EvB garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo *reggad 160905*
EvB garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo *reggad 160905*
Har en gammal tråd jag skrotat så startar en ny...
Kaross: Mercedes Benz 190 -64, totalt renoverad vad gäller rost, underredsbehandlad etc.. ( plast skärmar fram )
Chassi:
Bakvagn:
stel axel i "tattar fyrlink"
special kardan
Framvagn:
Egenbyggd rörram
ställbara länkarmar - 200sx s14
ställbara castorstag - 200sx s14
framvagnsbalk 200sx s14
coilovers - BC Racing
ajdens special spindlar
styrväxel - 200sx s14
Interiör:
Egen gjord instrument panel (racing inspererad = enkel)
Stolpar, panel, dörrsidor och hattylla klädd i Alcantara
Glasfiber stolar
W124 baksäte
Diverse bra att ha mätare
Motor/Drivlina:
Motor:
BMW M50B25
Standard botten (34.000 mil)
Cooperring topp packning
ARP i topp + svänghjul
M20 svänghjul
Sachs 618 platta med 6-puck sinter
Ajdén special Grenrör
Holset HX40, 14s avgashus
3.5" DP, 3" resten
Turbosmart PRO GATE 50mm
Bosch motorsport wastesparkspole
Siemens Deka 875cc
MS2v3.0
MS engineering dumpventil
Bränsle:
Etanol (E85)
2x 044 kopior (en till catch , en till motor)
matande ledning 10mm inv
retur ledning 10mm inv
catch tank 2L
Drivlina:
ZF låda
Mopar 8 1/4 stel axel
special kardan
618 platta 6 puckad sinter
Effekt (på veven):
2013 - 533hp 620nm
2015 - effekt okänd
2016 - 572HP 708nm
Vikt:
1194kg, 598kg fram & 596kg bak (50,1/49.9 i viktfördelning)
Fälgar, däck och bromsar:
Fälgar:
BBS Bugatti (splitt) 17x8 ET35
R-däck runt om.
Bromsar :
fram
D2 6 kolvs ok med 330x32mm skivor
bak
mercedes E320 4 kolvsok med 300x25mm skivor
Övrigt: Inreggad som ombyggtfordon ! så fullt gatlaglig som den står.
Artiklar:
carthrottle.com 2013.
https://www.carthrottle.com/post/this-1 ... mw-secret/
Sundsvallstidning 2015.
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/en- ... med-drag-i
Bilsport:
nr 14/15 (2016)
YOUTUBE KANAL:
https://www.youtube.com/channel/UCpUOWD ... RDLPCZ19ig
Kaross: Mercedes Benz 190 -64, totalt renoverad vad gäller rost, underredsbehandlad etc.. ( plast skärmar fram )
Chassi:
Bakvagn:
stel axel i "tattar fyrlink"
special kardan
Framvagn:
Egenbyggd rörram
ställbara länkarmar - 200sx s14
ställbara castorstag - 200sx s14
framvagnsbalk 200sx s14
coilovers - BC Racing
ajdens special spindlar
styrväxel - 200sx s14
Interiör:
Egen gjord instrument panel (racing inspererad = enkel)
Stolpar, panel, dörrsidor och hattylla klädd i Alcantara
Glasfiber stolar
W124 baksäte
Diverse bra att ha mätare
Motor/Drivlina:
Motor:
BMW M50B25
Standard botten (34.000 mil)
Cooperring topp packning
ARP i topp + svänghjul
M20 svänghjul
Sachs 618 platta med 6-puck sinter
Ajdén special Grenrör
Holset HX40, 14s avgashus
3.5" DP, 3" resten
Turbosmart PRO GATE 50mm
Bosch motorsport wastesparkspole
Siemens Deka 875cc
MS2v3.0
MS engineering dumpventil
Bränsle:
Etanol (E85)
2x 044 kopior (en till catch , en till motor)
matande ledning 10mm inv
retur ledning 10mm inv
catch tank 2L
Drivlina:
ZF låda
Mopar 8 1/4 stel axel
special kardan
618 platta 6 puckad sinter
Effekt (på veven):
2013 - 533hp 620nm
2015 - effekt okänd
2016 - 572HP 708nm
Vikt:
1194kg, 598kg fram & 596kg bak (50,1/49.9 i viktfördelning)
Fälgar, däck och bromsar:
Fälgar:
BBS Bugatti (splitt) 17x8 ET35
R-däck runt om.
Bromsar :
fram
D2 6 kolvs ok med 330x32mm skivor
bak
mercedes E320 4 kolvsok med 300x25mm skivor
Övrigt: Inreggad som ombyggtfordon ! så fullt gatlaglig som den står.
Artiklar:
carthrottle.com 2013.
https://www.carthrottle.com/post/this-1 ... mw-secret/
Sundsvallstidning 2015.
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/en- ... med-drag-i
Bilsport:
nr 14/15 (2016)
YOUTUBE KANAL:
https://www.youtube.com/channel/UCpUOWD ... RDLPCZ19ig
Senast redigerad av Elias_ den tor feb 02, 2017 2:13 pm, redigerad totalt 25 gång.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bemz 190 custom bygge
Nu haglar det med trevliga trådar här
Re: Bemz 190 custom bygge
Fränt!
Men du behöver inte svetsa om nån vevhusvent, köp en an-adapter som är 3/4" i ena änden, svarva ner den lite och gör ett oringspår, så åkte jag på min och det funkade klockrent
Ventilkåpan är nån konstig legering med magnesium och annat i så det är piss att svetsa i
Men du behöver inte svetsa om nån vevhusvent, köp en an-adapter som är 3/4" i ena änden, svarva ner den lite och gör ett oringspår, så åkte jag på min och det funkade klockrent
Ventilkåpan är nån konstig legering med magnesium och annat i så det är piss att svetsa i
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Bemz 190 custom bygge
Härligt! Mer gamm-fen mersor till folket!
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Bemz 190 custom bygge
Bra tips !Evinrude skrev:Fränt!
Men du behöver inte svetsa om nån vevhusvent, köp en an-adapter som är 3/4" i ena änden, svarva ner den lite och gör ett oringspår, så åkte jag på min och det funkade klockrent
Ventilkåpan är nån konstig legering med magnesium och annat i så det är piss att svetsa i
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bemz 190 custom bygge
Nu när jag tänker på det, tror tom jag har kvar min nånstans, an10 i andra änden
Re: Bemz 190 custom bygge
x2W108 skrev:Nu haglar det med trevliga trådar här
Re: Bemz 190 custom bygge
sälja för nån 20a ?Evinrude skrev:Nu när jag tänker på det, tror tom jag har kvar min nånstans, an10 i andra änden
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bemz 190 custom bygge
funderar starkt på att beställa ett par
http://www.stylingbutiken.se/autoclassi ... ar-/2629-0
vet att dom ej är E-märkta men värt ett försök ändå, de gamla är lackade silver i insatserna av någon tidigare ägare
edit:
jag kommer åka med plant svänghjul från m20/m30 och en 618 platta , något jag behöver tänka på ? bygga om något ?
http://www.stylingbutiken.se/autoclassi ... ar-/2629-0
vet att dom ej är E-märkta men värt ett försök ändå, de gamla är lackade silver i insatserna av någon tidigare ägare
edit:
jag kommer åka med plant svänghjul från m20/m30 och en 618 platta , något jag behöver tänka på ? bygga om något ?
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Bemz 190 custom bygge
Du har inga bilder på bakvagnsbygget? Eller om du skulle kunna ta några?
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Bemz 190 custom bygge
MB 4 ME skrev:Du har inga bilder på bakvagnsbygget? Eller om du skulle kunna ta några?
ska ta med mig kameran ut i garaget nästa gång och ta lite foto.
lite info så länge.
* original undrebärarmar
* 2 st övrestag med infästningar i balken framför så att säga
* tvärstag med infästning i vänsterbalken samt fäste i högra axelröret nära klumpen
* fjädrarna, original placering
edit:
hitta igen bilder på axeln så kanske beskrivningen är lättare att förstå
plus en gammal bild innan renovering ( fan ångest av att se sånt så här i efterhand )
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bemz 190 custom bygge
angående baksäte och framstolar så passar det nästan rakt av från nyare mercor.
jag är på 3e uppsättningen i min nu. först satte jag baksäte och framstolar från w123 sen w126
och nu w124
framstolarna passade i originalhålen dock kom elstolarna lite högt.
baksätena passade nästen perfekt ryggstödet fick jag bocka till lite vid hjulhusen (med handkraft) sen bara skruva fast det
sen sitt delen var det bara att sätta 2 vinkeljärn med hål i istället för original snabblås.
jag är på 3e uppsättningen i min nu. först satte jag baksäte och framstolar från w123 sen w126
och nu w124
framstolarna passade i originalhålen dock kom elstolarna lite högt.
baksätena passade nästen perfekt ryggstödet fick jag bocka till lite vid hjulhusen (med handkraft) sen bara skruva fast det
sen sitt delen var det bara att sätta 2 vinkeljärn med hål i istället för original snabblås.
Re: Bemz 190 custom bygge
gottlieb skrev:angående baksäte och framstolar så passar det nästan rakt av från nyare mercor.
jag är på 3e uppsättningen i min nu. först satte jag baksäte och framstolar från w123 sen w126
och nu w124
framstolarna passade i originalhålen dock kom elstolarna lite högt.
baksätena passade nästen perfekt ryggstödet fick jag bocka till lite vid hjulhusen (med handkraft) sen bara skruva fast det
sen sitt delen var det bara att sätta 2 vinkeljärn med hål i istället för original snabblås.
ok fan va gött blir till o leta baksäte nu då.
framstolar köpte jag nå billigt i rejs varianten o monterade in pga plats brist på bredden.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bemz 190 custom bygge
Inga problem, ska hitta igen den först men tror jag vet vart den liggerElias_ skrev:sälja för nån 20a ?Evinrude skrev:Nu när jag tänker på det, tror tom jag har kvar min nånstans, an10 i andra änden
Re: Bemz 190 custom bygge
evinrude du har PM
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;