Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
- S_Osterdahl
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Snyggt!
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Backventilen på plats.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 276
- Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
- Ort: Tvärålund / Umeå
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Fan så brutalt
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Ser fint ut, men varför sitter den inte åt andra hållet så turbon suger luft lättare när ventilen öppnar?
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Vill ha högre tryck på backventilen. Under låglast har jag inget tryck i systemet då dumpen är vidöppen. Vänder jag på röret skapar jag en ejektor effekt vilket kommer att suga upp klaffen. Vill inte det då den blir mer känslig för g-krafter vid kurvtagning och kan tveka när jag pedalar på full gas. Jag tror att flödet räcker ändå i denna vinkel då den behöver ca 7m3 luft via klaffen på fullt ladd och varvstopp
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Som vanligt en fröjd att kika på dina byggen! Snyggt jobbat!
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Jag förstår ungefär vad du menar, men om du får så stor ejektorkraft att den öppnar spjället så kommer du ju inte ha något övertryck alls där, det tror jag inte på?
Möjligen att spjället skulle kunna slå i kurvtagningar men har svårt att tro att det skulle bli knappt märkbart.
Om man jämför fördelen med hur mycket enklare turbon skulle få luft på varvstopp skulle jag nog testat med röret åt andra hållet.
Men ska bli kul att se.
Du ska inte "frikoppla" kompressorn något när turbon jobbar? Jag kan inget om sådana magnetsvänghjul men det låter som en bra lösning förutsatt att den inte frikopplar kompressorn på för höga varv med däcksläpp som resultat kan nog bli svårkört isf.
Möjligen att spjället skulle kunna slå i kurvtagningar men har svårt att tro att det skulle bli knappt märkbart.
Om man jämför fördelen med hur mycket enklare turbon skulle få luft på varvstopp skulle jag nog testat med röret åt andra hållet.
Men ska bli kul att se.
Du ska inte "frikoppla" kompressorn något när turbon jobbar? Jag kan inget om sådana magnetsvänghjul men det låter som en bra lösning förutsatt att den inte frikopplar kompressorn på för höga varv med däcksläpp som resultat kan nog bli svårkört isf.
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Jo du har säkerligen rätt. Lite tryck blir det säkert vid högre varvtal. Men jag vill ändå prioritera kompressor funktionen med högre klafftryck då den borde täta bättre. Jag är ju inte ute efter maximal effekt utan snabb spool och respons.
Enl uppgift så kommer kompressorn att avlastas iom att turbon suger bort trycket mellan kompressor och turbo. Och då borde jag få igen runt 40hkr då den bara kommer att gå på lätten.
En standard 1:1,4 "inre kompression" 3133:a sägs dra ca 4hkr vid avlastat läge, men min har 1:2 i kompa så den "gissningsvis" borde dra kanske 10-15hkr.
Vid 1bar i ladd ut i systemet ska den dra runt 65hkr på 15000 kompressor rpm vilket den varvar vid 6900 motor rpm.
Så i min teori borde man känna en riktig effektökning redan när turbon laddar 0,7bar och kompressorn 0,8 (med 2,3liter, 1bar vid 2liter) när kompressorn avlastas mjukt(under någon tiondels sekund.)
Med magnetkoppling får man i regel ett ryck och det är ingen fördel om man kör konbana med mycket gaspumpande. Jag bjussar gärna på 10-15hkr bara för att slippa mecket och problematiken runt magnetkopplingarna. Som jag sagt tidigare har jag haft absolut tillräckligt med motor i konbana som den har varit så allt extra som blir nu är bara för att göra saken lite roligare för snabbare i konbanan tror jag inte det kommer att gå (om jag inte byter däck förståss).
Enl uppgift så kommer kompressorn att avlastas iom att turbon suger bort trycket mellan kompressor och turbo. Och då borde jag få igen runt 40hkr då den bara kommer att gå på lätten.
En standard 1:1,4 "inre kompression" 3133:a sägs dra ca 4hkr vid avlastat läge, men min har 1:2 i kompa så den "gissningsvis" borde dra kanske 10-15hkr.
Vid 1bar i ladd ut i systemet ska den dra runt 65hkr på 15000 kompressor rpm vilket den varvar vid 6900 motor rpm.
Så i min teori borde man känna en riktig effektökning redan när turbon laddar 0,7bar och kompressorn 0,8 (med 2,3liter, 1bar vid 2liter) när kompressorn avlastas mjukt(under någon tiondels sekund.)
Med magnetkoppling får man i regel ett ryck och det är ingen fördel om man kör konbana med mycket gaspumpande. Jag bjussar gärna på 10-15hkr bara för att slippa mecket och problematiken runt magnetkopplingarna. Som jag sagt tidigare har jag haft absolut tillräckligt med motor i konbana som den har varit så allt extra som blir nu är bara för att göra saken lite roligare för snabbare i konbanan tror jag inte det kommer att gå (om jag inte byter däck förståss).
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Det låter bra med 40hk extra vid samma laddtryck. Det vore kul att testa med sådan där kompressor någon gång, har lite för mycket andra idéer i bakhuvet som jag måste ta tag i först bara och min verkstad är fortfarande inte klar och nu blir det inte mycket mer gjort på ett tag, snö kom idag. Förhoppningsvis hinner jag en del nästa sommar eftersom man är student för tillfället.
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Det är vi flera som hoppasmrabarth skrev: för snabbare i konbanan tror jag inte det kommer att gå (om jag inte byter däck förståss).
Annars så måste ju vi andra åka fortare
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
hehe ni måste ju ändå åka snabbare.... För sist jag kollade va jag snabbare .....
Självklart kommer det att gå snabbare!! Frågan är ju... Hur mycket.....
Självklart kommer det att gå snabbare!! Frågan är ju... Hur mycket.....
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Det kan nog vara lurigt som sagt, att få till en urkoppling av kompressorn utan att man får ett ryck.
Tom. VW hade lite problem med det i början.
Men då handlade det vissligen om ett litet ryck just vid den belastningen där kompressorn kopplas i och ur.
Inte när turbon tar över på full mutter, det är nog (?) lättare att få till.
Meen det är ju alltid spännande att krångla till det lite, hur skulle det se ut om allt bara fungerar som det är tänkt hela tiden
Tom. VW hade lite problem med det i början.
Men då handlade det vissligen om ett litet ryck just vid den belastningen där kompressorn kopplas i och ur.
Inte när turbon tar över på full mutter, det är nog (?) lättare att få till.
Meen det är ju alltid spännande att krångla till det lite, hur skulle det se ut om allt bara fungerar som det är tänkt hela tiden
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Svetsar om IC:n så 70mm dumpen fick en plats i systemet.
PiperX filtret kom i ett paket från England till backventilen.
PiperX filtret kom i ett paket från England till backventilen.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Det blir verkligen ett trixande för att få plats med allt i denna lilla bil. Kompakt och bra.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Så j-a snyggt!
Men en liten undran: Får du plats med startmotorn?
Men en liten undran: Får du plats med startmotorn?
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)