Venturis och portning 405-topp

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Dez
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: mån maj 22, 2006 9:18 pm

Venturis och portning 405-topp

Inlägg av Dez »

Ska göra i ordning en ny topp till min dragrace-Amazon, och har lite funderingar.
De säger att man ska ha en venturi på 0.9 x ventildia alldeles före ventilen, gäller detta på avgas oxo?
På insug kan jag fatta, men avgas "känns" inte lika rätt.
Jag antar att tanken är att öka gashastigheten och få gasen att hålla sig ut mot periferin för att inte krocka med ventiltallriken.
Är det så?
Hade inte tänkt gräva ur så hiskans mycket utan bara jämna ut och fixa mest i grytan och räta ut korta radien.
Vad är anledningen till att insugskanalen ser ut som den gör? Alltså vägen mellan insuget och grytan. Alltså att kanalen dyker för att sedan gå upp igen innan svängen ner mot ventilen? Jag antar att volvos tekniker inte är helt dumma i huvudet och gör så gott de kan utan att fördyra produkten.
Eller är det ok att ta ur i golvet strax före korta radien för att göra den mindre tvär?
Det blir 46/40 ventiler.
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

tror det. men ta även bort "kullen" vid ventilstyrningen, bromsar upp mkt avgaser där.
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
Dez
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: mån maj 22, 2006 9:18 pm

Inlägg av Dez »

Jo, det brukar jag göra. Och spetsa till styrningen på insug.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Venturis och portning 405-topp

Inlägg av Jens Gustavsson »

Dez skrev:Ska göra i ordning en ny topp till min dragrace-Amazon, och har lite funderingar.
De säger att man ska ha en venturi på 0.9 x ventildia alldeles före ventilen, gäller detta på avgas oxo?
På insug kan jag fatta, men avgas "känns" inte lika rätt.
Jag antar att tanken är att öka gashastigheten och få gasen att hålla sig ut mot periferin för att inte krocka med ventiltallriken.
Är det så?
Hade inte tänkt gräva ur så hiskans mycket utan bara jämna ut och fixa mest i grytan och räta ut korta radien.
Vad är anledningen till att insugskanalen ser ut som den gör? Alltså vägen mellan insuget och grytan. Alltså att kanalen dyker för att sedan gå upp igen innan svängen ner mot ventilen? Jag antar att volvos tekniker inte är helt dumma i huvudet och gör så gott de kan utan att fördyra produkten.
Eller är det ok att ta ur i golvet strax före korta radien för att göra den mindre tvär?
Det blir 46/40 ventiler.

på insug så fungerar 0.89-0.9 och på avgas kan man lägga sig på 0.86-0.88 för bra flöde även på låga lyft eller mot 0.92 om man prioriterar flöde på höga lyft.

en grövre avgas canal under ventilen kan också hjälpa överljuds flödet i blowdown fasen.

hoppbacken i insuget på 405 och 531 är så att samma insug ska passa och är inte bra vid höga lyft , på den dåliga bilden under så är den om gjuten .



mellkut du blandar ihop det hela lite då det är kanalens dim som brukar bli runt 0.83Xventilen (jag tar bort det)

Bild
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån jun 26, 2006 6:16 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dez
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: mån maj 22, 2006 9:18 pm

Inlägg av Dez »

Då är det kanske inte fel som jag gjort tidigare då, att lägga i plast i botten på kanalen och resa upp insuget.
Har dock aldrig haft venturis i de tidigare topparna. Ska bli intressant att se.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Dez skrev:Då är det kanske inte fel som jag gjort tidigare då, att lägga i plast i botten på kanalen och resa upp insuget.
Har dock aldrig haft venturis i de tidigare topparna. Ska bli intressant att se.
insugets vinkel blir faktiskt längre ned mot marken då den blir plastad (du förstår när du håller tratten mot toppen.

hur menar du när du alldrig haft ventirus förut?
Användarvisningsbild
Dez
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: mån maj 22, 2006 9:18 pm

Inlägg av Dez »

På den förra toppen jag körde plastade jag i botten på kanalen och satte insuget högre upp genom offset-flänsar.
Det har varit samma diameter i kanalen från ventilsätet och ner. Alltså ingen ventri.
Skriv svar