Ska göra i ordning en ny topp till min dragrace-Amazon, och har lite funderingar.
De säger att man ska ha en venturi på 0.9 x ventildia alldeles före ventilen, gäller detta på avgas oxo?
På insug kan jag fatta, men avgas "känns" inte lika rätt.
Jag antar att tanken är att öka gashastigheten och få gasen att hålla sig ut mot periferin för att inte krocka med ventiltallriken.
Är det så?
Hade inte tänkt gräva ur så hiskans mycket utan bara jämna ut och fixa mest i grytan och räta ut korta radien.
Vad är anledningen till att insugskanalen ser ut som den gör? Alltså vägen mellan insuget och grytan. Alltså att kanalen dyker för att sedan gå upp igen innan svängen ner mot ventilen? Jag antar att volvos tekniker inte är helt dumma i huvudet och gör så gott de kan utan att fördyra produkten.
Eller är det ok att ta ur i golvet strax före korta radien för att göra den mindre tvär?
Det blir 46/40 ventiler.
Venturis och portning 405-topp
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Venturis och portning 405-topp
Dez skrev:Ska göra i ordning en ny topp till min dragrace-Amazon, och har lite funderingar.
De säger att man ska ha en venturi på 0.9 x ventildia alldeles före ventilen, gäller detta på avgas oxo?
På insug kan jag fatta, men avgas "känns" inte lika rätt.
Jag antar att tanken är att öka gashastigheten och få gasen att hålla sig ut mot periferin för att inte krocka med ventiltallriken.
Är det så?
Hade inte tänkt gräva ur så hiskans mycket utan bara jämna ut och fixa mest i grytan och räta ut korta radien.
Vad är anledningen till att insugskanalen ser ut som den gör? Alltså vägen mellan insuget och grytan. Alltså att kanalen dyker för att sedan gå upp igen innan svängen ner mot ventilen? Jag antar att volvos tekniker inte är helt dumma i huvudet och gör så gott de kan utan att fördyra produkten.
Eller är det ok att ta ur i golvet strax före korta radien för att göra den mindre tvär?
Det blir 46/40 ventiler.
på insug så fungerar 0.89-0.9 och på avgas kan man lägga sig på 0.86-0.88 för bra flöde även på låga lyft eller mot 0.92 om man prioriterar flöde på höga lyft.
en grövre avgas canal under ventilen kan också hjälpa överljuds flödet i blowdown fasen.
hoppbacken i insuget på 405 och 531 är så att samma insug ska passa och är inte bra vid höga lyft , på den dåliga bilden under så är den om gjuten .
mellkut du blandar ihop det hela lite då det är kanalens dim som brukar bli runt 0.83Xventilen (jag tar bort det)
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån jun 26, 2006 6:16 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
insugets vinkel blir faktiskt längre ned mot marken då den blir plastad (du förstår när du håller tratten mot toppen.Dez skrev:Då är det kanske inte fel som jag gjort tidigare då, att lägga i plast i botten på kanalen och resa upp insuget.
Har dock aldrig haft venturis i de tidigare topparna. Ska bli intressant att se.
hur menar du när du alldrig haft ventirus förut?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/