B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av PerAage »

Svänghjul loctitas och stiftas. 2 styrstift.
Blir billigare så :)
Använde mollyfett en gång, då blev det dyrt.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Ceder
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tor okt 22, 2009 10:12 am

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Ceder »

Trist när ett sådant "skitfel" sätter stopp för bromsningen. Bra effekt i billiga delar annars.
Tack för titten i garaget i tisdags. Väldigt trevligt :D
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Martin H »

Trist :( jo stift o loctite är det som gäller. Motorn må ju ha övervarvat vid nåt tillfälle?
skedde det före eller efter svänghjulet lossnade? Tänkte ifall du fick nå knas me bänken, har alldrig tappat nåt så länge det varit belastning på veven.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Fredde Holmgren »

loctite överallt annars lossnar saker
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Johan »

Jens och ni andra kunniga: Vad brukar ni använda för svänghjulsbultar när ni trimmar volvos rödmotorer?
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av PerAage »

TG motor har/hadde ARP svänghjulsbultar som inte är gjängad helt till bultskallen, och har grövre hals.
Annars har vel spm/ACM det samma.
Använder dom här när jag åker ostiftat. Bultarna är såpass grova at dom presis går i bulthålen i svänghjulet, och i fall bultarna släpper, får inte svänghjulet röra sej.
Annars är det 2 grova styrstift som gjäller. :)

Jens: Jag funderar fortfarande på det här med svänghjul och axel i bänken. Vi bromsade i en superflowbänk, utan svänghjul, men nån form för sentreringspatent a la dynapack nav-bänkar, men sentrerat mot vevaxelen..
Skulle detta va en patent som är aktuell?
Boström's motor fick ju vibrationer i bänken som störde tännings-sensoren, som han inte hadde i bilen.
På en balanserat motor vil man ju ha det svänghjulet man skal åka med, även i bänken. 0-ballanserat är förståss nånting annat..
Kan det va vibrationer, eller egensvängningar som uppstår i vissa fall i bänken, som kan strula till så svänhjulet lossnade?

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Filaren »

Testa arp bultar, kört med såna till svänhjul ihop med locktite.
Tråkigt. Med haveri, men det var väl väntat med så många pull och standard prylar:)
Garage och renovering färdigt år 2...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej vill tillägga att jag har alldrig tidigare tappat svänghjul i dynon eller i nån av mina bilar, så helt fel är det nog inte monterat men jag lyssnar gärna på fredde och de som tävlat länge med motorstarka motorer :thumbright:

vad det exakt berodde på är inte klart ännu men vi ska klura på detta noga och ta åtgärder.

vill också tillägga att boströms vevaxel-haveri hade noll med detta att göra, det var andra saker (som jag inte tänker gå in på här) så alla förstår detta!

det kördes med 2 arp bultar sen volvo orginal 12.9 bultar momentat och monterat enligt konstens alla regler så som jag tycker det ska sitta ,dock använda tidigare.

motorn har aldrig övervarvats, varv stopp har legat på 8200 och sällan över 8000rpm. inte ens vid haveriet så övervarvade den vad jag kan se på loggen.

det största misstaget va att jag inte hade knock-linken inkopplad till displayen, den satt till vemset där jag inte ser knack vid spakarna. hade jag haft det då hade jag nog sett att nått va fel före det vart ett stort fel och det har vi lärt oss nu.

stifta svänghjul hade vi väl rett ut som en dålig lösning i en annan tråd om jag minns rätt ?
det är kläm-kraften som håller ihop grejorna.

sen kvarstår alltid risken ändå på en 4 cyl rak motor då de är förföljda med torsions-svängningar än vad man gör i långa loppet. det finns en anledning att ecotec race motorerna har 12 st M12 bultar.

tror vi ska lägga in en service på svänghjuls-bultarna efter xxx antal repor körda. det är mycket sällan en motor får gå så många pull i en bänk som denna har gjort. samt att det ska va nya bultar på motorer över en viss effekt och varv.

i slutändan så är jag ändå nöjd att vi i sävar teamet fick lära oss så mycket av denna motor och sen att jag fick visa att mina grejor verkligen fungerade än fast jag så klart gärna velat gå mycket längre då det just började bli intressant :lol: turbon hade fortfarande 0.7bar lägre avgastryck och var inte ansträngd alls.

nu blir det andra motorer och en kontroll av att allt i bromsbänken har klarat sig. jag ska eventuellt skicka mellan axeln på en check hos nån mellanaxel expert för att va 100% säker att den inte tagit skada.

mvh jens
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av super7 »

PerAage skrev:ARP svänghjulsbultar som inte är gjängad helt till bultskallen, och har grövre hals.

Använder dom här när jag åker ostiftat. Bultarna är såpass grova at dom presis går i bulthålen i svänghjulet, och i fall bultarna släpper, får inte svänghjulet röra sej.
:thumbright:
Blir ju ingen snärt på bultarna om det lossnar då.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Fredde Holmgren »

Använder man vanliga 12:9 och loctitar så fyller loctite igen gängorna så det blir inget glapp.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok jag ska prova det fredde. vad har du för loctite och går det bra att skruva lös och rengöra gängen sen också eller kör du rens gäng grejor?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Fredde Holmgren »

medelfast, och det är skitjobbigt rengöra när grejerna ska isär men lossnar det inte så får man ta det.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Kadett4wd »

köp arp och ha liggande i bänken så slipper ni sulla med loctite.
i övrigt blir loctite blöt igen då man värmer.
ha det i åtanke då ni ska loss med grejerna.
och hur varm blir vevaxeln i drift?

Tycker arp bult är en billig försäkring i flera led.
bromsören är trygg.
bromsningen ger inga överraskningar åt kunden pga merjobbet som kan dyka upp.

köp inte två bult.. köp till alla åtta.
inget att dumsnåla på enligt mig.

mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Fredde Holmgren »

Ja ibland får man värma för att få lös loctitade skruvar, löses inte upp av värmen som blir av vevaxel/koppling. Jag har aldrig kört lös nånting trots massor av varvstoppskörning.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Skriv svar