PerfectRuns garage...Vad händer mer? (VINST på KJULA)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
Anglian kom tillbaka för etapp två.
Björn vill att vi bygger en stel rörframaxel i HOT ROD stil på bilen. Det blev lite att fixa med för Hasse och mig.
Först fick vi smida ihop en jigg för framaxeln.
Att bocka själva axelröret, det var så besvärligt så vi glömde att fota.
Vi lyckades långt över vår förväntan. Det blev exakt symetriskt
Sedan var det bara att måtta var och hur det skulle kapas och notchas.
Det börjar se riktigt okej ut
forts. kommer...
Björn vill att vi bygger en stel rörframaxel i HOT ROD stil på bilen. Det blev lite att fixa med för Hasse och mig.
Först fick vi smida ihop en jigg för framaxeln.
Att bocka själva axelröret, det var så besvärligt så vi glömde att fota.
Vi lyckades långt över vår förväntan. Det blev exakt symetriskt
Sedan var det bara att måtta var och hur det skulle kapas och notchas.
Det börjar se riktigt okej ut
forts. kommer...
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
Vi gjorde först en tillfällig lösning för att hålla axeln fixerad i det läge den skall vara i. Vi klamrade den med hyroklammer så att det är enkelt att ta bort och sätta dit den medans vi bygger själva framaxel upphägningen. Här har vi precis börjat med stagen.
Det blev en lite annorlunda lösning med framaxeln hängandes i coilovers och ett 4-link med panardstag.
Nu står den på egna hjul
Rattstång och styrväxel kommer snart. Som ni ser har vi även monterat motorplåt, motorfästen, förarstol, ett rörkryss i golvets mitt samt diverse fästen för karossen.
Kommentera och fråga gärna...vill ni se bilder på något speciellt så är det bara att hojta till så ska jag försöka fixa det. Det gäller givetvis alla olika saker vi håller på med.
Det blev en lite annorlunda lösning med framaxeln hängandes i coilovers och ett 4-link med panardstag.
Nu står den på egna hjul
Rattstång och styrväxel kommer snart. Som ni ser har vi även monterat motorplåt, motorfästen, förarstol, ett rörkryss i golvets mitt samt diverse fästen för karossen.
Kommentera och fråga gärna...vill ni se bilder på något speciellt så är det bara att hojta till så ska jag försöka fixa det. Det gäller givetvis alla olika saker vi håller på med.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
Jag skrev när jag startade den här tråden att den skulle handla lite om min röda -69a Nova också...oftast så finns det inte mycket att berätta. då den har funkat utmärkt i många år, trots min tunga högerfot m.m. men men...till slut så händer det!
Det här är början på en LÅNG historia som jag inte har sett slutet av ännu...
Detta är den 9e Juni motorn är på väg UR bilen och fortfarande ljummen.
Jag ska försöka göra en underhållande fortsättning om detta "elände"
Stay tuned...
Det här är början på en LÅNG historia som jag inte har sett slutet av ännu...
Detta är den 9e Juni motorn är på väg UR bilen och fortfarande ljummen.
Jag ska försöka göra en underhållande fortsättning om detta "elände"
Stay tuned...
Senast redigerad av Nova Jörgen den sön aug 11, 2013 10:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
Dina trådar om byggen är alltid lika underhållande att läsa, det är kul att se folk som verkligen kan bygga grejer
Själv har man ju tummen lite väl centralt placerad när det gäller såntdär
Själv har man ju tummen lite väl centralt placerad när det gäller såntdär
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1367
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
Angliabygget ser riktigt fränt ut!
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
Det här är då anledningen till att motorn, som för övrigt går under namnet Reserv-ÅSKAr, fick lov att lämna sin trygga men aningens kämpiga tillvaro under huven på Novan.
Efter en liten sväng till det lokala favorit Cafét så åkte jag förbi hemmet och släppte av äldsta dottern och hennes pojkvän. Nu kan man inte lämna bostadsområdet utan att grannarna ska få njuta av lite V8a muller, så jag stampa ner gaspedalen i vanlig ordning. Den här gången skramlade det till och poffade ur förgasaren.
Hasse som också var med, tittade på mig å sa' lugnt: Nu gick det sönder
Jag svarade: Japp, det måste vara på 2ans cylinder. FAAN...det är ett under att den höll ihop så länge
Jag körde MYCKET FÖRSIKTIGT ner dom få kilometrarna till garaget.
I garaget så åkte passagerarsidans ventilkåpa av i en rasande fart för att kolla vipporna på 2ans cylinder.
Så här såg det ut:
Det har nött lite på vipparmsbulten.
Ett par krokiga stötstänger och en ganska illa åtgången ventil ville inte vara med på bild.
Vi konstaterade att det var bara att lyfta ur motorn. Vilket var gjort på mindre än en timme.
Allt för i kväll, men missa inte den spännande fortsättningen i nästa avsnitt..
Efter en liten sväng till det lokala favorit Cafét så åkte jag förbi hemmet och släppte av äldsta dottern och hennes pojkvän. Nu kan man inte lämna bostadsområdet utan att grannarna ska få njuta av lite V8a muller, så jag stampa ner gaspedalen i vanlig ordning. Den här gången skramlade det till och poffade ur förgasaren.
Hasse som också var med, tittade på mig å sa' lugnt: Nu gick det sönder
Jag svarade: Japp, det måste vara på 2ans cylinder. FAAN...det är ett under att den höll ihop så länge
Jag körde MYCKET FÖRSIKTIGT ner dom få kilometrarna till garaget.
I garaget så åkte passagerarsidans ventilkåpa av i en rasande fart för att kolla vipporna på 2ans cylinder.
Så här såg det ut:
Det har nött lite på vipparmsbulten.
Ett par krokiga stötstänger och en ganska illa åtgången ventil ville inte vara med på bild.
Vi konstaterade att det var bara att lyfta ur motorn. Vilket var gjort på mindre än en timme.
Allt för i kväll, men missa inte den spännande fortsättningen i nästa avsnitt..
Senast redigerad av Nova Jörgen den tis aug 13, 2013 9:20 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
den ser ut att bli lätt anglian
vad berodde raset på tro? vad fick vippan att tappa styrningen mot ventilen?
mvh jens
vad berodde raset på tro? vad fick vippan att tappa styrningen mot ventilen?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
Topparna var riktigt slitna när vi kastade ihop motorn i panik som reserv motor i racebilen ( där av namnet Reserv-ÅSKAr) styrningen på 2ans avgasventil var mycket sliten i sidled. Detta p.g.a. att vipporna redan original inte linjerade korrekt över ventilskaftet, utan tryckte lite på sidan av. Sedan blev det som det brukar med tillfälliga lösningar...den funkar, jag tar det där lite senare när jag får tid över. Så det nötte vidare i sidled och till slut kantrade vippan och stötstången kroknade.Jens Gustavsson skrev:den ser ut att bli lätt anglian
vad berodde raset på tro? vad fick vippan att tappa styrningen mot ventilen?
mvh jens
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
The Nova story fortsätter...
Att renovera ett par gamla "Musse toppar" fanns det inte tid för nu, dessutom anser jag det inte värt pengarna, när nya toppar inte är särskilt dyrt.
Jag började kolla runt efter ett par lämpliga bättre beg. toppar, men som vanligt när det är lite brådis så hittar jag inte några som var okej.
Det slutade faktiskt med ett par nya MADE IN CHINA aluminium toppar från PERSÅKERS speed shop. Jag kollade på dom och konstaterade att det finns lite att göra på dom med slipstiftet innan dom går att använda.
200 cc insugskanaler ( vilket jag för övrigt först tyckte var onödigt stort för en lågvarvig raggarbilsmotor, men vid närmare eftertanke så är det faktiskt 412 cu.in. motor som ska andas genom dom kanalerna så det borde funka skapligt ). Första "överraskningen" var att insugskanalerna var gjorda för FEL-PRO 1206 insugspackning. Det gjorde att mitt Performer RPM insug inte hade nog material i överkant på kanalerna för att kunna täta mot insugspackningen. Det blev till att lägga på material på insuget.
TACK FÖR DEN SNABBA HJÄLPEN MED SVETSNINGEN "FILLE"
Det blev lite att göra med filen. Jag är INGEN topplocksportare men att släta till och kanalanpassa insuget klarar jag nästan av.
Mycket spån blir det...
Eftersom motorn var isärplockad så fick det bli lite mer nya delar, en ny SFI taggad flexplatta eftersom startkransen var ordentligt sliten på originalet, Ny vatten pump. Den gamla var glapp i lagren, div. nya bult till motorn och när jag ändå höll på så RÅKADE det bli ett nytt kamaxel kit också. COMP CAMs XE274H http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... id=87&sb=2
fortsättning följer...
Att renovera ett par gamla "Musse toppar" fanns det inte tid för nu, dessutom anser jag det inte värt pengarna, när nya toppar inte är särskilt dyrt.
Jag började kolla runt efter ett par lämpliga bättre beg. toppar, men som vanligt när det är lite brådis så hittar jag inte några som var okej.
Det slutade faktiskt med ett par nya MADE IN CHINA aluminium toppar från PERSÅKERS speed shop. Jag kollade på dom och konstaterade att det finns lite att göra på dom med slipstiftet innan dom går att använda.
200 cc insugskanaler ( vilket jag för övrigt först tyckte var onödigt stort för en lågvarvig raggarbilsmotor, men vid närmare eftertanke så är det faktiskt 412 cu.in. motor som ska andas genom dom kanalerna så det borde funka skapligt ). Första "överraskningen" var att insugskanalerna var gjorda för FEL-PRO 1206 insugspackning. Det gjorde att mitt Performer RPM insug inte hade nog material i överkant på kanalerna för att kunna täta mot insugspackningen. Det blev till att lägga på material på insuget.
TACK FÖR DEN SNABBA HJÄLPEN MED SVETSNINGEN "FILLE"
Det blev lite att göra med filen. Jag är INGEN topplocksportare men att släta till och kanalanpassa insuget klarar jag nästan av.
Mycket spån blir det...
Eftersom motorn var isärplockad så fick det bli lite mer nya delar, en ny SFI taggad flexplatta eftersom startkransen var ordentligt sliten på originalet, Ny vatten pump. Den gamla var glapp i lagren, div. nya bult till motorn och när jag ändå höll på så RÅKADE det bli ett nytt kamaxel kit också. COMP CAMs XE274H http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... id=87&sb=2
fortsättning följer...
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
I Dag har vi pysslat lite med Anglian. Farmvagnsupphägningen är nästan klar, nu ska det bara gå att svänga med den också. Vi valde en lite ovanlig lösning här också. Det blev en "enbent" kuggstångsstyrning från UNI-steer. Den finns som ett direkt ersättnings-kit för Vega styrsnäckan på t.ex. gamla 30tals Ford Rodar.
http://www.unisteer.com/seach_by_vehicl ... steer.html.
Det blev en hel del knep och knåp för att få dit ett fäste, som inte är i vägen för t.ex. styrstag och oljetråg samt är lätt att demontera vid service av motor eller liknande.
Hasse gör pappmallar
Nu är vi en bit på väg i alla fall.
http://www.unisteer.com/seach_by_vehicl ... steer.html.
Det blev en hel del knep och knåp för att få dit ett fäste, som inte är i vägen för t.ex. styrstag och oljetråg samt är lätt att demontera vid service av motor eller liknande.
Hasse gör pappmallar
Nu är vi en bit på väg i alla fall.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
För ett tag sedan fick Anglian åka hem igen till sitt eget garage.
Här är lite bilder på slutförandet av framvagnen...
Rattstång passas in för fastsättning.
Nästan färdigt.
Knyter ihop rattstång och styrväxel
Helhets vy på framvagnen.
Nu är den ett rullande chassi på riktigt
Allt för denna gång på Anglian.
Här är lite bilder på slutförandet av framvagnen...
Rattstång passas in för fastsättning.
Nästan färdigt.
Knyter ihop rattstång och styrväxel
Helhets vy på framvagnen.
Nu är den ett rullande chassi på riktigt
Allt för denna gång på Anglian.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
Anglian blir riktigt grym. Snyggt byggt är det också!
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
Jag fortsätter ställa dumma frågorNova Jörgen skrev:I Dag har vi pysslat lite med Anglian. Farmvagnsupphägningen är nästan klar, nu ska det bara gå att svänga med den också. Vi valde en lite ovanlig lösning här också.
Finns det nån fördel med den där typen av framvagn rent praktiskt jmf macpherson eller dubbla a-armar ?
Eller var det där mer av ett beslut baserat på att få en gasserstil, bara för att man kan ?
Som jag tänker så borde den inte vara optimal för en bil som ska svänga (och kränga) lite,
men nu är ju den där bilen mer optimerad för att köras så rakt fram som möjligt,
så det kanske är nåt som jag inte förstår
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
Absolut inte en dum frågaRichard skrev: Jag fortsätter ställa dumma frågor
Finns det nån fördel med den där typen av framvagn rent praktiskt jmf macpherson eller dubbla a-armar ?
Eller var det där mer av ett beslut baserat på att få en gasserstil, bara för att man kan ?
Som jag tänker så borde den inte vara optimal för en bil som ska svänga (och kränga) lite,
men nu är ju den där bilen mer optimerad för att köras så rakt fram som möjligt,
så det kanske är nåt som jag inte förstår
Ägarens val av framvagn är en liten blandning av olika orsaker. Lite nostalgi då hans första Dragracing bil hade en liknande lösning, lite HOT ROD inspirerat, och att det skulle vara lite annorlunda.
En Macpherson framvagn hade varit den mest praktiska lösningen...men en så'n är för "enkelt"
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (lite div.)
TackarPerfix skrev:Anglian blir riktigt grym. Snyggt byggt är det också!
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan