Problem ford 3000 startar ej. vet ej årmodell

Tunga dieselfordon går också att överladda!
Effok89
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: sön maj 08, 2011 7:30 pm

Problem ford 3000 startar ej. vet ej årmodell

Inlägg av Effok89 »

Hejsan.

Hjälper en kompis med han traktor som vi inte får igång.
Det hela började i somras när han hade ställt traktorn hos en. Sen skulle dem köra hem traktorn så
dog han bara på hem vägen, så dem trodde det var diesel stop och hade tankat och den startade inte.
så dem tog kontakt med någon reparatör av traktor som sa att fel var diesel filtrena att dem hade grott igen.

I alla fall vad dem sa då min kompis inte var med. sen hade försökt byta diesel filtrena.....
Vilken katastrof dem hade missat flera packningar å det ena å andra så den pissade diesel.
Under hade dem ställt ett fat för å samla upp diesel istället för och stänga av kranen.
så det kom även hel del vatten med där, inget jag visste om när jag senare fixade filtrena och tankade
den (dem hade hällt över det i en dunk). Jag luftade den och den startade fint. gick 2 minuter sen dog den.
Luftade om. gick säker i 10 min dog igen. så höll den på tills jag pratade med ena som sa att det kunde vara vatten i dieseln.......

Sagt och gjort så tömde jag ut hela skiten. fyllde på med ny diesel. luftade och fick han och starta. sen dog han snabbt igen lufta om han och han starta igen.
höll på så några gånger. sen gick han i 25-30 min fast med lite orolig gång han gick ner väldigt lågt på varven innan han kom igen. sen dog han igen och vägrade starta.
Luftar man vid pumpen kommer det diesel. vi spridarn kommer det också men kanske inte lika som det gjorde gångerna innan, kan ha fel på den punkten. i alla fall vi försökte nog en 30-45 min och starta han. han går på start gas men inte på diesel.

Ursäkta för långt inlägg men tänkte det kunde vara bra att ha med all fakta.

Nu till min fråga kan det vara luft kvar i system? eller kan pumpen ha gett sig? Eller kan det vara något annat simpelt? för han tyckte inte att det borde ha varit diesel
stopp första gången det skedde sen det skulle vara rätt mycket diesel i han. Sen kan han inte veta riktigt sen han inte var med.
Den har varit väldigt lättstartad innan detta skede.

Tacksam för hjälp då man knappt har rivit i dieslar innan speciellt inte gamla dieslar.
skalle
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jun 09, 2008 12:11 pm

Re: Problem ford 3000 startar ej. vet ej årmodell

Inlägg av skalle »

Ta loss alla banjoskruvar och gör rent, skiten har en tendens att samla sej där.
Har du gjort rent kranen i botten på tanken? Töm tanken och gör rent den om du inte redan gjort det.
Brukar vara en försänkning vid kranen så det samlas skit där. Ofta brukar det vara skit som suger tät
i systemet när man startar upp, för att sedan rinna till när maskinen dött så man kan lufta och starta den igen
en kort stund. kolla så alla tätningsytor är rena (tex vid banjo) och byt görna alla kopparbrickor till nya i rätt storlek. Tjuvluft är ett helvete :evil:

Lycka till :thumbright:

Edit: Blås alla rör rena när du lossat dom i båda ändar.
Handpumpen kan man beroende på modell ta isär. Där sitter
backventiler som kan täppas igen.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Problem ford 3000 startar ej. vet ej årmodell

Inlägg av Steve »

Kan ju va hål eller läckage på sugslangen också, så provtryck den eller testa med en lös tank och slang
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
möller
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Problem ford 3000 startar ej. vet ej årmodell

Inlägg av möller »

Där sitter en sil där dieseln går in i pumpen, den va
igensatt på min ford 2000.
Jimmie Arhammer

BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
Effok89
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: sön maj 08, 2011 7:30 pm

Re: Problem ford 3000 startar ej. vet ej årmodell

Inlägg av Effok89 »

Tack för tipsen ska testa detta.
Åter kommer när jag har testat detta. det kan ta ett tag hehe.
Farmer_power
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån jul 27, 2009 7:20 pm
Ort: Umeå

Re: Problem ford 3000 startar ej. vet ej årmodell

Inlägg av Farmer_power »

Kan vara flera orsaker. Kan vara luft kvar i systemet, Kan vara läckage någonstans som gör att den suger i sig luft. Matarpumpen kan vara ha gett upp och trycker in luft. Efter att ha hållit på jävlats med tjyvluft i traktorer ved ett flertal tillfällen både i jobbet och privat har jag enkelt konstaterat att det finns inga genvägar.

Jag skulle börja med att lufta ur den ordentligt inte bara på luftningsskruvarna utan även lossa spridarrören ett i sänder för att få ut luften som kan finnas mellan insprutningspumpen och spridarna. Blir det inte bättre skulle jag ta hem nya filter med packningar, ny matarpump och kopparbrickor till banjokopplingarna och byta allt. Kostar inte många hundralappar och är väldigt enkelt att byta. Kom ihåg bara att lufta den igen efteråt.

Fortsätter det ändå återstår bara att byta bränsleslangar och rör. Inte det heller någon särskillt dyr historia. Funkar den inte efter det är det ingen mening att fortsätta.

PMa mig gärna om du har några funderingar så ska jag se om jag kan hjälpa dig på nåt vis
Effok89
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: sön maj 08, 2011 7:30 pm

Re: Problem ford 3000 startar ej. vet ej årmodell

Inlägg av Effok89 »

Hejsan var länge sen jag skrev här nu får tacka för tipsen och problemet är löst.

Gav upp och fixa den i vintras sen det var så jäkla kallt och under våran hade jag massa annat och göra så det dröjde men han fick igång den och körde med den i 3 veckor men han var seg startad och gick väldigt ojämnt och dog i mellan åt med en luftning som följde efter det skedde. sen en dag var den tvär dö igen.

I alla fall så jag rev ner filter och allt och märkte att det inte kom någon diesel i slangen från bränsletanken, så jag rev ner bränslekranen och där sitter det är för filter med runt 3 millimeter gegga runt om. så det var rätt förståeligt att den inte gick. hehe tvätta rent tanken och filtret, luftade den och nu går den som en dröm igen.

M.V.H Kristoffer Andersson
Skriv svar