242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Ändå ett bra pris, jag köpte min på verktygsboden för det dubbla.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
härligt brothers !!!
Nu händer det ju grejer, kom ihåg att fotografera mycket, så vi andra kan glädjas med er .
Nu händer det ju grejer, kom ihåg att fotografera mycket, så vi andra kan glädjas med er .
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Jag har fått pris på ca 7000-8000 inkl 1st Die-set, frakt, tull och moms. Så är det klart att det blir ganska stora pengar. Men det verkar vara en väldigt bra, och populär produkt!
Jag har annars lite svårt att lita på jänkarnas toleransnivå, men många har rekommenderat dessa just.
Jag har annars lite svårt att lita på jänkarnas toleransnivå, men många har rekommenderat dessa just.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Här finns ritningar ifall man känner sig inspirerad att göra en själv: http://www.chopperhandbook.com/bender.htm
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Det låter lite högt tycker jag. Jag tycker att 10SEK/$ brukar stämma rätt hyfsat med allt inklarerat och hemma. Men, det här är väl lite tyngre prylar och behöver ha lite stadigare förpackning, men ändå...låter högt...Tegheim skrev:Jag har fått pris på ca 7000-8000 inkl 1st Die-set, frakt, tull och moms. Så är det klart att det blir ganska stora pengar. Men det verkar vara en väldigt bra, och populär produkt!
Annars kan det ju hända missöden...köpte fuel rails via Summits Ebay-sida, skeppade till min USA-address. Summit hade förpackat dom i en jättelåda, och flygfrakten över Atlanten blev svindyr!!
Men Summit skötte det snyggt, dom kompenserade mig med ett stadigt presentkort, som jag utnyttjar vid nästa beställning!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Nu är vi lite ot men....Performance_seeker skrev:Det låter lite högt tycker jag. Jag tycker att 10SEK/$ brukar stämma rätt hyfsat med allt inklarerat och hemma. Men, det här är väl lite tyngre prylar och behöver ha lite stadigare förpackning, men ändå...låter högt...Tegheim skrev:Jag har fått pris på ca 7000-8000 inkl 1st Die-set, frakt, tull och moms. Så är det klart att det blir ganska stora pengar. Men det verkar vara en väldigt bra, och populär produkt!
Annars kan det ju hända missöden...köpte fuel rails via Summits Ebay-sida, skeppade till min USA-address. Summit hade förpackat dom i en jättelåda, och flygfrakten över Atlanten blev svindyr!!
Men Summit skötte det snyggt, dom kompenserade mig med ett stadigt presentkort, som jag utnyttjar vid nästa beställning!
Rekomenderar i nästan alla fall jetcarrier för frakt över Atlanten. För stora grejor eller då man inte är jättestressad så tar man deras båtalternativ 2-3 veckor typiskt innan man har det på lokala posten.
Anders
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Mera OT...jag använder JetCarrier både flyg och båt, och tycker administrationen fungerar väldigt smidigt. Däremot ser jag inte några 2-3 veckors båtalternativ, just nu är jag uppe på cirka 6 veckor för 120 kg motordelar...men både storm och långhelger inverkar på tiden.awes skrev:Nu är vi lite ot men....Performance_seeker skrev: Annars kan det ju hända missöden...köpte fuel rails via Summits Ebay-sida, skeppade till min USA-address. Summit hade förpackat dom i en jättelåda, och flygfrakten över Atlanten blev svindyr!!
Men Summit skötte det snyggt, dom kompenserade mig med ett stadigt presentkort, som jag utnyttjar vid nästa beställning!
Rekomenderar i nästan alla fall jetcarrier för frakt över Atlanten. För stora grejor eller då man inte är jättestressad så tar man deras båtalternativ 2-3 veckor typiskt innan man har det på lokala posten.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Elegant bygge detta
Tjusigt med "egen" variant av MS3X, kul att ni kommer utnyttja de fullt ut.
Har dessa system i eget projekt och tycker de fungerar riktigt väl.
Tjusigt med "egen" variant av MS3X, kul att ni kommer utnyttja de fullt ut.
Har dessa system i eget projekt och tycker de fungerar riktigt väl.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Tack för alla kommentarer! Det är roligt att veta att folk gillar bygget.
Köpte en ny vattenkyld brännare till TIGen. Den gamla som hängde med maskinen var luftkyld, vägde bly och hade ingen gaslins. Budgeten var som vanligt begränsad så det fick bli att smida ihop ett eget system. Brännaren är en WeldTec WT-20 med 7.5m slangpaket och pumpen kommer från en skrotad espressomaskin.
Bockade ihop en 15 liters tank i ~2mm 6061 plåt.
Punktsvetsad. Pluggen längst fram är påfyllning, bakom den kommer pumpen suga från genom röret som står bredvid och sist är returen från brännaren.
Pumpfäste:
Monterad med siktrör:
Installerad och redo. Elinstallationen var bara tillfällig så jag kunde testa funktionen.
Lagom storleksskillnad mellan den gamla och nya. Den nya väger mindre än hälften så mycket och är en ren fröjd att svetsa med efter jag brottats med hulkenbrännaren.
Jag sket i att lägga på en värmeväxlare. Vattentanken är tillräckligt stor för att hålla hyfsat jämn temp och dessutom svetsas det inte jätteintensivt med maskinen.
Köpte en ny vattenkyld brännare till TIGen. Den gamla som hängde med maskinen var luftkyld, vägde bly och hade ingen gaslins. Budgeten var som vanligt begränsad så det fick bli att smida ihop ett eget system. Brännaren är en WeldTec WT-20 med 7.5m slangpaket och pumpen kommer från en skrotad espressomaskin.
Bockade ihop en 15 liters tank i ~2mm 6061 plåt.
Punktsvetsad. Pluggen längst fram är påfyllning, bakom den kommer pumpen suga från genom röret som står bredvid och sist är returen från brännaren.
Pumpfäste:
Monterad med siktrör:
Installerad och redo. Elinstallationen var bara tillfällig så jag kunde testa funktionen.
Lagom storleksskillnad mellan den gamla och nya. Den nya väger mindre än hälften så mycket och är en ren fröjd att svetsa med efter jag brottats med hulkenbrännaren.
Jag sket i att lägga på en värmeväxlare. Vattentanken är tillräckligt stor för att hålla hyfsat jämn temp och dessutom svetsas det inte jätteintensivt med maskinen.
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Tack! Är inget mer än glad amatör. Att svetsa är något av det roligaste jag vet och det finns alltid något att lära sig varenda gång man tänder upp ljusbågen.MarcusM skrev:Fina svetsar du lägger!
Petade dit ett par rör på buren:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
En ren fröjd för ögat att se ert hantverk. Jag skulle inte kunna leverera såna närbilder
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Tack! Roligt att du gillar bilderna.Mattias Jonsson skrev:En ren fröjd för ögat att se ert hantverk. Jag skulle inte kunna leverera såna närbilder
Mer rör:
Fick tips av en bekant att plocka ut rören innan helsvetsning och slipa ner spetsarna på notcharna så man inte jagar smältan överallt när man går över de tunna partierna. Röret som sitter längst upp på rutan är bockad och notchad, måste bara finjustera lite innan jag kan punkta dit den. Första partiet med ~25m rör är nu avverkat. Kommer not behöva ungefär lika mycket till för att färdigställa burbygget.
Var tvungen att hänga dit framfälgen och det blev en riktig inspirationskälla
Grovmätte kammarna. Inte så mycket vettigt att se utom lyft och duration:
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Ser ut att bli starkt och bra, har du tänkt ha kylare m.m. framför rören och sedan lyfta motorn en liten bit fram mot rören sen rakt upp när du ska ha ur den?
Vad väger en sån där V8 i alu?
Vad väger en sån där V8 i alu?