B20 nostalgi turbo kitt(droppande spridare?)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
B20 nostalgi turbo kitt(droppande spridare?)
Hej jag lägger upp lite bilder och info här om ett gammalt B20 turbo kitt som ska testas här i sävar i morgon.
jag vet inte vad det är för kitt? det suger iallafall igenom en weber 40 sen in i en rotomaster 300B ca 40mm inlopp. sen vidare in i ett B20 A-insug/grenrör. från början satt det en vibyracing /eskeltyna westgate på den men den har bytts ut till en bättre modärnare STS 50mm med ca 0.6bar grund tryck.
motorn är byggt med B21 kolvar och med en F kam och en gammal race topp från simons 142:a.
fick bläddra lite i den gammla GIK katalogen men det är inte en sån sats men det fans ju ett BLT kitt med?
nån som kan historiken bättre?
målet med denna bromsning är inte att krama ut en massa hk utan mer att bestycka in förgasaren och hitta en tänd kurva så det ska fungera så bra som möjligt som ren gat bil framöver för oskar men vi hoppas få 180hk iallafall så vi är lite bättre än gik
blir kul att testa då man satt och drägglade i olika kattaloger och fantiserade om liknande grejor för 25år sen
jag vet inte vad det är för kitt? det suger iallafall igenom en weber 40 sen in i en rotomaster 300B ca 40mm inlopp. sen vidare in i ett B20 A-insug/grenrör. från början satt det en vibyracing /eskeltyna westgate på den men den har bytts ut till en bättre modärnare STS 50mm med ca 0.6bar grund tryck.
motorn är byggt med B21 kolvar och med en F kam och en gammal race topp från simons 142:a.
fick bläddra lite i den gammla GIK katalogen men det är inte en sån sats men det fans ju ett BLT kitt med?
nån som kan historiken bättre?
målet med denna bromsning är inte att krama ut en massa hk utan mer att bestycka in förgasaren och hitta en tänd kurva så det ska fungera så bra som möjligt som ren gat bil framöver för oskar men vi hoppas få 180hk iallafall så vi är lite bättre än gik
blir kul att testa då man satt och drägglade i olika kattaloger och fantiserade om liknande grejor för 25år sen
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20 nostalgi turbo kitt
den är uppmonterad klart och provstartad på tomgång nu och allt värkar fungera. en tendens till att den flödar över lite , kanske får tuna soppa trycket och kolla nivån och nålventilerna i morgon.
blir kul i morgon
blir kul i morgon
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: B20 nostalgi turbo kitt
Kompisen åkte flera år med en suganläggning. Dock med en garrett t3 och weber 45.
Blev väldig skillnad när vi satte i större halsringar, dels fetade den på sig uppe på varv med dom små plus att jag tror att det blev lite mycket undertryck med små halsringar.
Så montera gärna en tryckgivare på sugsidan av turbon också så ni ser hur mycket förgasaren bromsar.
/Christer
Blev väldig skillnad när vi satte i större halsringar, dels fetade den på sig uppe på varv med dom små plus att jag tror att det blev lite mycket undertryck med små halsringar.
Så montera gärna en tryckgivare på sugsidan av turbon också så ni ser hur mycket förgasaren bromsar.
/Christer
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20 nostalgi turbo kitt
ok det ska jag göra om det finns nån nippel där.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B20 nostalgi turbo kitt
GIK hade ett kitt som hette VT101s som monterades på standard b20a och skulle ge 70% effektökning.
Sen ett som hette VT201b för effektområde 140-190hk.
Och det största Vt201c för effekt 160-250hk.
Det fanns både med stromberg, su och weber.
Sen ett som hette VT201b för effektområde 140-190hk.
Och det största Vt201c för effekt 160-250hk.
Det fanns både med stromberg, su och weber.
Oskar Ågren
Volvo 144 -74 sugturbo
Volvo 144 -74 sugturbo
Re: B20 nostalgi turbo kitt
Har haft både en sån där gIK byggsats och en BLT sats tror det var 1985-87 ungefär Var bättre snurr på BLT som tryckte genom en enkel Stromberg, dock kraftig av och på effekt man tappade alltid ladd vid växlingarna. Men kul
J-O Arthursson
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: B20 nostalgi turbo kitt
Coolt! Ska bli spännande att se vad den levererar.
Men original insuget ser ju ganska kasst ut,borde man inte kunna tjäna en del på att byta till ett insug för stående weber?
Vad blir det för komp.förhållande på motorn med b21 kolvarna?
Men original insuget ser ju ganska kasst ut,borde man inte kunna tjäna en del på att byta till ett insug för stående weber?
Vad blir det för komp.förhållande på motorn med b21 kolvarna?
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Re: B20 nostalgi turbo kitt
Jag hade också ett Gik sugturbokitt på min b20 i början.det var en rayaj turbo och jag tryckte genom ett Weber 36 insug.körde med vatteninsprutning på slutet.jag hade problem med att vid lugn körning längre sträckor började förgasaren choka pga insuget blev alldeles frostigt trots förvärmning och jag hade 30mm halsringar i 45an
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20 nostalgi turbo kitt
146hk vid 5800rpm och 0.42bar laddtryck.
weber 40 med 30mm halsring.
F7 E-rör
Huvud ca 180 (150+220)
Luft 200
lågfart 45F8 ca 0.78 på 40nm och 3000rpm (de mista lågfartarna jag har)
weber 40 med 30mm halsring.
F7 E-rör
Huvud ca 180 (150+220)
Luft 200
lågfart 45F8 ca 0.78 på 40nm och 3000rpm (de mista lågfartarna jag har)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20 nostalgi turbo kitt
165hk vid 0.65bar nu /230nm fullt ladd vid 3000
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20 nostalgi turbo kitt
185h 220 luft bästa bestyckningen.
187hk och 267nm
vi märkte nu också att grund bestyckningen med 150H 160H som vi trodde vi hadde igenteligen va 150munstycket borrat till 220 därför vart vi förvirrade en liten stund då det gick snålare då vi gick upp till två 170.
sen så kolla jag upp det är 30mm halsringar i weber 40mm gasaren.
det är en väldigt lätt mappad motor den svarar mycket logiskt på bränsle och luft munstycken, det beror nog på att det inte pulsar nått ute före turbon
när det vart fel munstycke så lamdan gick upp på 0.92 så sa kanack sensorn till direkt så vi kan kommunicera bra med varandra.
med 180 huvud så gick lamdan upp till 0.86 på ca 5000rpm och där blir det 20 grader och 1.1bar då sa nock linken till lite igen så där går gränsen.
nu medans jag vilar vid datorn så mekar oskar dit vatten insprutningen. målet är nu 200hk sen är nog turbon ganska max varvad?
187hk och 267nm
vi märkte nu också att grund bestyckningen med 150H 160H som vi trodde vi hadde igenteligen va 150munstycket borrat till 220 därför vart vi förvirrade en liten stund då det gick snålare då vi gick upp till två 170.
sen så kolla jag upp det är 30mm halsringar i weber 40mm gasaren.
det är en väldigt lätt mappad motor den svarar mycket logiskt på bränsle och luft munstycken, det beror nog på att det inte pulsar nått ute före turbon
när det vart fel munstycke så lamdan gick upp på 0.92 så sa kanack sensorn till direkt så vi kan kommunicera bra med varandra.
med 180 huvud så gick lamdan upp till 0.86 på ca 5000rpm och där blir det 20 grader och 1.1bar då sa nock linken till lite igen så där går gränsen.
nu medans jag vilar vid datorn så mekar oskar dit vatten insprutningen. målet är nu 200hk sen är nog turbon ganska max varvad?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Re: B20 nostalgi turbo kitt
När det sitter ett byxrör mot Webern skulle du ju i princip kunna plugga ena lågfartsmunstycket.....
Gasflödet från de båda halsarna blir ju dessutom väl blandat i mixern innan de går in i motorn
Gasflödet från de båda halsarna blir ju dessutom väl blandat i mixern innan de går in i motorn
Micke
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20 nostalgi turbo kitt
det bästa pullet vart 187hk och 274nm om jag minns rätt?
turbon tog tok slut sen på denna motor. hadde man haft lite snällare kam kanske det gått att plocka 15hk till? vi provade upp imot 1.2-1.3bar men det va bara vridet som ökade.
vi är ändå rätt nöjda
turbon tog tok slut sen på denna motor. hadde man haft lite snällare kam kanske det gått att plocka 15hk till? vi provade upp imot 1.2-1.3bar men det va bara vridet som ökade.
vi är ändå rätt nöjda
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B20 nostalgi turbo kitt
Vi skulle haft en RAJAY 300F eller 300E att prova med
Oskar Ågren
Volvo 144 -74 sugturbo
Volvo 144 -74 sugturbo