Vingportar/kolvringstopp

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Rasmus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:28 am

Vingportar/kolvringstopp

Inlägg av Rasmus »

Tja! Portar min airsal 65cc cylinder till mt5:an, har funderat under en tid om det skulle gå att få till ett par vingportar men kommit fram till att dom skulle hamna för nära avgasporten. Efter lite velande tänkte jag ändå testa så jag tog en 5mm borr och 'nötte' lite i sidled i avgasporten, nu har jag 2 vingportar, men den ena sitter 1mm från avgasporten och den andra ca: 2mm ifrån, problemet är att kolvringsstoppet hamnar i högra vingporten. Fungerar det ändå eller är cylindern skrot/tvungen att flytta stoppet? Funderar även om väggarna mellan avgas och vingportarna blir överhettade och 'buktar ut' när den kommer upp i temp? Pratade med vrm roffe, han hade kolvringsstoppet mitt i en boostkanal tydligen och det skulle fungera bra?
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Vingportar/kolvringstopp

Inlägg av MVA-Productions »

Angående kolvringsstoppet så beror det på hur breda vingportarna är och även hur dom sitter i förhållande till andra stora portfönster.
Men jag skulle nog sett till att flytta stoppet.
Angående bryggan mellan avgasporten och vingportarna så skulle jag säga att 2mm är minsta gränsen om det ska bli en långlivad cylinder.

Mvh
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vingportar/kolvringstopp

Inlägg av Kadett4wd »

Jag kör med ringgapet mitt i boostporten.
Funkar kalas.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: Vingportar/kolvringstopp

Inlägg av JockeH »

Vill inte skrämma dig i onödan men... nicasilen på airsal cylindern är inte den bästa, du kanske är vassare än mig med slipstiftet men det lossnar väldigt lätt. :doh:
gislemark
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: fre jul 08, 2011 10:49 pm

Re: Vingportar/kolvringstopp

Inlägg av gislemark »

Har haft två stycken Airsal som spruckit i kjolen, hann se det i tid innan haveriet var ett faktum.
Så här tävlar vi:
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo
Rasmus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:28 am

Re: Vingportar/kolvringstopp

Inlägg av Rasmus »

Att inte nikasilen är den bästa har jag märkt, fila med vanlig handfil fungerar inte utan att det flagnar av, men med maskin och hyffsat varvtal verkar det fungera bra, man får vara försiktig när man fasar av portarna sen bara. Det gick förvånansvärt bra att borra igenom nikasilen, den sitter kvar än :lol:

Har beställt en till likadan cylinder, tänkt att porta dom lika så länge det fungerar bra och gör jag något som inte fungerar kan jag göra om och göra rätt på den andra, förhoppningsvis. Så blir det skrot av denna cylinder är det inte hela världen. Att cylindrarna spricker i kjolen tror jag inte har med just airsal att göra utan att det är 45mm borr och ganska lite material kvar pga. det? Gissar även att det är viktigt att ha kvar kanterna i blocket så cylindern får stöd.

Borde inte vara någon skillnad att ha gapet i en vingport än boost kan jag tycka kadetten?

Det jag funderar mest över är om det kommer hålla med så lite som 1mm mellan avgas och vingport, men det blir max 2mm på höjden sen ska jag försöka ha så mycket material mellan som möjligt på den sidan så det kan leda av värmen lite bättre, minst 3mm. Får helt enkelt testa om det håller :)

Har än så länge bara höjt avgasporten något, även breddat lite och nu gjort vingportar och "boyesenportar" som är gissningsvis runt 8mm på minsta stället. spoolportarna är orörda än så länge. Kan det vara idé att bredda dom eller förstör man mer än vad man gör nytta? höja dom vill jag låta bli utan tänkte istället höja cylindern 3mm och får då ca 190/134 i duration om jag räknat rätt.

Har aldrig byggt någon pipa själv, men antar att min jamarcol "effektkrök" inte kommer fungera. så tar mer än gärna emot tips och idéer hur den bör byggas (vinklar/varvtal osv) 4petad än så länge kanske jag ska tillägga.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vingportar/kolvringstopp

Inlägg av Kadett4wd »

nej,, i boostporten är det som gäller.
dels pga vinkeln på porten, den är väldigt 'släntad' mot de andra portarna(väldigt riktad uppåt)
dels pga av du vill ha kolvringens öppning lika belastad åt båda hållen.
om den är säg riktad över primärspol där vingporten är precis ovanför så är det två portar till att börja med som ringen ska glida över, sen har du stdutblåset som stör ringens form nog mycket som det är redan, och sedan ska ringen trivas fastän det bara är en bom mellan utblås och vingport på nån millimeter, tyvärr. den kommer haka i utblåset.
Ha även i åtanke du har sämst smörjning på den sidan och även högst termisk belastning.

trist, men sanningen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Rasmus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:28 am

Re: Vingportar/kolvringstopp

Inlägg av Rasmus »

Tack för svar! Får flytta stoppet och sätta det mellan boostportarna då. Hur gör man det på bästa sätt?
Skriv svar