Rotax 670 Turbo -Fastkörningar DeLuxe 31/1

Allt inom snöskotrar
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Rotax 670 Turbo - Provkörd 9/3 fortfarande Hel!

Inlägg av Sten »

Så fränt att den funkar,kul att du fått till det!
Var det tännspolen som ställde till det för dig förut alltså?!
Angående turbo så tänkte jag köra Mitsu 13c,alltså 940ltt turbo.
Eller kanske en Mitsu 15g dom räcker väl lite längre....

Skriv ett litet recept hur och vad du gjort för att få den att fungera,ifall man blir sugen nån gång :roll: .
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Rotax 670 Turbo - Provkörd 9/3 fortfarande Hel!

Inlägg av The »

Det står ju i tråden vad han gjort?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Rotax 670 Turbo - Provkörd 9/3 fortfarande Hel!

Inlägg av Robert Markström »

Ja Sten det verkar som om det var den som strulat. Nån liten misständning finns & kommer ibland
men det är väl 2% av tidigare problem.

Den går lite fett på låg/dellast då den bygger tryck mot trottlarna i plenumet
så regulatorn går på med 0.2 bar extra soppatryck. Ska se till hösten om det
är möjligt få ett stabilt tryck mellan fuggarna & motorn, så man kan ta tryck
där å se om den går bättre. Annars kanske ställa wg på lite glänt så den inte
laddar lika tidigt. Men steker man ventilen då kanske?

Som sagt lite tuning & justering krävs men årsbudgeten är spräckt för denna
maskin & $ kontot är liiiitet när man är arbetslös tyvärr.

Återkommer :arrow:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Rotax 670 Turbo - Provkörd 9/3 fortfarande Hel!

Inlägg av Sten »

The skrev:Det står ju i tråden vad han gjort?
Haha,jag VET!
Tänkte bara det kunde vara kul med ett recept....
Men absolut ej nödvändigt....

Ok,men då har du ju nått att pyssla med till nästa saesong då :thumbright: .
Skulle vara kul att veta hur pass med effekt det är?!

JUST JA,FILM :thumbright: .
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Rotax 670 Turbo - Provkörd 9/3 fortfarande Hel!

Inlägg av Robert Markström »

Kan väl lägga upp lite snabbspecat.

motorn:
*78.50 borrning med portade cylindrar
*Matchportat block samt filat lite i slidmatningen.
*146/75 skiva som är justerad så att den just börjar
stänga vid TDC.
*Drygt 3mm klämspalt. Kompf okänt men lägre iaf.


Bränsle:
*Volvo 740 turbo 025 pump till soppan
me Malpassi regulator. 0.20 grundtryck.
*Tryck till regulator från plenum.
*45mm vm gasare. 35 på lågfart & 470/490 mainjet.
*Nålventil i gasare borrad från 2.0 - 2.3mm samt filat nålarna på
sidorna för bättre genomströmning.
*trottlarna är trycksatta genom locken.

Överladdning:
*TDO4HL-13G turbo från en C70T5
*K&N luftfilter med 3" ansl.
*20mm 2.5" downpipe ut genom buksidan.
*2" tryckrör med 2st 90g svetsböjjar.
*pitorör på 6mm inv dia monterat i tryckrörets centrum.
Pitoröret förser förgasarnas flottörhus med övertryck.
*Plenumboxen är bygg så symmetrisk som möjligt så
båda förgasarna skall få lika mycket luft.

Smörjning:
*KLr btr till oljtrycket
*1.6L oljetank med ca 1.2L olja.
*10mm invändiga slangar.
*Biltema pump till oljetrycket. Borrat ur backventiler &
andra flödeshämmande kanter & otyg.
*Mobil Super 3000 helsynt 5/30

grov anslutning i botten på oljetanken bakåt. går
upp till pumpen som sitter lågt monterad i buken.
Från pumpen går det en slang på 10 inv. till turbon
där det sitter en dubbelbanjo m12. Från banjon går det
till Btr & sen retur till oljetanken. Btr justerar upp oljetrycket
vid ladd.


Att göra nästa år är att fixa bättre avluftning till oljetanken
då det vill på söla lite olja genom slangen.

kolla veven.

byta kolvar.

365x38x44 back country matta.

ev. chassiebyte då detta börjar bli
lite sargat. Blir indychassie givetvis :wink:


Tror jag fick med det viktigaste :)

Bara fråga på om det är nå ni undrar över! :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Rotax 670 Turbo - Provkörd 9/3 fortfarande Hel!

Inlägg av Sten »

Sedärja,intressant att läsa vad som "behövs".

Varför har du slipat nålarna,det är inte därför den går fett på låg/dellast?!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Rotax 670 Turbo - Provkörd 9/3 fortfarande Hel!

Inlägg av Robert Markström »

Det är ju flottör nålarna jag slipat på sidorna. För att öka flödet
av bränsle in i gasarna.

Varför den går fett på låg/del är för att turbon bygger ca 2 hekto
ladd i plenumet vilket höjer bränsletrycket till 0.4-0.45 bar & pressar
då inte lite för mycket soppa. Den bygger 2 hekto vid fiskörning så
alltså med väldigt liten trottelöppning.

Ska nog prova glänta lite på wg så den "läker" & senarelägger
laddet lite så jag får bort problemet.

Ska ta in den i garaget idag & kika över boggien lite
samt kolla oljenivån i smörjsystemet :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Rotax 670 Turbo - Provkörd 9/3 fortfarande Hel!

Inlägg av Sten »

Jaha ok,trodde det var trottelnålarna....
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende
Inlägg: 581
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Ort: Lit/Jämtland

Re: Rotax 670 Turbo - Provkörd 9/3 fortfarande Hel!

Inlägg av lord_nordkvist »

Kul tråd, har missat denna.. Alltid skoj med 2t turbo, byggde en f7 med snurra själv ifjol som gått hela vintern utan några större bekymmer alls. Använde själv en kullagrad garrett snurra å en walbro fra pump till oljan.. Sjukt roligt, dock är min en efi så det underlättade en hel del med bränsledelen om man säger så :)

Såg att du körde portat och höjda cylindrar? Har fått förklarat för mig att det inte ska funka riktigt bra med överladd i 2t då du blåser ut för mycket bränsle i pipan och skapar kluriga bestyckningsbekymmer.
Kanske skulle prova med std portning och utan cylindershims? Oljesystemet till turbon verkar du ju ha fått till fint.

2t turbo= allt som höjer effekt till sugmotorutförande skapar bekymmer i turboutförande, har jag fått höra ett par gånger :)
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Re: Rotax 670 Turbo - Provkörd 9/3 fortfarande Hel!

Inlägg av Mattias wikberg »

Har du mixtrat nått mer med skapelsen i vinter ?
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Rotax 670 Turbo - Provkörd 9/3 fortfarande Hel!

Inlägg av Robert Markström »

Vilken vinter? :?

Nej inte ännu. Det enda jag tänkt göra är att sätta i tyngre viktpinnar. Har 18.8 nu men jag måste nog ha runt 3g tyngre. Har någon 21-23g
pinnar får ni hojjta till!

Jag ska byta olja i systemet till 0-30 fullsyntet & hoppas det är lite mer lättflytande.

Det jag hade behövt egentligen är en 365 38 44 matta så jag får lite motstånd
men det verkar vara svårfunnet förutom nytt & det räcker inte budgeten till :roll:

Jag var & röck igång den några gånger i somras å den startar utan protest så jag kan köra
fram den nu men utan snö (25cm snöblask på gården) så ids jag it :)

//robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Re: Rotax 670 Turbo - Provkörd 9/3 fortfarande Hel!

Inlägg av Mattias wikberg »

Jaha du har så pass lite snö :)
Hadde de varit normal längd på mattan så hadde de ju inte vart några problem...
Får hoppas vädergudarna är med oss så du får ut å testa den lite mer. Jag har sj'lv blivit sugen på ett liknande bygge så ja kommer troligtvis att bygga nån variant av ditt smörjsystem till turbon :thumbright:
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Rotax 670 Turbo - Provkörd 9/3 fortfarande Hel!

Inlägg av Robert Markström »

Do it! Det är värt varenda svordom & blånagel att bygga 2t turbo : )
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Rotax 670 Turbo - Provkörd 9/3 fortfarande Hel!

Inlägg av Dennis Öhman »

Jag har en speedtech variatorvikter justerbart kit för TRA variatorer..
Tror du kunde köra mellan 14-15g upp till över 27g.. är billig på det..
Dänniz 073-8447664
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Rotax 670 Turbo - Provkörd 9/3 fortfarande Hel!

Inlägg av Sten »

lord_nordkvist skrev:Såg att du körde portat och höjda cylindrar? Har fått förklarat för mig att det inte ska funka riktigt bra med överladd i 2t då du blåser ut för mycket bränsle i pipan och skapar kluriga bestyckningsbekymmer.
Kanske skulle prova med std portning och utan cylindershims? Oljesystemet till turbon verkar du ju ha fått till fint.

2t turbo= allt som höjer effekt till sugmotorutförande skapar bekymmer i turboutförande, har jag fått höra ett par gånger :)
Så har jag också fått det förklarat,men självklart går det att optimera portarna.
Börja på en helt standard är nog inte fel och eventuellt göra om topparna,
beroende på hur mycket man vill ladda.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Skriv svar