B6304 mått

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

B6304 mått

Inlägg av Croner »

Är det någon som har en sådan motor står löst och kan mäta upp längd, höjd, höjd från vevcentrum, vart djupa delen på tråget sitter. Vore väldigt tacksam.
MGC GT -69. Jacta alea est
Användarvisningsbild
S_Osterdahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: B6304 mått

Inlägg av S_Osterdahl »

Är du fortfarande ute efter måtten ?? isf så kan jag mäta på min B6254 när jag åker till förrådet nästa gång, har både femma och sexa står ..
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: B6304 mått

Inlägg av Croner »

Det vore ju toppen om du hade ork att göra det. =)
MGC GT -69. Jacta alea est
Användarvisningsbild
S_Osterdahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: B6304 mått

Inlägg av S_Osterdahl »

Återkommer när jag fått några bra mått :wink:
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: B6304 mått

Inlägg av Croner »

Hade du några fina mått? :roll:
MGC GT -69. Jacta alea est
Användarvisningsbild
S_Osterdahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: B6304 mått

Inlägg av S_Osterdahl »

Du sorry, har helt glömt av det :(
Ska eventuellt till garaget imorgon, kan försöka mäta då, motorn är dock monterad nu ..
Men jag förstår inte riktigt vad du menar med "höjd från vevcentrum, vart djupa delen på tråget sitter" ??
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: B6304 mått

Inlägg av Croner »

Det är lungt, höjd från vevcentrum menar jag måttet från centrum på veven till ovankant av motorn, skulle insuget vara högre spelar det ingen roll. Ang djupa delen på tråget så menar jag måttet på framkant remskiva till främre resp. bakre delen av tråget (om det har ett djupare parti som rödblocket har). Gärna bredden på tråget med. Den tilltänkta karossen har sina begränsningar och är såpass udda så jag vill inte kapa i den. Tack på förhand. :)
MGC GT -69. Jacta alea est
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: B6304 mått

Inlägg av c311com »

B6304 (960) är 700 mm lång, 650 mm hög med oljepåfyllningslocket, 230 mm bred. Oljetrågets djupa del i bakkant är 230 mm lång, sen är det en 250 mm lång platt del på tråget (ca 120 mm fritt på höjden) innan oljefiltret framtill. Oljetråget är 440 mm brett på den djupa delen och är 70 mm djupare än svänghjulets ytterdiameter. Vevaxelcentrum till toppen på motorn är ca 430 mm (hittar inte måttet i anteckningarna men det går att mäta på en V70) Motorn lutar ca 12 grader. Om man behåller samma lutning och flyttar oljepåfyllningen till avgaskamsidan minskar höjden med ca 30 mm. Då är det kamremskåpan som är högst. Vikten är ca 180 kg komplett. Jag har inga uppgifter om bläckfiskinsuget. En Tremec (Borg & Warner) T5 från en Mustang passar med en 25 mm spacer om man har sprängkåpan från 960-automaten. Den håller för ca 400 Nm. T5 finns även på Sierra Cosworth 2WD och TVR. Med Sierra & TVR splines kan man använda Cosworth 240 mm koppling med hydrauliskt urtrampningslager. TVR har en 215 mm 2 skivig AP Racing koppling ifall man vill ha lägre motor med torrsump.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: B6304 mått

Inlägg av Croner »

Det är ju lysande! Nu är det bara och gå ut i garaget och mäta. Rent spontant låter den hög jämfört med min motor som sitter, tråget bör fungera som det är.

Stort tack för hjälpen! :thumbright:
MGC GT -69. Jacta alea est
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: B6304 mått

Inlägg av Croner »

Kunde inte hålla mig så jag sprang ut på en gång.
Som Jim Carry skulle sagt, Like a glove!!! :D Den är tom 50mm kortare än originalmotorn och höjden närmast identisk. Kvarstår problemet att jag måste rakställa och då torskar jag på nytt tråg iaf. Jag hade förträngt att Volvos konstruktörer kom på en sån idiotisk idé för länge sen. Tacka vet jag B20, B30! ;) Att den sen väger 100kg! mindre är precis vad jag önskat. Det skulle skapa ett närmast perfekt viktförhållande i bilen.
MGC GT -69. Jacta alea est
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: B6304 mått

Inlägg av c311com »

Nemas problemas. Det går att svetsa om tråget och rakställa motorn för någon cm lägre. Oljelocket sticker upp högst. XC90 (S80?) tråget är inte lika djupt och har urtag i bakkant men inte lika mycket. Det är väl en stor bula på original motorhuven?

Bild
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: B6304 mått

Inlägg av c311com »

Croner skrev:Kunde inte hålla mig så jag sprang ut på en gång.
Som Jim Carry skulle sagt, Like a glove!!! :D Den är tom 50mm kortare än originalmotorn och höjden närmast identisk. Kvarstår problemet att jag måste rakställa och då torskar jag på nytt tråg iaf. Jag hade förträngt att Volvos konstruktörer kom på en sån idiotisk idé för länge sen. Tacka vet jag B20, B30! ;) Att den sen väger 100kg! mindre är precis vad jag önskat. Det skulle skapa ett närmast perfekt viktförhållande i bilen.
Bläckfiskinsuget tog mycket plats och sen fortsatte man bara med samma lutning :?:

Utgå från ett nyare tråg än 960 så löser det sig med rakställning om du kan ha sumpen längre framåt.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: B6304 mått

Inlägg av Croner »

Jo det är en stor bula på huven. Djupa delen på tråget måste vara bak, det är bara att börja leta efter en donatorbil som kostar gratis. :)
MGC GT -69. Jacta alea est
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: B6304 mått

Inlägg av c311com »

Motorn lutar inte mycket. Att rakställa är ofta en utseendefråga. Insugningskammen sitter ungefär rakt över vevaxeln. Lagom mycket för 3 st Weber DCOE eller liknande :)

Bild

Motorn är såld för många år sedan.

Bild

Avgasflänsar har jag kvar.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: B6304 mått

Inlägg av Croner »

Ahhhh, sluta retas nu. Jag måste göra detta lugnt och metodiskt. Men det känns iaf väldigt rätt.
MGC GT -69. Jacta alea est
Skriv svar