Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, 9.44 i fällfors

Inlägg av RoGGaH »

nu fick jag till det skrv . ist för , så blev det bättre :)
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, 9.44 i fällfors

Inlägg av mattias »

Jens spräckte blocket i Sundsvall på cyl 3, körde dock 189.6 km/t på 201 meter med lite medvind.
Det kommer säkert en rapport från Jens senare.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, spräckt block!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo som mattias säger så slutade helgen med ett sprucket block men vi han köra en bra repa på 1.33, 5.94 och nästan 190 blås i slutfart på 2.3bar laddtryck på första test repan :thumbright: men medvinden va stark den dagen så lite myt varning :) än om bilen va sänkt och många små grejor va fixade sen fällfors.

intressant att denna motor höll så länge ändå :thumbright: det va ju en resrv motor som jag byggde för 3 år sen av grejor från simon jonssons gammla B20 grejor som sen bara gått och gått :) i loggen så såg lamdan mm bra ut så den gick bara sönder helt enkelt av matreal utmattning tror jag?

en intressant tanke jag och mattias satt och klura runt är att en sugmotor med denna kombination med kolvar och block pajar kolvar och en väl injusterad turbo motor trycker sönder blocken! jag tror att sugmotorerna spikar sönder kolvarna och då de är nära tdc då det händer så är blocken starka så då ryker ringlanden istället om man har en bra toppackning iallafall (jag har haft skärring elring). men på en väl tunad turbo motor så blir topptrycket mindre än en spiknade sugmotor så kolvens hållbarhets gräns överstigs ej men när turbomotorn behåller sitt tryck längre ned i cylindern så håller den inte för det extrema trycket cylinderväggarna utsätts för...

tack till mina mekare också , lise-lotte och jesper :thumbright:

per-age jag ska ta en bild på haveriet men det va i 2 cylinder från kyl kanalen rakt ned så långt man ser.

mvh jens
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Jensas B20 Vega, spräckt block!

Inlägg av PerAage »

Hur tjock var cylinderväggen just där? Ser honingen lik ut i hela cylinderen, eller har den slitits mer på vissa stället, eventuellt där det sprack? Började sprickan helt uppe, är blocket fortfarande plant, ser du tendenserna i andra cylinder, är det emot treans eller ettans cylinder ?
Hur såg kylvatnet ut, temperaturen, hadde du hatt motoren igång länge, eller nyss startad?
Hur ser lagren ut?


Mvh
Per-Åge
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, spräckt block!

Inlägg av Jens Gustavsson »

kylvattnet är 45-50 grader på min motor före och under repan sen kommer lite efter värme ca 65 grader som max sen sjunker den till ca 55 grader innan man är i depån igen. systemet är också trycksatt till 1.8bar. ska kolla loppen mer exakt sen har inte plockat ur motorn än.

det va cylinder 2 tror jag som gick sönder men motorn hadde gått 3 sesonger dragrace och över 400pull i dynon så jag är inte direkt besviken att den inte höll längre. man ska inte borra 92mm om man ska ladda över 2bar heller det är bara dumt men denna motor byggdes som reservare så det behövde inte byggas perffekt, viktigast att få köra var sommar och det har jag gjort nu :thumbright: har kört både i åmsele (vinnst i gatdäck klassen) sen i sundsvall pb 5.92, sen i fällfors pb på 402m med 9.44 sen pb i slutfart på 201m på sista sundsvall och lite tester i skogen har jag gjort så jag är nöjd för i år nu. ska bygga ihop nästa B20 nu till hösten och bromsa den sen förfina chassit lite i vinter+ nya däck så man kan börja jobba imot åttan :lol:
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, spräckt block!

Inlägg av Christian L »

Häftigt att den höll så pass bra ändå! Blir kul att se nästa år! :)
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, spräckt block!

Inlägg av Pro-Mille »

Hittade din 140:a på denna sida :)

http://www.v-performance.com/galleries/ ... cers_.html
Bild

Fanns ett par fräna P1800 och en PV där med
Bild
Bild
Bild
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, spräckt block!

Inlägg av Magnus »

Jens ser väldigt nöjd ut på bilden.måste vara "seek and destroy" på full volym på bilstereon som hjälpt till :lol:
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, spräckt block!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag va och backade ut 142 för några veckor sen då den stog i vägen och skivan sitter kvar i spelaren och startar av sig själv då man he på huvudströmbrytaren. jag måste nog montera stereo i vegan så jag får sånna starter igen :hihi:

mvh jens
elliot8
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis sep 27, 2011 11:43 pm

Re: Jensas B20 Vega, spräckt block!

Inlägg av elliot8 »

Tacka vet jag Flamingokvintetten: Där Näckrosen Blommar!!!!!

Lars
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, spräckt block!

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu har vegan fått komma in i ett ny städat garage och jag har plockat ur vems styr sytemet för lite över syn och lite gallring av kablar som inte används och så.

känns kul men jag ligger långt efter tids planen....

mvh jens
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Jensas B20 Vega, inne i värmen igen!

Inlägg av Lillen »

banan vilket fränt leende på bilden.
Hjullyft , 142 och flin , de är grejor det!
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, inne i värmen igen!

Inlägg av Jens Gustavsson »

så kul är det att köra B20 :lol:
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Jensas B20 Vega, inne i värmen igen!

Inlägg av Lillen »

Hmm , jag som byter ut min :doh:
VW & Volvo.
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Re: Jensas B20 Vega, inne i värmen igen!

Inlägg av Johan »

Finns det några planer på att få bilen gatreggad? Är detta möjligt?
Skriv svar