag är också sugen på att plasta men det verkar vara helvetes mycket jobb med det så det får bli sen..
Min enda erfarenhet av plastning är att jag plastat fast ett L88 scoop och en trans am bakspoiler på en Volvo 140 för (hjälp) 27 år sedan..så jag kan nog inte tillföra tråden så mycket på den punkten..
Min enda erfarenhet av plastning är att jag plastat fast ett L88 scoop och en trans am bakspoiler på en Volvo 140 för (hjälp) 27 år sedan..så jag kan nog inte tillföra tråden så mycket på den punkten..
Re: Worlds Fastest Commer...
Tack för tipsen.j björk skrev:Hejsan, jag kan försöka ge några tips ang. glasfiber om du vill.
Om det är möjligt skulle jag lägga skarven längst in, där ytterskärmen slutar och kanten man skruvar i börjar så att säga.
Gjutningen brukar inte bli helt hundra i skarven, och det är lättare att fixa till där den viktiga ytan slutar.
Det spelar även mindre roll om delarna till formen inte hamnar helt rätt mot varandra när man skruvar ihop dem då.
Sedan kan det vara en bra idé att gjuta in nogon slags styrningar i delningsplanen, tex. kullagerkulor, skruvar med rund skalle.
(de skruvar man då dit i den delen av formen man gör först, med tighta hål så de inte kan röra sig. Då får man en avgjutning av skallen i nästa del som den styr på.)
Sedan kan det vara bra att förlänga "sluten" på pluggen, alltså förlänga hur långt skärmkanten går in mot däcket etc.
Detta för att man ska få en avslutningskant eller vad man ska säga. Annars om inte slutet på gjutningen blir perfekt på formen så får man slipa till kanterna lite där.
Samma sak sedan på den färdiga gjutningen, kanske får slipa till kanterna lite där också.
Då har man betydligt mindre kant kvar sedan än vad det var på pluggen.
Jag vågade inte lägga delningen nära kanten för jag var rädd att det inte blev tillräckligt mycket negativ släppning (eller vad det nu heter) på den delen närmast skärmkanten, men jag instämmer i ditt resonemang.
Bra idé med skruvskallarna, jag borrade visserligen riktigt tighta hål för bultarna, men det kan ju aldrig bli för bra där.
Eftersom skärmkanten är gjort av ett kopparrör kunde jag inte förlänga den inåt. Jag försökte istället låta glasfiberduken "hänga ut" en bit efter röret, för att sedan kunna gjuta mot "överhänget".
Men mycket slipa blir det säkert...!
Nu ska det julas i familjen så skärmgjutningen blir nog inte förrän om ett par dagar.
God Jul på er allihop!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Worlds Fastest Commer...
Som du säkert läst så har Björk gått genom 7 sorger och 8 bedrövelser med sina plastdetaljer, så det vore synd att inte lyssna på hans erfarenheter. Hans slutresultat är vad jag vet riktigt bra
Är det bara jag som tycker det är ofränt med plastdelar på så här fräna bilar ? Troligen. Gott Nytt år Toni .
Är det bara jag som tycker det är ofränt med plastdelar på så här fräna bilar ? Troligen. Gott Nytt år Toni .
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Re: Worlds Fastest Commer...
Sådana förlängningar på tex. skärmkanter behöver inte vara i plåt nödvändigtvis.
Det går att tejpa på pappskivor (från ölkartonger förstås )
Jag har för mig att packtejp ska fungera som yta, men annars går alutejp bra.
(finns på biltema) Den går bra att forma lite också, dvs. sträcka materialet i tapen.
Den vaxar man då, och lägger på släppfilm som på övriga skärmen.
Det går att tejpa på pappskivor (från ölkartonger förstås )
Jag har för mig att packtejp ska fungera som yta, men annars går alutejp bra.
(finns på biltema) Den går bra att forma lite också, dvs. sträcka materialet i tapen.
Den vaxar man då, och lägger på släppfilm som på övriga skärmen.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Worlds Fastest Commer...
Kloka ord ska man alltid lyssna till.
Om man sedan gör annorlunda får man vara beredd att höra sången...!
Varför plast?
Av ett enda skäl - jag har inte provat att tillverka något i plast hittills.
Plåt är mycket roligare tycker jag, men nyfikenheten tog överhanden.
Idag blev iallafall första skärmen klar.
Tror jag... Ska plocka ut den ur formen i morgon.
Ev. commer bilder...
Gott nytt år i alla fall!!!
Om man sedan gör annorlunda får man vara beredd att höra sången...!
Varför plast?
Av ett enda skäl - jag har inte provat att tillverka något i plast hittills.
Plåt är mycket roligare tycker jag, men nyfikenheten tog överhanden.
Idag blev iallafall första skärmen klar.
Tror jag... Ska plocka ut den ur formen i morgon.
Ev. commer bilder...
Gott nytt år i alla fall!!!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: Worlds Fastest Commer...
Hei! Ser bra ut! Et tips for å få pluggen til å slippe er å blåse trykkluft imellom delene...funker ofte skitbra om det sitter litt fast några plasser
Daniel Krüger
Re: Worlds Fastest Commer...
Tadaa!
Den satt lite fast i kanterna, men inga större problem att lossa skärmen från formarna. En rejäl gummiklubba gör underverk, plus att jag använt 4 lager formvax plus släppmedel.
Den ser ut att passa på bilen oxå...!
Lite spackel på några ställen, tvätta av släppmedlet och sen finslipning... sen är det bara en skärm till!
Det enda skumma är att jag glömde blanda i härdare i gelcoaten, men den har härdat hur bra som helst i alla fall!
Det är släppmedel som flagnat på ytan. Plus märken efter klubban!
Den satt lite fast i kanterna, men inga större problem att lossa skärmen från formarna. En rejäl gummiklubba gör underverk, plus att jag använt 4 lager formvax plus släppmedel.
Den ser ut att passa på bilen oxå...!
Lite spackel på några ställen, tvätta av släppmedlet och sen finslipning... sen är det bara en skärm till!
Det enda skumma är att jag glömde blanda i härdare i gelcoaten, men den har härdat hur bra som helst i alla fall!
Det är släppmedel som flagnat på ytan. Plus märken efter klubban!
Senast redigerad av Toni den ons jan 02, 2013 8:52 am, redigerad totalt 1 gånger.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Worlds Fastest Commer...
Jag förstår . Det är alltid spännande med nya erfarenheter. Jag är nog lite trött av kidsen som "bygger bil" av spackel och glasfiberväv, både inuti och utanpå bilen. Det imponerar inte på mig. På dom där skärmarna finns det väl en del vikt att spara också, kan jag tro.Toni skrev:Kloka ord ska man alltid lyssna till.
Om man sedan gör annorlunda får man vara beredd att höra sången...!
Varför plast?
Av ett enda skäl - jag har inte provat att tillverka något i plast hittills.
Plåt är mycket roligare tycker jag, men nyfikenheten tog överhanden.
Ha det gott, Toni.
Senast redigerad av Mattias Jonsson den fre jan 04, 2013 9:53 pm, redigerad totalt 2 gång.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Worlds Fastest Commer...
Blir bra som satan!
Hoppas att detta commer bli ett bra commer-år!
Hoppas att detta commer bli ett bra commer-år!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Worlds Fastest Commer...
jonas landin skrev:Blir bra som satan!
Hoppas att detta commer bli ett bra commer-år!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Worlds Fastest Commer...
Jag visade tråden för min mor och hon sade direkt att hennes far hade en Commer. Hon beskrev den som en Opel Combo som den anställde handelsresande förfogade över. Han hade varuhus min morfar .
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Re: Worlds Fastest Commer...
Intressant... Enligt ett utdrag ur bilregistret finns det 5 Commer, varav min är den enda pickisen.
Den köptes 1951 av Ankarsrum's Bruk och lär ha rullat däromkring ända till början på 70-talet där den lämnades i skogen...
Den köptes 1951 av Ankarsrum's Bruk och lär ha rullat däromkring ända till början på 70-talet där den lämnades i skogen...
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;