M10 sugmotor
M10 sugmotor
Hej
Funderar på att bygga en M10 sugmotor till min E21a. Vad ska man sikta på för komp? 11:1?
Funkar det med att kolvarna (med plan topp) vänder i jämnhöjd med blocket om man kör med skräck 304 kam?
/P
Funderar på att bygga en M10 sugmotor till min E21a. Vad ska man sikta på för komp? 11:1?
Funkar det med att kolvarna (med plan topp) vänder i jämnhöjd med blocket om man kör med skräck 304 kam?
/P
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Trevligt
tjo trevligt, vet att E12 förbränningsrummen ligger på ca 61cc. När det gäller kompan så finns det en rek tabell i alla fall när det är dr_skräck, har i alla fall sett en sådan, minns dock inte vart. 304 graders är ok men 316 funkar finnt åxå. För 316 så gäller minst 11.5:1 i kompa enligt rek tabellen, tror det var 10.5:1 på 304 men är osäker. Plana toppen kan man göra men det brukar bli problems med kamsträckningen.
Sedan bör du göra dig ett kamdrev, de e enkelt. Man fräser bara upp dom gammla hålen så du får bra justeringsmöjligheter. Använd 12.9 bultar med brickor å locktajt så håller det..
Nackdelen med 316 gradaren är att du måste arborra lagerlägena i toppen, behövs ej på 304, dock måste man ta upp ett litet spår i lagerlägena så man får kammen, har med nockarna att göra.
Om man ska borra så finns det ett par genvägar, du skaffar dig volvo b21 kolvar som har plan kolvtopp. Dessa kommmer att sticka upp 3,5 mm ur blocket. det man brukar göra då är att svarva av 5mm på diametern med en bredd på 3.2mm. Detta gör att du får ett uppstick på 0,3 mm in i topppackningen. Sedan tar du och knackar ut formen från förpränningsrummen på ett papper. sedan fräser man ut formen från pappersformen på kolvarna. Då får man en liknande form som orginalkolvarna, dvs det sticker upp från kolven, glöm inte att fräsa ur för ventilerna i uppsticket, annars blir man olycklig, och minst en 1mm till godo för ventilerna.
Nackdelen med detta är att b21 kolvarna har 24mm kolvbult och M10 har 22, men vevstakarna går att hona upp i lilländan.
Ett annat sätt är att skaffa m3 stakar från 4cyl. Dessa är 3 mm längre, då behöver man bara köpa kolvar, typ dalhems smidda 92mm kolvar.
Det finns mycke att välja på, länkarna här nere är bra, dessa har hjälpt mig, när jag håll på.
http://spsolutions.se/02tavlan/
http://www.bmwcs.com/02/lankar.htm
Sedan bör du göra dig ett kamdrev, de e enkelt. Man fräser bara upp dom gammla hålen så du får bra justeringsmöjligheter. Använd 12.9 bultar med brickor å locktajt så håller det..
Nackdelen med 316 gradaren är att du måste arborra lagerlägena i toppen, behövs ej på 304, dock måste man ta upp ett litet spår i lagerlägena så man får kammen, har med nockarna att göra.
Om man ska borra så finns det ett par genvägar, du skaffar dig volvo b21 kolvar som har plan kolvtopp. Dessa kommmer att sticka upp 3,5 mm ur blocket. det man brukar göra då är att svarva av 5mm på diametern med en bredd på 3.2mm. Detta gör att du får ett uppstick på 0,3 mm in i topppackningen. Sedan tar du och knackar ut formen från förpränningsrummen på ett papper. sedan fräser man ut formen från pappersformen på kolvarna. Då får man en liknande form som orginalkolvarna, dvs det sticker upp från kolven, glöm inte att fräsa ur för ventilerna i uppsticket, annars blir man olycklig, och minst en 1mm till godo för ventilerna.
Nackdelen med detta är att b21 kolvarna har 24mm kolvbult och M10 har 22, men vevstakarna går att hona upp i lilländan.
Ett annat sätt är att skaffa m3 stakar från 4cyl. Dessa är 3 mm längre, då behöver man bara köpa kolvar, typ dalhems smidda 92mm kolvar.
Det finns mycke att välja på, länkarna här nere är bra, dessa har hjälpt mig, när jag håll på.
http://spsolutions.se/02tavlan/
http://www.bmwcs.com/02/lankar.htm
Jag har ett block som är borrat till 94mm och kolvar till detta (VW) Eftersom det tydligen blir lite för tuft för turbobruk så tänkte jag använda det till en sugmotor istället. Jag använder i så fall 142,5mm M5 stakarna. Den biten är mao klar.
Om jag skulle få till 53ccm förbränningsrum med en plan kolv som vänder i deckhöjden så skulle det bli 11:1 i komp enl turbocalc. Då räknar jag med 0,5mm packning också. (klippt packning och kopparringar)
Frågan är hur man får till toppen... Eller om det finns någon M10 topp som har bra grundförutsättningar.
/P
Om jag skulle få till 53ccm förbränningsrum med en plan kolv som vänder i deckhöjden så skulle det bli 11:1 i komp enl turbocalc. Då räknar jag med 0,5mm packning också. (klippt packning och kopparringar)
Frågan är hur man får till toppen... Eller om det finns någon M10 topp som har bra grundförutsättningar.
/P
94mm de var mycket....hoppas det håller, väggarna blir ganska tunna. Och ska man sedan varva, som man brukar göra med dessa fina motorer så kan de va på håret. E12 är enligt alla som JAG snackat med den som har bästa formen på förbränningsrummet. E121 är den topp som man enklast får ut hög kompression ur, dock ska den va lätt att få spikningar. Nu kan de ju vara så att det finns säkert nån topp från nån nyare 4cyl typ E21 karossen som är bättre, det vet jag inte. Insugskanalerna i E12 toppen ska man inte röra så mycket säjs det, toppen ger så låg gashastighet detta därför dom är redan så tilltagna från grunden. Det dom flesta gör är att gjuta inlägg i insugningskanalerna för att få upp gashastigheten. Men du ska ju borra så den lär vell suga litte bättre. Avgas brukar dom vara å pilla i vet jag.
Kolla länken så kanske du får lite tipps.
http://www.metricmechanic.com/pg18.htm
Kolla länken så kanske du får lite tipps.
http://www.metricmechanic.com/pg18.htm
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: ons feb 08, 2006 8:09 pm
- Ort: En liten by utanför Piteå
Re: Trevligt
Den tabellen skulle vara intressant att se, har du nån länk till den eller?Schlorven skrev: För 316 så gäller minst 11.5:1 i kompa enligt rek tabellen, tror det var 10.5:1 på 304 men är osäker.
Kör:
-97 Volvo v90
-88 Volvo 740GL
Orginal...nä.
-97 Volvo v90
-88 Volvo 740GL
Orginal...nä.
Inte schricks kammar, men Topends rekommendationer på egna kammarna. Värdena på kammarna är nog ganska lika.
278 Very mild street upgrade for stock engines
284 Tii and 320i with C.I.S. Injection. Also 318I with L Jetronic
288 All around great street cam for 2 bbl or sidedrafts. Our #1 choice 294 Okay for big 2 bbl or Sidedrafts. 9.6:1 or higher
300 Sidedrafts only. 10.0:1 up. 3800 - 7500
302 Sidedrafts only. 10.5:1 up. 4000 - 7800
316 Sidedrafts only. Road Race Only 11.5:1 up. 4500 - 8000
328 Sidedrafts only. Road Race Only 12:1 up 5000 - 9000
http://www.racetep.com/
278 Very mild street upgrade for stock engines
284 Tii and 320i with C.I.S. Injection. Also 318I with L Jetronic
288 All around great street cam for 2 bbl or sidedrafts. Our #1 choice 294 Okay for big 2 bbl or Sidedrafts. 9.6:1 or higher
300 Sidedrafts only. 10.0:1 up. 3800 - 7500
302 Sidedrafts only. 10.5:1 up. 4000 - 7800
316 Sidedrafts only. Road Race Only 11.5:1 up. 4500 - 8000
328 Sidedrafts only. Road Race Only 12:1 up 5000 - 9000
http://www.racetep.com/
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå