Lista över längd på stötdämpare?

Modifieringar och tips
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Lista över längd på stötdämpare?

Inlägg av awes »

Finns det något enkelt sätt att hitta längder på stötdämpare?
Jag behöver ett par bak stötar som är 38cm max i utdraget läge. Med "ögla" i båda ändarna (som volvo 240).

Jag har sökt som en galning och jag hittar bara andra som frågar samma sak, inga svar (mer än "åk till Biltema med en tumstock...").
Anders
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: Lista över längd på stötdämpare?

Inlägg av awes »

Har inte hitta en komplett lista men på ett 4x4 forum hade dom angivit en stötdömpare som förmodligen funkar för mig. En SAAB 99 bak som är 38.5 lång och har ögla i båda ändarna.
Anders
svinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: fre jun 18, 2010 4:18 pm
Ort: Timrå

Re: Lista över längd på stötdämpare?

Inlägg av svinto »

Monroe brukade ha en pdf-katalog med dimensioner i, men nu hittar jag den inte...
Jan van Vurpa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jan 07, 2009 8:16 am
Ort: Seattle, WA USA
Kontakt:

Re: Lista över längd på stötdämpare?

Inlägg av Jan van Vurpa »

awes skrev:Har inte hitta en komplett lista men på ett 4x4 forum hade dom angivit en stötdömpare som förmodligen funkar för mig. En SAAB 99 bak som är 38.5 lång och har ögla i båda ändarna.
Tyvärr har 99:an pinne topp o botten -----som brukar vara massakerat på botten sidan från grus-sprut.
900 har ögla- på nede insfästningen--med stål hylsa valkaniserat i... och pinne top M10 x 1 gängor.

96 o 99 front har ögla-ögla topp o botten...
(jag byggar stötdämpare och fjädring för rally bilar----och är Saab rally dåre sen flera deccenier)
Senast redigerad av Jan van Vurpa den mån aug 19, 2013 3:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jan van Vurpa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jan 07, 2009 8:16 am
Ort: Seattle, WA USA
Kontakt:

Re: Lista över längd på stötdämpare?

Inlägg av Jan van Vurpa »

awes skrev:Finns det något enkelt sätt att hitta längder på stötdämpare?
Jag behöver ett par bak stötar som är 38cm max i utdraget läge. Med "ögla" i båda ändarna (som volvo 240).

Jag har sökt som en galning och jag hittar bara andra som frågar samma sak, inga svar (mer än "åk till Biltema med en tumstock...").
Vad håller du på med? mer detaljer, bil , typ? Användning?

Budgeten? (detta typ fråga är min dagliga bröd)
Sök på Google Bilder för ''JVAB suspenders''
Här är en glada kund:
Bild
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: Lista över längd på stötdämpare?

Inlägg av awes »

Tack för svaren.
Jag kanske sa fel om bil/fram-bak. Biltemas 70-632 hade ögla-ögla och 38.5 cm.

Projektet är just nu budget, och målet är bara att få bilen genom regbesiktning först.
Är en Taunus P3 -63 med volvo bakvagn, framvagn motor och låda. Lite info här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62893
SFRO besiktigad som ombyggd (SFRO besiktning redan gjord)
Anders
Jan van Vurpa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jan 07, 2009 8:16 am
Ort: Seattle, WA USA
Kontakt:

Re: Lista över längd på stötdämpare?

Inlägg av Jan van Vurpa »

63:a!!?? nu ser jag! Volvo rödblock...nåååå okej, det är större än lilla V4an.

Okej bak stötisar... du valde orginal dealr från Volvo verkar det och det finns en gaska stot hävarm som stötisar måste brottas med... Nu just på fingerspets har jag inte Volvos längd c-c men tror dom är en smula längre än 96-99s fram.
Men inshimsningen orginal är helt olikt... Och sen om vad du vill är kortare, då måste du välja lite stummare fjader, och stummare 'einstellung' att kompensera för minskat slag..
Ärligt talat alla min arbete in fjädring o inställning har altid varit andra riktning pga min färra sjukdom som cross-dåre (även svenska språket växte ut från cross-sjukan...jag boode i Stockholms traken, mest på söder men oxo hella vägen uppe in Lappland (enlight klubb kompisar) också kånt som Upplands-Väsby....tom lärde en bra bit från Kenta Öhlin, han av Öhlin Racing genom ett kontrakt vi hade att bygga svets-automat att svetsa på botten delen av stötdämparna just innan försäjlning böjade in vårkanten '76) (det är oxo varfär stavningen o grammatiken är ska vi säga lite rostig...det är över 35 år och två andra främmade språken emellan)

Jag minns Volvo är i runda siffor 17 tum och saab 15 tum eller Saab 38,5cm och 43,2cm respektiv...
Vad vill du_?
Måste det vara kortare?
Det finns en GM-Chev stötis some are nära Saabs och jag har använt dom som test, och är nästa säkert jag har nåra på hyllan begangnade....ska jag titta... inställningen är inte helt dum------lite mjuk på kompression sida men inte heskt mjuk, bara lite....och på tredje hand din bil kommer att vara lättare än 240:an så det kompensera lite.

Ska jag gå o försök att gräva fram dom? dom blir billigt och vi har post Paket som är fasta pris...

Du kan passa på och inskaffa ett fin stål svänghjul smtidigt för ett par tusen billigare än därborta.... :thumbright: (vi lever inte så flott härbota som alla lever i Sverige)
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: Lista över längd på stötdämpare?

Inlägg av awes »

Jan,
tack för erbjudandet men jag skaffade dom där Biltema dämparna för nu.
När vi sedan skall försöka få still på grejjorna så kanske jag återkommer, men just nu är målet enbart att få den körbar för besiktning.
Anders
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Lista över längd på stötdämpare?

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Lyfter tråden då jag också letar dokumentation på bakstötdämpare och längder.
Ögla nere, pinnbult uppe. Ska ut och skruva lös det som sitter och mäta.

Nån som har nån gammal katalog? Har det för att det fanns förr...
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Lista över längd på stötdämpare?

Inlägg av Thunderbo1t »

Gabriel (eller KYB?) hade en gigantisk lista med mått och dimensioner på nätet, åtminstone förut. (för USA marknaden)
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Lista över längd på stötdämpare?

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Lyfter tråden igen, hittade den här. Precis vad jag letade efter.
Finns tabeller efter bilmodellerna dom visar stötdämpare per artikelnummer och vilka bilar de passar på, sen finns även längdtsbeller ännu längre bak.

http://www.gabriel.co.za/downloads/gabr ... ow-res.pdf
Skriv svar