Jensas B18 comp Vega.
Re: Jensas B20 Vega, 9.44 i fällfors
nu fick jag till det skrv . ist för , så blev det bättre
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Re: Jensas B20 Vega, 9.44 i fällfors
Jens spräckte blocket i Sundsvall på cyl 3, körde dock 189.6 km/t på 201 meter med lite medvind.
Det kommer säkert en rapport från Jens senare.
Det kommer säkert en rapport från Jens senare.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega, spräckt block!
jo som mattias säger så slutade helgen med ett sprucket block men vi han köra en bra repa på 1.33, 5.94 och nästan 190 blås i slutfart på 2.3bar laddtryck på första test repan men medvinden va stark den dagen så lite myt varning än om bilen va sänkt och många små grejor va fixade sen fällfors.
intressant att denna motor höll så länge ändå det va ju en resrv motor som jag byggde för 3 år sen av grejor från simon jonssons gammla B20 grejor som sen bara gått och gått i loggen så såg lamdan mm bra ut så den gick bara sönder helt enkelt av matreal utmattning tror jag?
en intressant tanke jag och mattias satt och klura runt är att en sugmotor med denna kombination med kolvar och block pajar kolvar och en väl injusterad turbo motor trycker sönder blocken! jag tror att sugmotorerna spikar sönder kolvarna och då de är nära tdc då det händer så är blocken starka så då ryker ringlanden istället om man har en bra toppackning iallafall (jag har haft skärring elring). men på en väl tunad turbo motor så blir topptrycket mindre än en spiknade sugmotor så kolvens hållbarhets gräns överstigs ej men när turbomotorn behåller sitt tryck längre ned i cylindern så håller den inte för det extrema trycket cylinderväggarna utsätts för...
tack till mina mekare också , lise-lotte och jesper
per-age jag ska ta en bild på haveriet men det va i 2 cylinder från kyl kanalen rakt ned så långt man ser.
mvh jens
intressant att denna motor höll så länge ändå det va ju en resrv motor som jag byggde för 3 år sen av grejor från simon jonssons gammla B20 grejor som sen bara gått och gått i loggen så såg lamdan mm bra ut så den gick bara sönder helt enkelt av matreal utmattning tror jag?
en intressant tanke jag och mattias satt och klura runt är att en sugmotor med denna kombination med kolvar och block pajar kolvar och en väl injusterad turbo motor trycker sönder blocken! jag tror att sugmotorerna spikar sönder kolvarna och då de är nära tdc då det händer så är blocken starka så då ryker ringlanden istället om man har en bra toppackning iallafall (jag har haft skärring elring). men på en väl tunad turbo motor så blir topptrycket mindre än en spiknade sugmotor så kolvens hållbarhets gräns överstigs ej men när turbomotorn behåller sitt tryck längre ned i cylindern så håller den inte för det extrema trycket cylinderväggarna utsätts för...
tack till mina mekare också , lise-lotte och jesper
per-age jag ska ta en bild på haveriet men det va i 2 cylinder från kyl kanalen rakt ned så långt man ser.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas B20 Vega, spräckt block!
Hur tjock var cylinderväggen just där? Ser honingen lik ut i hela cylinderen, eller har den slitits mer på vissa stället, eventuellt där det sprack? Började sprickan helt uppe, är blocket fortfarande plant, ser du tendenserna i andra cylinder, är det emot treans eller ettans cylinder ?
Hur såg kylvatnet ut, temperaturen, hadde du hatt motoren igång länge, eller nyss startad?
Hur ser lagren ut?
Mvh
Per-Åge
Team Volvo Dragster
Hur såg kylvatnet ut, temperaturen, hadde du hatt motoren igång länge, eller nyss startad?
Hur ser lagren ut?
Mvh
Per-Åge
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega, spräckt block!
kylvattnet är 45-50 grader på min motor före och under repan sen kommer lite efter värme ca 65 grader som max sen sjunker den till ca 55 grader innan man är i depån igen. systemet är också trycksatt till 1.8bar. ska kolla loppen mer exakt sen har inte plockat ur motorn än.
det va cylinder 2 tror jag som gick sönder men motorn hadde gått 3 sesonger dragrace och över 400pull i dynon så jag är inte direkt besviken att den inte höll längre. man ska inte borra 92mm om man ska ladda över 2bar heller det är bara dumt men denna motor byggdes som reservare så det behövde inte byggas perffekt, viktigast att få köra var sommar och det har jag gjort nu har kört både i åmsele (vinnst i gatdäck klassen) sen i sundsvall pb 5.92, sen i fällfors pb på 402m med 9.44 sen pb i slutfart på 201m på sista sundsvall och lite tester i skogen har jag gjort så jag är nöjd för i år nu. ska bygga ihop nästa B20 nu till hösten och bromsa den sen förfina chassit lite i vinter+ nya däck så man kan börja jobba imot åttan
det va cylinder 2 tror jag som gick sönder men motorn hadde gått 3 sesonger dragrace och över 400pull i dynon så jag är inte direkt besviken att den inte höll längre. man ska inte borra 92mm om man ska ladda över 2bar heller det är bara dumt men denna motor byggdes som reservare så det behövde inte byggas perffekt, viktigast att få köra var sommar och det har jag gjort nu har kört både i åmsele (vinnst i gatdäck klassen) sen i sundsvall pb 5.92, sen i fällfors pb på 402m med 9.44 sen pb i slutfart på 201m på sista sundsvall och lite tester i skogen har jag gjort så jag är nöjd för i år nu. ska bygga ihop nästa B20 nu till hösten och bromsa den sen förfina chassit lite i vinter+ nya däck så man kan börja jobba imot åttan
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega, spräckt block!
Häftigt att den höll så pass bra ändå! Blir kul att se nästa år!
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega, spräckt block!
Hittade din 140:a på denna sida
http://www.v-performance.com/galleries/ ... cers_.html
Fanns ett par fräna P1800 och en PV där med
http://www.v-performance.com/galleries/ ... cers_.html
Fanns ett par fräna P1800 och en PV där med
Re: Jensas B20 Vega, spräckt block!
Jens ser väldigt nöjd ut på bilden.måste vara "seek and destroy" på full volym på bilstereon som hjälpt till
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega, spräckt block!
jag va och backade ut 142 för några veckor sen då den stog i vägen och skivan sitter kvar i spelaren och startar av sig själv då man he på huvudströmbrytaren. jag måste nog montera stereo i vegan så jag får sånna starter igen
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas B20 Vega, spräckt block!
Tacka vet jag Flamingokvintetten: Där Näckrosen Blommar!!!!!
Lars
Lars
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega, spräckt block!
nu har vegan fått komma in i ett ny städat garage och jag har plockat ur vems styr sytemet för lite över syn och lite gallring av kablar som inte används och så.
känns kul men jag ligger långt efter tids planen....
mvh jens
känns kul men jag ligger långt efter tids planen....
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas B20 Vega, inne i värmen igen!
banan vilket fränt leende på bilden.
Hjullyft , 142 och flin , de är grejor det!
Hjullyft , 142 och flin , de är grejor det!
VW & Volvo.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega, inne i värmen igen!
så kul är det att köra B20
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas B20 Vega, inne i värmen igen!
Finns det några planer på att få bilen gatreggad? Är detta möjligt?