Var köpa bra tig svets ?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
sunkann
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:08 pm
Ort: Grums

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av sunkann »

Jo överkant känns det lika bra att räkna med.
Känns lite si och så med reklamation när man handlar från utlandet.

Hur är det med ac\dc, om man inte tänkt sig att svetsa aluminium finns det då någon fördel att ha det?
Funderar även över puls funktion när hur och varför använder man det?

Såg att det fanns kombinations svetsar med tig,mma samt plasma skärare, något man ska tänka på om man funderar på en sådan maskin?

Edit: googlade lite och fick lite kött på benen angående puls funktion
..
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Toni »

I allmänhet är det väl så att s k kombimaskiner inte är speciellt bra på något.
I det här fallet är väl pinnasvetsningen ok, plasmaskärningen skaplig och tig'en hyfsad. Fler funktioner = mer som kan gå sönder = krångligare att felsöka/laga.
En "ren" DC Tigsvets har ju bara den funktionen, förhoppningsvis då lite bättre kvalitet.

Men allt beror ju på förhållandet pris gentemot användning.
Gör man jobb åt andra och tar betalt för det då tycker jag det bara är ESAB, Kemppi och det gänget som gäller.

Min Kinasvets (halvkombi?) duger till de få timmar jag använder den, trots att den redan varit på rep. en gång...

Bild
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av tobmag »

Har en gammal ESAB (tror jag det är)TIG ståendes modell större med fotpedal, AC/DC, tror den behöver 32A säkring med....
Kan fixa lite bilder etc om det är intressant, finns i Eskilstuna endast hämtning

Billig.....SÅLD
//Tobmag
Senast redigerad av tobmag den tis feb 26, 2013 7:26 am, redigerad totalt 1 gånger.
sunkann
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:08 pm
Ort: Grums

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av sunkann »

Då man äntligen ska ta tag i saken och köpa en tig svets. Har kikat runt på ebay ett tag och hittat denna svets som det var ganska bra pris på.

http://item.mobileweb.ebay.de/viewitem? ... 1706791382

Är det samma maskin som dom flesta andra säljer?
Någon som har några erfarenheter av denna ?
..
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Filaren »

Någon som har testat den här tigsvetsen?
Eller har synpunkter på den?
http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de ... uls-s.html

Eller den här med plasma:
http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de ... sma-s.html

Visst kanske mer saker som kan gå sönder, när allt sitter i samma maskin?
Men duger den till en amatör, som skär ut lite plåtar max. 5mm tjocka, o svetsar lite avgas,tryckrör mm.
Har möjlighet att lämna in saker för svetsning, om det är tjockare gods.
Garage och renovering färdigt år 2...
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Ante Karlsson »

Ska du svetsa 5mm Alu med inträngning så bör du ha en större svets.
Kolla på intermittensen också.
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Filaren »

60% 200amp
100% 155 amp

/Andreas
Garage och renovering färdigt år 2...
mocklarn
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: fre okt 07, 2011 8:56 pm

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av mocklarn »

hallå där! väcker gammal men intressant tråd...

köpte mig i veckan en jasic Ac/Dc 200p tigsvets från aliexpress.
kör med argon/heliumblandning men får verkligen inte svetsen att uppföra sig i aluminium!

den smälter 3mm aluminiul men det verkar som att hf tändningen ligger på hela tiden och smattrar men att den aldrig lyckas tända själva ljusbågen. resultatet blir ärgade kratrar i materialet, gastryck 12 kilo.
jord ligger på +

hur har ni jasic ägare lyckats få bra svetsar? vart med om liknande

pedalen skall tydligen endast gå till 60 hz, skall det räcka för alu svetsning?

tack på förhand!
mvh alex
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Ajden »

Kommer det gas ut ur munstycket? gissar på att du kopplat in gasen i slangen för vattenkylningen, är samma nippel till båda och det felet har andra gjort, som sen frågat mig vad jag lurat dom till att köpa för skit svets..

vad kör du med för regulator när den är graderad i kilo? är liter i minuten som argon regulatorerna är graderad i.

Hur går det till att du lyckas smälta 3mm alu, men den har aldrig tänt rätta lågan?

pedalen reglerar amperen inte hz frekvensen, den är fast på dom här svetsarna.
gasers
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån maj 24, 2010 8:37 pm

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av gasers »

Jag gjorde en garage kille lycklig idag :lol:
Han gick ut från min verkstad/butik med en ny Miller AC/DC tigsvets 165Ampere.
3-5 års garanti, komplett slang pkt med inbyggd reglering och flex brännarkropp.

Roligt med glada kunder!!
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Bjorn C »

mocklarn skrev:hallå där! väcker gammal men intressant tråd...

köpte mig i veckan en jasic Ac/Dc 200p tigsvets från aliexpress.
kör med argon/heliumblandning men får verkligen inte svetsen att uppföra sig i aluminium!

den smälter 3mm aluminiul men det verkar som att hf tändningen ligger på hela tiden och smattrar men att den aldrig lyckas tända själva ljusbågen. resultatet blir ärgade kratrar i materialet, gastryck 12 kilo.
jord ligger på +

hur har ni jasic ägare lyckats få bra svetsar? vart med om liknande

pedalen skall tydligen endast gå till 60 hz, skall det räcka för alu svetsning?

tack på förhand!
mvh alex
jag köpte ju en liknande svets som var paj , de står här tidigare i tråden att den inte släppte på gas från att den var ny men efter mycke om och men fick jag en kunnig kille som fixade just de problemet i alla fall
jag var ju nybörjare på tigsvetsning och fick inte till alusvetsningen alls och jag hade upp en kompis som provade svetsen och tyckte att den var nå väldigt skumt med svetsen men jag trodde bara vi var odugliga trotts att vi provade varenda justering som fanns typ å kompisen kan svetsa gode bra på tig
nu brann ju den svetsen upp i garagebrand å samma kompis har köpt sig en kempi ac/dc svets som jag har varit och testat å vilken jävla skillnad , nu lägger jag som nybörjare helt okej svetsar i alu och nu först inser jag att de var nå mer fel i kina skitsvetsen dära jag hade så nå era kinarackel kommer jag inte skaffa i svetsväg igen

köpte en ny migatronik 170amp svets migsvets efter garagebranden och även om den var lite dyrare är jag grymt nöjd
skitbra svets som är lätt att ställa in och den gör ett suveränt jobb så jag är helnöjd
mvh
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Ort: Frövi

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Hewran »

Har en Oerlikon Citotig 200 AC/DC, en gammal maskin som är en vagn som säkert väger 150kg. Problemet är att den helt plötsligt sköt en säkring i skåpet när man startade den och sen har den betett sig väldigt skumt.

Slope up funkar inte, och under 85 ampere så tänder den väldigt konstigt, lågan liksom kryper längs med wolframen innan det tänder och sen så ger den inte ut den kräm det står på displayen. Men såfort man vrider upp till 85 ampere så hoppar den igång och ger den styrka det ska och hänger även med när man drar på mer och justeringen fungerar. Både på AC och DC, fast slope up fungerar inte då heller.

Ringt och kollat med Oerlikon och dom lokala svets-mekarna. Dom tror det är något i kortet, vi har haft isär det och kollat men inte funnit några uppenbara skador eller konstigheter. Tänkte om någon hade ideer eller tips. Just nu är det iväglämnat iallafall.

Bild Bild
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Johan_P »

Satt och läste igenom lite olika trådar om tig svetsar. gemförde bla med dom så kallade kina svetsarna från alibaba och e-bay och svenska åf. och det jag kom fram till är att priset blir ungeför lika mycket oavset vart jag köper den. Jag tror själv att så kallade kina svetsar fungerar bra och inte skiljer sig specielt mycket från dom lite dyrare märkes svetsarna. Där i mot köper man dom billigaste kina svetsarna är ju kavliten lite si o så skulle jag tro. Men så är det väl med det flesta delar. tänker mest på att även kempii och esab migatronic har ju krets kort som är tillverkade i kina thaiwan etc men kankse här bättre kvalitet på sina kretsar. Jag tror ju inte att just själva hård varan skulle vara mycket sämre,

Men vad är det som skiljer sig mellan att köra med mig svets alu samt pinne alu vs tig svets alu? Jag har ju en bra mig svets och jag kan ju köra med alu i den. Så vad skulle den stora skilnaden bli i mellan dom alt.

/johan
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av ahberg »

Bumpar denna lite

Någon som har erfarenhet av denna ifrån bengts bilmaskiner: Super 200Amp AC/DC+HF Plasma
http://www.bengtsbilmaskiner.se/produkter.aspx?ID=22

Blir ju främst för hobbybruk. svetsning i 3mm alu samt RF.
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Daniel-635 »

Bildgoogla WSE200 och du kommer att hitta dessa maskiner i massor av olika färger och fabrikat.

Dom är snarlika, vissa har Puls och heter då ofta egentligen WSE200P.

Det kan skilja lite i inställnings möjligheter på dem, vissa har justerbar slope Up, andra har Arc Force inställning för MMA svetsning och så vidare.

Svårt att säga om de är tillverkade på samma ställe, men dom är onekligen väldigt lika varandra.

Dom jag provat har vart helt ok och går fint, men Kemppi maskinen på jobbet har lite bättre HF tändning.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar