Cheva 350 vill inte gå bra
Cheva 350 vill inte gå bra
I våras vart jag med en Cheva Monte Carlo från 1974 med 350 motor. Bilen hade då en Holley 2-ports förgasare av snikmodell. Bilen fungerade bra vid normal körning men hade en hög tomgång och kunde vara lite svår vid långa rödljus. Och fungerade inte i mer än 15 minuter på crusing innan den dog.
För att råda bot på detta köptes en Rochester Quadrajet och ett 4-ports gjutjärns insug. Förgasaren renoverades och kalibrerades av Q-jet i bålstad. Men det vart snarare sämre än med 2-portaren. Finns inget möjlighet att ställa tomgången på under 1100 varv/min och för att lyckas med det måste blandskruvarna vara mycket ute och hög förtändning.
Det blir ett grymt lågt vaccum också. Vad jag har förstått ska man ha runt 17-20 in/hg men jag får bara 5-8. Detta problem fanns redan med 2-portaren.
För att råda bot på detta köptes en Rochester Quadrajet och ett 4-ports gjutjärns insug. Förgasaren renoverades och kalibrerades av Q-jet i bålstad. Men det vart snarare sämre än med 2-portaren. Finns inget möjlighet att ställa tomgången på under 1100 varv/min och för att lyckas med det måste blandskruvarna vara mycket ute och hög förtändning.
Det blir ett grymt lågt vaccum också. Vad jag har förstått ska man ha runt 17-20 in/hg men jag får bara 5-8. Detta problem fanns redan med 2-portaren.
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 505
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Cheva 350 vill inte gå bra
Låter som insugsläckage? Spraya startspray runt insuget och kolla om varvtalet ändras.
Har du kopplat i Vakuumslangen till fördelaren?
Har du kopplat i Vakuumslangen till fördelaren?
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Re: Cheva 350 vill inte gå bra
Har provat med startgas utan resultat. Felet fanns både med 2-port och 4-port så jag har ju bytt insug där mellan.
Jag har provat med och utan slangen till fördelaren. Ingen direkt skillnad. Har också kopplat loss och pluggat alla vaccumslangar från insug/förgasare för att utesluta läckor där.
Jag har provat med och utan slangen till fördelaren. Ingen direkt skillnad. Har också kopplat loss och pluggat alla vaccumslangar från insug/förgasare för att utesluta läckor där.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1067
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Cheva 350 vill inte gå bra
Läckande insugsventil? Det kan bero på feljusterat ventilspel om man har tur.
Läckande EGR kanal?
Nedgången kamaxel?
Jag skulle justera "ventilspelet" (hydraulkam) och sedan göra ett kompressionsprov.
Läckande EGR kanal?
Nedgången kamaxel?
Jag skulle justera "ventilspelet" (hydraulkam) och sedan göra ett kompressionsprov.
Re: Cheva 350 vill inte gå bra
Kan också tillägga att fast man har hög tomgång med neutralen i sjunker den så mycket att bilen dör när driven läggs i.
Får gå igenom ventilerna imorgon.
EGR är borta
Hur vet jag om kamen är sliten?
Får gå igenom ventilerna imorgon.
EGR är borta
Hur vet jag om kamen är sliten?
Re: Cheva 350 vill inte gå bra
"Kan också tillägga att fast man har hög tomgång med neutralen i sjunker den så mycket att bilen dör när driven läggs i."
kan vara flera grejer...du har alltså uteslutit vakumläckage
Om du har taskigt vakum och behöver hög förtändning så tyder det på en vass kamaxel.
börja med att kolla att, med vakum urkopplat, kontrollera att vikterna i fördelaren inte börjat reglera tändförställningen på tomgång. Det kollar du med en tändinställningslampa.
Har tändningen börjat reglera med vikter och/eller vakumregleringingen precis börjat reglera på tomgång så får man sånna tråkiga egenskaper som att motorn står på näsan när man lägger i drive. (jag har lidit och lider till viss del fortfarande av det)
vad som i så fall händer är att när drive läggs i så sjunker tändningen när driven läggs i och med sänkt tändning så sjunker varvtalet ännu mer
kan vara flera grejer...du har alltså uteslutit vakumläckage
Om du har taskigt vakum och behöver hög förtändning så tyder det på en vass kamaxel.
börja med att kolla att, med vakum urkopplat, kontrollera att vikterna i fördelaren inte börjat reglera tändförställningen på tomgång. Det kollar du med en tändinställningslampa.
Har tändningen börjat reglera med vikter och/eller vakumregleringingen precis börjat reglera på tomgång så får man sånna tråkiga egenskaper som att motorn står på näsan när man lägger i drive. (jag har lidit och lider till viss del fortfarande av det)
vad som i så fall händer är att när drive läggs i så sjunker tändningen när driven läggs i och med sänkt tändning så sjunker varvtalet ännu mer
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Cheva 350 vill inte gå bra
Du kan ha en "vass" kam i motorn som stänger insugsventilen sent och ger låg dynamisk kompression, och dåligt fungerande förgasare på lågvarv..
Det du beskriver är typiska symptom på alltför "vass" kam. Att det blev sämre med 4-portaren i. st. f. 2-portaren stämmer också...med den större förgasaren blev hastigheten ännu lägre på insugsluften...och förgasaren fungerade ännu sämre...och blandningen blev ännu sämre.
Byt till snällare kam, eller steppa upp statiska kompressionen rejält är mitt tips.
Det du beskriver är typiska symptom på alltför "vass" kam. Att det blev sämre med 4-portaren i. st. f. 2-portaren stämmer också...med den större förgasaren blev hastigheten ännu lägre på insugsluften...och förgasaren fungerade ännu sämre...och blandningen blev ännu sämre.
Byt till snällare kam, eller steppa upp statiska kompressionen rejält är mitt tips.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Cheva 350 vill inte gå bra
kan inte rochester.. även om det är en bra gasare så efter vad jag förstått så skall den vara kinkigare på vakum än en holley.
Alltså en holley borde klara det bättre så länge den inte har reversed idle, utan är av den klassiska typen.
Alltså en holley borde klara det bättre så länge den inte har reversed idle, utan är av den klassiska typen.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Cheva 350 vill inte gå bra
Har mätt tiderna på kamen och den verkar vara ganska vass. Får ta och byta den och hoppas på bättre resultat.
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 505
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Cheva 350 vill inte gå bra
Vad fick du för värden då du mätte?
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Re: Cheva 350 vill inte gå bra
Har kört många 350 med vass kam och man brukar måsta köra med hög tändning och lite utslag körde med ca 10graders utslag från 28grader på tomgång till 38grader efter 3000varv. kan inget om rockorkestrar kör holley och man måste labba mycket med tillskottsventiler samt accpump för att få dem att gå riktigt bra
Sen är ju kul med vass kam
Sen är ju kul med vass kam
Nova ss -66 12,56 176km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Cheva 350 vill inte gå bra
gör ett enkelt kompa test så ser du om det står rätt till i alla burkar. glöm inte att hålla full gas.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/