Svetsa gjutjärn ?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
N86ers
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: sön jul 10, 2005 8:42 pm
Ort: Skövde

Inlägg av N86ers »

de finns många olika knrp för att svetsa gjute bra.. ett är ju med pinne och förvärmning till 200 - 300 grader (är du osäker på temp så finns de pennor för detta) och svetsa lite i taget. 2. samma sak fast du "hammrar" ut svetsen så spänningarna släpper. svetsa aldrig längre än 2 - 3 cm i taget annars brukar de spricka.
VOLVO PV-65
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: lör mar 04, 2006 1:02 am
Ort: Dalarna

Gjutjärn

Inlägg av VOLVO PV-65 »

Går även att kallsvetsa med en pinne som heter Castolin-44.
Se upp med värmen bara.
Användarvisningsbild
r3c
För mycket laddtryck
Inlägg: 344
Blev medlem: ons maj 11, 2005 10:01 pm
Ort: Borås

Inlägg av r3c »

ergu skrev:
Amarace skrev:Det brukar gå hyffsat o svetsa gjutjärn med mig, jag har själv svetsat startmotorflänsar och andra fästen som spruckit el gått av, men just avgasrör brukar va jäkligare eftersom det brukar va så "skitigt".
anledningen till att det är svårt att svetsa gjutjärnsgrenrör och gärna vill spricka beror på att kolet förviner ur järnet pga värmen

finns specielt till sats material till TIG man kan svetsa gjutjärn med
brukar hålla ok.. ,linda in i isolering och låt kalna sakta som jens sa

funkar även bra med gjutjärns pinnar till pinna svetsen

snik varianten är pinnar för rostfritt innehåller mycket nickel=segt
med lite tur håller det

Det är mycket viktigt att slipa rent NOGA samt slipa ur ett spår att svetsa i!


MIG är ej att rekomendera svetsen utvigdas mindre än gjutgärnet=det spricker

//erik
och inte att förglömma "att man knackar svetsen" riktigt alltså svetsar 1 cm med ex gjutjärnspinne, sedan knackar ut den med ex en huggmejsel så att det utvidgar sig, sedan svetsar 1 cm, knackar osv
Användarvisningsbild
turbo.bmw
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: tis maj 23, 2006 11:08 pm

Inlägg av turbo.bmw »

är det nån som provat eller gissar ni bara. ja brände på mitt med biltemas mag svets, har modiferat det rätt mycke (mycke svets fogar)
o det har hållt hur bra som helst...?`


MVH
Användarvisningsbild
r3c
För mycket laddtryck
Inlägg: 344
Blev medlem: ons maj 11, 2005 10:01 pm
Ort: Borås

Inlägg av r3c »

turbo.bmw skrev:är det nån som provat eller gissar ni bara. ja brände på mitt med biltemas mag svets, har modiferat det rätt mycke (mycke svets fogar)
o det har hållt hur bra som helst...?`


MVH
vi svetsade avgashuset på min turbo, samt att kompissen har svetsat grenrör m.m, med bra resultat, har ej spruckigt, så det är inga gissningar ,däremot så har jag tigat gjutjärn utan något vidare resultat (fel prylar)
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Svetsa gjutjärn ?

Inlägg av loop »

Nu ska jag göra ett ordentligt trådlyft. Svetsa förbränningsrum i gjutjärnstopp. Inte laga utan lägga till material. Hur?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Svetsa gjutjärn ?

Inlägg av Kadett4wd »

Flamsprutning?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
nalletill1000
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
Ort: Slidell. LA. USA.

Re: Svetsa gjutjärn ?

Inlägg av nalletill1000 »

Denna kille verkar till att fa till det.
https://www.youtube.com/watch?v=NXqVO6hFEUI
kax
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: ons feb 28, 2007 9:55 pm
Ort: Tämta

Re: Svetsa gjutjärn ?

Inlägg av kax »

Svetsade inte norrback förb,rummen på en pintotopp med miggen, förvärmde, hög ström och korta intervaller, finns en tråd nånstans här.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Svetsa gjutjärn ?

Inlägg av loop »

Kadett4wd skrev:Flamsprutning?
Har sett en hel del bilder på toppar till Ford Pinto där man svetsat i förbränningsrummet och det är inte flamsprutat. Men det är två saker som gör att jag inte frågat i engelska forum, 1 dom säger alltid att man ska ringa och prata med nåt företag. 2 min engelska är inte så bra.


Ska söka efter tråden med Norrback
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Svetsa gjutjärn ?

Inlägg av Ferken »

hade en spricka i blocket, provade att tiga men det gick skitdåligt, slutade med silverlod håller änn idag ;) fast ett grenrör är det nog inte så passande
Fredrik
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Svetsa gjutjärn ?

Inlägg av marmander »

Flamsprutning funkar nog bäst, det är liksom gjort för ändamålet mer eller mindre. Tyvärr är prylarna dyra, åtminståne Castolin Eutalloy, går säkert modda en AGA X11 med hjälp av någon toppmatad färgspruta som matning av pulvret (bör kanske ha en "disclaimer" att det sker på egen risk ;) ?).

Jag flamsprutade min genomportade insugskanal på B30'n... Förvärmde till närmare 400 grader och lindade sedan in den i isolering och lät den vara där i till dagen efter. Har även TIG-svetsat i gjutjärn med gott resultat, förvärmt och kört med vanlig 308 rostfritt, men det beror på vilket gjutstål det är. Kan gå illa det också.

Precis som sagts tidigare i tråden;
Generellt är det någon form av nickel-tillsats eller aluminiumbrons ihop med förvärmning och långsam avkylning som ger bäst resultat. Finns historer som säger att bonnen svetsat ihop blocket på traktorn med MIG/MAG utan bekymmer också, men kanske inget man kan rekommendera till den som vill göra en seriös racetopp (antar att det är det när man börjar fylla förbränningsrum).
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Svetsa gjutjärn ?

Inlägg av hauge »

finns två skolor
1 den gamla: förvärm ....svetsa och låt svalna sakta-sakta
2 den lite moderna: kallsvetsa korta sträckor med nickelelektrod och picka svetsen medans den svalnar. Man skall kunna lägga handen på innan man svetsar vidare. Esab har tagit fram elektroder för just den tekniken.


(3? någon nämnde en speciell elektrod )
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar