B20 turbo dragster (långsamt mot snabbare 2019)
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)
Det finns offsetvippor till Mopar men det är extra.
De på bilden ser offset ut.
Erland
De på bilden ser offset ut.
Erland
Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)
erland skickar bilder på det jag har är en märklig brygga dom sitter i också
B20 turbo dragster (topplockspackning strular)
Dom jag har är höger och vänster som B20.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Re: B20 turbo dragster (topplockspackning strular)
Har varit tyst här länge
Vi håller på med innsug och grenrör a la "den stora pulstråden".
Inga bilder före allting är klart...
MEN
igår revs toppen för å ersättas med en med igen-svetsade(lödt) kylvattenhål.
Då upptäcktes 2 sprickor i cylinder 2.
Det ser ut som at betongen har fått pressa inn väggen mot kolven. Motoren har varit 120 grader varm, och jag har för mej at den ändrade karraktär nån gång i Fällfors, före rekord-repan på 8,56s. I Narvik i höstas, blåste den kylvattenslangar, men den har inte blåst hål i betongen (som vid Pite-havariet i 2012).
Det enda jag också reagerar på är at när jag ser avtrycket på topplockspackningen efter kylhålet i toppen, var det presis på dom här 2 ställen at kylvattenhålen var närmast cylinderen, typ 0,1-0,3mm utanför kopparringen bara, och uppå resterande toppacknings metallringen (kjør med skärkantpackning utan skärring, utanför kopparringarna).
I teorin har motoren klarat pysa forbi till vatten här, och blåst vattenslangar. När man då inte har full gas, eller stänger av, har det kommit lite vatten (möjligtvis) tilbaka och varit med om å spricka cylinderen... en idé bara.
Bild med sprickor och kolvringsslittasj ner långs sprickorna:
Det som är interessant är t blocket har varit 120 grader varmt, och at jag i cylinder 3, på samma ställen inte har sprickor, men det ser ut som om cylinderen har blivit pressat innåt här också av betongen, för den har en "messingfärgat" rand neröver,- ser ut som extra slitage just där). Dessa ränder går från kylålet där uppe och neråt i cylinderen. Troligtvis hölls cylindrarna ihop av metallet uppe i topp-planet, och där det är kylvattenhål i blocket, spricker det, för där får betongen expandera mer.
Slittasj cylinder 3:
Nu är det inte meningen at motoren skal bli 120 grader varm, och vi har nytt kylsystem för å unnvika detta.
MEN jag tror at betongen i kombination med kopparringarna har skulden i sprickorna. Denna motor är fyld med Moroso block filler. Jag tror den expanderar mer än blocket vid 120 grader. Detta pressar cylinderväggen innut, specielt där det finns kylvattenhål uppe i blockplanet- planet håller ju cylindrarna ihop där uppe, men där vattenhålen i blocken är, tillåts betongen å pressa lite mer isär. Samtidigt ligger kopparringen i et spor med hvassa kanter där, och ringen pressar utåt, så mycke at kopparringen till slut bular innåt. När det då dycker upp vattenångor där, så spricker blocket..
Nu blir det nytt block, med topplockspackning i koppar og dubbla pianotrådar i stället, en i toppen och en i blocket.
Så får vi se om vi hinner bli klar på 2 veckor till första racet i Tromsø....
Det var ju en hel del andra saker som måste gjöras också: montera nya vattenpumpsystemet, nya kylaren, nya bränslepumparna och oljakylaren, allting i en ny låda på sidan av ramen så ingenting fanns plats med på innsidan. Så skal nya IC'en monteras uppå växellådan, och IC-rör gjöras, med dump osv....
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Vi håller på med innsug och grenrör a la "den stora pulstråden".
Inga bilder före allting är klart...
MEN
igår revs toppen för å ersättas med en med igen-svetsade(lödt) kylvattenhål.
Då upptäcktes 2 sprickor i cylinder 2.
Det ser ut som at betongen har fått pressa inn väggen mot kolven. Motoren har varit 120 grader varm, och jag har för mej at den ändrade karraktär nån gång i Fällfors, före rekord-repan på 8,56s. I Narvik i höstas, blåste den kylvattenslangar, men den har inte blåst hål i betongen (som vid Pite-havariet i 2012).
Det enda jag också reagerar på är at när jag ser avtrycket på topplockspackningen efter kylhålet i toppen, var det presis på dom här 2 ställen at kylvattenhålen var närmast cylinderen, typ 0,1-0,3mm utanför kopparringen bara, och uppå resterande toppacknings metallringen (kjør med skärkantpackning utan skärring, utanför kopparringarna).
I teorin har motoren klarat pysa forbi till vatten här, och blåst vattenslangar. När man då inte har full gas, eller stänger av, har det kommit lite vatten (möjligtvis) tilbaka och varit med om å spricka cylinderen... en idé bara.
Bild med sprickor och kolvringsslittasj ner långs sprickorna:
Det som är interessant är t blocket har varit 120 grader varmt, och at jag i cylinder 3, på samma ställen inte har sprickor, men det ser ut som om cylinderen har blivit pressat innåt här också av betongen, för den har en "messingfärgat" rand neröver,- ser ut som extra slitage just där). Dessa ränder går från kylålet där uppe och neråt i cylinderen. Troligtvis hölls cylindrarna ihop av metallet uppe i topp-planet, och där det är kylvattenhål i blocket, spricker det, för där får betongen expandera mer.
Slittasj cylinder 3:
Nu är det inte meningen at motoren skal bli 120 grader varm, och vi har nytt kylsystem för å unnvika detta.
MEN jag tror at betongen i kombination med kopparringarna har skulden i sprickorna. Denna motor är fyld med Moroso block filler. Jag tror den expanderar mer än blocket vid 120 grader. Detta pressar cylinderväggen innut, specielt där det finns kylvattenhål uppe i blockplanet- planet håller ju cylindrarna ihop där uppe, men där vattenhålen i blocken är, tillåts betongen å pressa lite mer isär. Samtidigt ligger kopparringen i et spor med hvassa kanter där, och ringen pressar utåt, så mycke at kopparringen till slut bular innåt. När det då dycker upp vattenångor där, så spricker blocket..
Nu blir det nytt block, med topplockspackning i koppar og dubbla pianotrådar i stället, en i toppen och en i blocket.
Så får vi se om vi hinner bli klar på 2 veckor till första racet i Tromsø....
Det var ju en hel del andra saker som måste gjöras också: montera nya vattenpumpsystemet, nya kylaren, nya bränslepumparna och oljakylaren, allting i en ny låda på sidan av ramen så ingenting fanns plats med på innsidan. Så skal nya IC'en monteras uppå växellådan, och IC-rör gjöras, med dump osv....
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B20 turbo dragster (8.56-blocket också spruckit, hittat
Det är kolvarna som expanderar när de blir varma och de är nog inte så snygga längre.
Du har nog för lite spel, du får upp på minst 15 hundradelar med betong.
Erland
Du har nog för lite spel, du får upp på minst 15 hundradelar med betong.
Erland
B20 turbo dragster (8.56-blocket också spruckit, hittat nu)
Då hadde slittasjet Inte bara varit brevid kylkanalhålen. Kolvspelet var på 0,14mm, och ska funka med betongat. Mer än så, då spricker blocket av kolvslammer istället. Men motoren har varit 120 grader varm en gång, och det syns at betongen har expanderat mer där den har haft möjlighet.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B20 turbo dragster (8.56-blocket också spruckit, hittat
Utan vatten blir det extremt varmt i mitten där 2 avgaskanaler sitter bredvid varandra, ett problem helt klart.
Erland
Erland
B20 turbo dragster (8.56-blocket också spruckit, hittat nu)
Där sprack det dog inte, men framåt mot ettans cylinder. Den har nog dratt lite vattenångor där...
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
B20 turbo dragster (8.56-blocket också spruckit, hittat nu)
När allt går för fullt, kommer ännu mer upp. Plötsligen, när man har fullt upp i garaget, står man här:
Nån som gissar stället?
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Nån som gissar stället?
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: B20 turbo dragster (8.56-blocket också spruckit, hittat
mattias sandgrens lada .
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
B20 turbo dragster (8.56-blocket också spruckit, hittat nu)
Så snabb:D
Hästen till tjejen fick kjäkebensbrott (öppet) och näraste stället från Narvik med hästklinik som var redo, var Umeå.
Blir lite oplanerade bil aktiviteter ikväll. I mårse trodde vi at vi skulle hem, men det blir lite Sävartid till. Hadde varit fränt å fått se lite av er bilar. ....
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Hästen till tjejen fick kjäkebensbrott (öppet) och näraste stället från Narvik med hästklinik som var redo, var Umeå.
Blir lite oplanerade bil aktiviteter ikväll. I mårse trodde vi at vi skulle hem, men det blir lite Sävartid till. Hadde varit fränt å fått se lite av er bilar. ....
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20 turbo dragster (8.56-blocket också spruckit, hittat
smyg dokumenterar du den senaps gula ?
ni är välkomna till värkastan på en kopp kaffe så ska du få se mer B20 grejor
ni är välkomna till värkastan på en kopp kaffe så ska du få se mer B20 grejor
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
B20 turbo dragster (8.56-blocket också spruckit, hittat nu)
Mja, och nu har jag varit bakom ratten på alla dom snabbaste B20-bilarna i världen...
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Re: B20 turbo dragster (8.56-blocket också spruckit, hittat
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: B20 turbo dragster (8.56-blocket också spruckit, hittat
tjena snart dags för en uppdatering är nog inte bara jag som är nyfiken
tror jag
mvh effe
tror jag
mvh effe