hitta fem fel? jens vega start (uppdaterigar 2014)

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: hitta fem fel? jens vega start (snackat med snowball rac

Inlägg av johan johansson »

Jag har snackat lite med Janne med. Fick lite tipps om mina däckskaksproblem, han trodde det skull hjälpa att flytta om stagen lite. var där och köpte lager till bakaxeln då ett gett upp i sundsvall.
volvo pv 53 16v
Crille Landskrona
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån aug 08, 2011 9:57 pm
Ort: Landskrona

Re: hitta fem fel? jens vega start (snackat med snowball rac

Inlägg av Crille Landskrona »

Hej. Vet inte om ni har kollat nitroz webbtv, där är tre avsnitt som behandlar chassi
det kan kanske ge något tips.
Hälsn Crille.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (snackat med snowball rac

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag har kollat det flera gånger :thumbright: och om du inte tänkt på det så är jörgen här på forumet samma duktiga kille som förklarade det mesta i det programmet :thumbright:
Crille Landskrona
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån aug 08, 2011 9:57 pm
Ort: Landskrona

Re: hitta fem fel? jens vega start (snackat med snowball rac

Inlägg av Crille Landskrona »

Ok det visste jag inte, jag är ny här. Det ser ut som om det är för lite effekt precis i startögonblicket, jag hade liknande problem med min PV 10,5" med cheva BB i starten
men efter mer effekt och lustgas i starten försvann problemen utan att ändra i bakvagnen.
Nu har bilen stått still i flera år men skall förhoppningsvis ut till nästa sommar :D
Hälsn, Crille.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (snackat med snowball rac

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej en ny film från mattias här från fällfors i år på min bil i starten. i denna repa 1.32 i 60 fot. vist är bakvagnen väl aggressiv? skulle jag höja fjäder raten lite bak? höja wheele barsen? väldigt nära att det börjar spinna eller gå snett. stödhjulen ser ut att va i lite olika höjd med i starten?


3.22 in i filmen se i 720 läge elelr 1080 http://youtu.be/88ARtBdx-uA

vad tror ni?

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag hittade kärvningar i hjulupphägningen fram.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Martin H »

Vad har du för justermöjligheter fram på stegarna? Även med senaste chassie o nya däck så går det väl inte att åka så mycket fortare 60 fot med den effekten?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Jens Gustavsson »

inga eller jag kan ju höja och sänka bilen för att ändra IC punkten lite.

jo jag känner det går att åka fortare det känns inte rätt på nått vis?? men jag håller på att jobba med framvagnen det va mycket kärvningar där sen i kväll ska jag ta ett mek på bakvagnen. tror jag kortar stagen till wheeli-barsen så jag kan justera upp den lite högre (max höjd nu 13cm från marken) så de inte påvärkar däck trycket i starten. tror inte den stegrar så mycket högre?? jag ska ställa på de sista på returen på dämparna bak också så den är maxad.

mvh jens
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Martin H »

Ok. Vad menar du med att ställa på returen. Min= lättare att dra ut el Max = trögare att dra ut = 50/50?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag vill ha så den går trögare att dra ut än att trycka ihop. igenteligen ganska ointressant hur förhålandet är? det måste finnas nått bättre sätt att mäta inställningarna på typ mm/sekund vid en viss dragkraft?? (ca 60% retur/40 kompretion tidigare)

nu blir den ca 30% trögare att dra ut iallafall än tidigare, hoppas den inte slår ned däcket riktigt lika hårt nu som på filmen.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad tror nova jörgen om filmen ? :)

jag har iallfall ställt på dämparna bak nu och höjt de korta wheele barsen från 13cm till 17cm så de inte ligger och stör bakhjulen. med så korta så är det mer ett skydd för att inte slå sönde framvagnen inte för att åka på i vanliga fall tror jag?
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Nova Jörgen »

Jens Gustavsson skrev:vad tror nova jörgen om filmen ? :)

jag har iallfall ställt på dämparna bak nu och höjt de korta wheele barsen från 13cm till 17cm så de inte ligger och stör bakhjulen. med så korta så är det mer ett skydd för att inte slå sönde framvagnen inte för att åka på i vanliga fall tror jag?
Hej har kollat filmen...flera gånger!!!
Sen garagekväll igen, återkommer i morron med mina synpunkter :)
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Jens Gustavsson »

:thumbright:
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Bjorn C »

jag är ingen expert alls på dragracingbakvagnar men nyfiken på lära mig mera och de ska bli intressant att höra jörgens svar

jag kollade filmen många gånger och nu har ju säkert både fredde å vit audin 4 link och de är ju annolunda mot stegar men de jag med min bristande kundskap får fram är att stöddämparna på vegan fjädrar ut väldigt lätt
de ser ut som att dom bottnar i utdraget läge om man kollar på filmen så blir de ett stumt ryck i karossen så kofferten öppnar sig typ en cm och först då drar de ner bakändan
på freddes volvo drar den ner rumpar direkt och speciellt på vit audin och der ser ut som dom kör ganka hårda retur justeringr på dämparna
man ser även att fälgarna trycks ner lite mot alsfalten men kanske inte lika mycket som vegan
fast bakvagnen har ju en del andra inställningar också så de är säkert mera saker som påverkar som stagenas plasering och längd samt hur framvagnen är justerad

finns en röd pv från piteå med vit 5a som brukar köra på en dag på strippen och jag brukar altid be folk kolla på hur den bakvagnen fungerar för de suger som bara fast röven mot backen å så sticker den helt utan nå konstigheter och de ser så naturligt ut bara

ett som är säkert dock är att ögat missar en hel del och de är väldigt intressant att se filmerna i slowmotion

jag hade kanske inte så mycket att komma med utan bara lite funderingar
mvh
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Nova Jörgen »

Det här är vad jag ser och hör från "slow motion" repan

1.Trans Braken släpper
2.Våldsamt snabb/hård chassi separation. (den är alldeles för hård) (tar utfjädringsvägen slut?)
3.Slicksen komprimeras alldeles för mycket. (blir anliggningsytan felaktig av den hårda "attacken"? antagligen eftersom det låter som det spinner till direkt )
4.Fjädringen komprimeras igen. Samtidigt så börjar slicksen återgå till rund form ( det blir en studsbolls effekt )
5.Fronten börjar resa sig. (det är bra) (nu greppar det igen ett kort ögonblick)
5a.Bilen börjar röra sig framåt
6.Det finns fortfarande tillräckligt med effekt/vrid för att det på nytt gör att chassit separerar, vilket gör att slicksets tryck mot underlaget blir större. det greppar ett mycket kort ögonblick och blir en ny "studsbolls effekt" (sedan tar fjädringsrörelsen slut, än en gång, det spinner till )
7.Framhjulen ramlar ner på backen p.g.a. att greppet försvinner igen. (det vore bättre om dom "hängde" uppe lite till)
8.Nu börjar det bli svårt att se på videon, men här verkar chassit lugna ner sig och det greppar, nu har bilen även fått upp lite fart vilket hjälper till.

Jag hör att det skriker till om slicksen minst två gånger när bilen går iväg.

Att lugna ner attacken på bakdäcken i startögonblicket är första steget. Det finns flera saker att prova:
Ställa returen på stötdämparna hårdare.
Flytta fram och/eller ner Instant Center (IC) (svårt på Jens bil med stegar om det inte finns några justerhål kvar neråt)
Hårdare bakfjädrar.
Lägre startvarv
Mindre totalt utväxlingsförhållande (t.ex. "längre" etta eller något mindre bakaxel utväxling) (jag skulle försöka med "längre" etta)

Jens.
Krita hjulen på Wheelie Barsen så du ser om och hur hjulen går i banan.
Du var redan inne på det här och vi pratade om det förut, hur mår bakstötdämparna???
Gör en fattigmans stötdämpar sensor bak. Knyt ett snöre mellan övre och nedre stötdämpar infästningen t.ex. Snöret ska vara så kort att det går av precis innan full utfjädring i bak. Då vet du om fjädringsvägen räcker till eller inte. ( Tipset fick vi av Dave Morgan på hans chassi seminarium. Han föreslog tandtråd. Den töjer sig nästan ingenting innan den går av :hihi: )

Köp nya slick det är färskvara, jag bytte alltid till nya inför varje säsong. Ett billigt sätt att inte "jaga sin egen svans" när man justerar chassi och jagar tider.

Nu mot garaget så jag får ihop "raggarbilen" inför semestern.

Med vänlig hälsning.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Skriv svar