MÅNGA NYTTIGA TIPS, DET TACKAR JAG FÖR.
FUNDERAR ÄVEN ÖVER SÄNKNING AV ZONKEN ÅXÅ, NU I SAMBAND MED AXELBYTE. KORTA AV ELLER KÖP PROGRESSIVA KORTARE FJÄDRAR RUNT OM, SÄGER EN DEL. MEN FINNS DET NÅGON SOM HAR ERFARENHET.
MVH
M45 I AMAZON
M45 I AMAZON
Brinken
till äldre bilar än 240 tycker ja man ska köpa bilstein eller koni dämpare... dom håller väldigt många år & är bäst..
till 240 finns däremot vissa alternativ.. mekonomen säljer monroe sensatrack osv.. det är relativt schysta dämpare..
nu till priset:
bilstein & koni 1000 spänn st grovt räknat
monroe 3-400 st
där ser man.. vilka ska man nu ta
fjädrar kan man ju tvista lite om.. antingen köper du ett sportkit dom är redan lite sänkta så kan du ju kapa dom exakt så långa du vill sen.. kostar 1000 för 4 st ungefär...
ett annat bättre alternativ enligt mig är att vandra in på mekonomen med sina gamla fjädrar & hitta nåra som liknar dom man haft.. saab & fårrd & åpel har liknande fjädrar.. så tar man dom hårdaste man hittar..
vet inte om du kört merca nån gång men deras upphängning bygger ungefär på stenhårda fjädrar & lång fjädringsväg.. blir jävligt fint.. en bil från början av 80 talet går som en orginal volvo i 30 när den ligger i 160..
detta gäller för bruksbilar/banbilar.. om du däremot ska köra på strippen.. gör som ovan fram, men ta org oljedämpare & org fjädrar (ev lite hårdare fjädrar) bak.. sen ere bara tuta & köra!
nackdelar med oljedämpare bak e just att bilen blir mycket sämre på gatan, funkar fint så länge man kör rakt fram men så fort man börjar svänga gungar bilen & vill inte alls bete sig som en gocart.. vet inte om du läst vad bilsport skrev om dämpare? dom skrev: många tycker oljedämpare e skit & gas e bra, detta är fel.. sen om man läser det dom skrev i texten var att gas är bättre så länge man inte kör på strippen.. visst komforten försvinner men det är ju meningen med att sänka bilen.. man vill ju att den ska ligga & slicka vägen..
sedan beror det ju på hur mycket landsväg du kör.. om du pendlar till jobbet 10 mil bort varje dag tycker ja du ska satsa på längre fjädrar för då går den mycket mjukare på landsväg..
det går inte få bilen gå bra på strippen, gata & landsväg.. det krävs 3 olika inställningar.. har du ställbara dämpare slipper du plocka bort dom mellan varje körning.. bara att dessa kostar 40 tusen för ett kit..
eller så tar du systemet från nya S60R & V70R som uppdaterar sig 500 gånger i sekunden.. men det kostar nog något ytterligare mer.. men fräns som fan vore med en amazonkaross på ett S60R chassie!!
till 240 finns däremot vissa alternativ.. mekonomen säljer monroe sensatrack osv.. det är relativt schysta dämpare..
nu till priset:
bilstein & koni 1000 spänn st grovt räknat
monroe 3-400 st
där ser man.. vilka ska man nu ta
fjädrar kan man ju tvista lite om.. antingen köper du ett sportkit dom är redan lite sänkta så kan du ju kapa dom exakt så långa du vill sen.. kostar 1000 för 4 st ungefär...
ett annat bättre alternativ enligt mig är att vandra in på mekonomen med sina gamla fjädrar & hitta nåra som liknar dom man haft.. saab & fårrd & åpel har liknande fjädrar.. så tar man dom hårdaste man hittar..
vet inte om du kört merca nån gång men deras upphängning bygger ungefär på stenhårda fjädrar & lång fjädringsväg.. blir jävligt fint.. en bil från början av 80 talet går som en orginal volvo i 30 när den ligger i 160..
detta gäller för bruksbilar/banbilar.. om du däremot ska köra på strippen.. gör som ovan fram, men ta org oljedämpare & org fjädrar (ev lite hårdare fjädrar) bak.. sen ere bara tuta & köra!
nackdelar med oljedämpare bak e just att bilen blir mycket sämre på gatan, funkar fint så länge man kör rakt fram men så fort man börjar svänga gungar bilen & vill inte alls bete sig som en gocart.. vet inte om du läst vad bilsport skrev om dämpare? dom skrev: många tycker oljedämpare e skit & gas e bra, detta är fel.. sen om man läser det dom skrev i texten var att gas är bättre så länge man inte kör på strippen.. visst komforten försvinner men det är ju meningen med att sänka bilen.. man vill ju att den ska ligga & slicka vägen..
sedan beror det ju på hur mycket landsväg du kör.. om du pendlar till jobbet 10 mil bort varje dag tycker ja du ska satsa på längre fjädrar för då går den mycket mjukare på landsväg..
det går inte få bilen gå bra på strippen, gata & landsväg.. det krävs 3 olika inställningar.. har du ställbara dämpare slipper du plocka bort dom mellan varje körning.. bara att dessa kostar 40 tusen för ett kit..
eller så tar du systemet från nya S60R & V70R som uppdaterar sig 500 gånger i sekunden.. men det kostar nog något ytterligare mer.. men fräns som fan vore med en amazonkaross på ett S60R chassie!!
m45 etc
Hej!
jo,jo, de skulle smaka de.
Jag har väl inte tänkt att ha den som bruksbil direkt, utan kanske prova en del rakt fram om jag får det att funka bra. Med min lågbudget så blir det skrotbesök.
mvh
jo,jo, de skulle smaka de.
Jag har väl inte tänkt att ha den som bruksbil direkt, utan kanske prova en del rakt fram om jag får det att funka bra. Med min lågbudget så blir det skrotbesök.
mvh
Brinken
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: ons maj 12, 2004 8:30 am
- Ort: Vilhelmina
Kapade 3.5 halvt på min amazon =)Matte skrev:Kapa orginal fjädrarna. Ta 2.5 varv fram och lite mer bak så blir det fränt och den står på kuddarna fram och mellanaxeln tar i golvet när du har folk i baksätet
En polare kapade 4 plus fjortontummare å lågprofil = LÅÅG
Handen gick knappt under reservhjulsbaljan
Amazon RoCks
för det perfekta stuket enligt mitt tycke skall man kapa 2,5 varv fram och 1,5-2 varv bak på en amazon. (lagligt) och då går det även bra att svänga fullt med originalhjul...
klart att hårdare fjädrar och stötdämpare ger en helt annan känsla..men jag lovar att väghållningen förbättras radikalt med endast kapade fjädrar och ev lite bredare hjul.
mvh
Henke
klart att hårdare fjädrar och stötdämpare ger en helt annan känsla..men jag lovar att väghållningen förbättras radikalt med endast kapade fjädrar och ev lite bredare hjul.
mvh
Henke