Norrlands reglementet 2014
Norrlands reglementet 2014
Vi är tidigt ute med lite ändringar inför nästa
sesång.
Efter att ha pratat med dom flesta som kör så kom vi
fram till detta.
50cc
50cc+0,5mm (fart,fläktkyld) (överladdning ej tillåten tex. gas,turbo,nitro)
Endast macksoppa (pump) 95,98,E85,V-power
"standardmoped" moped & motor med tillverk. start -85 och tidigare.
Ej modifierad(swing,chassi) (Förlängd sving,ram eller ändrad vinkel på styrkrona ej tillåtet)
Motor: fritt antal växlar,behöver ej vara svensksåld.
Ej wheelibars,ej lättad ex.lysen,skärmar,dyl (lysen behöver ej fungera och heller inte vara original)
skall finnas. (ska se ut som en moped) (skärmar behöver inte heller vara original)
Stötdämpare får stummas eller ersättas av profilrör
Kjedjeskydd skall finnas.
Motordonation tillåtet.(innom års.mod)
Ex.cresent ram och honda motor
Ljudämpare skall finnas.
70cc
Samma som 50cc reglementet förutom
70cc+0,5mm max
90cc
Samma som 50cc reglementet förutom
90cc+0,5mm max
Pro mod
Fri cubik gräns. Fri trimmning överladdning tillåten.
Dock moped block >85 (Motor behöver inte vara sv.såld)
Fri transmittion
Fritt bränsle
Fart, fläkt och vattenkylda tillåten.
Ram = fritt (egentillverkad)
Hjulbas max 2meter cc
Wheelibars tillåtet
Open challenge
En klass för monkeys,fiddys + nyare mopeder
Max 200cc.
Säkerhet:
Alla mopeder ska ha minst en fungerande broms
dock på bakhjulet.
Och ska kunna framföras säkert
(inge tokglappande svingar,ej ramar av bamburör)
För föraren gäller detta:
Godkänd hjälm typ mc ej "vurpållon"
heltäckande klädsel,handskar ej tofflor.
Arrangören ser gärna att ni andvänder
ryggskydd.
Vi synes till sommarn
Lycksele Pöjjka !
sesång.
Efter att ha pratat med dom flesta som kör så kom vi
fram till detta.
50cc
50cc+0,5mm (fart,fläktkyld) (överladdning ej tillåten tex. gas,turbo,nitro)
Endast macksoppa (pump) 95,98,E85,V-power
"standardmoped" moped & motor med tillverk. start -85 och tidigare.
Ej modifierad(swing,chassi) (Förlängd sving,ram eller ändrad vinkel på styrkrona ej tillåtet)
Motor: fritt antal växlar,behöver ej vara svensksåld.
Ej wheelibars,ej lättad ex.lysen,skärmar,dyl (lysen behöver ej fungera och heller inte vara original)
skall finnas. (ska se ut som en moped) (skärmar behöver inte heller vara original)
Stötdämpare får stummas eller ersättas av profilrör
Kjedjeskydd skall finnas.
Motordonation tillåtet.(innom års.mod)
Ex.cresent ram och honda motor
Ljudämpare skall finnas.
70cc
Samma som 50cc reglementet förutom
70cc+0,5mm max
90cc
Samma som 50cc reglementet förutom
90cc+0,5mm max
Pro mod
Fri cubik gräns. Fri trimmning överladdning tillåten.
Dock moped block >85 (Motor behöver inte vara sv.såld)
Fri transmittion
Fritt bränsle
Fart, fläkt och vattenkylda tillåten.
Ram = fritt (egentillverkad)
Hjulbas max 2meter cc
Wheelibars tillåtet
Open challenge
En klass för monkeys,fiddys + nyare mopeder
Max 200cc.
Säkerhet:
Alla mopeder ska ha minst en fungerande broms
dock på bakhjulet.
Och ska kunna framföras säkert
(inge tokglappande svingar,ej ramar av bamburör)
För föraren gäller detta:
Godkänd hjälm typ mc ej "vurpållon"
heltäckande klädsel,handskar ej tofflor.
Arrangören ser gärna att ni andvänder
ryggskydd.
Vi synes till sommarn
Lycksele Pöjjka !
Senast redigerad av Magnus.w den mån apr 07, 2014 5:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Norrlands reglementet 2014
Bra att ni kommer med Info så snabbt , förenklar då man velar mellan olika byggen.
Såg på Sixten att "stockholmarna" ville ha gemensamt reglemente vad hände med den diskutionen ?
De var ju inte precis frågan om någon kompromiss från deras sida om jag förstod det rätt..
Med vänlig hälsning, Jocke
Såg på Sixten att "stockholmarna" ville ha gemensamt reglemente vad hände med den diskutionen ?
De var ju inte precis frågan om någon kompromiss från deras sida om jag förstod det rätt..
Med vänlig hälsning, Jocke
Re: Norrlands reglementet 2014
det sket sig väl när vi inte ville ha nitro i veteran klasserna
Re: Norrlands reglementet 2014
Nämen ojdå plötsligt blev svajjen kvalificerad att köra i 70cc klassen.....
Det vart ju bra...... Om jag nu fick ut tummen nångång å kom upp å körde utan att ha en massa ursäckter...lmao
Det vart ju bra...... Om jag nu fick ut tummen nångång å kom upp å körde utan att ha en massa ursäckter...lmao
Banrace: Rambygge Dbs Sport lättad, sänkt, 94% klar.. Dragrace 100m ~6.4 sek
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.
Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.
Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Re: Norrlands reglementet 2014
Jag har inte hört ett knysst från dom som håller på med reglementet baraJockeH skrev:Bra att ni kommer med Info så snabbt , förenklar då man velar mellan olika byggen.
Såg på Sixten att "stockholmarna" ville ha gemensamt reglemente vad hände med den diskutionen ?
De var ju inte precis frågan om någon kompromiss från deras sida om jag förstod det rätt..
Med vänlig hälsning, Jocke
att dom skriver "vad säger ni" .
Så vi kör på som vanligt
/Magnus.
Re: Norrlands reglementet 2014
Så vi kör på som vanligt
/Magnus.
Var bara kul att höra, om man klarar av att köra mot sina egna tider i första hand så kan både vi och dem köra på båda ställena
/Magnus.
Var bara kul att höra, om man klarar av att köra mot sina egna tider i första hand så kan både vi och dem köra på båda ställena
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: ons apr 04, 2012 8:59 pm
Re: Norrlands reglementet 2014
Hej, jo vi föreslog att norrlandsavdelningen skulle ansluta sig till våra regler helt o hållet vilket säkert inte uppskattades av alla.
Motiveringen e då att många har byggt o bygger efter våra regler i dag o sen 10år tillbaka...de tycker vi väger ganska tungt samt att många skulle få sadla om rejält för att kunna fortsätta tävlandet om vi gör större ändringar.
Nu när vi sett o förstår era regeländringar inför 2014 så har vi ett Par kompletterande frågor: hur många deltagare ere som brukar komma på era tävlingarna? vilket e svårt o få grepp om när samma namn dyker upp i alla klasser o vilken säsong i ordningen kör ni organiserade moppetävlingar?
LL
Motiveringen e då att många har byggt o bygger efter våra regler i dag o sen 10år tillbaka...de tycker vi väger ganska tungt samt att många skulle få sadla om rejält för att kunna fortsätta tävlandet om vi gör större ändringar.
Nu när vi sett o förstår era regeländringar inför 2014 så har vi ett Par kompletterande frågor: hur många deltagare ere som brukar komma på era tävlingarna? vilket e svårt o få grepp om när samma namn dyker upp i alla klasser o vilken säsong i ordningen kör ni organiserade moppetävlingar?
LL
Re: Norrlands reglementet 2014
Hejsan !
Vi brukar vara mellan 15-25 moppar
och det är 4:e året vi gasar.
Nu hoppas vi på att det blir ett litet uppsving på
deltagarlistan för det finns ju en jäkla massa moppar
runtomkring här.
Det är väl en av anledningarna till att reglerna gjordes om
inför 2014.
Vårat motto är att det ska vara enkelt att kliva in
och köra med en "åkmoppe" utan att det ska bli rena
avrättningen.
Och vill man exprimentera och ta det till det yttersta
så finns det klasser för det åxå.
/Magnus.
Vi brukar vara mellan 15-25 moppar
och det är 4:e året vi gasar.
Nu hoppas vi på att det blir ett litet uppsving på
deltagarlistan för det finns ju en jäkla massa moppar
runtomkring här.
Det är väl en av anledningarna till att reglerna gjordes om
inför 2014.
Vårat motto är att det ska vara enkelt att kliva in
och köra med en "åkmoppe" utan att det ska bli rena
avrättningen.
Och vill man exprimentera och ta det till det yttersta
så finns det klasser för det åxå.
/Magnus.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: ons apr 04, 2012 8:59 pm
Re: Norrlands reglementet 2014
OK, då har vi bara en fråga till: kommer ni även i framtiden anordna tävlingar på icke avlysta banor typ banan kantad med trottoarer lyktstolpar o stenmurar?
LL
LL
Re: Norrlands reglementet 2014
Vad menar du nu ?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: ons apr 04, 2012 8:59 pm
Re: Norrlands reglementet 2014
Icke avlyst va felformulerat av mig men jag tänkte på den här banan http://s237.photobucket.com/user/Artic- ... 0.jpg.html
LL
LL
Re: Norrlands reglementet 2014
Jamenvisst kommer vi att köra där
Det är ett uppskattat event på motorveckan och det ingår
i Norrcupen.
Men det är inte vi som arrangerar detta utan det är Retroevent men det går
under våran flagg ändå.
/Magnus.
Det är ett uppskattat event på motorveckan och det ingår
i Norrcupen.
Men det är inte vi som arrangerar detta utan det är Retroevent men det går
under våran flagg ändå.
/Magnus.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: ons apr 04, 2012 8:59 pm
Re: Norrlands reglementet 2014
Jävligt farligt, där vill man inte tävla.
Jag såg att ni kapat tiderna en del...grattis.
LL
Jag såg att ni kapat tiderna en del...grattis.
LL
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Norrlands reglementet 2014
de kör väl bara en liten släng över 100m där i stan.
Så det är väl att göra en höna av en fjäder tycker jag.
Så det är väl att göra en höna av en fjäder tycker jag.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!