Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
MeRcEdEsBeNz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: tor feb 28, 2013 9:45 am
Ort: Charlottenberg

Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor

Inlägg av MeRcEdEsBeNz »

Hejsan! Jag har haft en tråd innan på den här bilen men pga att jag själv tyckte de blev ett enda rot vill jag hellre börja om! Hoppas ni förstår =) . Jag köpte som sagt var den här bilen som är en Mercedes w124 (250diesel) för att ha som bruksbil, men så blev inte fallet. Jag började bygga på originalgrejer och fick lite snurr på den men blåste blockpackningen, och nu vankas det brutalare saker! :D Följ gärna med , har en dotter på 2 månader så nån intensivskruvning är de inte men så ofta ja kan iaf! Ska lägga upp lite bilder på hur den såg ut och hur allt ser ut nu i dagsläget och fortsätter därifrån.


Så här såg den ut när jag hade den som bruksbil:
Bild


Här sänkte jag ner 603an första gången:
Bild


Hade allvarliga problem med överhettning, den koka flera gånger, men med den oljekylen där blev de en klar förbättring men försent "/ :
Bild


Där stod den med rasad packning och skämdes! :
Bild


Och in i garaget och börja om på nått nytt! =) :
Bild


Kylaranordning bak, pga av dubbla oljekylare och STOR intercooler kommer infinna sig fram :
Bild


rörigt värre:
Bild


OM603a under renovering:
Bild


Toppen är redan klar, riktplanad, sänkta ventilsäten , vet tyvärr ej exakta mått men inte nått väldigt mkt pga blir som dåligt med hattar kvar på ventilerna:
Bild


Handlat lite godis, Eaton M90 kompressor, och ett gammalt hedeligt eberspächer-agg :D Vet ej mått ännu , inte garanterat jag ska ha den ännu heller, men i fint skick! Söker annars en Holset HX50/52:
Bild

Bild

Bild


Och de här gjorde jag idag, klurar fäste till kompressor! :
Bild


Tack för mig, jobbar förmiddag så nu får de bli å dra täcket över huvudet!
Senast redigerad av MeRcEdEsBeNz den fre apr 12, 2013 5:34 am, redigerad totalt 1 gånger.
-En motor utan turbo suger-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
v_racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 426
Blev medlem: fre mar 16, 2012 10:54 pm

Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor

Inlägg av v_racing »

Sjukt jävla snygg!
MeRcEdEsBeNz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: tor feb 28, 2013 9:45 am
Ort: Charlottenberg

Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor

Inlägg av MeRcEdEsBeNz »

De vet ja inte men tackar ;) Lite off topic men dom här två W124 är nog dom finaste jag gjort iordning om du frågar mig

Bild

Bild

Men lite fränt med tyskflaggan här ;)

Bild
-En motor utan turbo suger-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
MeRcEdEsBeNz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: tor feb 28, 2013 9:45 am
Ort: Charlottenberg

Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor

Inlägg av MeRcEdEsBeNz »

Idag har de varit nästan bara ren teori om hur jag vill köra kompressor-turbo systemet, och jag har ännu inte kommit fram till vad ja vill, tips???? Är så jäkla sugen på att ha den toppmonterad på ett egetgjort insug med backventil imellan kompressor och insug , och sen köra turbo-intercoolersystemet helt för sig, allt styrt med spjäll och wastgates .. hmm..jäklar va duktig ja e på å rita föressten! :D :
Bild

Meen fick i motorn provisoriskt iallafall så jag kunde se lite mer framför mig , men som sagt var , tips och tycken från alla håll uppskattas! :
Bild
-En motor utan turbo suger-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor

Inlägg av Wikstrom »

knotan och Jiiim här på forumet har bra lösning på turbo-kompressor anläggningar som fungerat klockers prata med dom :)
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor

Inlägg av PerAage »

Kompressoren före turbon, ladda inn i turbon. När turbon börjar ladda, och vil ha mer luft än kompressoren gjer (m90 är en blower och passar mycket bra till sånt här) , drar den det frå en 3" envägsventil från Volvo penta ( med turbo och kompressor.)
Enklaste, minst strul, funkar tydeligen kanon. Har sett en Mercedes på bana med m90 och hx55 turbo. Funkade mycket bra.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Mattias-M
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör jan 19, 2013 10:29 pm
Ort: Östergötland

Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor

Inlägg av Mattias-M »

Lancia Delta S4 maskin, går ju att kika och jämnföra med :)

http://www.ecv1.com/images/presentazione-2.jpg
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor

Inlägg av PerAage »

Lancia, som har bra med ressurser i ryggen, blåste bort halva sesongen på å få rallybilen till å fungera, enligt rykten.
Vet inte vad problemen bestod i, men nånting strula i alla fall?
Titta heller på vw tsi, som laddar enligt mitt innlegg ovan.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
MeRcEdEsBeNz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: tor feb 28, 2013 9:45 am
Ort: Charlottenberg

Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor

Inlägg av MeRcEdEsBeNz »

PerAage: det är det jag är ute efter, kompressorn ska hjälpa turbon , och inte som Lancia gjort dom kör turbo genom kompressor och två intercooler å en jäkla massa spjäll å tjafs. Vw har ju ett riktigt intressant upplägg faktiskt , men jag har inte bestämt mig än om jag ska köra så att kompressorn går helt eget och bara hjälper motorn att varva upp så turbon kommer snabbare, eller om jag ska köra kompressorn direkt i turbon. Det låter konstigt men det finns verkligen en jäkla massa sätt att bygga detta på. Men ska ja köra enligt lancias upplägg Mattias-M så kommer ja inte få ladd på en så stor turbo förän tanken är tom ändå, själva tanken att använda kompressor va ju att hjälpa till ifran start för att lättare och snabbare bygga turbotryck , men tack ändå ;)



Inte mer än så blev gjort idag, Kamkedja,bröstkåpa,remskiva,pumphus och filterhus och lite annat tjafs är på plats, imorgon ska jag skära ut insugsflänsar så jag kan börja på allt de roliga snart ist!
Bild
-En motor utan turbo suger-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
MeRcEdEsBeNz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: tor feb 28, 2013 9:45 am
Ort: Charlottenberg

Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor

Inlägg av MeRcEdEsBeNz »

Såå fåår de blii! Tror jag =) Nån som har några invändningar? måste tillägga att de de ska sitta två löqrullar till närmare kompressorn. Och kompressorn kommer bara hjälpa motorn upp i varv den kommer inte va direkt in i turbon. Och Per jag är lite nyfiken på de där med ventilen den ska hämta luft ifrån, var menar du att jag ska ha den isåfall mer exakt?, om jag skulle ångra mig och bygga så ist =)

Bild
-En motor utan turbo suger-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
MeRcEdEsBeNz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: tor feb 28, 2013 9:45 am
Ort: Charlottenberg

Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor

Inlägg av MeRcEdEsBeNz »

Ritade lite snabbt på paint här nu på jobbet , skulle nått sånt funka eller vad tror ni? Det är ju ingen sammankoppling mellan turbo och kompressor men kompressorn bör ju hjälpa motorn upp till varvtalet där turbon börjar ladda ändå?? HJÄLP :P

Bild
-En motor utan turbo suger-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor

Inlägg av phixit »

MeRcEdEsBeNz skrev:Såå fåår de blii! Tror jag =) Nån som har några invändningar? måste tillägga att de de ska sitta två löqrullar till närmare kompressorn. Och kompressorn kommer bara hjälpa motorn upp i varv den kommer inte va direkt in i turbon. Och Per jag är lite nyfiken på de där med ventilen den ska hämta luft ifrån, var menar du att jag ska ha den isåfall mer exakt?, om jag skulle ångra mig och bygga så ist =)

Bild

Remmen kommer slira satan både på kompressorn och vid vatten pumpen.
googla å kolla lite bilder på installationer för inspiration, men bästa är ju om remmen går 180 grader runt remhjulet för bästa grepp.
å även om kompressorn går på en egen rem för om det skulle bli dåligt så remmen hoppar eller går av så har du kvar kylning osv till motorn.
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor

Inlägg av phixit »

MeRcEdEsBeNz skrev:Ritade lite snabbt på paint här nu på jobbet , skulle nått sånt funka eller vad tror ni? Det är ju ingen sammankoppling mellan turbo och kompressor men kompressorn bör ju hjälpa motorn upp till varvtalet där turbon börjar ladda ändå?? HJÄLP :P

Bild

tror nog att turbon kommer trycka ut genom kompressorn.

Ladda med turbon in i rumpan på kompresson så slipper du spjäll osv.. lär ju vara enklast.
MeRcEdEsBeNz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: tor feb 28, 2013 9:45 am
Ort: Charlottenberg

Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor

Inlägg av MeRcEdEsBeNz »

Nu såg ja en sak jag glömt , ska sitta en backventil mellan insug och kompressor också. Men hur blir de egentligen , kan ju inte bli samma hjälpeffekt till turbon , känns nästan som den måste börja arbeta innan kompressorn? Eller har jag helt fel , första gången jag är borta i de här med kompressor så vet inte riktigt hur resten av grejerna reagerar av den!
-En motor utan turbo suger-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor

Inlägg av phixit »

jo du tänker lite fel. det är ju att det blir mer avgaser iom laddtryck från kompressorn som får turbon att vakna lite tidigare inte att du har laddtryck in i kompressorhuset på turbon.
Då skulle du behöva dumpa kompressorns laddtryck in i avgashuset isf =)

Å grund tanken är ju inte att väcka turbon tidigare heller. utan att man ska ha säg 1bar från tomgång å upp å sen när turbon vaknar laddar den på till 3bar. iom att kompressorn inte orkar pumpa lika mycket luft som turbon när man kommer upp i varv.

i stället för att den är helt död till turbon kommer igång så har du 1bar från kompresson på området innan turbon laddar. vilket lär göra den lite skojjigare att köra =)
Skriv svar