Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Kadett4wd »

en gammal V-Force III Cr85 reed exempelvis verkar choka nånstans vid ynka 26-28 motorhästar (på bensin) enligt vad jag erfarit.
Den här tråden är omtalad på andra fillifjonkforum har jag fått notis om.
Och en vis man hakade upp sig på detta jag quotar.

Då han säkert läser här igen ber jag han läsa om och läsa rätt.
den här gången, kom ihåg jag skrev nånstans, choka och motorhästar(mao på vevaxeln), man ska inte jämföra äpplen och päron.
Annars står man där som en fågelholk i slutänden.
Hjulhästar blir väl i krokarna kring 5-8hk mindre än vevaxelhästar beroende på konfig.(även om jag sett större förluster ändå på vissa maskiner)
Med lite uppfinningsrikedom mäter man enkelt effektförlusten genom transmissionen, håller på att skissa på en sådan rigg tillsammans med en bromsbänk jag kanske ska tillverka.

Att avgöra om en reed är 'för liten' är lätt.
Om maskin blir böööig och blir rappare med mindre förgasare för 'den trimnivån', ja då flödar inte reeden det den stora förgasaren vill ha för att fungera som den ska.
Det brukar också synas på huvudmunstyckena, man får montera idiotstora munstycken pga det finns inte gashastighet i förgasarhalsen att dra upp från flottörhuset nog intensivt.

Och en grej till, det verkar vara svårt att gå över 13-14bar Bmep och bibehålla hyfsad livlängd på maskiner.(bensin)
En 85cc med 28hk på vevaxeln vid 11500rpm har 12,8bar Bmep.

jämförelse nya bidalotcylindern på 94cc som jag sett ge 33på hjulet vid 13000rpm: den har ca 13.5bar bmep.
Aprilia RSA har ca 56hk i på vevaxeln(de mäter 54hk på drevaxeln) har ca 15.5bar bmep vid 13000rpm.
De körde dock antar jag på lite tuffare soppa än vad vi kan hitta på macken, även om ron eller mon är lika i oktantalet(minns inte vad vi anger i på pumparna) så skiljer det andra värdet säkert en hel del på soppan de kör på, vilket gör att det fixar högre tryck.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av E34 RRT »

det där som du sa med munstycken har jag tänkt på redan då man byter luftfilter
eller tar bort det blir det ju att ändra direkt munstycke! värkar ju som det chokar nånstans när det blir så känssligt med enbart ett luft filter!

jag har en 32mm på 70cc ..
Niklas.E
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Kadett4wd »

32mm är lite stort på 70cc, då blir de otroligt känsliga på munstycken.
Man får inte gashastighet i förgasarhalsen, resultatet blir att man måste ha 'för stora' munstycken.
Än värre blir det om luften studsar därinne på nåt varvtal mot reedbladen och förgasaren blandar luften två ggr till med soppa.
Du skulle testat med en 26-28mm förgasare och se om den går lika bra på högvarv, den kommer högst sannolikt gå värre tidigare i registret iaf.

Som jag ser det lite, hög gashastighet tillåter reedventilerna arbeta som de ska.
De slås upp hårt och står öppna tills det gashastigheten och trycket utjämnats.
Har man för stor gasare så blir det lite som att bara tryckdifferensen ska öppna reedventilerna.
trycket mellan atmosfär och vevhus.
Visst är det likadant med mindre gasare, men man har kanske en högre inertia i luften så bladen slås upp hårdare.
Nu med min nya reed så vettetusan vad som låter högst då man knattrar runt på mellanvarv.
förgasaren eller avgasröret, det bara smäller i förgasaren av reedventilerna.
På fullgas är det givetvis avgasröret som låter högst *S*

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av E34 RRT »

har beställt nålar nu för att testa mer då den går skit ca 2000rpm i registret just före pipan börjar jobba! men den drar till 13000 utan att känna att den avtar i effekt märkvärdigt!

kommer att eventuellt köpa en gpr 50 r som jag skall jöra i ordning till 6h moped endurance tävlingen där det tillåts max 55cc :thumbright:

ett klipp på kompisens Aprilia rs :)

https://www.youtube.com/watch?v=kgncnaXOoIk

liite off topic men endå!!! ..........
Niklas.E
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Kadett4wd »

fränt..
killen där på slutet.. körde han ut paket? ;)

Det är ett gissel att tuna vassa tvåtaktare precis innan pipan börjar dra, de brukar vara bluddriga och spotta och allmänt vantrivas.
Mindre förgasare kan även där vara till hjälp.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av ROD02b »

Vad är det för skillnad på mindre förgasare och mindre gaspådrag?
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av E34 RRT »

vet inte haha :)
om jag byter till min 22mm då försvinner problemet! :) men drar ingenting hörs ochså på ljudet
Niklas.E
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Kadett4wd »

Du får gashastighet ;)
förgasaren funkar som den är tänkt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av ROD02b »

Om man spärrar en förgasare tll 80%, funkar den inte då som en mindre? På vissa hojjar får man hålla igen på gasen i vissa läge. Sista växlen i låg fart tex.
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av E34 RRT »

Kadett4wd skrev:Du får gashastighet ;)
förgasaren funkar som den är tänkt.
vad skall man välja till en 50cc? 28mm är väl liite stoor?
Niklas.E
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Kadett4wd »

nej inte helt.. svårförklarat. men det har även med trottelns utseende att göra.
Kolla Mikuni TMx exempelvis.
En flatslide med en liten del av trotteln rund som på en bing 12mm till puch dakota *S*
Samt urtaget i trotteln, minns inte vad det heter.

I regel kan man säga högtrimmade maskiner får bekymmer pga de har ingen gashastighet värd kalla namnet förrens pipan drar.
man måste juh ha den där stora gasaren för att det ska flöda lite då pipan drar, men innan det drar så blir de dumma.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar