B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av fredde_vit_pv »

Även F !. köpte en sån på Volvo när det begav sig(tror dom hämtade den
från Steffanssons) den hade den grövsta stomme jag sett på en B20 kam :thumbright:

/F
Toxic
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: sön okt 12, 2008 7:30 pm
Ort: Västerås

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Toxic »

Har ni mätt upp någon h-kam?
Är den något att ha?


Mvh T
Vad händer nu ?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo den har jag mätt upp kan lägga in data senare i veckan.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av quattro »

vet att F kamaxeln i volvo R sport utförande hadde mer dur på avgas än insug och att kopian hadde samma profil in och ut men det va väldigt nära i lyft och dur mot insugnings profilen. orginal R sport kamaxlarna va grövre och de hadde en guld liknande yta (väldigt fin stomme) nån som har någn sån kamaxlel över hör gärna av er till mig.

sen är R och F kamaxel kopiorna väldigt lik i duration och lyft bara olika nockvinklar , typ 102 på R och 111 på F.


R-kammen skall ha 287 grader o F-kammen 300 grader i uppgiven duration, om jag minns rätt.
Jag kommer väl ihåg att R-kamarna hade en matt silveryta - antagligen kromade som Erland skriver. Lyftarna såg likadana ut i finishen - orginal tävlingslyftare från Volvo var lättade genom hålborrning, det var inte mycket gods kvar i dom. Jag åkte R-kam i B20 Amazon med weber 45-or i rally under andra halvan av 70-talet och tyckte det var den bästa kammen. Bytte till S-kam senare i en 142a men tyckte den kändes vekare. Hade en kompis som körde F-kam, den kändes också vekare. R-kammen hade mer mellanregister och bra tryck upp till 7000 rpm, sen kroknade den.
Kan ju berott på toppen också förstås :hihi:
Körde med en hemmaslipad topp med orginal insug o större avgas, men den gick bra. Provade även en mer proffsbearbetad topp men den hade mycke sämre mellanregister. Sen köpte jag en riktigt fin topp som Bengt Nelson i Gbg slipade till ur en fabriksny stomme. Men vilken effekt man hade i motorn visste man inte. Vi vanliga rallyåkare bromsade ju aldrig motorerna på den tiden. Både förgasare o tändning ställdes ju bara på känn. Så full potential ur motorerna fick man väl aldrig.

Amazon var lättkörd o fin när man väl fick styvat upp den tillräckligt. R-sports amazongrejor räckte inte till, de var för mjuka o kändes gammalmodiga, så man fick exprimentera sig fram med en blandning av 140 och ascona fjädrar o dämpare.
Göran
boster
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: mån mar 01, 2010 11:45 pm

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av boster »

volvo orginal R-kammen hade 287/288° har jag för mig att jag har sett i några gamla papper kan kolla om jag hittar det

jens
har du mätt upp någon kam från ISKY (ed iskendarian ) till b20 dom var poppis en gång i tiden farsan hade dom i sin trimade b20 i slutet av 60talet och enligt han så gick dom fint . lika om du har mätt någon kam från Speedman dom var stora på sin tid.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Jens Gustavsson »

nej jag har inte mätt isky kammarna.

jag har sett att kopia F och R är väldigt lika förutom nock vinklarna. iallafall över 0.5 mm Kam lyft . rampen kan skilja lite möjligtvis det har jag inte mätt så noga på F kammen så det vet jag inte?

hur är volo orginal trim kammarna mätta då? ingen som vet med säkerhet skulle jag tro i dag. vilket vipp ställ vilket ventilspel, längd på stötstänger och hur mycket va toppen planad?? jag mäter bara på kamaxeln det är det ända man kan jämföra.
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av crillevolvo »

Någon som vet om Ståhlmotors kammar går att få tag i han själv säljer inga kammar längre har kört med dom flesta av hans kammar till b23 smr 22 smr 4 smr 8 sen gjorde han nån till avsedd till storvolymsmaskiner?? nån som vet värden eller liknande.
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av Tommy Luhr »

har en volvo b23 kamaxel som heter 168 liggande. Någon som vet vad det är? Slipad på ett A-ämne och har 113graders nock!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
magloman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: sön okt 05, 2008 11:48 pm
Ort: Karlskoga

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av magloman »

Trevlig tråd :)

Skulle vilja veta värdena eller skillnaderna på Volvos U resp F kammar som sitter i rödblocken med 4 ventilsteknik.
Sugkammarna(B234F, B204F) heter U och Turbokammarna(B204FT) heter F.

Någon som har nån koll på dessa ?
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av crillevolvo »

tommy låter lite som en NH 168 nisse hedlund .

pratade med gunnar lundström idag om sthålmotor kamaxlarna och dom är slipade av nisse förrut men nu har gunnar infon om dessa.
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av MantaTIC »

Nh 168 är jag lite intresserad av att se lite värden på. Har nämligen en sån i min b230. Enligt uppgift jag fått ska den ha 310grader duration vid 0spel samt att den lyfter 12mm på nocken.
Min är slipad på vx3 och har 108 i nockvinkel.
Niko Rissanen
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av crillevolvo »

MantaTic ring gunnar lundström han har info om alla NH kammarna.


själv har jag lyckats reda ut lite om smr32 kamaxeln.

smr32 är samma kam som en NH 264.

info om den fanns i denna tråd hehe komiskt.
dur mät vid spel 0,2..... 0,4..... 0,45 lyft nockv. split window
NH264/smr32 .306......269.....257...13,3 104..........4,7
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av psa »

Någon som mätt upp en vanlig A-kam till B23? Är lite intresserad av att se vad man kan få ut för duration på olika spel.
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av SWR »

Jeg har på jobben, kan gi deg tall i morgen.. Hvilke klaringer? 0.2, 0.25, 0.30, 0.35mm?
-Bjørn
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4

Inlägg av psa »

Tackar!
Standard 0,4 samt 0,35, 0,3mm vore kanon att få veta som jämförelse.
Skriv svar