Svetsa gjutjärn ?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Ascona_400
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: fre jan 14, 2005 8:02 pm
Ort: Lycksele/Rusksele
Kontakt:

Svetsa gjutjärn ?

Inlägg av Ascona_400 »

Har hört att de ska gå o svetsa gjutjärn, undrar om de går med MIG:en eller om man måste ha pinnsvets eller gas ?
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

det går å svetse gjutjern,MEN en bør ha pinnsvets(profftyp) å skikkeli elektroder.MEN det er no skit å svetse,å elektrodene er SVÆÆÆÆRT :evil: dyre.....50-100 kr stk.kan du produsere dette i annet matriale,så er det BEST :oops: .... er det svært liite som ska svetses,typ 2-3 cm spricka i block eller topp,så går det bra.svetsa en lite bit i taget(1cm) å hamrade det lite med slaggpikkan.
er det exosmanifoil?? gløm det!! :twisted:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Brukar funka me MIG, men de beror ju på. Far med de på Tannbergsskolan och hör med dom där. Dom har säkert pinnar för gjutgärn. Annars går de ju gasa ihop om man har en annan gjutgärnsbit. Men det vill gärna spricka å djävlas. Det är ju bara att prova, men blir ju inte mindre osmart för att man provar. :lol: Du kan förvärma ordentligt med gasen så att det inte blir allt för stora värmeskillnader och spänningar när man kolar ihop de med miggen. Sedan kan man knacka med en mejsel eller slaghacka efter du svettsat för att minska spänningarna som det nämdes i inlägget åvan.
Men man är vell sin bäste dräng...lr hur...hehehehe

Annars kan man trycka dit en Grov portions snus eller det bästa en ettan lössnus prilla. Om du då blandar det med norrmejeriets A-fil får du en stenhård beläggning som tätar de mesta :lol: :lol: :lol: :lol:
Hoppas du tare på rätt sätt Martin....har så lite å göra om dagarna
Rocken´n roll
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Svetsa gjutjärn ?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Ascona_400 skrev:Har hört att de ska gå o svetsa gjutjärn, undrar om de går med MIG:en eller om man måste ha pinnsvets eller gas ?
vad ska svetsas. och vad krävs av svetsfogen?
Ascona_400
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: fre jan 14, 2005 8:02 pm
Ort: Lycksele/Rusksele
Kontakt:

Inlägg av Ascona_400 »

funderar på att laga ett turbogrenrör till en 740, men ja undrar om de är lönt men de skulle va skoj o testa =)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Ascona_400 skrev:funderar på att laga ett turbogrenrör till en 740, men ja undrar om de är lönt men de skulle va skoj o testa =)
om det inte är så seriöst menat försök så kan du slipa bort lite skit sen förvärma det till 2-300grader sen skita dit nåra loppor med miggen sen lindar du indet i lite isolering så det svalnar sakta, kan fungera men rekomenderas igenteligen inte :lol:

du måste pulver sprut svetsa annas (lämnas till gjutjärns svets expert)!
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Ascona_400 skrev:funderar på att laga ett turbogrenrör till en 740, men ja undrar om de är lönt men de skulle va skoj o testa =)
Som jag sa, far och hör med dom på svetsen på tannbergsskolan, dom brukar inte va omöjlig. En bullpåse lr en tårta kan ju va värt.
Rocken´n roll
Amarace
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tis feb 22, 2005 6:37 pm
Ort: Dorotea
Kontakt:

Inlägg av Amarace »

Det brukar gå hyffsat o svetsa gjutjärn med mig, jag har själv svetsat startmotorflänsar och andra fästen som spruckit el gått av, men just avgasrör brukar va jäkligare eftersom det brukar va så "skitigt".
Hasse63
För mycket laddtryck
Inlägg: 336
Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
Ort: Åskilje
Kontakt:

Inlägg av Hasse63 »

Jens eller någon ...funkar det att värma med gasol och nå 200-300 grader, typ vallningsmunstycke eller grövre?
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

Amarace skrev:Det brukar gå hyffsat o svetsa gjutjärn med mig, jag har själv svetsat startmotorflänsar och andra fästen som spruckit el gått av, men just avgasrör brukar va jäkligare eftersom det brukar va så "skitigt".
anledningen till att det är svårt att svetsa gjutjärnsgrenrör och gärna vill spricka beror på att kolet förviner ur järnet pga värmen

finns specielt till sats material till TIG man kan svetsa gjutjärn med
brukar hålla ok.. ,linda in i isolering och låt kalna sakta som jens sa

funkar även bra med gjutjärns pinnar till pinna svetsen

snik varianten är pinnar för rostfritt innehåller mycket nickel=segt
med lite tur håller det

Det är mycket viktigt att slipa rent NOGA samt slipa ur ett spår att svetsa i!


MIG är ej att rekomendera svetsen utvigdas mindre än gjutgärnet=det spricker

//erik
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Y »

Man kan väll även gräva ner det i en sandlåda om jag inte minns fel :?:
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Det går svetsa med både pinne och tig. Det skall vara nickelelektrod.

Förvärmning och långsam nedkylning rekommenderas.
Vanlig gasol räcker till förvärmningen...

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
sonfrabest
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: lör maj 14, 2005 10:32 am

svetsa

Inlägg av sonfrabest »

Viktigt att tänka på när man ska "slipa" är att men använder roterande fil och icke kapskiva eftersom porerna fylls med skit.
När man sedan svetsat är det bra att "knacka" svetsen med "hackspett" = fin svets och hållbart.

Mvh.
ridern
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: tis maj 10, 2005 8:10 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av ridern »

polarn min brukar förvärma dom hela i ugnen på max värme för att få en jämn värmerördelning. Vet inte om det är att rekomendera men för honom har det fungerat.
//Rickard Eriksson

/Porsche 911 -65
Lonewolf
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis maj 09, 2006 9:13 am
Ort: Gotland

Inlägg av Lonewolf »

Reparera gjutjärn


Är det ett öra av, blästra bitarna, bulta grenröret på ett tjockt bandjärn,gör en djup v-fog,kapa ett 200l helfat längs med,
ta en halva, fyll med "långsamt" brinnande kol,
Tänd på, lägg i grenröret,låt det bli riktigt hett, hårdlöd skadan, låt grenröret ligga i tills glöden slocknat, alltså dagen efter, värma upp det långsamt och låta det svalna långsamt ca 12tim. är nyckeln för att slippa sprickor, och härdade områden som inte går att bearbeta om man bara löder eller svetsar direkt.
Fick det här tipset av en jänkare som lagar toppar så här när dom portar hål i kanalerna.
//John
Skriv svar