Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 498hk/2.1bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi är drabbade av stormen i dag. ingen el :thumbdown: vi har kört elverket och mekat lite på motorn men vi har inte ström så vi kan köra den stora pumpen och fläkten.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu med friskare tändning så svara den lite bättre på snålare lamda mot 0.83 men dip vi hadde vid 5100rpm va kvar men efter mycket testande så fick vi till det också med hjälp av justering av spridar vinklar (vilka? ja bara att boka tid haha). det var en känslig motor på spridar vinklarna och det vart en annan motor nu nästan :thumbright:
341hk nu iallafall på 1.11bar och 7600rpm. och mycket bättre mellan register från 4500-uppåt. nästan 20hk mer vid 5100rpm och samma laddtryck (logg M10peter035-036)

avgastrycket vid max effekt 0.88bar

ca 25 grader tändning
väder: nära noll i kompensering

mvh jens
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Inlägg av Mattias J »

Överlag svarar alla motorer bra på justering av spridarvinklarna. Man tjänar även på spridartiden.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo man får ändra på mappningen en hel del sen också. mycket intressant men sällan det gör i närheten av så mycket som det gjorde på denna motor :thumbright:
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Inlägg av Mattias J »

Ändrar ni inte bara på problemområdet eller ni kör en generell siffra?
Kör ni med kamsync eller utan?
Man lär sig oerhört mycket utav att sitta i dynon :D
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi kör kam synk annars kan man aldrig veta vart spridaren öppnar. vi ska jobba igenom bränsle och tänd mappen igen nu med den nya spridar tiderna innan vi jobbar oss upp i tryck då det är mindre risk att skada nått här nere på dryga kilot.

jo man lär sig grymt mycket i dynon då man kör olika kombinationer på olika motorer :thumbright:

mvh jens och peter, conny och erik the slayer.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev:men dip vi hadde vid 5100rpm va kvar men efter mycket testande så fick vi till det också med hjälp av justering av spridar vinklar (vilka? ja bara att boka tid haha). det var en känslig motor på spridar vinklarna och det vart en annan motor nu nästan :thumbright:
Vad för duty cycle har ni vid 5100 rpm?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vet ej men ca 40-50% skulle jag tro? va vist nått bugg i den gamla programvaran som kunde spöka så vi ska kolla lite på det men den går rätt fint nu iallafall på det låga laddtrycket och med tanke att det är en ren gat motor på under 1800cc.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

345hk/8050rpm/1.08bar i kväll med mera jobb på bränsle och tändningen.

vi börja höja trycket lite men det blir lokala kokningar i toppen så vi ska fixa till kylningen lite så vi kan köras den kallare tills i morgon.

mvh jens
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Inlägg av robban »

71gr termostat hjälper. Då ligger den runt 80-85. Har en sådan om det behövs.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har en termostat som ger lite drygt 80-82 men det är frågan om den är riktigt i form?? robban har du haft problem att det blir tryck i systemet på höga laddtryck?

mvh jens och peter
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

utan termostat så vart det inget tryck i systemet :thumbright:

vi höjde trycket sen till 1.35bar och mappade lite så vart det 392hk vid 7800.

men vi såg en liten rök puff näst sista pullet men sen sista så vart det rem explosion som smiskade sönder spjällläges givaren :)

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

419hk nu vid 1.51bar

sug effekten blir bara bättre och bättre :thumbright:
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 418hk/1.51bar

Inlägg av johan johansson »

Stark liten rackare
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 418hk/1.51bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det tar sig :thumbright: vi jobbar vidare på torsdag.
Skriv svar