Jonas T skrev:ja,go vänner! Nu har man åkt lite och som vanligt så uppstår en del barnsjukdomar. En trilskande spjällägesgivare gav en minst sagt svajande omgång (nu åtgärdat) Kunnig kamrat har varit med ute och mappat på gatan med gott resultat, dock blev det aldrig det där riktiga klippet på högre varv. Sedan i går så såg jag av en händelse att det saknades 2 bultar i avgaskammens kamdrev. Vid närmare kontroll så visade sig att jag glömt dra samtliga bultar i båda kamdreven Så ny vet vi att att man kan justera båda kammarna minst 10grader åt ena hållet utan att det tar i. Hur som helst så rättades detta till och nu kan man gott säga att motorn "vaknade" Helt annan karaktär än gamla 8:a ventilaren. Tändkurvan som jag fick förslag på härifrån har fungerat utmärkt. Frågan är bara om det behövs mer effekt i dagsläget. Släpper hejdlöst på 3:an med gatdäck och på 4:an slirar kopplingen. Vi får se............
MVH Jonas
Fasen va kul det låter! snyggt blev det också
Jag körde 164:an igår! träffas med bilarna nu i veckan, eller ska du till emmaboda?
Jonas T skrev:ja,go vänner! Nu har man åkt lite och som vanligt så uppstår en del barnsjukdomar. En trilskande spjällägesgivare gav en minst sagt svajande omgång (nu åtgärdat) Kunnig kamrat har varit med ute och mappat på gatan med gott resultat, dock blev det aldrig det där riktiga klippet på högre varv. Sedan i går så såg jag av en händelse att det saknades 2 bultar i avgaskammens kamdrev. Vid närmare kontroll så visade sig att jag glömt dra samtliga bultar i båda kamdreven Så ny vet vi att att man kan justera båda kammarna minst 10grader åt ena hållet utan att det tar i. Hur som helst så rättades detta till och nu kan man gott säga att motorn "vaknade" Helt annan karaktär än gamla 8:a ventilaren. Tändkurvan som jag fick förslag på härifrån har fungerat utmärkt. Frågan är bara om det behövs mer effekt i dagsläget. Släpper hejdlöst på 3:an med gatdäck och på 4:an slirar kopplingen. Vi får se............
MVH Jonas
hur mycket laddar du och på vilket sätt skiljer sig effekt kurvan mot 8v?
på vilket laddtryck känns effekten lik toppnoterigarna med 8v?
hur mycket laddar du och på vilket sätt skiljer sig effekt kurvan mot 8v?
Laddar 1,3 i dagsläget och motorn blir stark direkt på ladd gentemot 8 ventilarens mer gummibandsdrag
på vilket laddtryck känns effekten lik toppnoterigarna med 8v?
Tycker nog att denna känns betydligt rappare över lag ex om man står på tomgång och gasar till så är det omedelbart rappt svar och gjorde man så med 8-ventilaren så blev det bara ett baaaaaaah
blev avgastrycket annars?
Med 1.3 ladd så har jag ungefär 0,8 i mottryck (litet 14 hus på HX40)
hur har du ställt org kammarna?
Kammarna står helt standard i dagsläget
vad har du för kopling?
Sachs 654 med dalhemssinter (den fungerade faktiskt OK förra sommaren men nu orkar det inte riktigt, funderar på en 707 med 240mm lamell[/quote]
Kör med ventilerade 940seriens 287mm skivor fram och 240-OK för ventilerade skivor. Det är max vad som går i med 15 tums fälg. Med större fälg så blir det mer att välja på.
kör du med i bak då? org trummor? har 9" axel med stora trummor ibak på min och broms balansen fram/bak e åt skogen.. tar nästan lika bra bak som ifram med org skivorna.
Har ju en 1031 bakaxel med orginalskivor till 240 bak. Det låter som du måste köpa min ställbara Wilwood reduceringsventil till att strypa bakre kretsen . Använde den innan jag skaffade bromsvåg. Fungerar rätt bra faktiskt.
Det är ju så att jag har ägt den här bilen i 11år och man har lagt mycket tid och pengar i den. Så egentligen vill man ju inte sälja den. Kan man få ut en vettig summa för den (egentligen inte spec dyrt om man tittar över vad det skulle kosta samt tiden att bygga en ny) Så är det ändå grundplåten till något som har 8cyl och är tillverkat på andra sidan havet.
Den nye ägaren till Amman köpte slicks och körde fina tider på tävling dock med slirande koppling. Ska bli kul att se hur det går med de däcken samt mer laddtryck och riktig koppling.
Sen har vi numera nytt projekt i Jonas T Garage:
Hur tror ni en 3l 16v på 240 sughästar svarar på lite övertryck
Forts följer............
MVH Jonas T
Senast redigerad av Jonas T den tis aug 22, 2006 10:03 am, redigerad totalt 1 gånger.